Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
P
Stonez Stonez skrev:
Det är ju märkligt att vi har massor med småfåglar, lite väl mycket björktrast kanske, trots våra två, och många grannars, katter. För våra, som envisas att ta in bytet, är en uppskattning en eller ett par fåglar om året men diverse gnagare flera i veckan. I "högsäsong" kan det bli några gnagare om dagen. Näbbmöss är värst, kattern äter inte upp dem, smakar visst illa, så de kan ligga och drälla lite varstans.
Antagligen inte alls märkligt, men anekdotiska bevis är tämligen värdelösa i allmänhet.
 
P pmd skrev:
Hur många småfåglar dör varje år pga höghus och besprutning?
I USA tydligen en miljard... Pga hus.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vem är ansvarig om fåglarna flyger in genom öppna dörrar och skiter?
Vad är skillnaden mot katten?
Fåglar är vilda och ingen har ett "ansvar" för dem, lika med alla andra vilda djur.
Medans en katt är ett, förhoppningsvis, tamt djur som du har ansvar för, du har ju skaffat katten av något skäl.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Njae, det är ju olika djur, så faktiskt gäller olika regler. Råder dig att läsa på lite...eftersom jag själv inte har eller har haft hund så låter jag de andra tipsen om hur hundar uppfostras vara okommenterade. Men det finns nog lite att läsa och lära trots allt. Dock verkar problemet inte vara så stort om varken hund eller katt kommer till skada, bara att du och grannen verkar irritera er på varandra. Kanske kan ni under kontrollerade former låta dem bekanta sig med varandra så kan ni nog säkra av de heller inte skadar varandra och nyfikenheten blir kanske mindre?

Jag skulle f.ö. gärna skaffa hund, det verkar finnas ett antal fördelar jämfört med katt. Men nackdelen med hund är att man måste ha den på dagis om man jobbar dagtid medan katten kan vara ensam hemma och gå på lådan själv. När jag blir pensionär kan det nog bli hund.
Läs på :
J JohanLun skrev:
Njae, det är ju olika djur, så faktiskt gäller olika regler. Råder dig att läsa på lite...eftersom jag själv inte har eller har haft hund så låter jag de andra tipsen om hur hundar uppfostras vara okommenterade. Men det finns nog lite att läsa och lära trots allt. Dock verkar problemet inte vara så stort om varken hund eller katt kommer till skada, bara att du och grannen verkar irritera er på varandra. Kanske kan ni under kontrollerade former låta dem bekanta sig med varandra så kan ni nog säkra av de heller inte skadar varandra och nyfikenheten blir kanske mindre?

Jag skulle f.ö. gärna skaffa hund, det verkar finnas ett antal fördelar jämfört med katt. Men nackdelen med hund är att man måste ha den på dagis om man jobbar dagtid medan katten kan vara ensam hemma och gå på lådan själv. När jag blir pensionär kan det nog bli hund.
Läs på:
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
 
O orfr skrev:
Läs på:Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Och där framgår de stora skillnader som finns mellan hundar och katter mycket tydligt. Läs gärna på, exempelvis 19 §.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och där framgår de stora skillnader som finns mellan hundar och katter mycket tydligt. Läs gärna på, exempelvis 19 §.
Hundar används även för jakt och tjänst, där katter gör föga nytta. Det räcker med att läsa :

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Detta sätter gränserna för lösa katter och hundar som gräver upp rabatter, kissar ner mm

Katter som är hemma när husse och matte jobbar och barnen är i skolan bör hållas inomhus eller på kattdagis om grannarna inte kan komma överens om att grannens hund får reagera när katten gjort oinbjudna besök. Håller sig katten hemma så stannar hunden hemma, enkelt...
 
O orfr skrev:
Det räcker med att läsa : 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter
Nej det räcker inte alls eller menar du att lagens övriga 26 paragrafer är irrelevanta?

Det finns en mycket stor grundläggande skillnad mellan ansvaret för hund och katt då en hundägare har ett strikt ansvar för skador orsakade av hund, även om hundägaren ej agerat culpöst. Att påstå att samma regelverk gäller för hund och katt är helt enkelt direkt felaktigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
O orfr skrev:
Hundar används även för jakt och tjänst, där katter gör föga nytta.
Vilken nytta husdjur gör kan man givetvis diskutera, likaså kostnader för dem. Men det är ju irrelevant här. De flesta husdjur är inte till någon egentlig nytta eller glädje annat än till sin ägare. Visst kan en katt fånga skadedjur även på grannens tomt, eller en vakthund skälla på tjuvar även på grannens tomt. Och sen blir jag glad att se och hälsa på både hundar, katter och även sitta och titta på andra vilda och tama djur. Men tex en jakthund har jag inte nytta av att grannen har om han inte bjuder mig på några kilo kött förstås.

Katter som är hemma när husse och matte jobbar och barnen är i skolan bör hållas inomhus eller på kattdagis
Där håller jag med, även om jag tror lagen inte kräver det. Jag anser själv att för att ha tillsyn över sin katt kan man inte lämna den vind för våg, men att den däremot får gå ut när man är hemma tycker jag är ok, även om jag inte står och stirrar på den när den är ute. Men ett arrangemang med en kattlucka kan säkert fungera för några. Liksom hundgård istf hunddagis kanske fungerar för andra. Om katten eller hunden ställer till problem med det arrangemanget bör de som lider av det påtala det.

...om grannarna inte kan komma överens om att grannens hund får reagera när katten gjort oinbjudna besök. Håller sig katten hemma så stannar hunden hemma, enkelt...
Självklart ska du och din granne komma överens om vad som är OK mellan er, men vad än din granne gör så har DU ansvar för DIN hund. Om nu inte grannen godkänner och åtar sig att se till din hund när den springer in till honom...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det räcker inte alls eller menar du att lagens övriga 26 paragrafer är irrelevanta?

Det finns en mycket stor grundläggande skillnad mellan ansvaret för hund och katt då en hundägare har ett strikt ansvar för skador orsakade av hund, även om hundägaren ej agerat culpöst. Att påstå att samma regelverk gäller för hund och katt är helt enkelt direkt felaktigt.
Jag sa aldrig det, men pekade på det övergripande syftet som ingen kommer ifrån. Hundägare pröjsar uppemot 7000:- per månad för hunddagis, kattägare med utekatt har ingen koll och inget ansvar och inga kostnader, men klagar när hunden spårar grannkatter som ingen ser till.
 
O orfr skrev:
Jag sa aldrig det, men pekade på det övergripande syftet som ingen kommer ifrån. Hundägare pröjsar uppemot 7000:- per månad för hunddagis, kattägare med utekatt har ingen koll och inget ansvar och inga kostnader, men klagar när hunden spårar grannkatter som ingen ser till.
Fast du har väl valt själv, eller kom det som en överraskning att det kostar så mycket? Du kan inte vara irriterad på kattägarna för de slipper betala dagis. Anar klassisk svensk missunnsamhet.

När vi valde mellan hund eller katt var detta en nyckelfaktor att ta med i beräkning. En hund = gå ned i tid eller köra hunddagis -> blev "för dyrt". Sen skulle jag senaste 2 åren utan problem kunnat ha en hund då jag jobbar hemma, det hade varit jättetrevligt. Men då hade vi redan en katt och man vet heller inte hur det kommer se ut efter corona med hemarbete.

Skaffa en katt nästa gång. Eller var utan husdjur - det är ännu billigare!

Edit: jag ska tillägga att vi köpte en "dyr" raskatt (Sibirier pga den är allergivänlig) - planen var att ha den som innekatt i stan, den fick gå ut på landet. Den är dock så feg att den oftast håller sig på tomten och så kass på att jaga att den inte får fatt på några fåglar varför vi bestämt att det är ok att den får vara ute ett par timmar på dan när och om vi är hemma. Givetvis är det en liten risk att en bil kör på den eller att en stor hund skadar den, men den har vi med viss tveksamhet accepterat. De närmsta grannarna har de flesta själva haft eller har husdjur och de har inte lyft fram något negativt, snarare tvärt om. Vi bor där det är väldigt lite trafik och relativt stora tomter. Var det andra förutsättningar skulle jag inte släppt ut den. Att ha utekatt tex i flerbostadsområden (lägenheter mm) tycker jag själv inte är speciellt lämpligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast du har väl valt själv, eller kom det som en överraskning att det kostar så mycket? Du kan inte vara irriterad på kattägarna för de slipper betala dagis. Anar klassisk svensk missunnsamhet.

När vi valde mellan hund eller katt var detta en nyckelfaktor att ta med i beräkning. En hund = gå ned i tid eller köra hunddagis -> blev "för dyrt". Sen skulle jag senaste 2 åren utan problem kunnat ha en hund då jag jobbar hemma, det hade varit jättetrevligt. Men då hade vi redan en katt och man vet heller inte hur det kommer se ut efter corona med hemarbete.

Skaffa en katt nästa gång. Eller var utan husdjur - det är ännu billigare!
Det är en överraskning att pandemin tar slut :rolleyes:
Investera i aktier i hunddagis!
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
O orfr skrev:
Hundägare pröjsar uppemot 7000:- per månad för hunddagis,
Vad har det med saken att göra?

O orfr skrev:
kattägare med utekatt har ingen koll och inget ansvar och inga kostnader
Men vilket dravel! Menar du att kattmat är gratis? Fria veterinärbesök för katt där du bor? Och återigen, vad har djurägarens kostnader med detta att göra?

Dock har du som sagt helt rätt i att ansvaret för skador orsakade av djuret skiljer högst avsevärt mellan hund och katt!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K
O orfr skrev:
Jag sa aldrig det, men pekade på det övergripande syftet som ingen kommer ifrån. Hundägare pröjsar uppemot 7000:- per månad för hunddagis, kattägare med utekatt har ingen koll och inget ansvar och inga kostnader, men klagar när hunden spårar grannkatter som ingen ser till.
Sånt man får se över och tänka och räkna på när man skaffar hund. Så inget att gnälla över du har ju valt det själv . Din hund ska stanna på din tomt oavsett spår klarar du inte av att se till att det blir så så föreslår jag koppel eller inhägnad. När du inte är på jakt med hunden ska du se till att den stannar där den ska vara.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast du har väl valt själv, eller kom det som en överraskning att det kostar så mycket? Du kan inte vara irriterad på kattägarna för de slipper betala dagis. Anar klassisk svensk missunnsamhet.

När vi valde mellan hund eller katt var detta en nyckelfaktor att ta med i beräkning. En hund = gå ned i tid eller köra hunddagis -> blev "för dyrt". Sen skulle jag senaste 2 åren utan problem kunnat ha en hund då jag jobbar hemma, det hade varit jättetrevligt. Men då hade vi redan en katt och man vet heller inte hur det kommer se ut efter corona med hemarbete.

Skaffa en katt nästa gång. Eller var utan husdjur - det är ännu billigare!

Edit: jag ska tillägga att vi köpte en "dyr" raskatt (Sibirier pga den är allergivänlig) - planen var att ha den som innekatt i stan, den fick gå ut på landet. Den är dock så feg att den oftast håller sig på tomten och så kass på att jaga att den inte får fatt på några fåglar varför vi bestämt att det är ok att den får vara ute ett par timmar på dan när och om vi är hemma. Givetvis är det en liten risk att en bil kör på den eller att en stor hund skadar den, men den har vi med viss tveksamhet accepterat. De närmsta grannarna har de flesta själva haft eller har husdjur och de har inte lyft fram något negativt, snarare tvärt om. Vi bor där det är väldigt lite trafik och relativt stora tomter. Var det andra förutsättningar skulle jag inte släppt ut den. Att ha utekatt tex i flerbostadsområden (lägenheter mm) tycker jag själv inte är speciellt lämpligt.
Vi betalade med glädje hunddagiset och hade innekatt som funkade jättebra med våra hundar, vi hade alla i koppel när vi rastade dem, även katten (halvsiames). Utekatter utan koppel funkar utmärkt om grannen fattar sitt ansvar när han låter sin katt använda vår tomt som kattdagis där katten hoppar in på vår terrass och förstukvist i jakt på mat eller gräver upp våra rabatter. Vi har lärt oss av erfarenhet att vi inte kan ställa ut mat för kylning på vintern... Egentligen inget stort problem om grannen fattar att våra taxar spårar hans katt från vår tomt och skäller på den och att han har största skulden som låter sin katten nyttja vår och andra grannars tomter... Han ska sluta gnälla och ta hand om sin katt med eller utan kattdagis, som vi tar hand om våra fyrfotingar. Antingen kommer man överens med sin granne att katten får patrullera vår tomt om vår hund vi enstaka tillfällen hinner spåra innan vi packat ur matkassarna ur bilen eller så biter man i det sura äpplet och betalar kattdagis ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.