- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Alltid minst 18 timmar. Nej, inte så, men en timme kanske så den ska vara droppfri. Och jag är osäker på om det hjälper.
Den borrslipen har jag, inköpt för säkert mer än 15 år sedan. Och nästan lika länge sedan jag använde den sist...pernitta skrev:
Den fungerade riktigt dåligt om man bara körde ner borren, eggen blev helt fel. Om jag minns rätt så slipades det även på den andra sidans egg och inte genom borrens centrum. Men efter lite försök så upptäckte jag att om jag höll borret i lite spänn på något vis så blev det hyfsat OK. Ju mindre borr desto sämre var den. Fungerade från ca 5-6mm och uppåt.
Att jag sen inte har använt den så mycket beror främst på att jag har under åren använt metallborr rätt sparsamt (framförallt över 4mm), så behovet har helt enkelt inte varit så stort.
Jag har några ggr använt min bandslip till grovslipning av yxor och liknande verktyg. Vid ett tillfälle så brändes det hål i dammpåsen av slipkaxet, så nog blir det varmt.
Man skall ju inte diska sina köksknivar i diskmaskinen för att värmen i den förstör eggen. Om man tänker på det så inser man eggen tar skada långt innan den blir blåanlöpt.
Man skall ju inte diska sina köksknivar i diskmaskinen för att värmen i den förstör eggen. Om man tänker på det så inser man eggen tar skada långt innan den blir blåanlöpt.
Anledningen till att man låter vissa "våta" slipmaskiner gå ett tag utan vatten eller kylvätska är för att skivan inte skall explodera på lite mer högvarviga maskiner typ planslipar m.m.Eld skrev:
På en liten tormek slip så lär det ju göra varken eller. Annars kan man ju vrida skivan ett halvt varv en eller två ggr per dag för att vattnet i stenen inte skall hamna på en sida.....
oaaaahhh, ett eko av min 4poängs-kurs "metalliska material"mattiasp skrev:
Tänk vad man glömmer, när man inte håller på med "skiten".
Antingen har jag glömt mer än jag visste, eller så var detta något vi inte alls gick igenom.Vi vet alltså att anlöpningshastigheten är diffusionsberoende. Vidare vet vi att diffusionshastigheten är Arrheniusberoende. Det betyder ungefär att diffusionshastigheten dubbleras när man höjer temperaturen 10 grader. Det betyder in sin tur att man måste vara ytterst försiktig med temperaturen när man slipar på eggverktyg i härdat stål.
Men i vilket fall, min fråga är: Denna temperatur, är den alltså räknad från absoluta nollpunkten?
Vilket skulle betyda att denna verktygsförstörande diffusion pågår kontiniunerligt även i rumstemperatur, men blir värre ju varmare det blir...?
Vem vet, jag kanske har fel...?
Om vi antar att vi har en process som tar 1 minut vid 400 grC och vi antar att hastigheten fördubblas vid en temperaturökning av 10 grC, så borde det gälla att processen vid RT=20 grC tar 2^38 min = 274877906944 min =522621 år. Vi för väl vänta och se! Jag åtar mig härmed att att utföra den metallografiska undersökningen om 522621 år. Påminn mig ät du snäll...
Edtit: med tusen glimteniögatsmileysar.
Om vi antar att vi har en process som tar 1 minut vid 400 grC och vi antar att hastigheten fördubblas vid en temperaturökning av 10 grC, så borde det gälla att processen vid RT=20 grC tar 2^38 min = 274877906944 min =522621 år. Vi för väl vänta och se! Jag åtar mig härmed att att utföra den metallografiska undersökningen om 522621 år. Påminn mig ät du snäll...
Redigerat:
Ja det är intressant, använd era verktyg fort, för snart är dom "naturligt" förbrukade.mattiasp skrev:Vem vet, jag kanske har fel...?
Men vid 30° så tar 260000 år innan processen är fullbordad
40° 130000 år, 50° 65000år, 60° 32000år, 70° 16000år, 80° 8000år, 100° 2000år ...
Hur varmt diskade din maskin, sa du ...
Jag tror att det är korrosion som gör knivarna slöa. Knivar är ju sällan rostfria på riktigt. Någon jag känner har nämnt att det är korrosion som gör rakhyvlarna slöa. Möjligen i kombination med att man har mineraliskt smuts på huden. Efter detta har jag börjat att raka mig efter att jag har kommit ur duschen, i stället för före. Rakhyvlarna håller nu skärpan längre, men slöa blir de i alla fall till slut. Bara en reflektion.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Man kan ju undra, med tanke på värmen hur mycket av slitaget på ett eggverktyg som beror på friktionen och hur mycket som beror på friktionsvärmen.
Hårstrån är ungefär lika hårda som koppartråd. Hur länge håller sig ett stämjärn vasst om man hugger i koppar med det? Jag tror det är slitaget av att kapa hårstrån som gör rakhyveln slö.mattiasp skrev:Jag tror att det är korrosion som gör knivarna slöa. Knivar är ju sällan rostfria på riktigt. Någon jag känner har nämnt att det är korrosion som gör rakhyvlarna slöa. Möjligen i kombination med att man har mineraliskt smuts på huden. Efter detta har jag börjat att raka mig efter att jag har kommit ur duschen, i stället för före. Rakhyvlarna håller nu skärpan längre, men slöa blir de i alla fall till slut. Bara en reflektion.
Det blev lika invecklade diskusioner som folk har praktisk kunskap om verktygsslipning ser jag.
Får jag fråga hur ni tror man slipar verktyg proffesionellt? Jobbar som CNC fräsare/arborrare vid småserie och stycktillverkning. En hel del av de verktyg jag använder slipar jag själv på den slipavdelning vi har. Så sent som för 2 timmar sedan slipade jag en HSS fräs till att fräsa splines modul 5 i en vals av seghärdat kullagerstål.
Jag kan ju säga så här. Sabbar du härdningen på ett HSS verktyg när du ska borra, fräsa, gänga, svarva seghärdad Uddeholm Impax Supreme, Inconel, RO 169 osv så lär du märka det, garanterat.
Vi slipar både torrt och vått. Visst vi kör inte verktygen på läderbrynskiva, men de kan vara nog så vassa ändå....... (har några ärr som vittnar om det)
Grundregeln är först och främst att det aldrig får blir så varmt att det tar färg. Den yttersta tunna eggen tar färg jäkligt snabbt. Har den gjort det så så måsta man ta bort lika mycket som blev varmt. Det räcker INTE med att slipa bort det färgade. För att vara på den säkra sidan så bör man när som helst kunna lägga eggen på handen utan att bränna sig.
Ärligt, vem i glödheta tror att man tillverkar verktygen på fabrik på tormek skiva från start till slut? Och vem skulle ha råd att betala för det.
Får han inga problem med överhettning på bandputsen genom långsammare bandhastighet eller varsamt hanterade så ser jag inga fel i att använda den. Kylmedium som olja eller vatten är aldrig fel. Men bandputsen är lurig, blir bandet slött så ökar värmen rejält, mer än andra metoder skulle jag vilja påstå.
Får jag fråga hur ni tror man slipar verktyg proffesionellt? Jobbar som CNC fräsare/arborrare vid småserie och stycktillverkning. En hel del av de verktyg jag använder slipar jag själv på den slipavdelning vi har. Så sent som för 2 timmar sedan slipade jag en HSS fräs till att fräsa splines modul 5 i en vals av seghärdat kullagerstål.
Jag kan ju säga så här. Sabbar du härdningen på ett HSS verktyg när du ska borra, fräsa, gänga, svarva seghärdad Uddeholm Impax Supreme, Inconel, RO 169 osv så lär du märka det, garanterat.
Vi slipar både torrt och vått. Visst vi kör inte verktygen på läderbrynskiva, men de kan vara nog så vassa ändå....... (har några ärr som vittnar om det)
Grundregeln är först och främst att det aldrig får blir så varmt att det tar färg. Den yttersta tunna eggen tar färg jäkligt snabbt. Har den gjort det så så måsta man ta bort lika mycket som blev varmt. Det räcker INTE med att slipa bort det färgade. För att vara på den säkra sidan så bör man när som helst kunna lägga eggen på handen utan att bränna sig.
Ärligt, vem i glödheta tror att man tillverkar verktygen på fabrik på tormek skiva från start till slut? Och vem skulle ha råd att betala för det.
Får han inga problem med överhettning på bandputsen genom långsammare bandhastighet eller varsamt hanterade så ser jag inga fel i att använda den. Kylmedium som olja eller vatten är aldrig fel. Men bandputsen är lurig, blir bandet slött så ökar värmen rejält, mer än andra metoder skulle jag vilja påstå.
"Får han inga problem med överhettning på bandputsen genom långsammare bandhastighet eller varsamt hanterade så ser jag inga fel i att använda den. Kylmedium som olja eller vatten är aldrig fel. Men bandputsen är lurig, blir bandet slött så ökar värmen rejält, mer än andra metoder skulle jag vilja påstå".
Om HAN är jag så passar det kanske med ett par bilder. Och var vänlig notera:
. inga gnistor
. ingen rök
. ingen värme
. ingen blåanlöpning
Resultatet är ett skarpt verktyg. Observera oljan som kyler. Kan nämna att bl.a. rakblad slipas på band med oljekylning. 400 korn. Förekommer också skivor.
per
Om HAN är jag så passar det kanske med ett par bilder. Och var vänlig notera:
. inga gnistor
. ingen rök
. ingen värme
. ingen blåanlöpning
Resultatet är ett skarpt verktyg. Observera oljan som kyler. Kan nämna att bl.a. rakblad slipas på band med oljekylning. 400 korn. Förekommer också skivor.
per
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hur man slipar verktyg professionellt beror säkerligen på vad man jobbar med. För trähandverktyg är Tormek väldigt utbrett.