A
H Harald Blåtumme skrev:
Jo jag har en idé om att spela in hur det låter från aphuset bredvid i första läget, knalla över till dom och visa. Fråga om de kan tänka sig att arbeta för att det inte ska låta som aphuset på skansen, aktivt. Sedan följa upp, blev det någon rimlig ändring, om inte: hur går vi vidare mot en rimlig lösning?

Jag tar detta i första läget direkt mot grannen. Poolen anlades i höstas så det är litet nytt men vi ser vartåt det barkar redan nu.
bullerplank?
Det hade jag satt upp oavsett..
behöva se grannar överhuvudtaget... Skulle tvinga mig att sätta upp plank..;)
 
  • Gilla
  • Haha
Trappa och 2 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Rötter från grannens träd har växt in i våra avloppsrör
[länk]

Nja hur ska du bevisa att grannen agerat vårdslöst?
Förlåt, vad tror du att jag påstått nu? Knappast att det skulle vara något juridiskt problem att plantera växtlighet vid tomtgränsen hoppas jag. Och verkligen inte att man skulle kunna bli skyldig till vårdslöshet för att rötterna växer in i grannens tomt (eller ens avloppsrör). Nu försöker du sparka in en dörr som inte ens är min :)

Maskintok skrev:
pool har inget vid tomtgräns att göra
Tycker du kanske. Lagen säger återigen något annat.

Och varför skulle man inte få ha en pool vid tomtgränsen? Brukar du normalt vara för inskränkningar i äganderätten? Jag har fått en annan bild av dig i andra frågor.

Maskintok skrev:
Och egentligen inte träd heller..
lag om ca 1 m in från tomtgräns borde upprättas..
Vet inte om det spelar så stor roll för grannarna i varken träd- eller pool-fallet om de placeras en meter in (i poolfallet gissar jag att det inte spelar någon roll om det ens är 5 eller 10 meter om det nu är stojiga barn som är problemet).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Förlåt, vad tror du att jag påstått nu? Knappast att det skulle vara något juridiskt problem att plantera växtlighet vid tomtgränsen hoppas jag. Och verkligen inte att man skulle kunna bli skyldig till vårdslöshet för att rötterna växer in i grannens tomt (eller ens avloppsrör). Nu försöker du sparka in en dörr som inte ens är min :)



Tycker du kanske. Lagen säger återigen något annat.

Och varför skulle man inte få ha en pool vid tomtgränsen? Brukar du normalt vara för inskränkningar i äganderätten? Jag har fått en annan bild av dig i andra frågor.



Vet inte om det spelar så stor roll för grannarna i varken träd- eller pool-fallet om de placeras en meter in (i poolfallet gissar jag att det inte spelar någon roll om det ens är 5 eller 10 meter om det nu är stojiga barn som är problemet).
tvärtom.. att grannen inte kan rent generellt ses som vårdslös för att rötter växer in i en pool eller avloppsrör..
bevisbördan blir enormt dryg..

Sedan om man söker på regler och lagar så rekommenderar de flesta att man INTE anlägger en pool i närheten av tomtgränsen.. Då det kan påverka jorden hos grannen...
Och det är inte okej..
 
Maskintok skrev:
bullerplank?
Det hade jag satt upp oavsett..
behöva se grannar överhuvudtaget... Skulle tvinga mig att sätta upp plank..;)
Tro mig... vi har jobbat på detta senaste åren. Satt upp ett 2-meters plank, samt planterat en avenbokshäck som vi tror kan ge viss effekt om några år. Men i dagsläget väldigt liten dämpning tyvärr.

Ett alternativ vi seriöst funderar på är en fet gabionmur men man måste nästan vara ingenjörsutbildad för att specificera denna till aktuellt läge.

Strategi ett är att försöka få vederbörande att inse att de måste ha styr på sina ungar. Litet som vi gjorde när ungarna var små, om ni hojtar för jäkla mycket ute i poolen så åker ni in, får leka inomhus istället. Våra ungar anpassade sig extremt snabbt. Inte för mycket begärt att grannar kan lyckas göra likartat eller hur.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Tro mig... vi har jobbat på detta senaste åren. Satt upp ett 2-meters plank, samt planterat en avenbokshäck som vi tror kan ge viss effekt om några år. Men i dagsläget väldigt liten dämpning tyvärr.

Ett alternativ vi seriöst funderar på är en fet gabionmur men man måste nästan vara ingenjörsutbildad för att specificera denna till aktuellt läge.

Strategi ett är att försöka få vederbörande att inse att de måste ha styr på sina ungar. Litet som vi gjorde när ungarna var små, om ni hojtar för jäkla mycket ute i poolen så åker ni in, får leka inomhus istället. Våra ungar anpassade sig extremt snabbt. Inte för mycket begärt att grannar kan lyckas göra likartat eller hur.
Nä man ryter ifrån åt ungarna och att de ska visa respekt/hänsyn..
Men få tänker väl så idag...
Huvudsaken är att de får bada eller bygga..
gräva av rötter mm..
vore riktigt riktigt trevligt om art och habitatdirektivet med fågeldirektivet även slog till över detta... Då vore det tyst sen;)
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
tvärtom.. att grannen inte kan rent generellt ses som vårdslös för att rötter växer in i en pool eller avloppsrör..
bevisbördan blir enormt dryg..
Ja, du kan sluta att hålla med mig nu.

Maskintok skrev:
Sedan om man söker på regler och lagar så rekommenderar de flesta att man INTE anlägger en pool i närheten av tomtgränsen.. Då det kan påverka jorden hos grannen...
Och det är inte okej..
Återigen verkar du argumentera mot något jag inte skrivit. Det är väl ganska självklart att man inte får påverka grannens tomt?

För nyfikenhets skull: I vilka lagar "rekommenderas" det att inte bygga pool vid tomtgräns? Det låter som en märkligt formulerad lag så jag undrar om du inte återigen feltolkat något.
 
A
R RoAd skrev:
Ja, du kan sluta att hålla med mig nu.



Återigen verkar du argumentera mot något jag inte skrivit. Det är väl ganska självklart att man inte får påverka grannens tomt?

För nyfikenhets skull: I vilka lagar "rekommenderas" det att inte bygga pool vid tomtgräns? Det låter som en märkligt formulerad lag så jag undrar om du inte återigen feltolkat något.
Jag skrev inte att lagarna rekommenderar detta... Utan att rekommendationerna kommer från de som har tolkat lagarna och sedan skall ge råd åt andra..
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja detta tar mest upp buller från anläggningar, inte ett stort problem i tex vårt fall. Problem uppstår när grannens ungar inkl deras kompisar tillåts gallskrika i 140 dB flertalet timmar på dygnet vilket leder till olidlig situation för grannar.

Omöjligt att ha en lugn stund ute i trädgården när grannens ungar och polare är ute och lever rövare under merparten av användbar tid..

Jag ska försöka hitta bra lösningsstrategier här, alla tips mottages med tacksamhet.
Ja, det är verkligen hemskt med barn som leker ute. De borde sitta inne och spela på datorn så att du får vara ifred ute. *IRONI*
 
  • Gilla
  • Haha
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
Men angående trådens ursprungliga fråga.

Kan bara konstatera att det är väldigt svårt för mig som trädägare, har ett stort träd ca tre meter från tomtgräns till grannens nyliga poolbygge precis invid. Klart som fan att grova rötter höggs av här men ingen aning om hur viktiga de var för detta träd.

Har just fått det stora fina trädet hamlat för att dels göra grannen glad av mer sol, dels att det är bra för trädet och det estetiska - givet ett fortsatt fungerande rotsystem såklart. Men: väldigt oklart hur detta faller ut i samband med eventuell åverkan på rötterna.

Från min synvinkel, detta är vad det är vad gäller trädet. Dör trädet, tråkigt men visst rötterna gick långt in på granntomten och jag kan förstå den biten. Jag tycker inte jag kan kräva av min granne att vårda om mina träds rötter.

Buller från gallskrikande ungar vid deras pool, det kan jag förhoppningsvis hjälpa till att styra upp via sociala kontakter i första hand.
 
  • Gilla
Aston och 7 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Men angående trådens ursprungliga fråga.

Kan bara konstatera att det är väldigt svårt för mig som trädägare, har ett stort träd ca tre meter från tomtgräns till grannens nyliga poolbygge precis invid. Klart som fan att grova rötter höggs av här men ingen aning om hur viktiga de var för detta träd.

Har just fått det stora fina trädet hamlat för att dels göra grannen glad av mer sol, dels att det är bra för trädet och det estetiska - givet ett fortsatt fungerande rotsystem såklart. Men: väldigt oklart hur detta faller ut i samband med eventuell åverkan på rötterna.

Från min synvinkel, detta är vad det är vad gäller trädet. Dör trädet, tråkigt men visst rötterna gick långt in på granntomten och jag kan förstå den biten. Jag tycker inte jag kan kräva av min granne att vårda om mina träds rötter.

Buller från gallskrikande ungar vid deras pool, det kan jag förhoppningsvis hjälpa till att styra upp via sociala kontakter i första hand.
Jag ser det mer..
Ska du behöva leva med hög inträngande ljudnivå... Då kunde grannen ha levt med rötterna också...
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är verkligen hemskt med barn som leker ute. De borde sitta inne och spela på datorn så att du får vara ifred ute. *IRONI*
Det där var ett riktigt löjligt tramsinlägg.

Finns inga möjligheter att du som förälder kan tycka det är ok att dina ungar terroriserar grannskapet dygnets alla vakna timmar med konstanta gallskrik, bara för att du inte orkar ha dom inne.

Ha koll på era ungar för fan... hur svårt är det.
 
  • Gilla
Byggarbobare och 7 till
  • Laddar…
Dagens barn behöver vara mer ute. Inte hållas inne mer. Det handlar inte om ”att inte orka hålla dem inne”.
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Syftet med denna skrivning i lagen är inte att reglera vem som utför åtgärden utan att ge trädets ägare en chans att genomföra kapningen på ett mindre skadande sätt än grannens kapning. T ex att beskära grenen vid stammen där snittet kan läka istället för en bit ut, vid tomtgränsen. Men i detta fall är det lika illa hur det än utförs. Man kan inte kapa rejäla rötter på stora träd utan att rötan så sakta tar sig in i trädet. Oavsett vem som håller i kapverktyget.
Detta är helt beroende på vilket trädslag det gäller..

kapar du intill stammen på en gran eller björk så kan du lika gärna fälla trädet direkt..
De dra i sig röta av såna skador.
tall klarar av att valla över skadan med kåda..
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
grannen blir ersättningsskyldig.
Man får inte avlägsna rötter om det skadar trädet.
Tips, läs lagen innan du skriver.
T.ex. useless inlägg #7
 
  • Gilla
apetterson
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tips, läs lagen innan du skriver.
T.ex. useless inlägg #7
Läs om.
Läs rätt.
Vart har TS fått sin chans från grannen att utföra borttagningen av gren eller rot?
enligt många olika juridiska forum och nätsidor så är det inte lagligt, dock svårt att få till en stämning som ger fällande resultat i domstol.. Men det är inte det saken rör.

utan att man har inte rätt att agera som TS granne gjort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.