Lapp i brevlådan.

"Kära Granne,
Nu är det så att jag har fått lite problem med råttor, jag kommer lägga ut råttgift i trädgården nästa vecka.
Jag läste på förpackningen att även katter kan förtära det så det vore jättebra om ni kunde hålla dem inne tillsvidare så att inget olyckligt händer. Jag hör av mig när problemet är löst."

Angående rekommendationer att skjuta hit och dit så är det självklart big nono i tätbebyggt område.
Är det utanför stadsplanerat område så får jägare skjuta "Förvildade" katter. Vad som är förvildat eller inte finns inte skrivet i lag och jägaren kan själv göra bedömningen. Oftast brukar man gå på om dem har halsband eller inte. Att skjuta en katt som sen visade ha en ägare kan göra jägaren skyldig att ersätta katten.

Observera att jag på inget sätt rekommenderar skjutande utan redogör bara för hur reglementet ser ut.
 
Nissens
T Tobbe_C skrev:
Lapp i brevlådan.

"Kära Granne,
Nu är det så att jag har fått lite problem med råttor, jag kommer lägga ut råttgift i trädgården nästa vecka.
Jag läste på förpackningen att även katter kan förtära det så det vore jättebra om ni kunde hålla dem inne tillsvidare så att inget olyckligt händer. Jag hör av mig när problemet är löst."

Angående rekommendationer att skjuta hit och dit så är det självklart big nono i tätbebyggt område.
Är det utanför stadsplanerat område så får jägare skjuta "Förvildade" katter. Vad som är förvildat eller inte finns inte skrivet i lag och jägaren kan själv göra bedömningen. Oftast brukar man gå på om dem har halsband eller inte. Att skjuta en katt som sen visade ha en ägare kan göra jägaren skyldig att ersätta katten.

Observera att jag på inget sätt rekommenderar skjutande utan redogör bara för hur reglementet ser ut.
För vanliga jägare är det så ja, men kommunens jägare får bedriva skyddsjakt inom detaljplanerat område. Och de gör det också.

Sedan tror jag inte att man får lägga ut råttgift så att katter kommer åt det...
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
För vanliga jägare är det så ja, men kommunens jägare får jaga i detaljplanerat område. Och de gör det också.
Sedan tror jag inte att man får lägga ut råttgift då att katter kommer åt det...
Självfallet på både A och B.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Precis, det var därför jag skrev att det räddar många småfåglar. Men på 13 miljoner fåglar så blir varje % en del. Jag tror dock inte att katter kommer åt så många ungar. Ofta bygger de i holkar, under takpannor och andra svåråtkomliga ställen.
Men som sagt, en bra bjällra i rött halsband så kan man rädda både katten och en massa fåglar.
Jag minns tyvärr inte var jag såg (men någon annan kanske kan fylla i?) att 80% av fågelföryngringarna i Sverige misslyckas. Allt beror förstås inte på katter, men katter kan nog vara en del av det problemet. Om fågelungarnas föräldrar blir dödade av katter så har ungarna svårt att klara sig.

Tamkatter ska helst inte vistas i naturen. De får mat av husse och matte och behöver inte jaga för födan. Deras jaktinstinkt är dock stark så de jagar och dödar byten ändå.

Det vore toppen om man kunde lära en tamkatt att bara jaga möss, men det kan nog vara lite svårt.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skator är vilda fåglar som ingen ansvarar för, så det är inte ens ett problem. Naturen är grym, men det ursäktar inte att tamdjur plågar ihjäl vilda småfåglar.

Du uppfyller alla fördomar man kan ha om kattägare. Just din katt jagar inte så den behöver ingen bjällra... och vilda djur är också grymma... supertunna argument.

Om du vänder på frågan, vad gör bjällran för skada på din katt? Nej just det, så du förlorar ingenting, men i bästa fall kan du undvika djurplågeri. Även om just din mycket speciella katt aldrig plågar småfåglar...

Du kan nog utgå ifrån att även din katt plågat en och annan fågel i sitt liv, och den har gjort det under ditt ansvar. Så, det diskvalificerar dig att ha speciellt mycket åsikter hur andra är mot djur, mycket värre kan det inte bli faktiskt
Ja, om någon har fördomar och inte läser andras inlägg, jag vet inte jag... jag tycker du själv kvalar in i det gänget... Du har en väldig massa fördomar om mig och om andra kattägare du inte känner. Du baserar det på ett fåtal kattägares ageranden.

Du skriver att ställa ut glykol är en bra ide men klassar dig som djurvän.
Vad förlorar du på att lägga ett nät över sandlådan. Nä, just det ingenting. Men du vill inte göra det.

De förstörda saker jag bad om att exemplifiera, av alla som skrivit hur mycket katter förstört tidigare i tråden så var det katter som kissar ned saker som var det enda någon kunde sätta fingret på. Detta tror jag själv till största del är pga ej kastrerade katter som numera ej är rekommendeat att ha som utekatter - därav ser jag att lagstiftaren har gjort en bra balansgång mellan den skada katter gör och de som vill ha en utekatt. Följs detta kommer sannolikt problemen minska avsevärt.

Jag vill hävda att det finns massor av kattägare som visst tar hänsyn. Det finns garanterat de som inte gör det. Att dra alla över en kam är totalt fel. Problemägare och problemkatter - där ska givetvis något göras. Att spy galla över alla kattägare och säga hur oasvariga ALLA är hjälper inte nåt. Vi kommer fortsatt vilja ha katt och bara se dig som omöjlig att resonera med. Jag är helt öppen för att lösa problem som uppkommer med min katt OM OCH NÄR de uppkommer. Att lösa problem som inte finns, varför ska jag göra det?

Själv är jag inte vegetarian, men jag har varit det under ett par år av etiska skäl och försöker nu minimera mitt köttätande eller i varje fall köpa så bra kött jag kan (eftersom några i familjen vill ha kött på talriken).
Än själv? Äter du kött? Hur många kycklingar, kor eller grisar plågas inte av djurindustrin? Vi är ju inte vilda som skatorna precis? Vi alla gör ett avtryck i vår miljö. Jag försöker minimera mitt avtryck men försöker också att leva.

Vi hade katt när jag var liten som var betydligt "bättre" jägare, den tog nog en 5-10 fåglar per år och än mer av möss. Jag har förstått att de finns de som fångar väldigt mycket fåglar. Detta är nog högst individuellt.

Den vi har nu har börjat sitt liv som innekatt och nån bjällra skulle inte tillföra något för att när den blir upphetsad och ser en fågel börjar den "knattra". Musen den sist lyckades ta hade nog kommit in i huset via vinden (på nåt sätt tar de sig dig) och fast i ett hus hade den inte en chans. Eftersom vår katt håller sig på tomten till mycket stor del, den kan gå över till närmaste grannarnas tomter också, plus vi bara har den ute när vi är hemma och aldrig på natten osv så tror jag att jag har rätt bra koll på vad den lyckas fånga. Givetvis kan jag missa något den fångar. De flesta grannar brukar säga att vår katt är fin och beröma den, jag tror flera av dem själva haft katt tidigare. Jag hoppas de skulle klaga om de hade nåt att klaga på, om jag inte vet om det är det svårt att göra nåt. Om du inte tror mig så fine. Döm mig då.

Men, om du äter kött, då diskvalificerar det dig att klaga på min katt. Är du inte redan vegetarian, så kom tillbaka i matchen när du blivit det (enligt dina egna diskvalificeringsregler) eller sluta kasta sten i glashus!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Är det utanför stadsplanerat område så får jägare skjuta "Förvildade" katter. Vad som är förvildat eller inte finns inte skrivet i lag och jägaren kan själv göra bedömningen. Oftast brukar man gå på om dem har halsband eller inte. Att skjuta en katt som sen visade ha en ägare kan göra jägaren skyldig att ersätta katten.

Observera att jag på inget sätt rekommenderar skjutande utan redogör bara för hur reglementet ser ut.
Inte "jägare" rent generellt - jakträttsinnehavare, jag är själv inte bevandrad i terminologin för jakt eftersom jag inte jagar, men jag tolkar det som att markägaren som har jakträtt får själv eller tillåta någon med jaktlicens att göra detta. Bara för att man har jägarexamen kan man inte knalla runt och skjuta djur var man vill.

Min ganska begränsade erfarenhet av de som bor "på landet" är att pga husen ofta ligger mycket glesare är man mer beroende av varandra och känner varandra. Jag skulle se det som osannolikt att en kastrerad katt (som inte råkat springa bort sig) går så långt att de som bor därikring inte känner till vem som äger den. Det händer säkert ibland, men förhoppningsvis försöker man få katten att komma tillrätta och skjuter den inte första gången man ser den. Om den inte hittar hem så antingen förbarmar sig någon över katten eller kommer den ganska snabbt bli vid dålig hälsa - och då är det nog rimligt även för katten att avliva den. Trist om det var en bortsprungen tamkatt. Många tamkatter är dessutom raskatter som de flesta som bemödar sig att ha något slags informationsintag lätt borde se inte är vanliga "bonnkatter". De flesta köper inte en katt för 15 papp och skiter i den. (att låta den gå ute ser jag dock inte som att skita i den, man låter sin grill, sina utemöbler mm stå ute och parkerar sin bil nere på stan - men förväntar sig inte att någon skjuter sönder den... eller iallafall inte jag...)

Jag har även en erfarenhet att på vissa ställen på landet uppstår rejäla grannfejder. Då kan nog precis vad som helst hända och när det gör det så tror jag ofta problemen är större än en katt. Här är min bedömning att ofta två i fejden har lite sociala problem, från lätta till allvarliga. (för att inte trampa nån på tårna, i stan finns också massor av folk med sociala problem men de blir betydligt mer anonyma, speciellt i lägenhetshus, så det är inget jag har emot "lantisar" rent generellt).
 
Redigerat:
Jag får väl tacka Nissens (även om han egentligen inte förtjänar nåt tack av mig) å fäglarnas vägnar att jag nu läst nedan artikel.

https://www.natursidan.se/nyheter/s...tter tar fåglar känner,fåglar per år i landet.

Jag ser att vår egen katt utan att vi vet det har några saker som troligen försvårat hans jakt. Det finns lite till att hämta.

Jag uppmanar andra kattägare att läsa denna artikel och på så sätt spara livet på ett par fåglar.

Jag tror på att vara pragmatisk, att alla ägare till utekatter plötsligt ska sluta släppa ut dem tror jag inte är realistiskt - men att ge kattägare bra tips som är rimliga att genomföra tror jag är möjligt.

Jag hoppas både kattägare och kattägarnas grannar kan tänka sig att var och en göra något litet för att förbättra situationen istället för att lägga skuld på varandra och gnälla.

Kattägare, kastrera och släpp inte ut på natten!

Grannar, lägg på ett nät på sandlådan, skjut lite vattenpistol och häll ut nåt som luktar illa för katten där det finns sand (eller plantera marktäckare).

Tänd grillen (och grilla nåt vegetariskt ;)), drick en kall öl och prata lite över staketet. Kanske kan ni vara bra grannar trots allt?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
De förstörda saker jag bad om att exemplifiera, av alla som skrivit hur mycket katter förstört tidigare i tråden så var det katter som kissar ned saker som var det enda någon kunde sätta fingret på. Detta tror jag själv till största del är pga ej kastrerade katter som numera ej är rekommendeat att ha som utekatter - därav ser jag att lagstiftaren har gjort en bra balansgång mellan den skada katter gör och de som vill ha en utekatt. Följs detta kommer sannolikt problemen minska avsevärt.
Om jag har förstått rätt så är kastrering en rekommendation och inte ett påbud. I så fall är det ju en ganska tandlös lag. Att kastrera katt kostar en del pengar så jag tror nog att en försvarlig mängd kattägare kommer att låta bli det. (Kastrering som inte kostar något avrådes bestämt från).

Men, om du äter kött, då diskvalificerar det dig att klaga på min katt.
Äter din katt upp allt den dödar?
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men då vandes de som små?

Staffans
Nja, inte speciellt små. Det som var det viktiga, var att låta katten bestämma vart den ville gå - det var alltså katten som var ute med ägaren och inte tvärt om. Det gick aldrig att dra i linan för att försöka få katten att gå åt ett visst håll - försökte man med det - vände den omedelbart 180 grader och kröp ur selen, på sekunden.
Trixet var att låta katten dra i bandet framåt dit den ville - och vill man inte själv gå åt det hållet - höll man bara emot i linan tills katten valde den riktningen man själv ville gå - och då släppte man efter på linan.
Kom ihåg att katten anser sig stå skyhögt över sin ägare i status och att ingen kan bestämma över katten. Förstår man detta är katten ett jättetrevligt sällskapsdjur - eller snarare att katten tycker att du är en hyvens mandel och trevlig att umgås med.:)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:
Jag får väl tacka Nissens (även om han egentligen inte förtjänar nåt tack av mig) å fäglarnas vägnar att jag nu läst nedan artikel.

[länk] tamkatter tar fåglar känner,fåglar per år i landet.

Jag ser att vår egen katt utan att vi vet det har några saker som troligen försvårat hans jakt. Det finns lite till att hämta.

Jag uppmanar andra kattägare att läsa denna artikel och på så sätt spara livet på ett par fåglar.

Jag tror på att vara pragmatisk, att alla ägare till utekatter plötsligt ska sluta släppa ut dem tror jag inte är realistiskt - men att ge kattägare bra tips som är rimliga att genomföra tror jag är möjligt.

Jag hoppas både kattägare och kattägarnas grannar kan tänka sig att var och en göra något litet för att förbättra situationen istället för att lägga skuld på varandra och gnälla.

Kattägare, kastrera och släpp inte ut på natten!

Grannar, lägg på ett nät på sandlådan, skjut lite vattenpistol och häll ut nåt som luktar illa för katten där det finns sand (eller plantera marktäckare).

Tänd grillen (och grilla nåt vegetariskt ;)), drick en kall öl och prata lite över staketet. Kanske kan ni vara bra grannar trots allt?
När vi diskuterade i en hund tråd sa du vattenslang och skrämma hunden med höga ljud. Tycker du att man kan använda höga ljud för att skrämma bort katter med?
 
K Krille_90_ skrev:
När vi diskuterade i en hund tråd sa du vattenslang och skrämma hunden med höga ljud. Tycker du att man kan använda höga ljud för att skrämma bort katter med?
K Krille_90_ skrev:
När vi diskuterade i en hund tråd sa du vattenslang och skrämma hunden med höga ljud. Tycker du att man kan använda höga ljud för att skrämma bort katter med?
Ja. På samma sätt, inte kasta ett knallskott på djuren, men ta nån båttuta och skräm den med, på lämpligt avstånd för att inte skapa hörselskador. Med vatten kan väl vara värt att börja med. En smäll tror jag skrämmer bra men är nog svår att ordna på säkert och kontrollerat sätt.

Pmd, äter katten upp sina byten?

Näre, jag tror inte vår katt fattat att det är mat.


Lagar och äter du bara exakt så mycket du behöver, aldrig mer? Gör du inga onödiga semesterresor som tär på naturen " för nöjes skull". Kör du den minsta elbilen?

Jag tycker var och en ska minska sitt "skadliga avtryck", men jag har accepterat vi alla skadar naturen.

Fåglar kommer bli påkörda av bilar på nöjesresor, likaså katter och rådjur. Till och med människor blir påkörda. Vi förgiftar och skövlar naturen. Jag också. Men jag försöker tänka på att göra det på det sätt det blir så lite skada som möjligt utan att sluta leva. Precis så resonerar jag med katten. Var den en mördarmaskin som tog flera fåglar i månaden (vårt exemplar specifikt, inte att det teoretiskt skulle kunna vara så) skulle jag sätta på bjällror och om det inte hjälpte låta den vara innekatt.
 
J JohanLun skrev:
Inte "jägare" rent generellt - jakträttsinnehavare, jag är själv inte bevandrad i terminologin för jakt eftersom jag inte jagar, men jag tolkar det som att markägaren som har jakträtt får själv eller tillåta någon med jaktlicens att göra detta. Bara för att man har jägarexamen kan man inte knalla runt och skjuta djur var man vill.

Min ganska begränsade erfarenhet av de som bor "på landet" är att pga husen ofta ligger mycket glesare är man mer beroende av varandra och känner varandra. Jag skulle se det som osannolikt att en kastrerad katt (som inte råkat springa bort sig) går så långt att de som bor därikring inte känner till vem som äger den. Det händer säkert ibland, men förhoppningsvis försöker man få katten att komma tillrätta och skjuter den inte första gången man ser den. Om den inte hittar hem så antingen förbarmar sig någon över katten eller kommer den ganska snabbt bli vid dålig hälsa - och då är det nog rimligt även för katten att avliva den. Trist om det var en bortsprungen tamkatt. Många tamkatter är dessutom raskatter som de flesta som bemödar sig att ha något slags informationsintag lätt borde se inte är vanliga "bonnkatter". De flesta köper inte en katt för 15 papp och skiter i den. (att låta den gå ute ser jag dock inte som att skita i den, man låter sin grill, sina utemöbler mm stå ute och parkerar sin bil nere på stan - men förväntar sig inte att någon skjuter sönder den... eller iallafall inte jag...)

Jag har även en erfarenhet att på vissa ställen på landet uppstår rejäla grannfejder. Då kan nog precis vad som helst hända och när det gör det så tror jag ofta problemen är större än en katt. Här är min bedömning att ofta två i fejden har lite sociala problem, från lätta till allvarliga. (för att inte trampa nån på tårna, i stan finns också massor av folk med sociala problem men de blir betydligt mer anonyma, speciellt i lägenhetshus, så det är inget jag har emot "lantisar" rent generellt).
Stämmer bra att markägaren måste vara införstådd i det hela.

Jag tror du överskattar vanligheten av raskatter på landet.
Tyvärr existerar "sommarkatt" fortfarande även om det inte är lika vanligt som förr.
Dessa kastrerar folk inte då det kostar mer än katten och de får sen para sig och föröka sig fritt.
Många går en grym död till mötes om vintrarna men några klarar sig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_C skrev:
Stämmer bra att markägaren måste vara införstådd i det hela.

Jag tror du överskattar vanligheten av raskatter på landet.
Tyvärr existerar "sommarkatt" fortfarande även om det inte är lika vanligt som förr.
Dessa kastrerar folk inte då det kostar mer än katten och de får sen para sig och föröka sig fritt.
Många går en grym död till mötes om vintrarna men några klarar sig.
Sommarkatter är riktigt tragiskt och jag fattar inte hur folk är funtade som har en katt som de sen bara åker från. Borde vara straffbart. Om ingen förbarmar sig över den håller jag med att avlivning är det bästa där även för katten.

Om lagar, att ha en lag som säger katten får vara ute men inte korsa tomtgränsen inser nog lagstiftaren inte funkar i praktiken, då får man förbjuda utekatter helt.

För mig fick dom gärna förbjuda okastrerade katter att vara ute, jag tycker det vore utmärkt.

Jag skulle även vara positiv till att ha lagar kring nedskräpning så att den där McDonalds påsen kostar 3000 att lämna i parken eller hundskiten på uppfarten kostar ägaren 1500.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Sommarkatter är riktigt tragiskt och jag fattar inte hur folk är funtade som har en katt som de sen bara åker från. Borde vara straffbart. Om ingen förbarmar sig över den håller jag med att avlivning är det bästa där även för katten.
Det är olagligt men extremt ovanligt att straff utdelas. Lagen säger att man måste ha översyn över sina djur. Om det går att bevis att man skött sin katt så illa att den lider eller dör kan det leda till böter.

I praktiken är det dock mycket ovanligt.

J JohanLun skrev:
Om lagar, att ha en lag som säger katten får vara ute men inte korsa tomtgränsen inser nog lagstiftaren inte funkar i praktiken, då får man förbjuda utekatter helt.
Lagen som reglerar utekatter härstammar från tiden då vårt samhälle såg annorlunda ut.
Idag bor vi mycket tätare vilket då riskerar att skapa o angelägenhet för kattens grannar.

J JohanLun skrev:
För mig fick dom gärna förbjuda okastrerade katter att vara ute, jag tycker det vore utmärkt.
Det är redan förbjudet. Katter som hålls ute måste antingen kastreras eller på annat sätt säkerställas att dem inte kan bli dräktiga (p-piller tex). Nytt sen 15 Juni 2020. Om det efterföljs är jag mer tveksam till då ansvarsfulla kattägare antagligen redan hade kastrerar sina katter. Och oansvariga ägare skiter nog i lagen.
 
T Tobbe_C skrev:
Det är redan förbjudet. Katter som hålls ute måste antingen kastreras eller på annat sätt säkerställas att dem inte kan bli dräktiga (p-piller tex). Nytt sen 15 Juni 2020. Om det efterföljs är jag mer tveksam till då ansvarsfulla kattägare antagligen redan hade kastrerar sina katter. Och oansvariga ägare skiter nog i lagen.
Var en replik till PMD, jag tror som han att det inte är en tvingande lag att de ska vara kastrerade, jag läste den för några dagar sen men minns inte exakt mer än att den sannolikt är rätt tandlös.

Många lagar är föråldrade. "Om huru svin må släppas i ollonskog" eller nåt sånt är ju en de behållit i "lagboken" på kul (som för övrigt bara är en samling lagar och inte alls komplett eller ens utgiven av "lagen själv", det finns flera olika lagböcker, men det verkar va den där blåa som ligger och skräpar överallt).

Normalläget tycker jag bör vara att bland grannar hittar man en väg där alla är nöjda. Om nån kör 50 på 30 väg, nån annan låter hunden skita fritt och nån tredje har 5 okastrerade katter som pinkar överallt är det inte harmoni. Om hunden ibland går utan koppel och gör ifrån sig på fel ställe, om man har en katt som oftast sköter sig men ett par gånger skitit i hallonlandet, om man inte eldar i tunna och klipper gräset när grannen har 60-årsbjudning på tomten, om ungarna inte hoppar studsmatta och skriver varenda kväll kanske det går att acceptera att alla inte är perfekta. Men vi tolererar varandras misstag då vi vet att vi själva inte är perfekta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.