R
H Harald Blåtumme skrev:
En märklig sak i Sverige är att man får smälla upp en pool precis utmed tomtgränsen, helt utan någon som helst bygglov etc. Detta bäddar för en mängd problem bla som ses i denna tråd.
Kanske, men är det inte lika märkligt i så fall att man får plantera växtlighet precis vid tomtgränsen som man vet om kommer att sprida sig under marken in till grannen?

Jag kan faktiskt se det motsatta scenariot, att rötterna från något tar sig in och förstör en pool ;)
 
  • Gilla
Toppalua och 9 till
  • Laddar…
Mitt budskap var snarare att man får ta hänsyn till grannar vid förläggning av pool, både vad gäller ljudpåverkan och som i detta fall av hänsyn till växtlighet som ofta är av gemensam nytta.

Det är inget bra att lägga pooler precis i tomtgräns i täta villaområden.
 
  • Gilla
Bo Rås och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
man får plantera växtlighet precis vid tomtgränsen som man vet om kommer att sprida sig under marken in till grannen
Det är lugnt, vi har ju konstaterat att grannen får ta bort dom om han vill ;)
 
  • Gilla
safecracker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Harald Blåtumme skrev:
Mitt budskap var snarare att man får ta hänsyn till grannar vid förläggning av pool, både vad gäller ljudpåverkan och som i detta fall av hänsyn till växtlighet som ofta är av gemensam nytta.

Det är inget bra att lägga pooler precis i tomtgräns i täta villaområden.
Det finns ju ett allmänt hänsynskrav i jordabalken och där gäller skälig hänsyn till grannen när man brukar sin fastighet. Sen finns det krav när man schaktar och riskerar att skada grannfastigheten. Så vissa begränsningar tänker sig ju lagstiftaren även om man kanske inte just kontemplerade över poolanläggningar alldeles vid fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju ett allmänt hänsynskrav i jordabalken och där gäller skälig hänsyn till grannen när man brukar sin fastighet. Sen finns det krav när man schaktar och riskerar att skada grannfastigheten. Så vissa begränsningar tänker sig ju lagstiftaren även om man kanske inte just kontemplerade över poolanläggningar alldeles vid fastighetsgränsen.
Vi sitter med liknande situation så jag vet exakt vad ett poolbygge invid tomtgränsen med div bångstyriga ungar och slappa föräldrar som kör "låt gå"-princioen (bara glada att de är utanför deras bostad och röjer), gamla fina träd vars rötter blivit avhuggna osv. Det finns flera sidor av detta med "poolbygge" och inte fel att resa detta. Det kan vara ett helvete för grannar om folk bara stövlar på efter vad som i princip är tillåtet, bygglovsfritt.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju ett allmänt hänsynskrav i jordabalken och där gäller skälig hänsyn till grannen när man brukar sin fastighet. Sen finns det krav när man schaktar och riskerar att skada grannfastigheten. Så vissa begränsningar tänker sig ju lagstiftaren även om man kanske inte just kontemplerade över poolanläggningar alldeles vid fastighetsgränsen.
Är det JB 3kap paragraf 3 du tänker på? :thinking:
 
  • Gilla
gson64
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Är det JB 3kap paragraf 3 du tänker på? :thinking:
JB 3:1 och JB 3:3. Men de är ju lite lösa i skrivningarna så inget starkt skydd mot sina grannars påhitt. Och störande schaktning är ju ingen skada i lagens mening.
 
A
R RoAd skrev:
Kanske, men är det inte lika märkligt i så fall att man får plantera växtlighet precis vid tomtgränsen som man vet om kommer att sprida sig under marken in till grannen?

Jag kan faktiskt se det motsatta scenariot, att rötterna från något tar sig in och förstör en pool ;)
Rötter från grannens träd har växt in i våra avloppsrör
https://www.familjensjurist.se/frag...-grannens-trad-har-vaxt-in-i-vara-avloppsror/

Nja hur ska du bevisa att grannen agerat vårdslöst?

pool har inget vid tomtgräns att göra..
Och egentligen inte träd heller..
lag om ca 1 m in från tomtgräns borde upprättas..
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
JB 3:1 och JB 3:3. Men de är ju lite lösa i skrivningarna så inget starkt skydd mot sina grannars påhitt. Och störande schaktning är ju ingen skada i lagens mening.
Nä, tyvärr så är det varken hängsla eller bälte...
 
Maskintok skrev:
pool har inget vid tomtgräns att göra..
Och egentligen inte träd heller..
lag om ca 1 m in från tomtgräns borde upprättas..
Det kan du ju tycka om du vill. Många lagar skulle uppenbarligen ändras om det var du som bestämde. Men lyckligtvis är det inte det.
Så du får rätta dig efter de lagar som finns. Som alla andra. Där finns inget sådant förbud.
 
  • Gilla
mortirolo och 8 till
  • Laddar…
En fundering är poolen i ts fråga vid tomtgräns? Det jag kan läsa är att trädet står i tomtgräns!
Känns som tråden nu har en tendens att spåra ur i en av de otaliga "vad grannar får göra".:thumbdown:
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Vi sitter med liknande situation så jag vet exakt vad ett poolbygge invid tomtgränsen med div bångstyriga ungar och slappa föräldrar som kör "låt gå"-princioen (bara glada att de är utanför deras bostad och röjer), gamla fina träd vars rötter blivit avhuggna osv. Det finns flera sidor av detta med "poolbygge" och inte fel att resa detta. Det kan vara ett helvete för grannar om folk bara stövlar på efter vad som i princip är tillåtet, bygglovsfritt.
Vilka regler gäller vid poolbygge nära tomtgränsen? - Fastighet - Lawline
https://lawline.se/answers/vilka-regler-galler-vid-poolbygge-nara-tomtgransen
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vilka regler gäller vid poolbygge nära tomtgränsen? - Fastighet - Lawline
[länk]
Ja detta tar mest upp buller från anläggningar, inte ett stort problem i tex vårt fall. Problem uppstår när grannens ungar inkl deras kompisar tillåts gallskrika i 140 dB flertalet timmar på dygnet vilket leder till olidlig situation för grannar.

Omöjligt att ha en lugn stund ute i trädgården när grannens ungar och polare är ute och lever rövare under merparten av användbar tid..

Jag ska försöka hitta bra lösningsstrategier här, alla tips mottages med tacksamhet.
 
  • Gilla
Händig i hemmet
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ja detta tar mest upp buller från anläggningar, inte ett stort problem i tex vårt fall. Problem uppstår när grannens ungar inkl deras kompisar tillåts gallskrika i 140 dB flertalet timmar på dygnet vilket leder till olidlig situation för grannar.

Omöjligt att ha en lugn stund ute i trädgården när grannens ungar och polare är ute och lever rövare under merparten av användbar tid..

Jag ska försöka hitta bra lösningsstrategier här, alla tips mottages med tacksamhet.
kommunen kan väl komma på ett besök när detta sker... :thinking:
lite svårt att få till kanske.. Men jag skulle tro att det vore lösningen på detta..

Jag minns en tråd om en gräsklippare som lät... Då beskrevs att det var så olidligt att lyssna på den... Detta är värre isåfall..
Så det bör gå att lösa på något sätt.. ;)
bostadsrättlagen kanske?
med miljöbalken i ryggen..
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jo jag har en idé om att spela in hur det låter från aphuset bredvid i första läget, knalla över till dom och visa. Fråga om de kan tänka sig att arbeta för att det inte ska låta som aphuset på skansen, aktivt. Sedan följa upp, blev det någon rimlig ändring, om inte: hur går vi vidare mot en rimlig lösning?

Jag tar detta i första läget direkt mot grannen. Poolen anlades i höstas så det är litet nytt men vi ser vartåt det barkar redan nu, baserat på hoppmattor vid tomtgränsen samt tidigare plaskpooler/ovanmarksprylar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.