ulphen skrev:
Är föresten klar med rivingen av gillestugan nu så jag skulle kunna ta lite fotton ikväll för att visa hur ser ser ut i mina väggar innan jag börjar att bygga upp den igen.
Alltid skoj med bilder så lägg gärna ut dom.
 
ulphen skrev:
Intrerssant. Jag får också samma fenomen när jag mäter fukt. Det variera från 14 till 30 genom att jag bara flyttar den en halv centimeter i sidled. Skulle vara bra att få en förklaring på det.

Sen har jag inte heller problem med att fukt tar sig in via väggen. Betongen i den är ju vattentät. Däremot blir den ju så kall på vintern att det fanns risk för kondens. Så när jag skulle in med ventilationen så ville jag vara på den säkra sidan.

Var skickade du föresten in proverna och vad kostade det? När är ditt hus föresten byggt?
Hur har du kommit fram till att betongen är vattentät i ew blocken?

Fick du någon dokumentation från isodrän som du vill dela med dig av?
 
Hej,
Längre bak i den här tråden så pratar vi om en bok. Få bukt med fukt där de åtgärdar en källare med EW-element. Där skriver de att betongen är vattentät och att i deras fall har matfukt tagit sig upp och kondenserat mot den kalla väggen. Jag har även hört av besiktningsmän att betongen ska vara vattentät. Står nog även i mina broschyrer om grunden som den gamle ägaren sparat. Sen om de är vattentäta det är ju en annan sak. Men de ska vara det :)

Tyvärr har jag ingen dokumentation från isodrän förutom den som är standard. Tog allt på telefon. Men är det något du undrar så är det bara att fråga.
 
Redigerat:
Tror jag har läst att förbudet uppkom 77-78 men det är ju jättebra om de slutade med det tidigare. Har varit lite orolig själv då mitt hus är byggt 77. Men då kanske jag även har tur för jag tycker jag borde ha lukt annars. Vi har ett annat hus i familjen från 76 med lukt från syll där det inte alls är lika fuktigt som hos mig.

Det blir bilder ikväll istället. Var för trött :)
 
Här kommer ett par bilder.

Jag har rivit ut min gillestuga som sagt. Tanken är att jag inte kommer att riva ut golvet nu då det känns rätt fräscht. Kommer imorgon börja att såga upp en kanal i golvet. Lägger upp bilder på det sen.
Renoveringsarbete i gillestuga med blottade reglar och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser mina reglar ut. Tyvärr finns där ingen plast utan de är nedgjutna i betongen. Runt mina två dörrar till källaren så har dock väggelementen en träsyll i botten som reglarna står på. Har ingen aning om varför..
Rivet hörn av ett rum med synliga träreglar som är nedgjutna i betong och en del av betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det föresten någon här som har koll på sprickor i ew-elementen. På flera ställen på insidan så har jag småsprickor < 1mm. Som ett hårstrå i tjocklek som oftast går i vertikal riktning. Är det något man behöver oroa sig för? Skulle inte tro de går rakt igenom men eftersom jag har isolerat utsidan så kan jag ju inte kontrollera detta på ett enkelt sätt.
 
Det är nog inget du behöver va orolig över.

Vad djupt dina ew-element ser ut att stå?
Svårt att avgöra på bilden, men ser ut som 15cm under golvnivå.

Har du bilder på vent-lösningen också?
 
Jag tror inte det jag heller men det är ju lite läskigt när man bygger in allt från båda håll :)

Nej så djupt sitter de inte. Bilden luras lite då det sitter en regel ovanför det flytande golvet. Se den övre bilden så ser du hur den sitter.

Tyvärr inga bilder än. Tanken var ju att jag skulle börja sätta in den i veckan men jag har varit lite lat. Förhoppningsvis så börjar jag nu i helgen och då lägger jag ven upp nya bilder.
 
Rullar det på ulphen?

Så här ser det ut i min källare just nu:

Källargolv under konstruktion med svart platonmatta och träreglar för isolering och golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli; Btg - Platon - 50mm isolering - 22mm golvspån - golv.
 
Och milstolpe! :)

Ventilationsrör anslutet till svart platonmatta med grön tejpning runt genomföringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluften ansluten till platonmattan (y)
 
Det har rullat på lite sakta för mig. Råkade få tillökning i familjen för en månad sedan och efter det så det stannat av lite :).Jag har i alla fall hunnit med att lägga ner ventilationsrören som ni kan se på bilden. Har även satt igen golvet nu och ska förhoppningsvis börja med att sätta igen väggarna nu i helgen.

Ventilationsrör lagda längs golvet under renovering i ett hus, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Intressant att se vad du gör med golvet. Jag har ju tänkt att låta de flesta av mina ligga kvar så länge då det ser bra ut från det jag kan se när jag kapar upp för mina rör. Men jag har en ej utnyttjad tvättsuga där jag nog tänker göra lite större insatser för att jag i framtiden ska kunna bygga en bastu. Där kommer jag också riva golvet,
 
Tillökning - Grattis! (y)

Min kåk har stått i 40 år utan problem med fukt i väggarna.

Men det är ett liiitet tillskott av fukt genom plattan.

Tidigare så låg det en plast på betongen, sen 50mm isolering och sen golv.
Plasten gjorde att enda stället fukten kunde ta vägen var ut mot yttervägg.

Den fuktvandringen vill jag stoppa nu genom att leda luft närmast betongen.

Det kommer kosta lite mer i uppvärmning att hålla plattan varmare, men med ftx installerad så hoppas jag det blir marginellt dyrare..
 
Dessutom bor jag i ett område där berget består av alunskiffer.. Mycket radon mao!!
Den hoppas jag kunna ventilera bort också (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.