Hej!
Vi ska renovera vår lägenhet och flytta köket ut till vardagsrummet.
Stadsbyggnadskontoret vill att vi skickar in en ventilationsritning. Vi kommer ta in en firma som sagt att allt ser ok ut men att de kan byta till nya ventiler & dons. Därför tänkte jag göra ritningen själv då det inte kommer ändras något förutom möjligtvis nya don. Det finns ventiler vid alla fönster samt ett i en av väggarna.
FTX-ventilation är även installerat i huset, hittat en gammal ritning när det installerades där de är draget enligt den blå linjen jag ritat.
Är det någon som har koll på hur en ritning ska se ut för att bli korrekt? Tänker att de vill att man specificerar rätt kapacitet?
Tack så mycket!
Stadsbyggnadskontoret vill att vi skickar in en ventilationsritning. Vi kommer ta in en firma som sagt att allt ser ok ut men att de kan byta till nya ventiler & dons. Därför tänkte jag göra ritningen själv då det inte kommer ändras något förutom möjligtvis nya don. Det finns ventiler vid alla fönster samt ett i en av väggarna.
FTX-ventilation är även installerat i huset, hittat en gammal ritning när det installerades där de är draget enligt den blå linjen jag ritat.
Är det någon som har koll på hur en ritning ska se ut för att bli korrekt? Tänker att de vill att man specificerar rätt kapacitet?
Tack så mycket!
Är väggventil direkt ut genom yttervägg eller till egen kanal i huset? Finns det ingen imkanal till spisfläkt? Vilket rum är vardagsrum?T Tilda12 skrev:Hej!
Tack så mycket!
Hej!T Tilda12 skrev:Hej!
Tack så mycket!
1. Är du säker på att fastigheten har FTX och inte mekaniskt frånluft? Ställer frågan pga ventilerna.
2. Om du har kolfilterfläkt måste denna kombineras med ett frånluftsdon. Det är inte säkert att du får koppla på köksdonet i nya köket på badrumskanalen. Kolla detta NOGA med föreningen INNAN du flyttar köket, annars kan du åka på att behöva dra en kanal bort till den nuvarande kökskanalen.
3. Tror inte du borde ha tilluft i nya köksläget så den ventilen borde sättas igen.
4. Kolla om det verkligen är okej med kolfilterfläkt om fastigheten har ftx-system.
Det är jättevanligt att de snickare som ska utföra köksrenoveringen/flytten har noll koll vad som gäller angående ventilation. Vi har haft jätteproblem i vår fastighet med lägenhetsinnehavare som flyttat köket och sedan blir OVK:n underkänd.
Som sdagt, det är rätt vanligt att det inte är OK att koppla frånluft från kök mot någon annan kanal än den som finns i bef. kök.
Och det är ännu vanligare att man tror att frånluft från kök är "löst" genom att man har en kolfilterfläkt. Det krävs fortfarande frånluftskanal från köket.
Du skriver att stadsbyggnadskontoret begär en ritning. Men vad säger föreningen? Föreningen ställer i många fall högre krav än vad kommunen kräver. Det är ju trots allt föreningens vent. system som du vill bygga om. Eventuella fel i ventilationen blir senare föreningens ansvar.
Och det är ännu vanligare att man tror att frånluft från kök är "löst" genom att man har en kolfilterfläkt. Det krävs fortfarande frånluftskanal från köket.
Du skriver att stadsbyggnadskontoret begär en ritning. Men vad säger föreningen? Föreningen ställer i många fall högre krav än vad kommunen kräver. Det är ju trots allt föreningens vent. system som du vill bygga om. Eventuella fel i ventilationen blir senare föreningens ansvar.
Tror du behöver kolla om det är ftx eller inte. Som sagts här så vill man inte ha in köksvent in i systemet pga fett och doft. Och man tar då inte heller tilluft direkt från uteluft för då är det ingen återvinning. Skall du flytta kök och det är ftx så måste du nog iså fall dra från gamla köket. Men man bör ha klart med fa ägaren eller styrelsen i förening om vem som skall betala ombesiktning osv...T Tilda12 skrev:
@hempularen, @Håbbe01 @LindaCu Tack för alla svar!H Håbbe01 skrev:Tror du behöver kolla om det är ftx eller inte. Som sagts här så vill man inte ha in köksvent in i systemet pga fett och doft. Och man tar då inte heller tilluft direkt från uteluft för då är det ingen återvinning. Skall du flytta kök och det är ftx så måste du nog iså fall dra från gamla köket. Men man bör ha klart med fa ägaren eller styrelsen i förening om vem som skall betala ombesiktning osv...
Det ska vara FTX samt F.

Om vi behöver dra om ventilationen från befintlig plats kan vi göra detta.
Taket kommer ändå sänkas eftersom elektikerna behöver dra ny el.
Föreningen har som rutin att göra egna kontroller före & efter renoveringar som dokumentera ifall något skulle bli problem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad borde jag göra med asfalten vid ombyggnation av förråd?
Grund & Markarbeten -
Dryga böter för husägare efter olaglig ombyggnation
Artikelkommentarer -
Spelar det någon roll om tidigare ägare klassat renovering som nybyggnation istället för ombyggnation?
Juridik -
Uppskattad kostnad för ombyggnation
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ombyggnationsförslag välkommet!
Utbyggnad och tillbyggnad