Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och en koll på Lantmäteriets historiska kartor ger att TXXXXXXX S:1 är:
[bild]

Registrerat 2019-04-12. Fixar inte skrivstilen från 1845 års skifte för att förstå § 3... (Bristande skolutbildning som 70-talist. Flumskola.)
Har du en länk till detta? Jag kunde inte hitta det här själv.
Tack på förhand.

Claes Sörmland
T Tällerydsgård skrev:
Tack på förhand.
https://www.lantmateriet.se/historiskakartor

Så får du söka dig till din fastighet via t ex kartsök så dyker alla gamla kartor och handlingar upp där.

Er fastighet är alltså avstyckad från 1:5? Står det något om vägsamfälligheten i era avstyckningsdokument?
Min erfarenhet av Lantmäteriet är att de brukar vara noga med såna saker intill absurditetens gräns.

Om inte svenska är ditt modersmål förstår jag om det är besvärligt att gå in och läsa gamla handskrivna dokument från Laga skiftet 1846.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tällerydsgård skrev:
Tack på förhand.
Jag har redan hittat den! :giggle:

• Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och en koll på Lantmäteriets historiska kartor ger att TXXXXXXX S:1 är:
[bild]

Registrerat 2019-04-12. Fixar inte skrivstilen från 1845 års skifte för att förstå § 3... (Bristande skolutbildning som 70-talist. Flumskola.)
Challenge accepted!
I paragraf 3 står det typ:
Såsom undantag af avskiftade marken afräknas som ??? delnings??, och på chartan upptagna vägar från gården åt hemmanet Badeboda och den öfver ägorna från hemmanet Elmedahl framförande väg, samt vägen från hemmanet ut på sistnemnde väg till 6 alnars bredd.
(Oxå gått i flumskola.)
Är inte helt säker på Lantmäteriets uttolkning "samfälta delningsmassan", därav frågetecknen.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag uppfattar det som att gamla nr 4 är lika med 1:5 idag och att när TS köpte så gjordes en avstyckning från denna. I samband med detta har vägfrågan utretts, vilket resulterat i att ovan nämnda registrering gjordes. Och det som TS skriver om att det i köpet inte finns något servitut tolkar jag som att man konstaterade att man inte kan ge servitut i en samfällighet. Gissar också att det TS säger om enda delägare handlar om att det bara är nr4s andel av samfälligheten som utretts, så i verkligheten finns fler delägare.
Låter rimligt, men varför rita in en samfällighet S:1 över endast 1:5 med bara 1:5 som ägare? Eller har man lagt till 1:9 vid avstyckningen (efter S:1 registrerades?)

Och med vilken rätt tar sig 1:5 ut till vägföreningens(?) över 1:3?

T Tällerydsgård skrev:
Jag är inte svensk och jag har bara bott i Sverige i 2 år. Jag kommer från Nederländerna och det finns alla vägar i staten eller kommunen och underhålls av staten eller kommunen.
Kort grundkurs om vägar i Sverige

Det finns två typer av vägar, allmänna vägar som drivs och underhålls av stat eller kommun. Dessa skyltas normalt med blå/vit vägvisare. Dessa får alla köra på normalt. Tråkigt, vi pratar inte mer om dom.

Sen finns det enskilda vägar, vilket är resten. Och det är den absoluta majoriteten av vägar som är enskilda. Dessa skyltas normalt med gul/röd vägvisare.

Många enskilda vägar sköts ofta av en samfällighet/vägförening. De kan var vägar långt ute på landet till ett par hus, eller till ett lite samhälle som Gud glömde, eller gator i kanten av större samhälle. Där betalar de fastigheter som är "delägare" i vägen för dess drift och underhåll . Delägare är man om Lantmäteriet säger att fastigheten man äger har del i samfällda vägen/vägföreningen. Delägarna kan helt bestämma vilka som får köra på vägen, med en liten knorr. Enskilda vägar som är "viktiga" kan få stöda av stat eller kommun, för större vägar uppgår detta stöd till nästan hela underhållsbudgeten. Som villkor för stöd är det nästan alltid så att vägen MÅSTE hållas öppen för allmänheten. Dvs, stänger man vägen så blir man av med stödet. Det är därför man kan köra omkring på de flesta enskilda vägar.

Sen finns det då de enskilda vägar som inte är med i en vägförening, det är privata skogsvägar, uppfarter till enstaka gårdar etc. De ägs och underhålls av fastigheten de ligger på(*). Även dessa kan få stöd, på samma villkor som samfällda vägar. Och precis som de vägarna, så kan ägaren stänga av trafiken när så önskas (men riskera eventuellt stöd). I södra Sverige är det väldigt sällsynt med stöd till skogsvägar som gör att de måste hållas öppna. Vanligare i norra Sverige, där man på 60-70-talen gärna från statens håll finansierad skogsbilnätet med stöd, mot att det skulle hållas öppna för friluftslivets skull.

(*) Man kan få rätt via servitut att anlägga och driva en väg på någon annans fastighet. Vägen ägs och drivs då av den som anlägger den.

Det finns två saker som leder till släktfejder på den svenska landsbygden. Det är vägar och det är jakten.

Säkert har jag glömt något, säkert gjort misstag.

• Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Vad innebär texten "Delägande fastigheter är ej fullständigt redovisade" i beskrivningen av "Uppvidinge Tälleryd s:1" ?

Tälleryd 1:9 är väl TS fastighet, och måste också vara en del av Tälleryd skifteslag? Dokumentutdrag med rubriken "Delägande fastigheter" och text som anger att fastigheter inte är fullständigt redovisade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man har inte orkat gå igenom alla akter sen 1846 för att reda ut mer än bedömt som nödvändigt.

Brukar ofta stå "Rättigheter är inte fullständigt redovisade" också.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adron skrev:
Vad innebär texten "Delägande fastigheter är ej fullständigt redovisade" i beskrivningen av "Uppvidinge Tälleryd s:1" ?

Tälleryd 1:9 är väl TS fastighet, och måste också vara en del av Tälleryd skifteslag?[bild]
1:9 är ju avstyckad from 1:3 rätt nyligen om jag förstår TS rätt. Tydligen valde Lantmäteriet att inte göra den nya fastigheten 1:9 till en delägande fastighet i Uppvidinge Tälleryd s:1. Eller så är den det och då står det på Min fastighet hos Lantmäteriet. TS kan kolla.

M -MH- skrev:
Låter rimligt, men varför rita in en samfällighet S:1 över endast 1:5 med bara 1:5 som ägare? Eller har man lagt till 1:9 vid avstyckningen (efter S:1 registrerades?)

Och med vilken rätt tar sig 1:5 ut till vägföreningens(?) över 1:3?
S:1 är registrerad 1845 enligt lantmäteriet. 1:9 är avstyckad 2019. Enligt den avlidne grannen var det förr mark som tillhörde olika ägare och de var förmodligen alla representerade i vägsamfällighet men han hade köpt alla dessa bitar.
Kanske är ägaren till 1:2 också delägare men han vet inte detta.
Vi vill gärna bli delägare och betala, men det vill inte ägaren till 1:5. Han vill tydligen bara ha rätt att fatta beslut.

På sista frågan, Både 1:3 och 1:5 tillhörde den gamla grannen. Så var situationen och ägaren (bonden som också hyr från 1:5) använder även den vägen och så från vägsamfälligheten.

T Tällerydsgård skrev:
Vi vill gärna bli delägare och betala, men det vill inte ägaren till 1:5. Han vill tydligen bara ha rätt att fatta beslut.
Om ni inte blev delägare vid avstyckningen av 1:9 (skall stå i avstyckningsakten i så fall), så är det tyvärr bara att gå till Lantmäteriet och ansöka om förrättning som gäller. Ni kommer få rätt, men det kommer kosta och möjligen skaffar ni en ovän på köpet.

Ibland måste man skaffa sig ovänner, men bara du kan avgöra vad som blir bäst.

Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Om ni inte blev delägare vid avstyckningen av 1:9 (skall stå i avstyckningsakten i så fall), så är det tyvärr bara att gå till Lantmäteriet och ansöka om förrättning som gäller. Ni kommer få rätt, men det kommer kosta och möjligen skaffar ni en ovän på köpet.

Ibland måste man skaffa sig ovänner, men bara du kan avgöra vad som blir bäst.
Jag skulle nog överväga att ompröva den befintliga gemensamhetsanläggningen som tycks involvera de andra vägarna i området. Om det finns en välfungerande sån samfällighetsförening som förvaltar en sådan gemensamhetsanläggning så borde Lantmäteriet kunna lägga till vägen som går upp till TS fastighet genom en omprövning.

Inte heller gratis tyvärr och tar tid.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Har 1:5 motsatt sig att TS fixar sin del av vägen? Det låter ju som bonden som kör på den första fjärdedelen av vägen på S:1 fixar den, och att det bara är den del som TS använder som återstår? Om det blir två delägare i S:1 varav den ena bara använder 1/4 av vägen så kommer väl TS att få betala 3/4 av vägen själv + hälften av den 1/4 som brukas av båda, borde bli 7/8 av totala kostnaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.