9 080 läst · 512 svar
9k läst
512 svar
Veganism - allmän diskussion
Alla kvinnor i Ukraina har inte haft den möjligheten.Gimp skrev:
Jag tyckte att jag faktiskt förtydligade det i mitt inlägg men var ganska säker på att detta skulle komma.
Såklart det finns omständigheter som är svåra att styra över, i detta fall extremt svåra, men inte omöjligt.
Mila Kunis, Milla Jovovich föddes där och såg till att styra sin omgivning (eller byta omgivning) till ett bättre liv.
Vi har några Ukrainska kvinnor på jobbet som flydde med sina barn tidigt när kriget bröt ut, dom tog sitt ansvar och säkrade sina barns framtid, inte genom att påpeka att dom är offer, utan att göra något åt det.
Jag tycker jag var tydlig att jag anser att förövare inte är vatten värda, men håller du inte med om att unga kvinnor som anser sig har rätt att gå lättklädda ensamna genom områden med lägre stående varelser som anser att kvinnor inte har några rättigheter faktiskt väljer att utsätta sig för onödiga risker, och om man sen väljer att kalla dom offer eller naiva, eller kanske till och med pantade får stå för var och en.
Men vi gör alla val som vi får leva med och livet är inte rättvist, förstår man inte det tycker jag inte heller att man har rätt att kalla sig själv för ett offer.
Jag kan vara med på att vad man gör utsätter en för olika typer av risker, men jag tycker också att kvinnor har rätt att få klä sig som de vill.
Djuren som människor äter är de facto offer och var noll möjlighet att göra något åt det.
Det ÄR onödigt lidande eftersom vi inte behöver äta animaliska mat.Gimp skrev:
Sorry, misstänker att du inte såg att jag editerade mitt inlägg några minuter efter att jag skrev det och 5 minuter innan du svarade mig, jag råkade skicka innan jag var klar.K Katthatt skrev:
Jag menade verkligen inte att du skulle hålla truten här i forumet, det jag menade var när jag inte har bett om din (eller någon annans) åsikt i en random situation som ex när jag och min son sitter och äter en köttbit och någon kommer och skriker att jag är en djurmördare.
Här på forumet ber vi alla om åsikter, det är det forumet är till för.
Och jag har sökt hjälp, av det allsmäktiga köttmonstret...😉
Som jag skrev tidigare, det skrivna ordet är svårt, ber om ursäkt för missen.
Självklart är det korkat och alla borde kunna få klä sig som de vill utan att riskera liv eller lem.A Abies koreana skrev:OJ, oj, oj, det var länge sedan man hörde något liknande, närmare bestämt på 70-talet.
På den tiden det begav sig, när våldtäktsoffret ansågs medskyldig till våldtäkten pga sin kädsel var det sällan något offer orkade anmäla ett övergrepp, juridiken var inte på offrets sida och offrens klädsel, vandel och liv öht användes som bevis för att ...just det, offret var medskyldigt.. De som trots allt anmälde brottet våldtäkt var gifta kvinnor som inte ansågs själva ha medverkat till övergreppet.
En ung journalist Maria - Pia Boethius heter hon, skrev en bok på 70 - talet som fick ett stort genomslag i Sverige "Skylla sig själv" heter boken. En god vän till henne, ogift kvinna, blev våldtagen och svårt skadad och Maria-Pia satt på åhörarbänken när målet behandlades i domstolen. Det hon då hörde och upplevde under rättegången var anledning till att hon skrev boken, hon var chockad över att offret ansågs delvis skyldig till det övergrepp hon utsatts för.
Detta fick stor betydelse i synen på brottet våldtäkt och resulterade i den nya lagstiftningen som kom 1984 där det tydligt slogs fast att offrets uppförande saknade betydelse. Lagstiftning är också normerande och idag är detta en självklarhet för alla reflekterande människor - utom för Gimp då.
Jag ber om ursäkt att jag avviker från ämnet men sånt här kan inte passera obemärkt !
Men, nu lever vi i en verklighet där det inte är säkert att klä sig hur som helst var som helst och då bör man ta det på allvar såvida man/kvinna inte vill riskera liv eller lem.
I det stora hela handlar det ju inte enbart om kvinnor och "utmanande" kläder.
Om det sedan blir en rättssak om det så bör offret givetvis inte belastas för att ha varit klantig att bära fel kläder vid fel tillfälle.
Japp, det var väntat.A Abies koreana skrev:OJ, oj, oj, det var länge sedan man hörde något liknande, närmare bestämt på 70-talet.
På den tiden det begav sig, när våldtäktsoffret ansågs medskyldig till våldtäkten pga sin kädsel var det sällan något offer orkade anmäla ett övergrepp, juridiken var inte på offrets sida och offrens klädsel, vandel och liv öht användes som bevis för att ...just det, offret var medskyldigt.. De som trots allt anmälde brottet våldtäkt var gifta kvinnor som inte ansågs själva ha medverkat till övergreppet.
En ung journalist Maria - Pia Boethius heter hon, skrev en bok på 70 - talet som fick ett stort genomslag i Sverige "Skylla sig själv" heter boken. En god vän till henne, ogift kvinna, blev våldtagen och svårt skadad och Maria-Pia satt på åhörarbänken när målet behandlades i domstolen. Det hon då hörde och upplevde under rättegången var anledning till att hon skrev boken, hon var chockad över att offret ansågs delvis skyldig till det övergrepp hon utsatts för.
Detta fick stor betydelse i synen på brottet våldtäkt och resulterade i den nya lagstiftningen som kom 1984 där det tydligt slogs fast att offrets uppförande saknade betydelse. Lagstiftning är också normerande och idag är detta en självklarhet för alla reflekterande människor - utom för Gimp då.
Jag ber om ursäkt att jag avviker från ämnet men sånt här kan inte passera obemärkt !
Läs vad jag skrev en gång till och försök att ta in det, jag försökte nyansera vad som händer i verkligheten, jag säger inte att det är rätt, men om man inte kan förstå att risken för att bli våldtagen är större om man går lättklädd i ett område med personer som anser att kvinnan inte har några rättigheter, ja då blir det som det blir.
Inget jag tycker är rätt, men det är så verkligheten ser ut.
Jag har inte någonstans skrivit att det är offrets fel, det jag menar är att det går att göra rätt och rättare.
Lika dumt som folk som går in till vilda djur i djurparker och blir förvänade att djuren attackerar.
För att dra det till en ytterlighet, om en kvinna skulle gå fram och tillbaka naken genom ett område där alla anser att kvinnan inte har några rättigheter hela dagarna och till slut bli väldtagen, skulle du tycka att det var ganska osmart gjort av kvinnan?
Lika mycket förövarens fel, men.
Låt mig fråga, skulle du råda din dotter på 15 år att gå hem ensam och lättklädd genom ett område med grabbar som kommer från en kultur där det är okej att våldta kvinnor, eller skulle du säga "gumman, det är ingen fara, det är ju olagligt att våldta så händer något är det inte ditt fel"?
Överens!S Sweetme skrev:
Ingen vill riskera liv eller lem men du menar att du klär dig på ett visst sätt med tanke på att du med din klädsel skall slippa bli utsatt för övergrepp?S Sweetme skrev:
Denna vinter har det rapporterats om ett antal fruktansvärda våldtäkter på kvinnor inom äldreomsorgen. Offren har utsatts för övergrepp av personal på boendet, kvinnorna kan knappast beskyllas för utmanande klädsel. De var offer i ordets rätta bemärkelse, rullstolsburna och oförmögna att försvara sig.
Nej, även män kan våldtas men menar du att män som våldtar kvinnor eller andra män inte kan kontrollera sin sexualitet pga offrets klädsel?S Sweetme skrev:
Den möjligheten försvann som sagt 1984.S Sweetme skrev:
Eftersom jag är ytterst modest i min klädsel så känner kan inget behov av att ändra min klädsel.A Abies koreana skrev:
Det är ju hemskt i sig men har väl inget med ämnet att göra. Att det förekommer sjuka/idiotiska individer som gör massa dumma saker är allmänt känt.A Abies koreana skrev:Denna vinter har det rapporterats om ett antal fruktansvärda våldtäkter på kvinnor inom äldreomsorgen. Offren har utsatts för övergrepp av personal på boendet, kvinnorna kan knappast beskyllas för utmanande klädsel. De var offer i ordets rätta bemärkelse, rullstolsburna och oförmögna att försvara sig.
Nja, tänkte väl på tex transvestiter eller innerstadskillar som hamnar i förorten eller vad som helst som har med utseende och avsaknad av acceptans att göra.A Abies koreana skrev:
Jo men jag tycker mig kunna skönja att det lever kvar på sina inskränkta ställen...A Abies koreana skrev:
Om jag ska vara riktigt taskig, nej, alla kvinnor har inte skaffat sig den möjligheten. Men, det blir lite väl hårt i argumentation, för jag håller faktiskt med om mycket du skriver och jag känner att jag fortsätter argumentera för argumenterandet skull bara för att visa att det finns olika grundvärdeingar.K Katthatt skrev:
Det är klart alla har rätt att klä sig som dom vill, men drar man det till ytterlighet kommer det tyvärr innebära konsekvenser. Jag skulle gladeligen ha dödsstraff för grov våldtäckt men det skulle inte innebära att noll kvinnor skulle bli våldtagna, och varken det jag eller någon annan gör skulle kunna förhindra det. Så även om det känns orättvist så är det så att klädsel och var man går påverkar, den pappa som lär sin unga dotter att det inte är så för att lagen säger att det är gärningsmannens fel anser jag gör fel.
Yes, djuren har inget att säga till om, håller med helt och fullt. Men min övertygelse är att det är "värt" det inom rimliga ramar. Såna som du håller på att påverka samhällsdebatten sakta men säkert, så ge det lite tid så kommer en förflyttning ske, men med "våld" så kommer tyvärr grottmänniskan fram.
OBS, bara för att förtydliga, samhällsdebatter som denna är det som för mänskligheten framåt, så jag menar inte det jag skrev som något nedlåtande mot dig eller någon annan även om det kanske låter så.
Det spelar ju ingen roll hur kvinnor klär sig, risken finns alltid där. På 80- eller 90-talet skrevs det i tidningarna om en kvinna på 60+ som var ute och plockade blåbär när hon blev våldtagen. Självklart var hon inte utmanande klädd med högklackade skor eller på något annat sätt attraktivt klädd.S Sweetme skrev:
Det sägs att av sig själv känner man andra!Gimp skrev:
Läs vad jag skrev en gång till och försök att ta in det, jag försökte nyansera vad som händer i verkligheten, jag säger inte att det är rätt, men om man inte kan förstå att risken för att bli våldtagen är större om man går lättklädd i ett område med personer som anser att kvinnan inte har några rättigheter, ja då blir det som det blir.
Jag har mycket högre tankar om män än vad du har. Majoriteten av män är oerhört klara över var gränserna går, du tror att lättklädda kvinnor skapar våldtäktsmän, det gör inte jag!
Värt det för vem är väl lite vad jag försöker komma fram till. Jag har själv ätit och älskat kött så jag dömer ingen. Till slut kunde jag inte se goda argument för det längre och började förändra mina matval. Jag vill inte att drt ska ske med våld. De flesta människor har empati och försöker man bara tänka sig in hur det är för djuret som bara ses som en produkt, så tror jag att många inser att det inte är rätt.Gimp skrev:
Om jag ska vara riktigt taskig, nej, alla kvinnor har inte skaffat sig den möjligheten. Men, det blir lite väl hårt i argumentation, för jag håller faktiskt med om mycket du skriver och jag känner att jag fortsätter argumentera för argumenterandet skull bara för att visa att det finns olika grundvärdeingar.
Det är klart alla har rätt att klä sig som dom vill, men drar man det till ytterlighet kommer det tyvärr innebära konsekvenser. Jag skulle gladeligen ha dödsstraff för grov våldtäckt men det skulle inte innebära att noll kvinnor skulle bli våldtagna, och varken det jag eller någon annan gör skulle kunna förhindra det. Så även om det känns orättvist så är det så att klädsel och var man går påverkar, den pappa som lär sin unga dotter att det inte är så för att lagen säger att det är gärningsmannens fel anser jag gör fel.
Yes, djuren har inget att säga till om, håller med helt och fullt. Men min övertygelse är att det är "värt" det inom rimliga ramar. Såna som du håller på att påverka samhällsdebatten sakta men säkert, så ge det lite tid så kommer en förflyttning ske, men med "våld" så kommer tyvärr grottmänniskan fram.
OBS, bara för att förtydliga, samhällsdebatter som denna är det som för mänskligheten framåt, så jag menar inte det jag skrev som något nedlåtande mot dig eller någon annan även om det kanske låter så.
Öhh, okej, foliehatten på så finns inga problem.A Abies koreana skrev:
Du valde att citera bara en del av det jag skrev, antar att du slutade läsa där.
Gör ett försök till, snälla, läs allt jag skrev och svara efter det.
Eller börja här, tror du på fullt allvar att det skulle ske exakt lika många våldtäkter om inte kvinnor skulle gå lättkädda och i områden där personerna inte tycker att kvinnor har några rättigheter?
Eller svara på min fråga i slutet av inlägget om du hade en dotter...
Populärt i forumet
-
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer