Det finns intresse, bilder bilder bilder ! (y)
 
Då fixar jag det. Just nu är det som sagt rivning och det är kanske inte är så intressant :) Men om två veckor så kommer jag att börja bygga upp innerväggarna och då återkommer jag med bilder.
 
Lite kort om rivningen än så länge. Det är fuktigt överallt förutom på insidan av källarnedgången och jordkällaren. Min slutsats är att det är den horisontella skarven mellan plattan och väggen som är en stor bov. När sedan fukten trängt in så har den kondenserats mot väggen från plattan och några decimeter upp. Ska bli bra med utvändig isolering. Denna kondens torkade ut över natten efter att jag rivit så hade det bara funnits någon sorts luftgenomsläpp i väggen så hade det troligtsvis gjort ganska mycket.
 
Hur har det gått ulphen?
Bilder! :)
 
Tänkte att jag skulle ta och uppdatera hur det går för mig. Ber om ursäkt att det inte blivit tidigare då men skyller på att jag har haft så fullt upp med renoveringen :)

Under sommaren har jag haft ett företag här som dränerat och isolerat grunden samtidigt som jag själv är klar med ca: 2/3 av åtgärderna innomhus.

Vi kan väl börja med utsidan. Det behövdes verkligen en dränering då den gamla troligtsvis aldrig fungerat. På baksidan låg det så högt att kåken stod i vatten. Värst var väl kanske ändå att dräneringsröret i tegel hade förskjutits så att det inte anslöt korrekt till brunnen.

Jag hade svårt att hitta någon entreprenör på orten med erfarenhet av EW-grunder men vi fick bra hjälp av en civilingenjör på Isodrän så förhoppningsvis så ska vi ha gjort rätt :) Det jag gjort är i alla fall att lagt på dubbla lager isodrän (20 cm) på utsidan under mark. Jag har även isolerat ovan mark 10cm.

På insidan håller jag som sagt nu på att lägga in nivellsystemet. River bort skivor och isolering och sätter sedan in 45mm isolering samt fäller in rören i golvet. Eftersom jag kör ventilationen så fick jag ha en tunn isoleringen på insidan enligt isodrän. Som det är nu så är ventilationen klar och körs i 50% av huset.

Är det något ni vill veta mer om så är det bara att fråga. Även om det är något ni vill att jag ska fotografera. Som det är nu så är jag i rivningsprocessen av den andra delen av huset. Men jag skulle kunna fotta lite när jag bygger upp den om ni vill.
 
Ja! Fota allt :)

Har själv en kåk med ew-grund.
Har redan dränerat om med 200mm pordrän och rivit ut alla golv i källaren, det behövdes då snösmältningen rann in på plattan! :eek:

Har ingen tillskjutande fukt i väggarna konstigt nog!


Kommer du ventilera väggarna också, via nivellsystemet?
Hur ser lösningen då ut med luftintagen till väggarna?
 
Håller på att riva gillestugan nu. Slet ut all isoleringen ikväll så man är rätt slut :) Men jag kan fotta hur jag gör när jag bygger upp den igen med nivellsystemet. Lösningen är ganska enkel. Det är ju bara sjävla ventilationslösningen man använder sig av. Jag har fällt in ventillationsrören längst ner i golvet mot väggen. Egentligen ska man fälla in dem i reglarna men jag blev lite feg då det redan fanns ett hål i dem i den höjden. Sen har jag gjort en smal skåra längst upp i varje fack där luften sugs in. Men jag fixar bilder så du kan se hur jag gör.

Vad hade du för golv? Mitt flytande golv verkar ha klarat sig rätt bra. Ligger en plast på betongplattan och sedan en tjock frigolit, en spånskiva och sedan själva golvet. Däremot är ganska många av reglarna fuktiga ner mot plattan och det är det jag hoppas råda bot på. Tror att en stor bov är att väggarna varit inplastade eftersom de börjat torka upp redan innan jag dränerade bara av att jag öppnade väggarna.
 
Samma här:
Betongplatta - plast - 50mm frigolit - 22mm golvspån.

Om jag förstår dig rätt så ventilerar du bara nedersta delen av väggen?

Jag är osäker på hur jag ska göra med väggarna.

Jag kommer lägga platonmatta på betongen som ansluts till ftx frånluft.

Men om luften ska tas in via golvlisten eller taklisten gör mig osäker..

Känns som att luften kommer kondensera mot den översta delen av väggen som är ovan mark om hela väggen ventileras!?
 
Jarlingar skrev:
Samma här:
Betongplatta - plast - 50mm frigolit - 22mm golvspån.

Om jag förstår dig rätt så ventilerar du bara nedersta delen av väggen?

Jag är osäker på hur jag ska göra med väggarna.

Jag kommer lägga platonmatta på betongen som ansluts till ftx frånluft.

Men om luften ska tas in via golvlisten eller taklisten gör mig osäker..

Känns som att luften kommer kondensera mot den översta delen av väggen som är ovan mark om hela väggen ventileras!?
Det är ett rimligt antagande att den varma rumsluften kommer att kondensera mot den betydligt kallare muren.
Bästa sättet att lösa detta är att utvändigt isolera även den del av grundmuren som är ovan mark. Är inte det möjligt kan cellplast limmas mot grundmuren mellan de stående reglarna på den delen av muren som är ovan mark för att på det viset höja temperaturen i facket och minska risken för kondens. I det andra alternativet bör intaget för rumsluften flyttas ned en bit på väggen för att minska luftomsättningen i det kallare partiet av väggen.
 
Nej jag ventilerar hela väggen. Har satt isoleringen på utsidan av grunden även ovan mark. Men precis som Olle skriver kan man sätta cellplast på insidan.
 
Isolering utvändigt blir väldigt konstigt i mitt fall, isf måste jag tilläggsisolera samtidigt.

Men jag har inget problem med tillskjutande fukt i väggen heller, så jag kommer nog bara ventilera nedersta delen av väggen och plattan.

Så här ser det ut hos mig:

Träreglar monterade på plastschims ovanpå en betongklack med synlig armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går att ana lite orange under ena regeln.
Det är schims i plast (y)

Så mina reglar är inte ingjutna i plattan utan står på plastschims, sedan är det gjuten en klack med armering ner i plattan.

Klacken tar alltså upp marktrycket och regeln vikten av huset.
 
Rev nedersta 30cm av ytterväggarna för ett år sedan.
Har kollat fukten sedan dess.
Det syns ju att ändträt stått i fritt vatten!

Men är lite tveksam till tillförlitligheten på min mätare..
Generellt så kan man dra av ~2% pga impregneringen.
Men det förklarar inte detta.. :rolleyes:


Fuktmätare visar 23% på betonggolv bredvid impregnerade träreglar med fuktmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktmätare på betonggolv med missfärgad vägg indikerar hög fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mäter jag i missfärgningen så får jag höga värden.
Men minsta millimeter ovan så har jag helt ok värden...

Har även skickat prover för analys, och jag har turligt nog inget pentaklorfenol i min impregnering.. :)
 
Intrerssant. Jag får också samma fenomen när jag mäter fukt. Det variera från 14 till 30 genom att jag bara flyttar den en halv centimeter i sidled. Skulle vara bra att få en förklaring på det.

Sen har jag inte heller problem med att fukt tar sig in via väggen. Betongen i den är ju vattentät. Däremot blir den ju så kall på vintern att det fanns risk för kondens. Så när jag skulle in med ventilationen så ville jag vara på den säkra sidan.

Var skickade du föresten in proverna och vad kostade det? När är ditt hus föresten byggt?
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Är föresten klar med rivingen av gillestugan nu så jag skulle kunna ta lite fotton ikväll för att visa hur ser ser ut i mina väggar innan jag börjar att bygga upp den igen.
 
Tror att vattnet transporterar och koncentrerar salterna vid ytan när det dunstar och att det är därför det blir så höga värden.

Har för mig att det var här som jag beställde analysen:
http://www.anozona.biz/testkategori/pentaklorfenol-analys
Men dom verkar ha höjt priset då jag betalade under tusenlappen då..

Min kåk är byggd 76-77.
Förbudet mot pentaklorfenol kom väl 76 om jag minns rätt.

Och upp med bilder nu! (y) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.