A
losskägg losskägg skrev:
Med lite tur kanske föreningen kan engagera sig i detta nu då?
Vore ju konstigt din lägenhet är den enda utan tätskikt.
Föreningen vet det men dom är väldigt förtegna.
Mest konstiga är att besiktningsmannen tyckte att jag skulle ta del av kvalitetsdokument ( tätskiktsintyg) men föreningar ingen sådan.
Sedan kontaktade kommunen om det men dom hade inte det heller.
JM är entreprenören ( PEAB ) byggde.
Det finns på kommunen en kvalitetsansvarig som har skrivit under.
Ska man tolka det som JM är huvudansvarig?

A
A Anders1st skrev:
Var arbetet gjort av entreprenör mot konsument(privatperson) gäller två år reklamationstid och ansvar i tio år, Konsumenttjänstlagen.

Var arbetet gjort av entreprenör mot brf gäller garanti i fem år och ansvar i tio år, skillnaden är bevisbördan, i fem år ska det räcka att beställaren påpekar fel då är entreprenören skyldig att åtgärda eller bevisa att denne inte är skyldig till felet, efter fem år är beställaren tvungen att bevisa felet är entreprenörens fel. AB 04 eller ABT 06

Så tyvärr går det inte att göra entreprenören skyldig till åtgärd.

Men så skriver ni att ni haft duschkabin, kan det vara så att det inte var ett godkänt våtutrymmet och därför enbart duschkabin.

A
Ett nytt lägenhet köpt och valde duschkabin. När jag flyttade in fanns bakom duschkabinen en elkontakt . Nu skulle vi göra det anpassningsbar och ha bara en duschvägg. När man har tagit bort elkontakten såg man att det är ingen tätskit. Jag använder den också som tvättstuga och har handfat. Därför anser man att man ska ha tätskikt i våtrum. Lägenheten köpt från JM. Den som lämnade dokumentet och skrev under var en från JM kvalitetsansvarig. Det lämnades inte något från besiktningsman och kontrollansvarig på våtrum.

Pia Rademacher skrev:
Ett nytt lägenhet köpt och valde duschkabin. När jag flyttade in fanns bakom duschkabinen en elkontakt . Nu skulle vi göra det anpassningsbar och ha bara en duschvägg. När man har tagit bort elkontakten såg man att det är ingen tätskit. Jag använder den också som tvättstuga och har handfat. Därför anser man att man ska ha tätskikt i våtrum. Lägenheten köpt från JM. Den som lämnade dokumentet och skrev under var en från JM kvalitetsansvarig. Det lämnades inte något från besiktningsman och kontrollansvarig på våtrum.
Våtrum är ju en sak, men är det en tvättstuga med duschkabin eller ett riktigt badrum?

• Gilla
Johhhan och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
Finns det någon mer dusch/bad i lägenheten?

A
Johhhan Johhhan skrev:
Finns det någon mer dusch/bad i lägenheten?
Det finns bubbelbad

Johhhan
Kan det vara så att bubbelbadet står i ett ordinarie badrum och duschkabinen då mer är en extra duschplats? Då blir det mer förklarligt med en kabin i en ny lägenhet. Jag har försökt hitta vad som gällde angående våtrumsvägg vid duschkabiner 2009, men inte funnit något tydligt svar.

där kanske är tätskikt på golvet+10 cm upp på väggen

Johhhan Johhhan skrev:
Kan det vara så att bubbelbadet står i ett ordinarie badrum och duschkabinen då mer är en extra duschplats?
Ja, det där eluttaget som togs bort verkar tyda på det kanske.

Är det så att det är en tvättstuga? Men då borde man inte kunna beställa duschkabin.
Vad står det på ritningen?

Trots allt så är nog så att ts kommer få ta smällen ekonomiskt.
Ett vägguttag får inte placeras var som helst i ett badrum. Att placera ett där känns skumt.

Skumt att man måste äta upp väggen för att ta bort det vägguttaget.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Skumt att man måste äta upp väggen för att ta bort det vägguttaget.
Om det inte va monterat med montagelim och halva skivan följde med när uttaget slets bort

A
losskägg losskägg skrev:
Med lite tur kanske föreningen kan engagera sig i detta nu då?
Vore ju konstigt din lägenhet är den enda utan tätskikt.
Finns inga handlingar desiktning eller godkännande av våtrum. Inte hos kommunen heller.
Det ända man hittar är den kvalitetsansvarig på JM som undertecknade . DENNA MAN ÄR GODKÄNNT AV 1:e BYGGNADSINSPEKTÖR.
ÄRENDE: NYBYGGNAD AV FLERBOSTADSHUS

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Jag kanske har missat detta, men har du svarat på frågan om rummet var tänkt som ett badrum? När lägenheten uppläts, var rummet där duschkabinen installerades beskrivet i text och på ritning som ett badrum eller duschrum?

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A
Pia Rademacher skrev:
Föreningen vet det men dom är väldigt förtegna.
Mest konstiga är att besiktningsmannen tyckte att jag skulle ta del av kvalitetsdokument ( tätskiktsintyg) men föreningar ingen sådan.
Sedan kontaktade kommunen om det men dom hade inte det heller.
JM är entreprenören ( PEAB ) byggde.
Det finns på kommunen en kvalitetsansvarig som har skrivit under.
Ska man tolka det som JM är huvudansvarig?
Finns inga handlingar desiktning eller godkännande av våtrum. Inte hos kommunen heller.
Det ända man hittar är den kvalitetsansvarig på JM som undertecknade . DENNA MAN ÄR GODKÄNNT AV 1:e BYGGNADSINSPEKTÖR.

Pia Rademacher skrev:
Har du ju redan skrivit en gång.
Vad svarar du på inlägg #103?
Pia Rademacher skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.