Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
K Nils Andersson1 skrev:
Småfågel dör massor av höghus och av besprutning i jordbruket, så katter är inte deras stora problem.
Så när grannens katt varit på vår tomt och lämnat diverse spår efter sig, spår som vår dvärgtax följer om vi inte hinner stoppa honom när vi kommer hem från hunddagis, så vems ansvar är det? Taxen är jakthund som vaktar vår tomt och vi betalar hunddagiset 350:- per dag - den klagande grannen betalar inte en krona...
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
O orfr skrev:
Så när grannens katt varit på vår tomt och lämnat diverse spår efter sig, spår som vår dvärgtax följer om vi inte hinner stoppa honom när vi kommer hem från hunddagis, så vems ansvar är det? Taxen är jakthund som vaktar vår tomt och vi betalar hunddagiset 350:- per dag - den klagande grannen betalar inte en krona...
Just hunddagiset och vad det kostar är inte relevant, men varför skulle kattägaren betala för ditt hunddagis?
Varför är hunden lös om den springer iväg hela tiden?
Det skulle lika gärna varit tex en hare din hund spårar, vems fel är det då?

Detta sagt gillar jag inte att utekatter springer på min tomt och kissar eller förstör saker. Jag tycker det är kattägarens ansvar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pin skrev:
Just hunddagiset och vad det kostar är inte relevant, men varför skulle kattägaren betala för ditt hunddagis?
Varför är hunden lös om den springer iväg hela tiden?
Det skulle lika gärna varit tex en hare din hund spårar, vems fel är det då?

Detta sagt gillar jag inte att utekatter springer på min tomt och kissar eller förstör saker. Jag tycker det är kattägarens ansvar.
Kattägaren ska stå för sina kostnader att hålla katten på sin egen tomt eller inomhus. Normalt har vi koll på vår tax, men det har hänt ett par ggr att han sprungit iväg när jag lastar ur bilen med matkassar... om katten varit på vår tomt nyligen så kan det gå fort. Men... om katten inte patrullerat vår tomt hade taxen inte fått spårning...dessutom lämnar inte vår tax några spår som katten, bara en irriterad granne som inte vet eller tar sitt ansvar på hela dagen när jag jobbar..
Egentligen är katten inget större problem för mig och taxens reaktion är naturlig, orsakad av katten, men grannens gnäll gör mig irriterad...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
O orfr skrev:
Kattägaren ska stå för sina kostnader att hålla katten på sin egen tomt eller inomhus.
Kattägaren ska väl stå för kostnader för skada katten ställer till... Inte att hålla den på sin tomt... enligt gällande bestämmelser (hur du vill ha det är ju inte relevant).

Egentligen är katten inget större problem för mig och taxens reaktion är naturlig, orsakad av katten, men grannens gnäll gör mig irriterad...
Svårt att tyda ut... Är grannen som "klagar" kattägaren för hunden jagar efter katten in på deras tomt eller in i huset? Eller är du själv den klagande grannen? Eller är det någon 3e part?

Du har ansvar för din hund, oavsett om den rymmer pga en katt eller en hare. Slåss katten och taxen så de blir skadade så är det var jag förstår knepigt, men där kan väl i så fall ansvarsfrågan hur bra kontroll man haft på sitt djur spela in.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Nils Andersson1 skrev:
Småfågel dör massor av höghus och av besprutning i jordbruket, så katter är inte deras stora problem.
Trams, katter är ett mycket stort problem för småfåglar.
Skicka gärna länk till något som styrker det du påstår… varken besprutning eller höghus dödar mer än 13 miljoner småfåglar årligen i Sverige…
 
Nissens
M mrsnhp skrev:
Det finns siffror på att det finns omkring 1,3 miljoner katter i landet, och även om alla inte är utekatter så är det väl inte orimligt att de i snitt fångar 10 fåglar var om året (en del kanske tar 20, innekatter 0). Ägarna kanske tycker att just deras katt inte tar fåglar eftersom den aldrig kommer hem med döda fåglar, men det kan ju vara så att katten helt enkelt äter upp fåglarna istället för att bära hem dem. Jag har som sagt sett det med egna ögon.

Med det sagt så missunnar jag inte katterna deras grönsiskor och blåmesar. Småfåglarna har levt fria och haft så bra liv som man nu kan ha som småfågel tills katten tar dem, till skillnad från kycklingarna och grisarna i köttfabrikerna. Själv äter jag inte djur.
Att småfåglarna plågas och att de är fridlysta betyder ingenting för dig?
 
K
O orfr skrev:
Kattägaren ska stå för sina kostnader att hålla katten på sin egen tomt eller inomhus. Normalt har vi koll på vår tax, men det har hänt ett par ggr att han sprungit iväg när jag lastar ur bilen med matkassar... om katten varit på vår tomt nyligen så kan det gå fort. Men... om katten inte patrullerat vår tomt hade taxen inte fått spårning...dessutom lämnar inte vår tax några spår som katten, bara en irriterad granne som inte vet eller tar sitt ansvar på hela dagen när jag jobbar..
Egentligen är katten inget större problem för mig och taxens reaktion är naturlig, orsakad av katten, men grannens gnäll gör mig irriterad...
Du får ju ta ansvar för din hund om den inte håller sig där den ska vara. Går inte att skylla på att katten lämnat spår , för hunden är ditt ansvar.
Min hund är på en inhägnad baksida just för att kommer det en katt eller annan hund kan jag inte garantera att han stannar där annars,
Så skyll inte på någon katt för det
 
Nissens Nissens skrev:
Trams, katter är ett mycket stort problem för småfåglar.
Skicka gärna länk till något som styrker det du påstår… varken besprutning eller höghus dödar mer än 13 miljoner småfåglar årligen i Sverige…
Undrar hur många som dör när de flyger in i fönsterrutor?...
Borde vara fler än vad katter tar
 
skoge skoge skrev:
Undrar hur många som dör när de flyger in i fönsterrutor?...
Borde vara fler än vad katter tar
Modern arkitektur med stora rutor är nog riktigt dåligt för småfåglar... Och vindkraftverk..
 
Nissens Nissens skrev:
Trams, katter är ett mycket stort problem för småfåglar.
Skicka gärna länk till något som styrker det du påstår… varken besprutning eller höghus dödar mer än 13 miljoner småfåglar årligen i Sverige…
Fönsterkollisioner blir slutet för många fåglar årligen. Enbart i USA beräknas 100 miljoner till en miljard(!) fåglar per år dö på detta sätt

Altså en miljard fåglar, jävlar du, det här ska jag berätta för min polare, han snackade om 10.000. ;)

https://www.natursidan.se/nyheter/enorma-mangder-faglar-dor-i-kollisioner-med-fonster-det-har-kan-du-gora/#:~:text=10 000 fåglar dör per år enbart vid ett universitet&text=Det är ganska typiska moderna,kollisioner mot fönster och glasdörrar.

1000 fåglar på en byggnad och dag. Personer hittar 50-100 fåglar på en och samma tillfälle...
https://www.natursidan.se/nyheter/1000-tals-faglar-kan-ha-kolliderat-igar/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Altså en miljard fåglar, jävlar du, det här ska jag berätta för min polare, han snackade om 10.000. ;)

[länk] 000 fåglar dör per år enbart vid ett universitet&text=Det är ganska typiska moderna,kollisioner mot fönster och glasdörrar.

1000 fåglar på en byggnad och dag. Personer hittar 50-100 fåglar på en och samma tillfälle...
[länk]
Det blir nog kallt när vi ska ta bort fönstren...
Eller så får vi bygga igen öppningarna...
 
skoge skoge skrev:
Det blir nog kallt när vi ska ta bort fönstren...
Eller så får vi bygga igen öppningarna...
Jag tror problemet är betydligt mindre på "traditionella" hus, moderna höga glashus eller panoramafönster är vad jag förstår det som lurar fåglarna.

Vindkraftverk mm dödar tydligen ofta större orädda fåglar, typ örnar. Nu värderar jag liv här, det gör ju även Nissens som tar med om fåglarna är sällsynta eller ej. En gråsparv är troligen inte speciellt sällsynt eller fridlyst. En örn är mer sannolikt det. Är det skillnad på livets värde på en stadsråtta, skogsmus, gråsparv, undulat, uggla, örn, bonnkatt, raskatt, rashund, gödkyckling, rådjur, älg, ridhäst? Jag vill nog säga samma sak som tidigare. Vi lägger enorma summor för att rädda människor här i Sverige, pengar som skulle rädda flera barn i tex Afrika. Själva livet för individen är lika mycket värt, men vi bryr oss mer om de som är nära...
 
Nissens Nissens skrev:
Trams, katter är ett mycket stort problem för småfåglar.
Skicka gärna länk till något som styrker det du påstår… varken besprutning eller höghus dödar mer än 13 miljoner småfåglar årligen i Sverige…
Hur mycket som besprutning dödar eller kanske hindrar småfåglar vet jag inte men det pratas om massor, kanske vi hade dubbelt av all småfågel mot num om det inte vore för besprutning. Dina siffror vet vi heller inget om, så lägg ner.
 
O orfr skrev:
Så när grannens katt varit på vår tomt och lämnat diverse spår efter sig, spår som vår dvärgtax följer om vi inte hinner stoppa honom när vi kommer hem från hunddagis, så vems ansvar är det? Taxen är jakthund som vaktar vår tomt och vi betalar hunddagiset 350:- per dag - den klagande grannen betalar inte en krona...
Vad jobbigt med en tomt som finns utomhus och där djur och växter finns. Jag lider med dig -not. Acceptera djur och natur, det hela är ett mini-problem.
 
Här kan vi prata om en sparvutrotare!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_språnget

Även en del småfåglar äter frön, vilket fick Mao Zedong att 1958 uppmana folket att utrota inte bara råttor och flugor utan också sparvar. Jakten på sparvar och andra småfåglar tycks ha varit särskilt framgångsrik eftersom de blev ett sällsynt inslag i landskapet under ett antal år. Fåglarna jagades skoningslöst, bland annat genom att med oljud tvinga dem att flyga tills de av utmattning föll ner till marken.
Nå, ”framgångarna” med denna jakt fick visserligen som följd att sädesfrön inte längre åts av fåglar; istället åts de desto mer av alla de skadeinsekter som förökade sig snabbt när det inte längre fanns några fåglar som höll efter dem. Så småningom nådde denna insikt också högsta partiledningen som våren 1960 strök sparvarna från listan över oönskade skadedjur.
Men jag tror jag läste att 45 miljoner kineser också dog, undrar hur många sparvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.