18 797 läst · 123 svar
19k läst
123 svar
Vem betalar för felen vid icke godkänd besiktning?
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
försumlighet. Nu diskuterar vi AB och ABT och dem är dispositiva. BBR är lag. Då förhåller jag mig till lagen först vad det står i ett kontrakt som nummer 2.A Aunty skrev:
Diskussionen hade aldrig kommit upp ens i en diskussion med AB och ABT. det är lite förmycket skämsmössa för att ens bråka om det. Och där sitter en GE som köpt in en UE som bommat detta och lär aldrig godkänna UE’s eventuella extrakostnader då de får stå för rubbet.
skall sen GE gå till sin kund å kräva stålar? Svart att se den komma.
om GE själv utfört tätskiktet så är det samma sak i princip men de får bekosta arbetet själv för att kunna applicera sitt tätskikt. Förstå att komma till en beställare med argumentet.
-du vi va ju lite sopiga och glömde tätskiktet. Så nu har vi krattat upp plattorna och fixat det.
du förresten vi vill ha 20 papp för tätskiktsjobbet.
Den beställaren som betalar då är mer än lovligt korkad. Den entreprnören som går fram med det är mer än lovligt korkad.
Hade jag beställt det som privatperson hade jag inte heller pröjsat. De skulle säkerligen jobba rätt hårt för 20000 spänn som tätskiktet och jobbet kan kosta.
Den fajten kan aldrig entreprenören vinna oavsett utslag.
men vad är det du inte förstår.I Installation skrev:försumlighet. Nu diskuterar vi AB och ABT och dem är dispositiva. BBR är lag. Då förhåller jag mig till lagen först vad det står i ett kontrakt som nummer 2.
Diskussionen hade aldrig kommit upp ens i en diskussion med AB och ABT. det är lite förmycket skämsmössa för att ens bråka om det. Och där sitter en GE som köpt in en UE som bommat detta och lär aldrig godkänna UE’s eventuella extrakostnader då de får stå för rubbet.
skall sen GE gå till sin kund å kräva stålar? Svart att se den komma.
om GE själv utfört tätskiktet så är det samma sak i princip men de får bekosta arbetet själv för att kunna applicera sitt tätskikt. Förstå att komma till en beställare med argumentet.
-du vi va ju lite sopiga och glömde tätskiktet. Så nu har vi krattat upp plattorna och fixat det.
du förresten vi vill ha 20 papp för tätskiktsjobbet.
Den beställaren som betalar då är mer än lovligt korkad. Den entreprnören som går fram med det är mer än lovligt korkad.
Hade jag beställt det som privatperson hade jag inte heller pröjsat. De skulle säkerligen jobba rätt hårt för 20000 spänn som tätskiktet och jobbet kan kosta.
Den fajten kan aldrig entreprenören vinna oavsett utslag.
Det är ju ingen extra kostnad eftersom beställaren aldrig betalat för arbetet.
sen vad du vill, vad som är pinsamt eller ej spelar ingen roll.
Entreprenören har fortfarande rätt att få betalt för nedlagt arbete
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Skönt du slänger dig med ”vad är det du inte förstår”. Riktigt skön approach måste jag säga. I synnerhet när du tidigare slängt dig med att du minnsan har en gedigen bakgrund inom just detta.A Aunty skrev:
Jag har aldrig träffat en entreprenör som skulle driva denna fråga för att dem har rätt till det. Varken som GE eller beställare. Och hade dem mot förmodan gjort det så hade jag rotat fram var enda krona jag kunde trycka tillbaka på dem. Det kommer inte sluta trevligt för någon part.
I Installation skrev:Skönt du slänger dig med ”vad är det du inte förstår”. Riktigt skön approach måste jag säga. I synnerhet när du tidigare slängt dig med att du minnsan har en gedigen bakgrund inom just detta.
Jag har aldrig träffat en entreprenör som skulle driva denna fråga för att dem har rätt till det. Varken som GE eller beställare. Och hade dem mot förmodan gjort det så hade jag rotat fram var enda krona jag kunde trycka tillbaka på dem. Det kommer inte sluta trevligt för någon part.
Men det är ju det som är frågan. Om man som entreprenör hade drivit det eller ej.
utan vad som är rätt och fel och då ska entreprenören ha rätt till nedlagt arbete enligt självkostnadprincipen.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
ja och paragrafen är inte skriven för exempelvisA Aunty skrev:
-bortglömd isolering under platta på mark.
- ej monterat tätskikt
Den typen av punkter får inte missas och gör dem det är försumlighet, lagstridigt eller ej fackmannamässigt.
Paragrafen gäller mer
- å fan skulle det vara matta i det rummet. Eller
- vi e lite korkade å fattade inte att du ville ha trycke på dörren.
-det va som fan vi monterade aldrig tröskeln där.
I Installation skrev:ja och paragrafen är inte skriven för exempelvis
-bortglömd isolering under platta på mark.
- ej monterat tätskikt
Den typen av punkter får inte missas och gör dem det är försumlighet, lagstridigt eller ej fackmannamässigt.
Paragrafen gäller mer
- å fan skulle det vara matta i det rummet. Eller
- vi e lite korkade å fattade inte att du ville ha trycke på dörren.
-det va som fan vi monterade aldrig tröskeln där.
Paragrafen gäller allt finns inga undantag i den.
Du missar helt att vi pratar om löpande räkning. Då har man ju aldrig fått betalt för jobbet om det är missat.
Att åtgärda eventuella konsekvenser eller skador på grund av felet är upp till entreprenören med själva missade delen ska entreprenören ha betalt för.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
jösses! Jag säger jösses!A Aunty skrev:Paragrafen gäller allt finns inga undantag i den.
Du missar helt att vi pratar om löpande räkning. Då har man ju aldrig fått betalt för jobbet om det är missat.
Att åtgärda eventuella konsekvenser eller skador på grund av felet är upp till entreprenören med själva missade delen ska entreprenören ha betalt för.
Så om hantverkaren gör fel ska han ha betalt för att senare rätta till sitt eget fel?A Aunty skrev:Paragrafen gäller allt finns inga undantag i den.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
I AB och ABT är det så skrivet. Sen är det en jäkla skillnad på att ha rätt och att få rätt.Jonatan79 skrev:
Sen måste man skilja på saker och ting.
Rangordningen vad som gäller alltså.
1) lag
2) författning
3) föreskrifter.
Dessa kan inte avtalas bort.
Sen kommer AB och ABT tillsammans med kontraktet.
Alltså måste en entreprenör uppfylla alla lagar, författningar och föreskrifter. Vad som står i kontraktet är skitsamma och även i AB och ABT.
kör du ABS ktjl är det en annan sak eftersom ktjl är en lag gäller den bara.
Redigerat:
I Installation skrev:I AB och ABT är det så skrivet. Sen är det en jäkla skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Sen måste man skilja på saker och ting.
Rangordningen vad som gäller alltså.
1) lag
2) författning
3) föreskrifter.
Dessa kan inte avtalas bort.
Sen kommer AB och ABT tillsammans med kontraktet.
Alltså måste en entreprenör uppfylla alla lagar, författningar och föreskrifter. Vad som står i kontraktet är skitsamma och även i AB och ABT.
kör du ABS ktjl är det en annan sak eftersom ktjl är en lag gäller den bara.
Entreprenören rättar ju till felen för att uppfylla kontraktshandlingar inkl lagar och då ska ju klart entreprenören ha rätt till ersättning för att utföra omfattning enligt kontraktet.
Allt förutsätter löpande räkning och felet är missat inte felgjort
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Utan att ta ställning i frågan i övrigt vill jag förtydliga att en lag ”inte bara gäller”. En lag kan vara DISPOSITIV och då går den att avtala bort av parterna, eller INDISPOSITIV. Då går den INTE att avtala bort. Konsumenttjänstlagen är indispositiv. Därför går den inte att avtala bort.I Installation skrev:
men det har inget överhuvudtaget med detta att göra.Thomas59 skrev: