Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
Människan behöver katten. Där jag bor finns det i närheten ett häststall de har 3 katter i stallet. Varför? För att de jagar och tar de möss och råttor som finns där. Om så inte vore fallet skulle vi människor snabbt dö. För råttor förökar sig fort. Och hur får husdjur mat? Dödas inte djur för de ska bli djurmat? Är det bättre att döda dessa djur mot att en katt dödar den fågel som är trött och sliten? Det dödas massor av vilda djur av bonden med sina maskiner (vid skörd tex). Ska vi förbjuda bönder? Hur mycket djur tar en hemma katt? Inte som en bra jagare från en på landet.
 
TRJBerg
J JMAr skrev:
Katter är en invasiv art. Titta på detta från Jonas för att lära mer om katten. [länk]
Nej.
 
J JMAr skrev:
Här kan du få lära dig mer av Jonas om tamkattens framfart och skadegörelse.
Tack men jag kan redan det mesta om mina katters framfart. För övrigt undrar jag om ditt användarnamn, @JMAr, är en felstavning av det trevliga ljudet "jamar".
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Människan behöver katten. Där jag bor finns det i närheten ett häststall de har 3 katter i stallet. Varför? För att de jagar och tar de möss och råttor som finns där. Om så inte vore fallet skulle vi människor snabbt dö. För råttor förökar sig fort. Och hur får husdjur mat? Dödas inte djur för de ska bli djurmat? Är det bättre att döda dessa djur mot att en katt dödar den fågel som är trött och sliten? Det dödas massor av vilda djur av bonden med sina maskiner (vid skörd tex). Ska vi förbjuda bönder? Hur mycket djur tar en hemma katt? Inte som en bra jagare från en på landet.
Vill man inte se och förstå så är det svårt att diskutera. Att hävda att människan skulle dö ut blir enbart komiskt. Å andra sidan skulle det göra planeten en ännu större tjänst.

Skillnad mellan en nyttokatt och en mätt tamkatt är att tamkatten lustjagar.
Om kattens framfart kan begränsas varför ska inte kattägare ta det ansvaret? Förstår inte motståndet till att undvika skadorna som katten orsakar. Gör du?
Såg du ens inslaget med Jonas?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tack men jag kan redan det mesta om mina katters framfart. För övrigt undrar jag om ditt användarnamn, @JMAr, är en felstavning av det trevliga ljudet "jamar".
Tyvärr ofrivilligt men det var faktiskt riktigt roligt. :)
Hoppas dock att du ser klippet. Som kattägare finns mycket att göra för att minska skadorna på småvilt. Varför motvilligt inställd?
 
J JMAr skrev:
Vill man inte se och förstå så är det svårt att diskutera. Att hävda att människan skulle dö ut blir enbart komiskt. Å andra sidan skulle det göra planeten en ännu större tjänst.

Skillnad mellan en nyttokatt och en mätt tamkatt är att tamkatten lustjagar.
Om kattens framfart kan begränsas varför ska inte kattägare ta det ansvaret? Förstår inte motståndet till att undvika skadorna som katten orsakar. Gör du?
Såg du ens inslaget med Jonas?
Katten räddade människan under pesten osv.
Såg inslaget och tycker att Jonas är en knäpp gammal gubbe. Det är inga skador från katten den är ett rovdjur och sådana ingår i naturen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JMAr skrev:
Varför motvilligt inställd?
Om du anser att jag är "motvilligt inställd" för att jag vill låta mina katter ströva fritt så är jag det. Absolut!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du anser att jag är "motvilligt inställd" för att jag vill låta mina katter ströva fritt så är jag det. Absolut!
Min hund älskar katter jag tror det är därför han springer efter dem. Bara att släppa på flexikopplet. Om det är på tomten får han fritt springa efter dem.
 
Mats-S
J JMAr skrev:
Precis som andra tamdjur ska katter självklart hållas under uppsikt och inte bara släppas ut. Vad hindrar kattägare att ha en inhägnad på sin tomt där katten inte kan lämna tomten? Finns stora uteburar för fåglar. Varför skulle inte det fungera för en katt? Eller precis som det finns ordnade rastgårdar för hundar så skulle folk som bor i lägenhet kunna ta sin katt till en utebur.
Seriöst, skämtar du eller?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Min hund älskar katter jag tror det är därför han springer efter dem. Bara att släppa på flexikopplet. Om det är på tomten får han fritt springa efter dem.
Jag har aldrig fattat detta att vilja skada andra människors husdjur, eller andra levande varelser för den delen.
Skulle du själv vara glad om nån som inte gillar hundar försökte köra över dem med bilen om de råkade komma ut på vägbanan? Tror inte det? En hundägare har ju ansvar så det vore inte bilistens fel. Men lika förbaskat jävligt otrevligt.

Näe, var snälla med era medmänniskor och deras husdjur och med djur i allmänhet. Både hund och kattägare bör inom rimliga gränser försöka hålla koll på sina husdjur. Katter går ofta fria ute, hundar ibland utan koppel. I de flesta fall funkar det bra och ingen blir skadad eller drabbad. Händer nåt går det oftast att hantera, känner man sitt djur vet man när man inte ska släppa ut eller köra utan koppel...

För de som är elaka mot djur tror jag det tillslut kommer slå tillbaka, karma eller vad man vill kalla det. Eller helt enkelt att den "elake" är känd bland grannarna och inte kommer få den hjälp han annars fått när han behöver det.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Seriöst, skämtar du eller?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej.
Om du menar förslaget om att ordna anpassade inhägnader för katter så nej det är inget skämt. Om du anser det otänkbart, vad tänker du i så fall om innekatter som lever hela sina liv i små lägenheter?
Vad tänker du själv på de miljontals småvilt som ska sätta livet till för att kattägare släpper ut sina katter utan uppsikt?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Min hund älskar katter jag tror det är därför han springer efter dem. Bara att släppa på flexikopplet. Om det är på tomten får han fritt springa efter dem.
Du verkar inte rädd om din hund?
 
J JMAr skrev:
Vad tänker du själv på de miljontals småvilt som ska sätta livet till för att kattägare släpper ut sina katter utan uppsikt?
Föda?
 
P
K Karl Olssvan skrev:
Människan behöver katten. Där jag bor finns det i närheten ett häststall de har 3 katter i stallet. Varför? För att de jagar och tar de möss och råttor som finns där. Om så inte vore fallet skulle vi människor snabbt dö.
Det tror jag är en överdriven farhåga. Anticimex är duktiga.
 
P
K Karl Olssvan skrev:
Det är inga skador från katten den är ett rovdjur och sådana ingår i naturen.
De flesta tamkatter lever dock i villaområden. Om de istället skulle ingå i naturen så skulle de vara betydligt färre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.