213 575 läst · 2 569 svar
214k läst
2,6k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Medlem
· Västra götaland
· 202 inlägg
J J Vos skrev:
När väl det är kapat går det med klyvyxa kilar och slägga. Lite tidskrävande dockF fribygg skrev:
Kränger man premiumved till Trysil ska den tydligen ha rätt mått i millimeter.N Niq skrev:
Jag har kravet att min hemved ska gå in i eldstaden och bli eldnings torr på ett par år ute under plåttak. Jag eldar gärna torrgran, rötgran eller vanlig gran okluven eller grovkluven såpass att den går in i eldstaden och bryr mig föga om den är ful.
Jag har som krav att veden ska vara rent trä. Men annars så får den se ut hur som helst. Eldar all sorts trä som jag kommer över.F fribygg skrev:Kränger man premiumved till Trysil ska den tydligen ha rätt mått i millimeter.
Jag har kravet att min hemved ska gå in i eldstaden och bli eldnings torr på ett par år ute under plåttak. Jag eldar gärna torrgran, rötgran eller vanlig gran okluven eller grovkluven såpass att den går in i eldstaden och bryr mig föga om den är ful.
Jag kan tänka mig att elda även brandskadat eller lite skitigt virke, men det är inte kul att såga upp sånt som legat i dike som stora maskiner kört över många gånger med skitiga band.N Niq skrev:
Jag menar rent trä som att det inte är behandlat med något. Tex målat. Annars så får det vara hur smutsigt eller fult som helst. Har faktiskt tagit rötter till ved. Dom behövde grävas upp av andra anledningar.F fribygg skrev:
En timmes sågande kvar av 30 kbm
redi björkved.
Så får klyven göra det sista för i år.
In under tak efter midsommar.
Troligen blir nästa såg o klyvande först om två år. Har totalt 70 kbm ställt ved nu.
Allt inunder tak efter midsommar.
Puuuuust.....
redi björkved.
Så får klyven göra det sista för i år.
In under tak efter midsommar.
Troligen blir nästa såg o klyvande först om två år. Har totalt 70 kbm ställt ved nu.
Allt inunder tak efter midsommar.
Puuuuust.....
Redigerat: