10 245 läst · 219 svar
10k läst
219 svar
Vegan, karnivor, paleo med flera - vilken diet är hälsosammast?
Ta en utmaning och lev helt veganskt en månad eller två och se hur du känner dig. Samtidigt kan ni se filmen what the health och serien lev till hundra dom blå zonernas hemlighet på netflixJ JohanLun skrev:
Äter man ost, fisk, mjölk osv tror jag man mår rätt ok. Är det inte japanska fiskare som har en medelålder nära 100?N Niq skrev:
Menar du att man kommer må bra eller dåligt? Jag har inte sett filmerna du hänvisar till...
Jag menar att man kommer att må bättre som vegan.J JohanLun skrev:
Jag ska inte dra den här tråden ot så mycket. Men just mjölkprodukter är inte speciellt hälsossamt. Samt att fisk idag innehåller väldigt mycket gifter. Filmerna är visserligen väldigt inriktade på Usa men dom innehåller en hel del ändå som får en att fundera på hur vi lever.
Undvik norsk fisk.J JohanLun skrev:
Brorsan är vegan, men det är inte billigare. Deras största problem är att äta ute om de är med köttätare. Utbudet är katastrofalt dåligt
Hur man mår beror på en själv, de som äter allt sköter oftast inget annat i kosten heller så de mår dåligt.
Vegan är nog dyrare. Vegetarian är vad jag förstår benämningen på de som inte äter kött från däggdjur eller fågel men produkter från dem som ägg mm. Det kräver inga "specialprodukter".R Rkarlsson skrev:
Jag tror det ur många aspekter räcker att vara 90% vegetarian, om målet är co2 och hälsa. Djurskydd kan man fundera hur bra ägg och fisk är. Äter man en köttbit några gånger i månaden så är det ingen jätte kostnad och troligen påverkar det inte hälsan i någon större omfattning. Co2 däremot.
Lunchrestaurangen på jobbet har börjat skriva ut co2 på menyn och det är inte ovanligt att kötträtten har 5-10 ggr högre utsläpp än veg.
Vegan är inte billigare men behöver inte vara dyrare heller. När man väl börjar gå över till vegan så märker man hastigt hur lite man saknar animaliska produkter. Det är dock besvärligare särskilt innan man lärt sig tänka hur man lever veganskt.J JohanLun skrev:Vegan är nog dyrare. Vegetarian är vad jag förstår benämningen på de som inte äter kött från däggdjur eller fågel men produkter från dem som ägg mm. Det kräver inga "specialprodukter".
Jag tror det ur många aspekter räcker att vara 90% vegetarian, om målet är co2 och hälsa. Djurskydd kan man fundera hur bra ägg och fisk är. Äter man en köttbit några gånger i månaden så är det ingen jätte kostnad och troligen påverkar det inte hälsan i någon större omfattning. Co2 däremot.
Lunchrestaurangen på jobbet har börjat skriva ut co2 på menyn och det är inte ovanligt att kötträtten har 5-10 ggr högre utsläpp än veg.
Jag är inte själv helt vegan och tycker var och en får bestämma själv. Men om man ser på produktionen av kött, mjölk och andra animaliska produkter så inser man snabbt att det inte är något som kommer att kunna fortsätta på det viset som det görs idag om vi vill ha en bättre miljö.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Jag känner en person som vill prova att äta bara kött, för att må bättre. Själv försöker jag gå mer mot paleo, att äta kött, fisk, grönsaker och frukt. Men det är svårt att hitta bra recept tycker jag.
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Det är ju vad du gör det till och hur mycket du är villig att tillreda maten själv. Brorsan gör så mycket de kan själva. Odlar jädrans mycket själva och så. De är dessutom duktiga på att göra maten då viss mat kan du inte säga om det är kött eller inte. Kommer inte ihåg vad det var =)J JohanLun skrev:Vegan är nog dyrare. Vegetarian är vad jag förstår benämningen på de som inte äter kött från däggdjur eller fågel men produkter från dem som ägg mm. Det kräver inga "specialprodukter".
Att bli vegetarian och nämna djurskydd samtidigt är hyckleri således du inte har egna höns eller fiskar i sjön. Köper du äggen och fisken i affären diskvalificerar man sig omgående.
Hälsomässigt så tror jag det handlar om ditt övriga beteende. Farfar åt kött nästan varje dag och fet mat. Han blev 99, och farmor 92. Farsan har lite högt blodtryck men har bättre kondition än de flesta 25 åringar.
Huvudsaken enligt mig är att du har rätt att äta vad du vill utan att få skit. Om du mår dåligt så är det ju ditt eget ansvar att ta tag i det.
Här blir det kött kyckling eller fisk alla dagar. Har perfekta värden när man gör hälsokollen med. Vikten gnäller de på men gjorde faktiskt en fettmätning och svaret där var att det var inte överdrivet med fett utan mest muskler.
Dock tror jag inte att för mycket ägg är hälsosamt, då måste du vara frisk som en nötkärna om du ska hiva i dig mängder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 607 inlägg
Jag har svårt att tro att någon är vegan av annat än etiska aspekter. Att man inte skulle sakna animaliska produkter motsägs också av alla substitut som finns.
Är substituten bra nog (och en vacker dag tror jag att vi kommer lära oss odla animaliska proteiner; så de kommer bli bra nog) kan man förstås nöja sig, på samma vis som man av ekonomiska skäl kan välja en billigare köttbit än ingen alls.
Jag äter det mesta, och ibland för mycket. Att ge upp det välståndet, och den njutning riktigt god mat kan ge är jag långt ifrån villig eller intresserad av att göra.
Är substituten bra nog (och en vacker dag tror jag att vi kommer lära oss odla animaliska proteiner; så de kommer bli bra nog) kan man förstås nöja sig, på samma vis som man av ekonomiska skäl kan välja en billigare köttbit än ingen alls.
Jag äter det mesta, och ibland för mycket. Att ge upp det välståndet, och den njutning riktigt god mat kan ge är jag långt ifrån villig eller intresserad av att göra.