92 685 läst · 759 svar
93k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Däremot tror jag att motsatsen gäller, dvs vilda katter låter sig inte klappas. Om kommunjägaren eller motsvarande kan klappa katten kan de också scanna dess chip.Staffans2000 skrev:Katter är individer. Det märks tydligt bland kommentarerna vilka som har katter och vilka som inte har det. Bortsett från de rent efterblivna kommentarerna från "killar" som aldrig fått nått. Så var det någon som trodde att katter kunde tränas till att följa efter som en hund. Det går nog inte. Däremot är de ofta väldigt sällskaplig och följer med på promenaden för att de vill det. Jag hade fyra katter som alla var födda hos mig. När jag gick till affären, följde alla fyra glatt med. När jag gick in, väntade de utanför på trottoaren. Sen gick vi tillsammans hem igen. Kände mig lite som en fåraherde. Någon träning, var det alltså inte tal om.
Mina hittekatter däremot, var betydligt mer reserverade. Framförallt mot främlingar. Vilket motbevisar tesen att tamkatter kan urskiljas genom att de låter sig villigt klappas.
Staffans
Jag kan tycka det vore rimligt att göra som med cyklar som är felparkerade, annonsera tydligt långt i förväg så kan ägarna hålla katten inne när nu skyddsjakt pågår, fånga de katter som låter sig fångas och kolla deras chip. De katter som rapporterats hemlösa bör se utmärglade och vanskötta ut kanske kan antas vara vildkatter. Dock är jag fortfarande tveksam om jakt i villaområden är lämpligt även då.
Trots guldmärke i lumpen 1972 eller medalj på scouternas skytteklubb för luftgevär vill jag ändå inte ha en Banjospelare krypande med vapen i buskarna.
Men jag vidhåller, har någon 10 förvildade katter på tomten är bäst för alla att prata med ägaren och ta omhand katterna. Ett sådant ärende kan jag inte se behöver ske med vapen, det borde gå att ordna på annat sätt. Och den här lilla byn med 15.000 förvildade katter som baronessan beskrev i annan tråd skulle jag gärna se, det låter som en kattversion av Hitchcocks fåglarna.
Redigerat:
Nja, det enklaste och billigaste är vapen förstås.J JohanLun skrev:Däremot tror jag att motsatsen gäller, dvs vilda katter låter sig inte klappas. Om kommunjägaren eller motsvarande kan klappa katten kan de också scanna dess chip.
Jag kan tycka det vore rimligt att göra som med cyklar som är felparkerade, annonsera tydligt långt i förväg så kan ägarna hålla katten inne när nu skyddsjakt pågår, fånga de katter som låter sig fångas och kolla deras chip. De katter som rapporterats hemlösa bör se utmärglade och vanskötta ut kanske kan antas vara vildkatter. Dock är jag fortfarande tveksam om jakt i villaområden är lämpligt även då.
Trots guldmärke i lumpen 1972 eller medalj på scouternas skytteklubb för luftgevär vill jag ändå inte ha "Banjon" krypande med vapen i buskarna.
Men jag vidhåller, har någon 10 förvildade katter på tomten är bäst för alla att prata med ägaren och ta omhand katterna. Ett sådant ärende kan jag inte se behöver ske med vapen, det borde gå att ordna på annat sätt. Och den här lilla byn med 15.000 förvildade katter som baronessan beskrev i annan tråd skulle jag gärna se, det låter som en kattversion av Hitchcocks fåglarna.
Om kommunjägaren förvarnar, så lär folk ta in även de herrelösa katterna. Sätt synligt halsband på katterna, gärna med bjällra på så att de inte plågar så många småfåglar.
Gör du så med tex felparkerade bilar, flyttar dem om det är städning på gatan?Nissens skrev:
Iofs ska jag erkänna jag gjorde nåt liknande en gång i världen när jag var student. Kl 9 på morgonen började avgift för parkering, myntautomater man stoppade en peng och vred. Pvakten stod och lurade på morgontrötta studenters bilar. Jag betalade min bil och gick sedan i par med pvakten och lade i mynt i varje bil hen gick fram till och tog upp blocket...
Man skulle kunna sätta halsband även på vildkatter, om man får tag i dem. Men då kanske de inte räknas som vilda mer?
Skulle kapten-prinsessa vara ute en natt med bössan i mitt område och jag visste om det så skulle jag garanterat nattvandra precis kring honom. Men den enda katten som ställer till något har ju en ägare så jag har svårt se att de skulle komma hit.
Nissens, hur går det förresten med glykol köttfärsen? Är det bara katter du tänker det funkar bra på, eller tänkt att utvidga till hundar vars ägare inte plockar upp eller indränkt godis för de som stör med höga ljud? Eller är det något du aldrig skulle göra men ofta funderar på och bollar med andra på forum? Får man tipsa om Flashback?
Jag skulle aldrig någonsin förgifta något levande. Tror du något annat så har du inte begripit vad jag skrivit.J JohanLun skrev:Gör du så med tex felparkerade bilar, flyttar dem om det är städning på gatan?
Iofs ska jag erkänna jag gjorde nåt liknande en gång i världen när jag var student. Kl 9 på morgonen började avgift för parkering, myntautomater man stoppade en peng och vred. Pvakten stod och lurade på morgontrötta studenters bilar. Jag betalade min bil och gick sedan i par med pvakten och lade i mynt i varje bil hen gick fram till och tog upp blocket...
Man skulle kunna sätta halsband även på vildkatter, om man får tag i dem. Men då kanske de inte räknas som vilda mer?
Skulle kapten-prinsessa vara ute en natt med bössan i mitt område och jag visste om det så skulle jag garanterat nattvandra precis kring honom. Men den enda katten som ställer till något har ju en ägare så jag har svårt se att de skulle komma hit.
Nissens, hur går det förresten med glykol köttfärsen? Är det bara katter du tänker det funkar bra på, eller tänkt att utvidga till hundar vars ägare inte plockar upp eller indränkt godis för de som stör med höga ljud? Eller är det något du aldrig skulle göra men ofta funderar på och bollar med andra på forum? Får man tipsa om Flashback?
Däremot är jag helt på kommunens sida när de skjuter av herrelösa katter.
Det enda jag har problem med är kattägare som inte tar sitt ansvar, men det har du väl läst dig till redan eftersom du är så påläst.
Dessutom skulle jag aldrig någonsin låta min katt plåga ihjäl småfåglar. Begriper inte alla som har en sådan dubbelmoral. Du kanske är en av dem?
Då är mitt tips att inte skriva om glykol och trycka gilla på inlägg där någon dödar katterna som inte är hemlösa och dödas på ett inhumant sätt. Det kan nog för fler än mig te sig som du sympatiserar med djurplågare och uppmuntrar till att förgifta katter.Nissens skrev:Jag skulle aldrig någonsin förgifta något levande. Tror du något annat så har du inte begripit vad jag skrivit.
Däremot är jag helt på kommunens sida när de skjuter av herrelösa katter.
Det enda jag har problem med är kattägare som inte tar sitt ansvar, men det har du väl läst dig till redan eftersom du är så påläst.
Eller är jag väldigt dålig på att läsa alternativt förstår inte ironi.
Edit: jag blir mycket glad om jag missförstått dig och du är djurvän
Edit 2: starta en tråd 'hur man undviker att katter fångar fåglar', med rätt inställning kan du nog rädda fler fåglar så än att lajka baronessans inlägg.
Redigerat:
Jag tror inte att banjokompetens (med syftning både på instrumentet och i överförd bemärkelse) är ett krav för att bli kommunal skyddsjägare, så orolig för krypande i buskarna behöver du nog inte vara.J JohanLun skrev:
Det finns dock andra goda skäl att inte bedriva jakt i villaområden.
Om du missförstår saker du läser så är det inte mitt problem...J JohanLun skrev:Då är mitt tips att inte skriva om glykol och trycka gilla på inlägg där någon dödar katterna som inte är hemlösa och dödas på ett inhumant sätt. Det kan nog för fler än mig te sig som du sympatiserar med djurplågare och uppmuntrar till att förgifta katter.
Eller är jag väldigt dålig på att läsa alternativt förstår inte ironi.
Edit: jag blir mycket glad om jag missförstått dig och du är djurvän
Edit 2: starta en tråd 'hur man undviker att katter fångar fåglar', med rätt inställning kan du nog rädda fler fåglar så än att lajka baronessans inlägg.
Och du svarade inte på frågan om du är en av dem som låter din katt plåga ihjäl småfåglar?
I min värld är det en minst lika plågsam död som om man förgiftar djur. Det är en långdragen och plågsam död de fåglarna går till mötes. Och ”alla” kattägare säger ”min katt gör inte det”... ändå plågas 13 miljoner småfåglar ihjäl av deras katter i Sverige. Varje år.
Sätt ett hslsband med en bra bjällra i, svårare är det inte att rädda många småfåglars liv.
Vi hade för 2-3 år sedan en katt som strök omkring under några veckor och verkade hemlös, var ofta och drack i vår katts vattenskål när vi inte såg, och verkade allmänt vilsekommen.K knipo skrev:Detta är ju lite komiskt, att detta jag skriver nu händer mitt i denna diskussionen då det inte hänt mig på flera år.
Nu har det dykt upp en stor jävla hankatt här hemma som tycker att han kan göra som han vill, försöker bestämma o pryla upp våra andra katter o är allmänt jävla dum i huvudet.
Den följer givetvis sina naturliga drifter o gör inget för att jävlas.
Någon skrev tidigare att skillnaden mellan en vildkatt o en tamkatt är att en tamkatt kan man klappa o fånga in.
Det går absolut inte med denna då den drar fortare än en avlöning ut i skogskanten o sätter sig där o glor så fort jag visar mig.
I mina ögon är det trots det ingen vildkatt. Den är alldeles för välskött o välgödd för det.
Den stryker omkring på tomten o letar som sagt upp våra andra katter som den försöker mästra.
Går o skvätter överallt; på huset, dörren, bilarna, trädgårdsredskapen, saker i carporten, ja, överallt.
Den sitter utanför o gapar så man skulle kunna skjuta den enbart för det störmomentet!
Ett djupt långdraget MMMJAAAAUUUHHHHH!
långt ned från magen, hela tiden.
Givetvis utanför sovrumsfönstret.
Dessutom har den gått in när dörren stod öppen o småpissat lite överallt inomhus!
Det var nog tur för både mig o katten att jag inte kom på den inomhus.
Så vad tycker nu ni alla ”kattälskare” jag skall göra?
(OBS. Menar inget negativt med uttrycket utan mer en definition på vilken sida man står på i tråden).
För att lugna er alla som fått om bakfoten att jag är en ”triggerhappy catkiller” kan jag säga, om ni inte redan förstått det, att jag inte har för avsikt att skjuta katten. Inte i nuläget i alla fall.
Men hur hade ni gjort?
Hur länge hade ni stått ut med att känna lukten av kattpiss varje gång ni sätter er i bilen, varje gång ni öppnar ytterdörren, torka av spaden innan ni använder den för att inte lukta kattpiss på händerna? Ligga o lyssna på ”MMOOOOAAAAUUUOOOOHHHH” i timmar.
O era egna katter känner sig undanträngda hemma hos sig själva?
Att spruta vatten har jag testat genom åren, o det är inte lönt mot en katt som är övertygad att här finns något intressant.
Jag har redan vidtagit en del åtgärder, men uppfyll mig med Er lärdom så skall jag med glädje använda den så mycket jag bara kan.
Men om den inte pyser härifrån jävligt snart, slutar med allt sitt pissande överallt o inte ger fan i våra katter så ligger den riktigt pyrt till.
Sedan får ni säga o tycka vad ni vill.
Lite hårda fakta är;
-Oklart vem som är ägare. Då hade jag sagt till dem asap.
-Den är sannolikt inte någon vildkatt med tanke på det jag skrev ovan. Möjligen att det är en katt som bor hos någon men inte får komma in eller blir kelad med. Vad vet jag?
-Troligen okastrerad.
Lånade en grävlingsfälla av en granne och betade med lite god mat, och det tog inte lång stund innan den satt i fällan.
Efter lite undersökning som visade att den inte hade tatuering körde vi den till en tjej som var inblandad i något typ katthem, och hon tog hand om den.
Vi hade kontakt med henne under en tid och i slutänden fick den nytt hem hos henne då den inte var märkt eller chippad.
Om vi inte hade haft vår Wimsan, en nu 15 år gammal och synnerligen bestämd dam som inte vill ha ytterligare djur i huset, hade vi behållit den själva då den var synnerligen fin med väldigt vackra och speciella ögon.
Ett tips till Knipo är ju att fånga in din problemkatt med en fälla och lämna till ett katthem.
Har den ingen ägare slipper du problemet, har den en ägare i grannskapet som skiter i vad den gör så lär det bli ändring efter din åtgärd när de får lösa ut den...
Vår katt blev attackerad och skadad vid två tillfällen tidigare av en katt som var aggressiv och som gav sig på många katter i byn.
Madamen som ägde den, samt ytterligare 7-8 stycken hävdade att den inte var ett problem, men till slut efter dyra veterinärbesök blev jag förbannad och bad hustrun skriva på Facebook att jag sätter ut fällor, fångar katten och lämnar den till katthem.
Blev lugnt efter det
Medlem
· Sverige
· 5 219 inlägg
Bjällra var ett bra förslag för att rädda småfåglar från lösa katter som springer omkring utan tillsyn. Glykol för att ge katter och hundar och deras ägare plågor av helvetiska mått... må f*n ta den som tar sig till dylikt. Brinn i helvetet.
Men inget av detta har så mycket med TS bekymmer att göra och jag tror lösningarna är ganska uppenbara tidigare i tråden. a) hindra access till känslig egendom, b) för den som är kattägare och låter katterna springa löst i grannskapet, se till att de är kastrerade, c) för envisa objudna katter avvisa med vattengevär ev kryddat med vinäger för att avskräcka från ytterligare besök.
Problem solved.
Men inget av detta har så mycket med TS bekymmer att göra och jag tror lösningarna är ganska uppenbara tidigare i tråden. a) hindra access till känslig egendom, b) för den som är kattägare och låter katterna springa löst i grannskapet, se till att de är kastrerade, c) för envisa objudna katter avvisa med vattengevär ev kryddat med vinäger för att avskräcka från ytterligare besök.
Problem solved.
Jag har vidtagit vissa åtgärder och som det ser ut nu har den inte varit i husets närhet.
Möjligen någon snabb vända på tomten, men den håller sig i alla fall lite undan än så länge.
Fast den står o gapar i skogen ibland.
”MMJJAAAOOOOOOOUUUUHHHHHUUU!!”
Möjligen någon snabb vända på tomten, men den håller sig i alla fall lite undan än så länge.
Fast den står o gapar i skogen ibland.
”MMJJAAAOOOOOOOUUUUHHHHHUUU!!”
Nissens skrev:Om du missförstår saker du läser så är det inte mitt problem...
Och du svarade inte på frågan om du är en av dem som låter din katt plåga ihjäl småfåglar?
I min värld är det en minst lika plågsam död som om man förgiftar djur. Det är en långdragen och plågsam död de fåglarna går till mötes. Och ”alla” kattägare säger ”min katt gör inte det”... ändå plågas 13 miljoner småfåglar ihjäl av deras katter i Sverige. Varje år.
Sätt ett hslsband med en bra bjällra i, svårare är det inte att rädda många småfåglars liv.
Jag gissar det är ditt sätt att provocera i diskussioner, jag tror ändå att du blir missförstådd om du uttrycker dig så, du bestämmer givetvis själv hur du vill uppfattas. Och risken är, även om du så inte avser, att du triggar nån annan att förgifta diverse djur - glykol i skål eller inblandad i mat kommer döda både katter, hundar, igelkottar och rovfåglar för att nämna några.Nissens skrev:Om du missförstår saker du läser så är det inte mitt problem...
Jag bedömer min läskunnighet minst på medelnivå så jag tror du kan vässa din retorik en aning för att nå fram till fler...
Jag har tidigare skrivit att just vår katt är en så usel jägare att bjällra inte behövs. Annars hade jag övervägt det.
Jag placerar fågelmat och holkar så att katten får nåt att titta på men inte kan nå dem. Förra året hade jag väldigt besvär med ett bo en fågel valt själv som var åtkomligt för katten, fick sätta upp en lövkorg över boet och ändå nockade katten den fågeln, men vi tog upp den och satte den i skydd och jag tror samma individ försökte bygga bo på samma ställe i våras (men jag blokerade hålet då jag vet att just där har katten en chans).
De få individer av fåglar som eventuellt inte klarar sig är nog inte av Darwin tänkta att avlas vidare. Jag tror det är totalt en fågel och två tre möss. Och en och annan insekt. Sista fångsten var en mus vi fick in i höstas i huset, jag tog den andra musen med fälla.
Skatorna tog för övrigt förra året alla hackspettarna, inte alls kul att se dem fiska ut unge efter unge. Jag lyckades tyvärr inte komma på något sätt att avstyra det.
Redigerat:
Rätt många av de där ihjälplågade småfåglarna torde vara ungar. De kan inte fly innan de kan flyga (tautologi) så bjällror på katterna hjälper inte där.Nissens skrev:
Vi har ett trastbo ovanpå en markisrulle på en av våra byggnader. (Det ska bli skönt när fåglarna har flugit sin kos så att man kan använda markisen igen). Häromdagen var en katt på besök på eftermiddagen och kvällen. Båda gångerna upptäckte en av trastföräldrarna katten och utstötte varningsläten. Jag tror inte att katten har någon chans att komma åt boet, men en bjällra skulle ju inte hjälpa och katten blev upptäckt utan bjällra.
Jag tycker dock att en bjällra i ett halsband (helst rött; det blir snyggast på de flesta katter) är en bra idé bara man inte tror att det hindrar katten till 100% att ta småfåglar.
Redigerat:
Precis, det var därför jag skrev att det räddar många småfåglar. Men på 13 miljoner fåglar så blir varje % en del. Jag tror dock inte att katter kommer åt så många ungar. Ofta bygger de i holkar, under takpannor och andra svåråtkomliga ställen.P pmd skrev:Rätt många av de där ihjälplågade småfåglarna torde vara ungar. De kan inte fly innan de kan flyga (tautologi) så bjällror på katterna hjälper inte där.
Vi har ett trastbo ovanpå en markisrulle på en av våra byggnader. (Det ska bli skönt när fåglarna har flugit sin kos så att man kan använda markisen igen). Häromdagen var en katt på besök på eftermiddagen och kvällen. Båda gångerna upptäckte en av trastföräldrarna katten och utstötte varningsläten. Jag tror inte att katten har någon chans att komma åt boet, men en bjällra skulle ju inte hjälpa och katten blev upptäckt utan bjällra.
Jag tycker dock att en bjällra i ett halsband (helst rött; det blir snyggast på de flesta katter) är en bra idé bara man inte tror att det hindrar katten till 100% att ta småfåglar.
Men som sagt, en bra bjällra i rött halsband så kan man rädda både katten och en massa fåglar.
Skator är vilda fåglar som ingen ansvarar för, så det är inte ens ett problem. Naturen är grym, men det ursäktar inte att tamdjur plågar ihjäl vilda småfåglar.J JohanLun skrev:Jag gissar det är ditt sätt att provocera i diskussioner, jag tror ändå att du blir missförstådd om du uttrycker dig så, du bestämmer givetvis själv hur du vill uppfattas. Och risken är, även om du så inte avser, att du triggar nån annan att förgifta diverse djur - glykol i skål eller inblandad i mat kommer döda både katter, hundar, igelkottar och rovfåglar för att nämna några.
Jag bedömer min läskunnighet minst på medelnivå så jag tror du kan vässa din retorik en aning för att nå fram till fler...
Jag har tidigare skrivit att just vår katt är en så usel jägare att bjällra inte behövs. Annars hade jag övervägt det.
Jag placerar fågelmat och holkar så att katten får nåt att titta på men inte kan nå dem. Förra året hade jag väldigt besvär med ett bo en fågel valt själv som var åtkomligt för katten, fick sätta upp en lövkorg över boet och ändå nockade katten den fågeln, men vi tog upp den och satte den i skydd och jag tror samma individ försökte bygga bo på samma ställe i våras (men jag blokerade hålet då jag vet att just där har katten en chans).
De få individer av fåglar som eventuellt inte klarar sig är nog inte av Darwin tänkta att avlas vidare. Jag tror det är totalt en fågel och två tre möss. Och en och annan insekt. Sista fångsten var en mus vi fick in i höstas i huset, jag tog den andra musen med fälla.
Skatorna tog för övrigt förra året alla hackspettarna, inte alls kul att se dem fiska ut unge efter unge. Jag lyckades tyvärr inte komma på något sätt att avstyra det.
Du uppfyller alla fördomar man kan ha om kattägare. Just din katt jagar inte så den behöver ingen bjällra... och vilda djur är också grymma... supertunna argument.
Om du vänder på frågan, vad gör bjällran för skada på din katt? Nej just det, så du förlorar ingenting, men i bästa fall kan du undvika djurplågeri. Även om just din mycket speciella katt aldrig plågar småfåglar...
Du kan nog utgå ifrån att även din katt plågat en och annan fågel i sitt liv, och den har gjort det under ditt ansvar. Så, det diskvalificerar dig att ha speciellt mycket åsikter hur andra är mot djur, mycket värre kan det inte bli faktiskt