Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Det är inte alls ett bra beteende, tvärtom det borde vara en paragraf om att man skulle haft ekonomisk stöd för att kunna stämma vid sådana tillfällen... Så att träddödare och grannar lärde sig hur man beter sig...

typisk stadsfolk detta.. köper och gräver utan att förstå innebörden av lagarna.
Att de måste visa hänsyn och vänta tills ägaren hunnit tagit ställning..
Nu rör du ihop lagen men hur du vill att lagen ska vara.
 
  • Gilla
mortirolo och 18 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu rör du ihop lagen men hur du vill att lagen ska vara.
Nej inte alls.

Men det är din åsikt.
Min är ganska klar i detta..

grannen tror sig ha rättigheter och väljer att försöka göra något åt trädet..
Men har mest troligt inte rätt i ett dugg...
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
alla tänker inte på att rötterna kan skadas eller att trädet kan dö...
Vissa förstår inte innebörden av detta...
Kanske heller inte grannen. Rötterna kanske dök upp mitt i schaktningen och entreprenören tog beslutet att kapa dem med maskinen. Då får TS stämma entreprenören. Lycka till med det säger jag! Finns varken uppsåt eller chans att visa på vårdslöshet, så entreprenören saknar i praktiken skadeståndsskyldighet.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske heller inte grannen. Rötterna kanske dök upp mitt i schaktningen och entreprenören tog beslutet att kapa dem med maskinen. Då får TS stämma entreprenören. Lycka till med det säger jag! Finns varken uppsåt eller chans att visa på vårdslöshet, så entreprenören saknar i praktiken skadeståndsskyldighet.
Det blir bara jobbigt och dyrt att ens försöka.
dock borde grannen visa lite hänsyn och dels betala för allt vad det gäller fällningen men också en bra summa för att TS kan ersätta trädet med annan växtlighet...
 
  • Gilla
  • Haha
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Det blir bara jobbigt och dyrt att ens försöka.
dock borde grannen visa lite hänsyn och dels betala för allt vad det gäller fällningen men också en bra summa för att TS kan ersätta trädet med annan växtlighet...
Så kan man ju känna, men det har ingen grund i lagen. Det är privatmoral.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 13 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nä inte ska man vara glad i att grannar gräver och kapar av rötter utan rättighet för att man inte hört av sig i frågan först..

Det är inte alls ett bra beteende, tvärtom det borde vara en paragraf om att man skulle haft ekonomisk stöd för att kunna stämma vid sådana tillfällen... Så att träddödare och grannar lärde sig hur man beter sig...

typisk stadsfolk detta.. köper och gräver utan att förstå innebörden av lagarna.
Att de måste visa hänsyn och vänta tills ägaren hunnit tagit ställning..
Ja jag har redan skrivit ett par gånger att grannen, enligt lagen, först borde gett TS chansen att själv ta bort rötterna så det behöver du inte tjata om mer.

Men om resultatet hade blivit exakt samma så ser jag inte problemet. Om rötterna gick där poolen ska byggas så hade de varit tvungna att avlägsnas oavsett vem som faktiskt gör jobbet.

Vad menar du att TS skulle "ta ställning" till? Om rötterna skulle kapas alls? Det är inte ett alternativ.
 
  • Gilla
Ant.U och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så kan man ju känna, men det har ingen grund i lagen. Det är privatmoral.
Ja visst.
Och det hoppas jag att grannen har..
Jag har inte skrivit att grannen har lagtvång i den frågan men det kan vara en bra fredsgåva... För vem vet vad TS vet om grannen... svartbygge mm?
Man vet aldrig...
 
  • Gilla
Byggarbobare och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Ja jag har redan skrivit ett par gånger att grannen, enligt lagen, först borde gett TS chansen att själv ta bort rötterna så det behöver du inte tjata om mer.

Men om resultatet hade blivit exakt samma så ser jag inte problemet. Om rötterna gick där poolen ska byggas så hade de varit tvungna att avlägsnas oavsett vem som faktiskt gör jobbet.

Vad menar du att TS skulle "ta ställning" till? Om rötterna skulle kapas alls? Det är inte ett alternativ.
Nej inom vilken rimlig tid TS kunde ha gjort eller inte gjort detta..
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Nej inom vilken rimlig tid TS kunde ha gjort eller inte gjort detta..
Syftet med denna skrivning i lagen är inte att reglera vem som utför åtgärden utan att ge trädets ägare en chans att genomföra kapningen på ett mindre skadande sätt än grannens kapning. T ex att beskära grenen vid stammen där snittet kan läka istället för en bit ut, vid tomtgränsen. Men i detta fall är det lika illa hur det än utförs. Man kan inte kapa rejäla rötter på stora träd utan att rötan så sakta tar sig in i trädet. Oavsett vem som håller i kapverktyget.
 
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nej inom vilken rimlig tid TS kunde ha gjort eller inte gjort detta..
Ja, om det är vi överens. TS borde fått möjlighet att själv kapa rötterna där poolen skulle byggas innan grannen gjorde det. Detta är en öppen dörr du sparkar in för jag har inte skrivit något annat.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Syftet med denna skrivning i lagen är inte att reglera vem som utför åtgärden utan att ge trädets ägare en chans att genomföra kapningen på ett mindre skadande sätt än grannens kapning. T ex att beskära grenen vid stammen där snittet kan läka istället för en bit ut, vid tomtgränsen. Men i detta fall är det lika illa hur det än utförs. Man kan inte kapa rejäla rötter på stora träd utan att rötan så sakta tar sig in i trädet. Oavsett vem som håller i kapverktyget.
Ja visst men det är då ägaren som orsakar trädets öde ingen annan... Det är stor skillnad.. även om man inte vill se det..
 
  • Gilla
  • Haha
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Ja visst men det är då ägaren som orsakar trädets öde ingen annan... Det är stor skillnad.. även om man inte vill se det..
Men så tänkte inte lagstiftaren. Stadsbor för övrigt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men så tänkte inte lagstiftaren. Stadsbor för övrigt.
avsaknad av sunt förnuft...
illa..
 
En märklig sak i Sverige är att man får smälla upp en pool precis utmed tomtgränsen, helt utan någon som helst bygglov etc. Detta bäddar för en mängd problem bla som ses i denna tråd.
 
  • Gilla
  • Wow
Bo Rås och 5 till
  • Laddar…
Jag ser det inte som konstigt att man får gräva på sin fastighet, även nära gränsen.
 
  • Gilla
  • Haha
Bo Rås och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.