26 596 läst · 72 svar
27k läst
72 svar
Ventilera EW-grund
Min slutsats är nog att jag kommer testa att göra den enklaste varianten då jag kan göra den själv och är så pass billig att det vore dumt att inte testa. Skulle det inte fungera så tror jag nog mer på att ta bort hela väggen (Har inga ytskikt därnere som jag skulle gråta över att riva då allt där nere i källaren är från när huset byggdes) för att på så sätt kunna sätta upp en tätare konstruktion som jag sedan ventilerar på något sätt. Skulle inte det fungera så får det bli en helrenovering, kapa, dränera osv.
Jo men jag tror de menar att man ska bygga den ventilerade väggen mot betongväggen. Bygger man ventilerade golv så river man ju det befintliga och sätter det mot betongplattan också. Är ganska säker på att de vi snackar om är samma som de rekommenderade fast att vi tittar på en snålvariant.asppie skrev:Vad jag förstått så bygger man en ventilerad vägg utanpå den andra, precis som man gör med ventilerade golv där man har problematik med vandrade fukt i bottenplattan med ingjutna reglar. Antingen bilar man bort reglarna eller annars låter man dessa vara och bygger ex. ett Nivell, Granab eller JAPE, Platon/ISOLA golv ovanpå.
Kan även tillägga att anledningen att jag kollar på en snålvariant är att vi har helkällare och två våningar till. Lukten finns bara där nere "än så länge". Hade vi t ex haft ett sutturänghus och behövt ytorna där nere för att bo i så hade jag kanske tänkt annorlunda.
Hur har det gått?ulphen skrev:
Ew grund med tryckat virke som börjat lukta är ingen höjdare. Vi fick riva ut hela skiten och mura upp nya innerväggar med lecablock. Problemet är att lukten sätter sig i isoleringen och spånskivor/gipsskivor, sen sprider det sig vidare till kläder och textiler.
Det har väl inte blivit så mycket än. Köpte in en fläkt, borrade ett hål och drog lite spirorör innan sommaren. Blev dock lite feg när jag skulle göra uttag i reglarna så jag skjutit lite på det .
Vi har ju inte så stora problem med lukt än så länge men jag vet precis vad du pratar om då farsan just håller på att byta syllen i sitt hus där problemen är precis som du beskriver. Det vill man gärna slippa.
Däremot har jag faktiskt nu under sommaren börjat fundera lite över den lösning du gjort och konvertera den till en vanlig källare då jag hörde på omvägar om en som gjort på precis det sättet. Skulle därför vara intresserad att veta mer om hur det gått för dig med det. Antar att det kan bli en rätt dyr historia beroende på hur man mycket man gör själv?
Vi har ju inte så stora problem med lukt än så länge men jag vet precis vad du pratar om då farsan just håller på att byta syllen i sitt hus där problemen är precis som du beskriver. Det vill man gärna slippa.
Däremot har jag faktiskt nu under sommaren börjat fundera lite över den lösning du gjort och konvertera den till en vanlig källare då jag hörde på omvägar om en som gjort på precis det sättet. Skulle därför vara intresserad att veta mer om hur det gått för dig med det. Antar att det kan bli en rätt dyr historia beroende på hur man mycket man gör själv?
Jo det kan kosta väldigt mycket om man lejer bort allting. Tog in två hantverkare som började riva reglarna men vi insåg efter en halv dag när dom bara fått bort två reglar att det här kommer inte hålla ekonomiskt. Dom sitter fast i spikar som är ingjutna i betongelementen. Det är en helt sinnessjuk konstruktion!
Vi rev ut allting själva och lejde bort återuppbyggnaden istället.
Kostnaden för alltihopa slutade på 250000 kronor med allt material och arbetskostnad. Då fick vi även vattenburen golvvärme i alla rum + badrum och ett snyggt klinkergolv. Vi murade upp nya väggar med Leca som vi sedan putsade och målade vit.
Rivningsjobbet kräver sin man, är du klent byggd kommer det bli jobbigt. Och det går enormt med sågblad eftersom alla spikar måste bort. Vi var tvungna att göra detta för det luktade så illa att folk sa till oss att något är fel, fick slänga massvis med kläder som stank tryckimpregnerat.
Vi rev ut allting själva och lejde bort återuppbyggnaden istället.
Kostnaden för alltihopa slutade på 250000 kronor med allt material och arbetskostnad. Då fick vi även vattenburen golvvärme i alla rum + badrum och ett snyggt klinkergolv. Vi murade upp nya väggar med Leca som vi sedan putsade och målade vit.
Rivningsjobbet kräver sin man, är du klent byggd kommer det bli jobbigt. Och det går enormt med sågblad eftersom alla spikar måste bort. Vi var tvungna att göra detta för det luktade så illa att folk sa till oss att något är fel, fick slänga massvis med kläder som stank tryckimpregnerat.
Tackar för informationen. Har i veckan tagit i kontakt med ett byggbolag så ska snart bestämma hur jag ska göra själv. Även fast jag inte har några problem med lukt (Kan tom vara så att jag har turen att slippa det p g a av att ämnet som skapar lukten förbjöds 77-78 och mitt hus är byggt 77) så skulle det vara rätt skönt att göra som du gjort för att slippa bry sig i framtiden om grunden på det sättet man gör nu.
Dock vet jag inte om jag är beredd att lägga den tiden som jag antar att du behövt. Ska bli intressant att se vad byggbolaget kommer fram till då jag för min del i ett första steg inte behöver ha några nya ytskikt utan kan nöja mig med härlig betong då jag har två våningar till av boyta Men jag kommer uppdatera här när jag tar beslut...
Dock vet jag inte om jag är beredd att lägga den tiden som jag antar att du behövt. Ska bli intressant att se vad byggbolaget kommer fram till då jag för min del i ett första steg inte behöver ha några nya ytskikt utan kan nöja mig med härlig betong då jag har två våningar till av boyta Men jag kommer uppdatera här när jag tar beslut...
Ja uppdatera gärna, hoppas du klarar dig lindrigt undan.
Jag får känslan att din källare ligger helt under markytan, kan det stämma? Isf förklarar det varför du inte har någon lukt.
Herrarna som kom på det här byggsättet glömde en liten, men ack så viktig detalj, nämligen isolervärdet i betongen. Det är nämligen så att på suterränghus så blir ju halva övre väggytan rätt kall på vintern, och eftersom betongmodulen endast är några cm tjock så isolerar det ingenting just där.....man behöver inte vara något geni för att lista ut att det blir kondensproblem när det är 23 grader inomhus. När vi rev ner innerväggarna så var betongen, isoleringen och dom tryckade reglarna dyngsur precis vid markytan och uppåt. Nedåt var det torrt eftersom marken isolerade utifrån. Solklart konstruktionsfel enligt mig.
Jag får känslan att din källare ligger helt under markytan, kan det stämma? Isf förklarar det varför du inte har någon lukt.
Herrarna som kom på det här byggsättet glömde en liten, men ack så viktig detalj, nämligen isolervärdet i betongen. Det är nämligen så att på suterränghus så blir ju halva övre väggytan rätt kall på vintern, och eftersom betongmodulen endast är några cm tjock så isolerar det ingenting just där.....man behöver inte vara något geni för att lista ut att det blir kondensproblem när det är 23 grader inomhus. När vi rev ner innerväggarna så var betongen, isoleringen och dom tryckade reglarna dyngsur precis vid markytan och uppåt. Nedåt var det torrt eftersom marken isolerade utifrån. Solklart konstruktionsfel enligt mig.
Man måste stämpa upp hela huset först innan man påbörjar rivningen, annars blir det jobbigt
Jag ersatte reglarna med lecablock som vi putsade och målade vit, vill ha så lite levande material som möjligt i källaren.
Jag ersatte reglarna med lecablock som vi putsade och målade vit, vill ha så lite levande material som möjligt i källaren.
Det stämmer att hela min källare ligger under mark. Dock så har tre sidor av källaren relativt stora fönster för att vara en källare så det är ganska mycket som ligger ovanför mark. Har dock inte haft så stora problem som du beskriver än (Skulle ju också kanske kunna bero på att jag inte använder min källare till boyta alls så det kommer nog inte så mycket fukt innifrån). Med blotta ögat ser allt torrt ut där jag rivit upp men nere mot plattan så mäter jag upp rätt höga värden med fuktmätaren i reglarna. Här kan ju de härliga kemikalierna luras lite då de innehåller metaller så det kanske inte är lika fuktigt som det visar.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Efter mycket om och men har jag nu dragit igång med mina åtgärder. Finns det fortfarande intresse så kan som jag skrev tidigare lägga ut bilder och beskriva vad jag gör. Lite kortfattat så kommer jag att göra en omdränering där jag samtidigt tätar skarvar och isolerar utsidan. På insidan har jag börjar plocka bort spånskivorna för att ta bort ett lager isolering samt sätta in en undertrycksventilation. Ventilationen kan ses som förebyggande då jag inte har några större luktproblem.