Här är vi olika, med all respekt.
Jag tycker, på riktigt, det är stort att göra som du föreslår o kanske till o med gör(?) dvs att vänta ut, hoppas det löser sig.
Men där är inte jag, inte i sådant här fall.
Det stör mitt liv för mycket för att jag bara skall acceptera det o leva med det.
Jag är inte ett dugg intresserad av att ha kattpiss inomhus, o absolut definitivt inte från en för mig helt okänd katt jag själv inte valt.
Men den skall få sina chanser, absolut.
Men därmed inte sagt att den skall få fortsätta att göra som den vill, hur länge som helst.
Min förhoppning är den självmant försvinner härifrån snart, o då är allt frid o fröjd.
 
K knipo skrev:
Här är vi olika, med all respekt.
Jag tycker, på riktigt, det är stort att göra som du föreslår o kanske till o med gör(?) dvs att vänta ut, hoppas det löser sig.
Men där är inte jag, inte i sådant här fall.
Det stör mitt liv för mycket för att jag bara skall acceptera det o leva med det.
Jag är inte ett dugg intresserad av att ha kattpiss inomhus, o absolut definitivt inte från en för mig helt okänd katt jag själv inte valt.
Men den skall få sina chanser, absolut.
Men därmed inte sagt att den skall få fortsätta att göra som den vill, hur länge som helst.
Min förhoppning är den självmant försvinner härifrån snart, o då är allt frid o fröjd.
Att skrämma den rejält tycker jag inte är fel. Det rent olagliga är ju att döda den. Hoppas du antingen hittar ägaren eller skrämmer den rejält så den inte återvänder. Jag tror faktiskt det där slagsmålet våra katter hade var en uppgörelse som lite gjorde att granbkatten inte lika ofta är här. Dock är inte vi de enda som fått ta vår katt till veterinären pga denna katt. Men ingen av de kastrerade katterna gör så här. Att okastrerade katter inte ska/bör få gå fritt ute tror jag om det följs kommer minska problemen rejält.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
OK, du har problem att se och läsa röd text, vi provar med blå text:

Skillnaden mellan hundägarens och kattägarens ansvar är att hundägaren alltid har ansvar för vad hunden gör.
Kattägaren har bara ansvar om kattägaren inte utövar tillsyn
Ja, och det betyder ju att det är skillnad i ansvar, som jag hela tiden påpekar och du förnekar.
Jag fattar inte vad problemet är?
 
Marike Marike skrev:
Som jag menade, det är ifall det nya taket också blir förstört, och som jag skrev IKEA säljer inte sådana längre, det var annars inte så dyrt, 3-4 hundra tror jag, inget att bråka om, och en motsvarande paviljong kostar allt från 3000 och uppåt. Tycker för övrigt att det är skit av IKEA att inte tillhandahålla reservdelar i åtminstone 5 år, det liknar lågprisvaruhus med runt hörnet garanti.
Alla dessa paviljongtak tar mycket stryk av solen och blir sköra. Vi byter ca var 3-4:e år. Vi har Hillerstorp (via EKO-hallen) som även säljer alla(?) paviljongdelarna lösa :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
-Oklart vem som är ägare. Då hade jag sagt till dem asap.
Om du skulle råka ha alldeles för mycket tid över så skulle du kunna spana på den och se vart den tar vägen och får mat. Long shot, förstås, och grannarna kanske skulle ringa polisen om de ser dig smyga omkring i området.

F.ö. så tror jag att katten kan komma ganska långväga ifrån.
 
P
K knipo skrev:
Så vad tycker nu ni alla ”kattälskare” jag skall göra?
Du kanske kan prova "piggmattor" som har föreslagits i tråden? Köp ett fåtal och hägna in ett litet område i vilket du lägger något om kan intressera "Måns", för att testa om det fungerar.
 
P pemu skrev:
Du gör samma misstag som alla andra kattägare som släpper ut sina katter.
Du tror du kan ha koll på dom, men det kan du inte.
Katten gör precis som den vill i samma ögonblick du öppnat dörren och om du ska få den att stanna på tomten så är det upp till dig att hägna in tomten på lämpligt sätt. Gör du det? (Gör någon kattägare det?)

Nej för du tycker det är grannarnas uppgift att täcka sandlåda etc. Därför är du hänsynslös.

Du är också den mest rabiata kattförsvararen här på forumet med massor av långa inlägg i flertalet trådar där du framställer alla som inte har samma vurm för katter som kufar, konstiga, samhällsfrånvända onormala typer. Det beteendet är långt ifrån förstående och sympatiskt och vittnar ju om att du inte är helt balanserad själv. Hur hade du defakto bemött en granne som kommit klagandes över er katt? Förstående och sympatisk? Om så, varför inte här på forumet?

Personligen förordar jag inte att man ska skada katter men kan förstå att frustrationen hos drabbade kattgrannar kan ta sig sådana uttryck när man är helt rättslös inför sin situation.

Och så länge en kattägare släpper ut sin katt med vetskapen om att den kommer ställa till det för andra och tycker det är deras problem att täcka sandlådor etc. och inte gör ett jävla dugg för att hålla katten på sin mark så är den ju faktiskt den kattägaren hänsynslös.
Och de är i ganska stor majoritet.Typ 99%?

Och om man nu älskar sin katt, till och mer än sina medmänniskor runt om kring, hur törs man då släppa ut överhuvud taget? Det räcker ju med att någon mekat med bilen och det blivit en glykolpöl kvar på marken, att räven tar den, att den gör sig illa på nåt bråte eller får ögon sönderklösta av nån annan katt. För att inte tala om risken att bli överkörd.
Vore bättre för alla att hålla alla katter inomhus.
Håller med dig. Men det är inte lönt att försöka dela sin åsikt till en viss person här. För han har alltid rätt och du har fel. De blir så när man alltid fått som man vill, man är så egoistisk att man inte kan ta till sig kritik. Utan man måste ha rätt till varje pris. Har funnits några sådana personer genom historiens gång.
Man kan skydda sin egendom hur man vill, ström, vattenkastare, burar med släpp i skogen där tillgång till mat är oändlig eller helt enkelt en SGT. Man kan börja med det mest humana, sen kan man trappa upp om man har nerverna. Allt kan hållas dolt och ingen behöver få veta.
Satt på ett möte med en som böla över sin prisbelönta katt som bara försvann. Tog inte hand om den som hon skulle. Sitter 3st på det mötet som visst var den katten var begravd. Ingen sa något, så den katten gick en väg som många andra katter har valt att följa. Inte katthatare men tar hand om mina djur på ett korrekt och bra vis. Som grannarna också är nöjda med.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B Baronen2 skrev:
Håller med dig. Men det är inte lönt att försöka dela sin åsikt till en viss person här. För han har alltid rätt och du har fel. De blir så när man alltid fått som man vill, man är så egoistisk att man inte kan ta till sig kritik. Utan man måste ha rätt till varje pris. Har funnits några sådana personer genom historiens gång.
Man kan skydda sin egendom hur man vill, ström, vattenkastare, burar med släpp i skogen där tillgång till mat är oändlig eller helt enkelt en SGT. Man kan börja med det mest humana, sen kan man trappa upp om man har nerverna. Allt kan hållas dolt och ingen behöver få veta.
Satt på ett möte med en som böla över sin prisbelönta katt som bara försvann. Tog inte hand om den som hon skulle. Sitter 3st på det mötet som visst var den katten var begravd. Ingen sa något, så den katten gick en väg som många andra katter har valt att följa. Inte katthatare men tar hand om mina djur på ett korrekt och bra vis. Som grannarna också är nöjda med.
Om det är mig du avser så får du givetvis tycka vad du vill, med det du gör kan vara rätt eller fel utifrån de lagar vi har.
Jag kan bara säga att det du beskriver är ett kriminellt beteende, det är inte vad som du tycker är rätt eller fel utifrån din måttstock utan vad lagen säger.
Dessutom anser jag du är feg som här erkänner du ljuger och inte vågar säga sanningen till kattens ägare, givetvis för att du vet att du inte följer de lagar vi har i landet och skulle åka dit om du berättar sanningen.
Jag inser att det är lönlöst att försöka komma fram till något med dig, men andra läser och skriver i denna tråden så bemödar mig ändå att svara.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Jag är glad att du orkar @JohanLun. När folk verkligen hatar och pratar om att skjuta katter etc, då ger jag upp. Det går inte att nå fram.
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
B Baronen2 skrev:
Sitter 3st på det mötet som visst var den katten var begravd. Ingen sa något, så den katten gick en väg som många andra katter har valt att följa. Inte katthatare men tar hand om mina djur på ett korrekt och bra vis. Som grannarna också är nöjda med.
Det där är för jävligt!
Det är en sak att skjuta en katt som ställer till jävelskap, men om man ändå väljer att ta det beslutet så får man stå för det om det kommer fram vem ägaren är.
Att inte veta var katten blivit av ÄR faktiskt ganska tråkigt.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag är glad att du orkar @JohanLun. När folk verkligen hatar och pratar om att skjuta katter etc, då ger jag upp. Det går inte att nå fram.
Jo, tyvärr är jag rädd Baron knappt är läskunnig, iallafall inte nog att tagit sig igenom denna tråden. Jag borde nog ge upp själv men i ärlighetens namn är det lite kul att slänga käft på forum. I fallet Baron så skriver han gärna, läser mindre och svarar inte på relevanta frågor. Troligen för att han inte kan prestera att bemöta frågan eller att han inser han helt enkelt inte kan komma med fakta som visar att det han säger är korrekt. Några andra här i tråden av annan åsikt är åtminstone män att svara och argumentera.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det där är för jävligt!
Det är en sak att skjuta en katt som ställer till jävelskap, men om man ändå väljer att ta det beslutet så får man stå för det om det kommer fram vem ägaren är.
Att inte veta var katten blivit av ÄR faktiskt ganska tråkigt.
All heder! Det jag försöker säga, ta fighten med ägaren. Den som läst ser att jag visst kan se avlivning eller omplacering som den enda utvägen, men då ska man göra det enligt lagen och ge ägaren en chans att lösa problemen först. Sen är vi oense om hur stor del i lösningen grannen ska vara, men jag tror trots allt vi inte är mil från varandra.
 
Det finns för övrigt en stor tankevurpa i "Duelling Barons" sätt att hantera situationen (förutom olaglig, osympatisk, omoralisk osv) - det är att den som har en eller flera katter och blir av med en katt troligen kommer att skaffa en till katt så kommer "problemen" att fortsätta. Om man däremot som en man tar tjuren vid hornen och gör upp med ägaren så är sannolikheten mycket större att problemen faktiskt blir långsiktigt lösta.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
K
B Baronen2 skrev:
Håller med dig. Men det är inte lönt att försöka dela sin åsikt till en viss person här. För han har alltid rätt och du har fel. De blir så när man alltid fått som man vill, man är så egoistisk att man inte kan ta till sig kritik. Utan man måste ha rätt till varje pris. Har funnits några sådana personer genom historiens gång.
Man kan skydda sin egendom hur man vill, ström, vattenkastare, burar med släpp i skogen där tillgång till mat är oändlig eller helt enkelt en SGT. Man kan börja med det mest humana, sen kan man trappa upp om man har nerverna. Allt kan hållas dolt och ingen behöver få veta.
Satt på ett möte med en som böla över sin prisbelönta katt som bara försvann. Tog inte hand om den som hon skulle. Sitter 3st på det mötet som visst var den katten var begravd. Ingen sa något, så den katten gick en väg som många andra katter har valt att följa. Inte katthatare men tar hand om mina djur på ett korrekt och bra vis. Som grannarna också är nöjda med.
En riktig fegis med andra ord som inte vågar stå för det man gjort. Lättare att vara tuff när man kan Skriva utan att bli riktigt konfronterad?
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:
Det finns för övrigt en stor tankevurpa i "Duelling Barons" sätt att hantera situationen (förutom olaglig, osympatisk, omoralisk osv) - det är att den som har en eller flera katter och blir av med en katt troligen kommer att skaffa en till katt så kommer "problemen" att fortsätta. Om man däremot som en man tar tjuren vid hornen och gör upp med ägaren så är sannolikheten mycket större att problemen faktiskt blir långsiktigt lösta.
Inte lätt för kattägare att bättra sig om dem aldrig får höra om problemen eller får diskutera dem med en drabbad part . Är väl lättare att skjuta katter än att gå och prata för vissa antar jag
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.