F fribygg skrev:
Jag kan ta hand om den och destruera den åt dig, bara kör hit den;)
Precis, skicka 100kubik eller mer till mig. Jag tar alla med prickar 😂😂

galento
C cpalm skrev:
Att klyva på helt enkelt, trots att kniven inte når mer än en bit upp på kubben (lånad bild).
[bild]
Detta har funkat bra här också , har kluvit många klubbar som på bilden genom åren.

Det som är svårt är bara balansera stora kubben på vår lilla jula-vedklyv. Sen går det ofta bra tycker jag också. Även om vissa granar kan vara väldigt vresiga.

J J Vos skrev:
När man inte har lust att jobba kan man ju leka att man jobbar istället:)
F fribygg skrev:
Hur grova är stammarna? Ett vanligt mått på sågsvärd i Sverige är 13tum, det betyder att man kan fälla och kapa upp till 25-26 tum utan besvär.

Grova rotbitar av björk brukar jag kapa kort( 20-30cm) då går de oftast att dela med Fiskarsklyvyxa.
När väl det är kapat går det med klyvyxa kilar och slägga. Lite tidskrävande dock

V Vardagsrum skrev:
Den kallas för Maxklyven.

[video]
Just en sån var det! Otrolig kapavitet.
Säljs den fortfarande?

F fribygg skrev:
Jag kan ta hand om den och destruera den åt dig, bara kör hit den;)
Nä jag får så dåligt samvete om jag ger bort sådant skräp😵‍💫

N Niq skrev:
Nä jag får så dåligt samvete om jag ger bort sådant skräp😵‍💫
Jag kan ta betalt för destrueringen om det känns bättre för ditt samvete att göra rätt för dig när jag löser ditt problem.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser ironin i det hela 😇Men det finns dom som tror det.
Jag har några bekanta som är vedhandlare. Det enda dom säljer är björk och när dom säljer till dom som distribuerar småsäckar till mackar och butiker så har dom faktiskt krav på att det ska vara prickfritt.

N Niq skrev:
Jag har några bekanta som är vedhandlare. Det enda dom säljer är björk och när dom säljer till dom som distribuerar småsäckar till mackar och butiker så har dom faktiskt krav på att det ska vara prickfritt.
Kränger man premiumved till Trysil ska den tydligen ha rätt mått i millimeter.

Jag har kravet att min hemved ska gå in i eldstaden och bli eldnings torr på ett par år ute under plåttak. Jag eldar gärna torrgran, rötgran eller vanlig gran okluven eller grovkluven såpass att den går in i eldstaden och bryr mig föga om den är ful.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kränger man premiumved till Trysil ska den tydligen ha rätt mått i millimeter.

Jag har kravet att min hemved ska gå in i eldstaden och bli eldnings torr på ett par år ute under plåttak. Jag eldar gärna torrgran, rötgran eller vanlig gran okluven eller grovkluven såpass att den går in i eldstaden och bryr mig föga om den är ful.
Jag har som krav att veden ska vara rent trä. Men annars så får den se ut hur som helst. Eldar all sorts trä som jag kommer över.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag har som krav att veden ska vara rent trä. Men annars så får den se ut hur som helst. Eldar all sorts trä som jag kommer över.
Jag kan tänka mig att elda även brandskadat eller lite skitigt virke, men det är inte kul att såga upp sånt som legat i dike som stora maskiner kört över många gånger med skitiga band.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Ja... Då känns det som ren lyx när lastbilen kommer hem med björkvedslass, direkt från skogsavverkning.

N Niq skrev:
Piff nu har det kommit prickar på en del av veden nu går den inte mera att använda 🙃[bild]
Måste destrueras enligt konstens alla regler. Genom korrekt förbränning i värmepanna, vedspis, kamin eller kakelugn eller öppen spis.😉

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag kan tänka mig att elda även brandskadat eller lite skitigt virke, men det är inte kul att såga upp sånt som legat i dike som stora maskiner kört över många gånger med skitiga band.
Jag menar rent trä som att det inte är behandlat med något. Tex målat. Annars så får det vara hur smutsigt eller fult som helst. Har faktiskt tagit rötter till ved. Dom behövde grävas upp av andra anledningar.

En timmes sågande kvar av 30 kbm
redi björkved.

Så får klyven göra det sista för i år.

In under tak efter midsommar.

Troligen blir nästa såg o klyvande först om två år. Har totalt 70 kbm ställt ved nu.
Allt inunder tak efter midsommar.

Puuuuust.....

Redigerat:
  • Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.