Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att du saknar BankID, inte att du saknar www?
Inget bank ide nej . Vad jag vet så har jag ingen www . 🤣
 
Det bästa är nog om du kan få hjälp av någon i din närhet att reda ut dina funderingar och på plats. Det blir lite virrigt i tråden då det behövs mera information om din fastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Men den nya markägaren kan knappast ha någon rätt att tvinga mej att laga ders gropar .
Nej, markägaren kan inte tvinga dig till det. Du har en rätt att underhålla vägen men ingen skyldighet. Det är som en option för dig. Det är också valfritt för markägaren om denne vill underhålla vägen.

Ni måste komma överens om en lösning helt enkelt, eller att den som är i behov av den fixar till den när behovet finns. Eller bara lämna den att förfalla.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om vägens ägare tycker det räcker en traktor kan köra och du vill att sopbil (eller för att vara extrem säg en Ferrari ) ska kunna åka på vägen så är det nog tyvärr så att du får stå för det, men kör han sönder din del av vägen borde väl han och inte du återställa. Men utan servitut känns det svårt att säga vad som gäller.

Verkar som detta med vägar ofta är en stor källa till bråk .
 
Lofis Lofis skrev:
Ja , det är ju det här med kommunen å soptunnorna . . . men dom skriver ju åxå att även om vägen blir farbar så finns ingenstans att vända sopbilen å därför har dom beslutat att jag ska hitta någon annan stans att ställa soptunnorna . Jag förklarade för gubben att tidigare så har sopbilen kommit från vindrarp hållet , alltså från södra delen av grusvägen å då behöver man inte vända , bara att fortsätta norr ut 300 m .
Det här låter som ett potentiellt ganska stort problem för dig. Jag ska givetvis inte tala för kommunen, men spontant låter det som att du kommer behöva lösa såväl vägens underhåll som eventuell vändplan eller riskera en segdragen konflikt och/eller process med kommunen. Jag råder dig att försöka lösa vägfrågan (gemensamhetsanläggning är som sagt mitt tips, givet dina tidigare spörsmål), problemet verkar inte försvinna, snarare växa. Det är dock ditt val och jag ska inte tjata på dig mer.
Lofis Lofis skrev:
Jag har inga pengar att ansöka om någonting . Det finns lite olika alternativ , jag vet , men inget är vidare billigt . När jag köpte min gård fanns inte dessa problem .
Vid bildande av gemensamhetsanläggning är det inte bara du som kommer betala, utan ägarna till alla fastigheter som kommer bli delägare i vägen (erhålla ett andelstal). Nu verkar det kanske främst vara du och din granne som är berörda och då blir det en del kostnader, tyvärr. Men du är i vilket fall inte ensam och om ni inte bråkar allt för mycekt behöver det inte bli superdyrt för er. I längden kan det nog till och med bli en bättre affär än att du underhåller vägen för egen maskin så länge du äger fastigheten i fråga (särskilt med beaktande av att kommunen har åsikter). I värsta fall får du kanske överväga någon typ av lån för att finansiera en förrättning.

Lycka till i varje fall :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Lofis Lofis skrev:
Vem ska laga vägen ?
Min fastighet ligger 300 m in på en åker . Där finns en grusväg rakt in till min tomt som sedan fortsätter förbi å vidare .
Det ska vara ett servitut , men det finns inget skriftligt avtal . Det är inte skapat genom förrättning .
När jag flyttade hit fick jag veta av dåvarande chef på plantskolan som hade marken runt omkring min gård , att jag ska hålla den del av grusvägen som går genom min tomt framkomlig å med 4 m bredd samt 4 m höjd å han ska hålla dom 300 m framkomlig för mej . Ingen snöröjning ingår på vintern .
Nu är det ny markägare till grusvägen som påstår att jag ska underhålla hans väg samt laga dom stora groparna i vägen som har varit där i många år pga att tunga traktorer å annat åkt i tid å otid så det gått sönder . Även den nya markägaren kör tunga fordon å ibland flera ggr / dag . Jag själv har aldrig haft varken bil eller körkort å kommer inte att ha . Jag bor ensam å har ytterst sällan besök av bil . Slamtömning 1 gång om året är det tyngsta som sker till min fastighet . Sop tömning sker inte pga att det är stora gropar i grusvägen å lagen är för mej tvetydig . Kommunen skriver till mej att jag ska "hitta" någonstans att ställa soptunnorna . ?????? Snälla någon , hjälp mej 🙏😩
Jag (vi) bor också mitt ute i en åker och har servitut på vägen ner till oss (annars kan man ju inte ta sig dit!).

Jag har tolkat det som att det är vårt ansvar att underhålla vägen så som vi vill ha den.. inte för att tillgodose andras behov av "vår väg".. markägaren i sig använder den nästan aldrig (kanske korsar den nån gång om året för att "gina" över till sin andra del av åkern (åkern går runt oss).. men om denne har något problem med hål eller grenar som är i vägen, så får de fixa det själva.. och uppstår skador pga deras maskiner.. ja då vet jag faktiskt inte vem som ansvarar för de skadorna.. men om det hade varit ett problem för mig.. hade jag ringt grannen och pratat med dem om saken.. så man kunde komma lite överens om vad man kunde göra..

De/markägarna har inga skyldigheter att underhålla vår väg.. de bara låter oss använda den och sedan får vi avgöra hur mycket vi vill laga/lappa osv.. (dvs vi brukar fylla på hålen när marken sjunkit undan så våra bilar slår i.. just nu åker vi lite sicksack haha.. men vi klipper gräs hela vägen.. och klipper in grenar så de inte ska repa våra eller besökande bilar)

Det man ska ha i åtanke är att slambilar, lastbilar/leverans, sopbilar, postbilar osv har krav på hur farbar en väg ska vara för att de ska låta sina bilar åka där.. så det behovet måste man tillgodose.. eller klara sig utan dessa "besökare"

Vi flyttade upp våra soptunnor till den gemensamma vägen (fick fråga grannen som hade marken där om vi fick ställa upp sopkärlen där.. och var det passade dem bäst att de stod/minst i vägen) för vi kunde inte tillgodose deras behov på vintern (när det snöar drevar vägen igen för snabbt.. och även om den plogats en halvtimme innan de kommer.. så är sannolikheten hög att de fastnar hos oss eller i backen/på vägen)

Så nu får vi gå /åka 300 m för att lämna våra sopor.. (och hämta post)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Om markägaren inte använder vägen är det ju väldigt rimligt att TS i detta fall skulle få renovera den till bra standard för att kunna få sopor hämtade osv.

Om markägaren kör sönder vägen är det ju ett jobbigare läge. Om markägaren vill ha en väg som passar terränggående fordon och kör sönder vägen så blir det ju ett Sisofys-arbete att laga vägen för TS om den direkt blir sönderkörd.

Det måste ju finnas nån reglering för detta.

Men knivigt är det. Mina föräldrars fd sommarställe hade en konflikt liknande denna på en väg. Markägarna ville bara åka med traktor och helst att man knappt skulle komma fram. De anlade en hästhage över vägen så man var tvungen att haka av elstängsel för att komma fram, ändrade vägen så det blev farligt att köra ut på stora vägen osv, tror jag för att jävlas med de som hade stugor utmed vägen. När stugägarna röjde sly i vägens kant blev markägaren förbannad. Mina föräldrar hade med tidigare markägare haft en god relation och de hade själva bekostat förbättringar på vägen. Jag rekommenderade mina föräldrar att inte blanda sig i detta alls (det drogs till tingsrätten) då mina föräldrar ändå hade en ok relation till markägarna och det fungerade hjälpligt. Men de som bodde utmed den sträcka som gjordes svårkörbar var väl inte superglada. Vet inte om det löstes tillslut. Tack och lov var de aldrig inblandade i den juridiska konflikten.
 
Lofis Lofis skrev:
Vad jag vet så har jag ingen www
Vad exakt menar du med det? Jag tror inte någon förstår vad du syftar på.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Lofis Lofis skrev:
Inget bank ide nej . Vad jag vet så har jag ingen www . 🤣
Du har www, d v s internet. Det är så du kommer in här på byggahus.

Att du inte har bank-id är en annan sak.
Klickar du på länken som postats här kommer du in på en sida, kan du intebidentifiera dig där borde det finnas en funktion för att begära ut alla dokument ochbfå dom postade till dig på fastighetens adress.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det kan ju vara klokt att skaffa ett bank-id ändå, mycket idag kräver det.
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, markägaren kan inte tvinga dig till det. Du har en rätt att underhålla vägen men ingen skyldighet. Det är som en option för dig. Det är också valfritt för markägaren om denne vill underhålla vägen.

Ni måste komma överens om en lösning helt enkelt, eller att den som är i behov av den fixar till den när behovet finns. Eller bara lämna den att förfalla.
Det känns bättre nu faktiskt att ham ändå inte kan tvinga mej till detta 😀🙏 så får det bli som det blir helt enkelt .
Tack jättemycket för ditt stöd ❤️
 
F Falckman skrev:
Det här låter som ett potentiellt ganska stort problem för dig. Jag ska givetvis inte tala för kommunen, men spontant låter det som att du kommer behöva lösa såväl vägens underhåll som eventuell vändplan eller riskera en segdragen konflikt och/eller process med kommunen. Jag råder dig att försöka lösa vägfrågan (gemensamhetsanläggning är som sagt mitt tips, givet dina tidigare spörsmål), problemet verkar inte försvinna, snarare växa. Det är dock ditt val och jag ska inte tjata på dig mer.

Vid bildande av gemensamhetsanläggning är det inte bara du som kommer betala, utan ägarna till alla fastigheter som kommer bli delägare i vägen (erhålla ett andelstal). Nu verkar det kanske främst vara du och din granne som är berörda och då blir det en del kostnader, tyvärr. Men du är i vilket fall inte ensam och om ni inte bråkar allt för mycekt behöver det inte bli superdyrt för er. I längden kan det nog till och med bli en bättre affär än att du underhåller vägen för egen maskin så länge du äger fastigheten i fråga (särskilt med beaktande av att kommunen har åsikter). I värsta fall får du kanske överväga någon typ av lån för att finansiera en förrättning.

Lycka till i varje fall :)
❤️ Tack så jättemycket för ditt stöd . Jag ska ringa kommungubben igen i morgon å säga att jag iallafall har tagit hem tunnorna för tillfället å skurat dom . 😀
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag (vi) bor också mitt ute i en åker och har servitut på vägen ner till oss (annars kan man ju inte ta sig dit!).

Jag har tolkat det som att det är vårt ansvar att underhålla vägen så som vi vill ha den.. inte för att tillgodose andras behov av "vår väg".. markägaren i sig använder den nästan aldrig (kanske korsar den nån gång om året för att "gina" över till sin andra del av åkern (åkern går runt oss).. men om denne har något problem med hål eller grenar som är i vägen, så får de fixa det själva.. och uppstår skador pga deras maskiner.. ja då vet jag faktiskt inte vem som ansvarar för de skadorna.. men om det hade varit ett problem för mig.. hade jag ringt grannen och pratat med dem om saken.. så man kunde komma lite överens om vad man kunde göra..

De/markägarna har inga skyldigheter att underhålla vår väg.. de bara låter oss använda den och sedan får vi avgöra hur mycket vi vill laga/lappa osv.. (dvs vi brukar fylla på hålen när marken sjunkit undan så våra bilar slår i.. just nu åker vi lite sicksack haha.. men vi klipper gräs hela vägen.. och klipper in grenar så de inte ska repa våra eller besökande bilar)

Det man ska ha i åtanke är att slambilar, lastbilar/leverans, sopbilar, postbilar osv har krav på hur farbar en väg ska vara för att de ska låta sina bilar åka där.. så det behovet måste man tillgodose.. eller klara sig utan dessa "besökare"

Vi flyttade upp våra soptunnor till den gemensamma vägen (fick fråga grannen som hade marken där om vi fick ställa upp sopkärlen där.. och var det passade dem bäst att de stod/minst i vägen) för vi kunde inte tillgodose deras behov på vintern (när det snöar drevar vägen igen för snabbt.. och även om den plogats en halvtimme innan de kommer.. så är sannolikheten hög att de fastnar hos oss eller i backen/på vägen)

Så nu får vi gå /åka 300 m för att lämna våra sopor.. (och hämta post)
🤣 Precis samma läge . Jag har två ggr pratat med den nya markägaren om vägen å frågat honom hur vi kan komma överens , Men båda gångerna har han sagt att han har "folk" till detta å att vi går ta det efter semestern . Han vill med andra ord inte diskutera saken . Jag har haft tunnorna uppe vid vägen ett par år men nu behöver han använda den marken åxå självklart , men där finns en liiten plätt precis på sydöstra hörnet som jag nämnde till kommungubben å bad honom att fråga markägaren om jag mögligen kunde anordna för tunnorna där , men svaret han fick var nej .
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad exakt menar du med det? Jag tror inte någon förstår vad du syftar på.
Jag kan ingenting om vad allt är för någonting , jag har min telefon å min dosa som på något sätt ar kopplat till min sons internet tror jag det heter 🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.