82 490 läst · 718 svar
82k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Problemet är förstås inte att katter jagar ohyra. Problemet är att de skitar ner och kissar på olämpliga ställen.K Nils Andersson1 skrev:Har katten ett halsband med telefonnummer så kan den inte antas vara vild.
Jag fattar inte , vad problemet är? Här har vi små djur som tyst smyger runt och gör sitt jobb. Dvs tar råttor, sorkar och möss. Sen tycker ni att det är ett problem. Skärp er. Utan katter så hade ni varken mat eller levde. Katter är de som historiskt har räddat människan från pesten osv. Och de fortsätter med sitt arbete.
Nej det hela påminner mig om en tråd där husägaren började ett krig mot spindlar hemma. Vilket gjorde att han fick en massiv invasion av myror sen. Nej låt naturen vara som den är. Så funkar det.
Samt att katter dödar småfåglar (mellan 13 och 17 miljoner fåglar om året tycks vara vanliga uppskattningar).
Det finns helt enkelt för många katter i tätbebyggda områden, men det finns åtgärder man kan vidta för att lindra problemet, t.ex. kastrering av hankatter och en pingla i katthalsband.
Vi hade mus- och råttinvasion förra vintern. Det dog (minst) en gnagare i torpargrunden med vidrig lukt som följd, innan Anticimex var här, så det går uppenbarligen inte att garantera att man slipper lukt. Efter att Anitcimex hade placerat ut gift luktade det ingenstans. Tydligen föredrog gnagarna att dö utomhus.skoge skrev:
Du ska absolut inte ha pingla, det är en form av tortyr för katten. En tamkatt är ganska dålig på att ta fågel. Så det är inget stort problem.P pmd skrev:Problemet är förstås inte att katter jagar ohyra. Problemet är att de skitar ner och kissar på olämpliga ställen.
Samt att katter dödar småfåglar (mellan 13 och 17 miljoner fåglar om året tycks vara vanliga uppskattningar).
Det finns helt enkelt för många katter i tätbebyggda områden, men det finns åtgärder man kan vidta för att lindra problemet, t.ex. kastrering av hankatter och en pingla i katthalsband.
Det är ju märkligt att vi har massor med småfåglar, lite väl mycket björktrast kanske, trots våra två, och många grannars, katter. För våra, som envisas att ta in bytet, är en uppskattning en eller ett par fåglar om året men diverse gnagare flera i veckan. I "högsäsong" kan det bli några gnagare om dagen. Näbbmöss är värst, kattern äter inte upp dem, smakar visst illa, så de kan ligga och drälla lite varstans.P pmd skrev:
Det är ett faktum att över 13 miljoner fridlysta småfåglar plågas ihjäl av tamkatter i Sverige. Varje år. Googla så får du se.Stonez skrev:Det är ju märkligt att vi har massor med småfåglar, lite väl mycket björktrast kanske, trots våra två, och många grannars, katter. För våra, som envisas att ta in bytet, är en uppskattning en eller ett par fåglar om året men diverse gnagare flera i veckan. I "högsäsong" kan det bli några gnagare om dagen. Näbbmöss är värst, kattern äter inte upp dem, smakar visst illa, så de kan ligga och drälla lite varstans.
Det spelar väl ingen roll att du ser en och annan fågel där du bor. Ta bort katterna så lär fågelbestånden öka…
Hm, om vi för enkelhetens skull antar att genomsnittet är en dödad fågel på tio gnagare kan man gissa att vi blir av med över 130 miljoner gnagare per år? Dessutom förökar sig vissa gnagare exponentiellt så lämnas de ifred blir de snabbt väldigt många. Det ser man i en del stadsmiljöer nu.Nissens skrev:
Ett citat: "I genomsnitt fångar en vild bondkatt 15 möss om dagen men katten brukar inte äta allt på en gång. Beroende på hur lyckad jakten blir sprider katten ut måltiderna över dagen."
Redigerat:
Plågas? Jag såg när en katt tog en grönsiska en gång. Det tog bara några sekunder från att den anföll till att fågeln var uppäten, fjädrar och allt. Den kan knappast varit vid liv vid det laget. Katterna kan ju inte ”leka” med det bytet på samma sätt som dom kan leka med möss, eftersom fågeln skulle flyga iväg då.Nissens skrev:
Du kan ju vända o vrida på det hur du vill. Faktum är att katterna plågar ihjäl minst 13 miljoner småfåglar i Sverige. Varje år…Stonez skrev:Hm, om vi för enkelhetens skull antar att genomsnittet är en dödad fågel på tio gnagare kan man gissa att vi blir av med över 130 miljoner gnagare per år? Dessutom förökar sig vissa gnagare exponentiellt så lämnas de ifred blir de snabbt väldigt många. Det ser man i en del stadsmiljöer nu.
Ett citat: "I genomsnitt fångar en vild bondkatt 15 möss om dagen men katten brukar inte äta allt på en gång. Beroende på hur lyckad jakten blir sprider katten ut måltiderna över dagen."
I min värld är varje småfågels liv värt precis lika mycket som en katts..
Och poängen är inte att de tar liv, poängen är att det handlar om fridlysta fåglar, och att många går en fruktansvärd plågsam död till mötes.
Du hatar gnagare också tydligen. Hur kan det vara ok att de torteras ihjäl menar du? Man får ju inte bygga fällor för gnagare som riskerar att plåga dem… men katter och deras ägare har frikort att plåga smådjur…
Jag har inga problem med att man dödar djur, så länge de inte är fridlysta och att det görs på ett så skonsamt sätt som möjligt.
Redigerat:
Hatar gnagare? Inte alls, men känner ingen större empati för dem, gratis kattmat om jag får vara cynisk. Det finns ett antal predatorer i djurvärden, katt är en av dem. Att de i viss mån är domesticerade och ganska många ändrar inget i sak, inte för mig i.a.f.Nissens skrev:Du kan ju vända o vrida på det hur du vill. Faktum är att katterna plågar ihjäl minst 13 miljoner småfåglar i Sverige. Varje år…
I min värld är varje småfågels liv värt precis lika mycket som en katts..
Och poängen är inte att de tar liv, poängen är att det handlar om fridlysta fåglar, och att många går en fruktansvärd plågsam död till mötes.
Du hatar gnagare också tydligen. Hur kan det vara ok att de torteras ihjäl menar du? Man får ju inte bygga fällor för gnagare som riskerar att plåga dem… men katter och deras ägare har frikort att plåga smådjur…
Jag har inga problem med att man dödar djur, så länge de inte är fridlysta och att det görs på ett så skonsamt sätt som möjligt.
Nu är du helt OT, men svarar ändå.Nissens skrev:
Vi slaktar tio så många kycklingar i Sverige som din påstådda kattfångarsiffra (och kycklingslakten är nog mer säker). Jag vill inte säga att man leker med kycklingarna, men att de inte skulle plågas vore direkt felaktigt. Det är en vidrig industri. Jag har slutat äta kyckling.
Ett liv är mycket värt, men vi har accepterat att vissa djur dödas för att bli mat. Det är svårt att säga vilket djur det är mest synd om - en gråsparv som flugit fritt, frusit, svultit men det i frihet och blir dräpt av en katt... eller en kyckling som levt ett eländigt och kort liv i fångenskap.
Jag skulle även säga att ett husdjur som man både ägt, fött upp och anknutit till har fått en större betydelse än en godtycklig gråsparv, dvs förlusten av husdjurslivet kommer påverka även människor. Även så skiljer uppfattningsförmåga, tex mellan en fluga eller en apa bedömer jag att jag hellre skulle se till att apan slipper att dödas eller plågas. Här placerar jag därmed en katt betydligt högre än en gråsparv. Och med anknytningen är det samma sak, jag bryr mig mer om mitt eget barn än dess klasskamrater. Och är ganska distanserad till barn som svälter på andra sidan klotet. Men alla deras liv är lika mycket värda.
Eftersom vi tidigare i trådarna fått reda på att du både äter djur och kan tänka sig att ta de av daga på mer eller mindre plågsamma sätt så tycker jag du kastar sten i glashus när du gång på gång tar upp dessa 13 miljoner fåglar. Vår egen katt fångar nog inte i snitt ens en fågel per år. Däremot ett antal möss när vi är på landet.
Den dag du blir vegetarian och slutar äta kyckling så ska jag ta dina inlägg på allvar att du värderar alla djurliv lika och upprördheten över kattens fångster.
Jag är inte vegetarian, men minimerar mitt köttätande så mycket jag kan, i det att jag själv inte köper kött men däremot äter det jag blir bjuden på eller som andra lagar men eftersom dottern är vegetarian har vi nästan alltid ett vegetariskt alternativ, men finns tex pannbiff över som rest så äter jag istället för att slänga. Kyckling äter jag dock inte alls.
Det finns siffror på att det finns omkring 1,3 miljoner katter i landet, och även om alla inte är utekatter så är det väl inte orimligt att de i snitt fångar 10 fåglar var om året (en del kanske tar 20, innekatter 0). Ägarna kanske tycker att just deras katt inte tar fåglar eftersom den aldrig kommer hem med döda fåglar, men det kan ju vara så att katten helt enkelt äter upp fåglarna istället för att bära hem dem. Jag har som sagt sett det med egna ögon.J JohanLun skrev:Nu är du helt OT, men svarar ändå.
Vi slaktar tio så många kycklingar i Sverige som din påstådda kattfångarsiffra (och kycklingslakten är nog mer säker). Jag vill inte säga att man leker med kycklingarna, men att de inte skulle plågas vore direkt felaktigt. Det är en vidrig industri. Jag har slutat äta kyckling.
Ett liv är mycket värt, men vi har accepterat att vissa djur dödas för att bli mat. Det är svårt att säga vilket djur det är mest synd om - en gråsparv som flugit fritt, frusit, svultit men det i frihet och blir dräpt av en katt... eller en kyckling som levt ett eländigt och kort liv i fångenskap.
Jag skulle även säga att ett husdjur som man både ägt, fött upp och anknutit till har fått en större betydelse än en godtycklig gråsparv, dvs förlusten av husdjurslivet kommer påverka även människor. Även så skiljer uppfattningsförmåga, tex mellan en fluga eller en apa bedömer jag att jag hellre skulle se till att apan slipper att dödas eller plågas. Här placerar jag därmed en katt betydligt högre än en gråsparv. Och med anknytningen är det samma sak, jag bryr mig mer om mitt eget barn än dess klasskamrater. Och är ganska distanserad till barn som svälter på andra sidan klotet. Men alla deras liv är lika mycket värda.
Eftersom vi tidigare i trådarna fått reda på att du både äter djur och kan tänka sig att ta de av daga på mer eller mindre plågsamma sätt så tycker jag du kastar sten i glashus när du gång på gång tar upp dessa 13 miljoner fåglar. Vår egen katt fångar nog inte i snitt ens en fågel per år. Däremot ett antal möss när vi är på landet.
Den dag du blir vegetarian och slutar äta kyckling så ska jag ta dina inlägg på allvar att du värderar alla djurliv lika och upprördheten över kattens fångster.
Jag är inte vegetarian, men minimerar mitt köttätande så mycket jag kan, i det att jag själv inte köper kött men däremot äter det jag blir bjuden på eller som andra lagar men eftersom dottern är vegetarian har vi nästan alltid ett vegetariskt alternativ, men finns tex pannbiff över som rest så äter jag istället för att slänga. Kyckling äter jag dock inte alls.
Med det sagt så missunnar jag inte katterna deras grönsiskor och blåmesar. Småfåglarna har levt fria och haft så bra liv som man nu kan ha som småfågel tills katten tar dem, till skillnad från kycklingarna och grisarna i köttfabrikerna. Själv äter jag inte djur.
Småfågel dör massor av höghus och av besprutning i jordbruket, så katter är inte deras stora problem.