KristinaRT KristinaRT skrev:
Typ 1982 eller så….
Dessutom oerhört osannolikt att man använde asbest som fuktspärr.
Tror det användes i fixet. Men det är inte omöjligt med asbest i badrum. Men som du skriver.... Inte i ett badrum som byggdes 30år senare en skröna

KristinaRT
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tror det användes i fixet. Men det är inte omöjligt med asbest i badrum. Men som du skriver.... Inte i ett badrum som byggdes 30år senare en skröna
Sant att det kan finnas i fix (oklart varför, borde vara sällan det är så höga temperaturer i badrum…..), men inte i tätskiktet (vad jag kunnat hitta iaf). Dock förbjöds all användning 1982, mao 40 år sedan…

Sant att det kan finnas i fix (oklart varför, borde vara sällan det är så höga temperaturer i badrum…..), men inte i tätskiktet (vad jag kunnat hitta iaf). Dock förbjöds all användning 1982, mao 40 år sedan…
Tja... Vi kan konstatera att oavsett asbest eller inte... Så finns det ingenting i badrum varken idag eller för 13år sedan. ;)

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
JAG HÖRDE ATT PÅ DET TIDEN PLATTSÄTTARE SLUTADE MED NÅGON MATERIAL SOM INNEHÖLL ASBEST. MISSTANKEN FINNS ATT DOM STRUNTADE ANVÄNDA DEN ERSÄTTNINGS MATERIALET. SJÄLV VET JAG INTE.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/#3
”Numera är det förbjudet att använda asbest. Den farligaste sorten förbjöds redan 1975, och ett totalförbud infördes 1982. Trots det är befintlig asbest fortfarande en allvarlig hälsorisk. Framförallt för många yrkesgrupper inom byggbranschen eftersom asbest kan förekomma i byggnader uppförda före 1979.”

Är badrummet byggt före 1982, då användning av asbest förbjöds, så krävs i princip att prover skickas för analys till ett analysföretag. Vanligt är villfarelsen att endast ett asbestprov i en flerbostadsfastighet med negativt resultat kan utesluta asbest i hela fastigheten.
- Asbest användes som ett tillsatsmedel vid beredning av fästmassa och kakelfog där vissa, men inte alla hantverkare blandade i asbest i efterhand då det gav produkten bättre egenskaper. I en fastighet kan således nio badrum vara fria från asbest, medan det tionde innehåller asbest, förklarar Mathias Eriksson på renoveringsföretaget Renoverus

Hmm om en plattsättare säger att man använt asbest fram tills nu... Fråga va han käkat för nått sen byt.... Eller han kanske inte har jobbat sedan -82... Byt Du vill inte ha någon som är inte jobbat sedan dess. Han kan inte jobbet längre....

Pia Rademacher skrev:
JAG BESTÄLLDE INTE DUSCHKABIN FRÅN BÖRJAN JAG BLEV ERBJUDEN (av JM) DOM FICK FEL I LEVERANS.
Det låter inte så sannolikt att byggaren skulle ha beställt vanliga duschdörrar men fått duschkabin i stället, då returnerar man den väl. Jag misstänker att de kände till problemet med avsaknad av tätskikt och/eller eluttagets placering och hittade en lösning genom att sätta dit en duschkabin. Finns det ytterligare lägenheter som fått duschkabin i stället för duschdörrar pga ”felleverans”.
Berätta om ditt problem på nästa årsmöte så blir det nog fart på grannarna, då kan styrelsen inte stoppa huvudet i sanden längre.

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
sunnis
H hempularen skrev:
Samtidigt så låter det fullkomligt absurt att JM skulle ha byggt badrum utan tätskikt, men med tätskitsmanschetter runt rören. I så modern tid. Jag funderar lite på om de kan ha hållit på med någon sorts experiment. Typ att använda vattentät fix eller liknande?

Att här alltså trots allt finns ett tätskikt men som bes, mannen inte känner igen.
Eftersom det inte är riktigt kakel på väggen, utan något som ska se ut som kakel så är det troligen någon form av tätskiktsskiva, typ fibo. Rätt vanligt i andra länder och förekommer även i Sverige även om det aldrig blev direkt någon hit. Tror älvsbyhus körde med detta ett tag, säkert fanns det på en del andra nyproduktioner.

Varför skulle JM fuska med tätskikten, vad finns det ens att vinna på det? Måste vara världens sämsta idé till byggfusk. Motivet är inte direkt tydligt. Varför har man brytt sig om att sätta tätskiktsmanschetter men inget tätskikt... :rolleyes: Rätt säker på att det är någon typ av tätskiktssystem med skivor som nu är förstört.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Claes Sörmland
sunnis sunnis skrev:
Eftersom det inte är riktigt kakel på väggen, utan något som ska se ut som kakel så är det troligen någon form av tätskiktsskiva, typ fibo. Rätt vanligt i andra länder och förekommer även i Sverige även om det aldrig blev direkt någon hit. Tror älvsbyhus körde med detta ett tag, säkert fanns det på en del andra nyproduktioner.

Varför skulle JM fuska med tätskikten, vad finns det ens att vinna på det? Måste vara världens sämsta idé till byggfusk. Motivet är inte direkt tydligt. Varför har man brytt sig om att sätta tätskiktsmanschetter men inget tätskikt... :rolleyes: Rätt säker på att det är någon typ av tätskiktssystem med skivor som nu är förstört.
I så fall har besiktningsmannen rökt på i samband med besiktningen. Från protokollet:

Utdrag från besiktningsprotokoll med punkter om bristande tätskikt och felplacerad kopplingsdosa.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
så är det troligen någon form av tätskiktsskiva, typ fibo. Rätt vanligt i andra länder och förekommer även i Sverige även om det aldrig blev direkt någon hit.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I så fall har besiktningsmannen rökt på i samband med besiktningen.
Kan man inte tänka sig att @sunnis har rätt och besiktningsmannen helt enkelt inte känner till dessa i Sverige relativt ovanliga lösningar och därför har fel när han skriver "tätskikt saknas".

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man inte tänka sig att @sunnis har rätt och besiktningsmannen helt enkelt inte känner till dessa i Sverige relativt ovanliga lösningar och därför har fel när han skriver "tätskikt saknas".
Möjligt. Också hantverkaren som skulle ta bort uttaget måste då leva i samma mörker.

Men okunskapen kanske är så utbredd i branschen?

Bildens i protokollet är väl samma som ts har lagt ut? Då har inte besiktningsmannen gjort. Speciellt mycket.... Sen saknar jag den röda ringen

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möjligt. Också hantverkaren som skulle ta bort uttaget måste då leva i samma mörker.

Men okunskapen kanske är så utbredd i branschen?
Den som tog bort kopplingsdosan måste ha levt i mörker.... Annars följer inte halva kakelplattan med....

• Haha
Simon Traktor och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den som tog bort kopplingsdosan måste ha levt i mörker....
Man bröt väl strömmen först?

• Gilla
losskägg
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
JAG BESTÄLLDE INTE DUSCHKABIN FRÅN BÖRJAN JAG BLEV ERBJUDEN (av JM) DOM FICK FEL I LEVERANS.
Hur slutade caset?

• Gilla
R.Z och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.