Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mr Handyman

Du skriver, att Du vet inget om hur stålets egenskaper ändras vid uppvärmning. Vad har Du då för behållning av att läsa Mattias inlägg?

Enkla människor har hygglig utbildning, men hur många kan bemöta, och förstå Mattias inlägg. Då måste Du ha fördjupad kunskap på högskolenivå, att ha det inom det aktuella ämnet är ganska få förunnat.

Mattias

Jag har läst Ditt inlägg, och jag läste också samma ämne i Göteborg.

Och Mattias, ta något utrangerat stål och prova, och berätta om resultatet. Om Du vill.

ACME

Eller materiallära.

Utvärdering av slipmetoden är i en inledningsfas, och inga generella reglar kan lämnas.

Om jag räknar hur många gånger bandets skarv flimrar förbi mina ögon, så är antalet c:a 50/min. Bandets längd är 552 mm. "Hastigheten blir då 28 meter/minut, eller en halv meter i sekunden".

I övrigt utförs det hela enligt tidigare inlägg.

per

Redigerat:
Jag slipar alltid gräsklippar- knivar på bansllip,(doppar eggen i vatten ofta för att motverka
blåanlöpning)
löseggen som bildas tar jag bort med slip-nylonborste på pelarslip (ser ut som en stålborste)
jag avslutar med ett vanligt knivbryne

pernitta skrev:
Eller materiallära.
Ja, det också..

• Gilla
händige harry
  • Laddar…
Jag tycker det verkar kanon, inte fasiken är det ngn så ohygglig fart på bandslipen heller.

Man har ju slipat upp en stämkniv med en excenterslip mitt i natten på jobb med taskig deadline. Inte vart det någon schysst egg men man tager vad man haver när det är kris. Men jag skulle inte rekommendera det. :)

Annars är tormek min bästa vän. Och att alltid ha ett bryne bredvid mig när jag jobbar med (mina fina) stämjärn.

pernitta skrev:
Om jag räknar hur många gånger bandets skarv flimrar förbi mina ögon, så är antalet c:a 50/min. Bandets längd är 552 mm. "Hastigheten blir då 28 meter/minut, eller en halv meter i sekunden".
För jämförelse, vill minnas Tormek har 20cm diameter på stenarna och roterar med 90varv per minut eller något dylikt? Närmare två meter per sekund isf.

När jag skriver metallurgi osv. syftar jag inte på den praktiska kunskapen man får lära sig på smideskurser, utan på den teoretiska bakgrunden till varför stålet beter sig som det gör vid vissa temperaturer och nedkylningshastigheter. Med en ökad vokabulär i frågan ökar möjligheterna att tänka kring ett problem och nyttan med det är uppenbar. Flera termer var för mig obekanta, och nu har jag en bäring på dem, vilket underlättar framtida studier i ämnet. Om man behöver högskoleutbildning i ämnet för att förstå och ev. replikera mattiasp kan väl bäst var och en avgöra.

Mattiasps inlägg belyser också tydligt riskerna med metoden du förespråkar. Jag tänker definitivt pröva med oljan, men knappast till några eggar av uppenbara skäl, däremot tror jag som sagt att den kan vara väldigt användbar till grövre arbete. För övrigt är jag en devot anhängare till våtslipning enligt Tormeks lära.

Bortsett från den metallurgiska disussionen så har jag en liten praktisk fundering om eventuell påverkan på bandslipen.
Jag antar att man kan vara ganska försiktig med oljan men undrar ändå om den "kladdar ner" slipen? Det kan vara svårt att tro för de som känner mig men jag är lite pedantisk i vissa sammanhang. Tex. så tycker jag inte on att "smutsa ner" mina verktyg. (Ja, jag inser att det blir svårt att använda dem då...hade jag haft råd och utrymme så hade jag haft en separat "museums verkstad" där jag bara gått och klappat på verktygen - med bomullshandskar för att slippa fingeravtryck...) och oljekladd är något jag tycker riktigt illa om.

Bortsett från min lilla fobi så är det verkliga problemet jag kan se snarast om det kommer olja i maskinen som sedan överförs till träytan när jag slipar en bordsskiva eller vad det kan vara nästa gång?

Är min oro obefogad?

Visst går det att grovslipa stämjärn på en bandslip utan att anlöpa eggen, det går på en bänskslipmaskin också, men man måste vara jätteförsiktig och kyla hela tiden. Eggen får inte bli varmare än att man kan ta i den (och hålla den). Jag använder andingen min Tormek eller en grov slipsten av monokristallin diamant om jag behöver avverka mycket men om man måste ta bort riktigt mycket från en skadad egg, (flera millimeter), så är det nog smart med bandslip.

Angående tormek så har jag sett en hel del galningar som låter stenen bada i vattenkaret jämt.

Då ser den ju ut som en fotboll med punka till slutl!

Öhman ST skrev:
Angående tormek så har jag sett en hel del galningar som låter stenen bada i vattenkaret jämt.

Då ser den ju ut som en fotboll med punka till slutl!
Så ska man inte göra med någon slipsten eller bryne av något slag.

Apropå torkning brukar jag faktiskt låta maskinen gå när den torkar, vet inte om det spelar nån roll, men något kanske det gör.
Alltså för att stenen också ska torka likadant över hela.

Mr Handyman skrev:
Apropå torkning brukar jag faktiskt låta maskinen gå när den torkar, vet inte om det spelar nån roll, men något kanske det gör.
Alltså för att stenen också ska torka likadant över hela.
Hur länge låter du den gå då? Det lär ju ta flera dagar innan den torkar ur helt med tanke på hur mycket vatten den drar i sig när man fyller karet...

Söker tips om borrslipning.
Har provat Classes vipp slip som man monterar framför en slipsten.
Har aldrig lyckats få borrarna perfekta.
Mina hanslipade blir inte heller bra.
Köpte en sk Proffs maskin från Jula men den är för vek i plasten för att det skall bli tillräcklig presition.

Funderar nu på en Drill Doctor (750 kostar 120 USD på ToolTopia.com och ca 3000:_ i Svedala)

Mvh

Peter

Schuckhardt maskin (www.smaskin.se) har ett par modeller. Vet dock inget om hur bra de presterar.

Fina maskiner på Schuckhardts hemsida, och förmodligen också dyra. Bilderna som strax följer visar en boschapparat köpt för kanske sju år sedan. Den är bra, men kan inte återfinnas på Bosch hemsida.

Biltema har något liknande på sidan 217. Den avbildade borrslipen i katalogen kan vara bra, kan också vara skräp. Kopplas till borrmaskin med 43 mm nos. Det låga priset gör att man kan ha råd att prova den.

per

• fräs 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fräs 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.