H Hybro skrev:
Kommer att återgå till E10 mackbensin i stället för alkylat.
Bara av rent ekonomiska skäl.
Blir ju halva priset!
Var på väg jag med, men det är skönt att slippa oset och huvudvärk, och jula har en kampanj nu så det blev 50 liter hemburet häromdagen i alla fall.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Var på väg jag med, men det är skönt att slippa oset och huvudvärk, och jula har en kampanj nu så det blev 50 liter hemburet häromdagen i alla fall.
Jag kör på Huskvarnas bränsle. Aspen och egenblandad bensin får jag besvär i halsen av.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag ser inga grova björkar?
Vad menar du med grovt, vilken diameter vid tänkt kapsnitt?
Grövre än att man kan kapa dem i en vedkap
 
H Hybro skrev:
En granne till mig vid samma tid sålde en annan typ av klyv.

Den byggde på två stora hjul ca 30 cm i diameter. De gjutna hjulen hade var och en tre eller fyra vässade hullingar.
Kommer jag ihåg rätt så var det ca 10 cm avstånd mellan hjulens hullingar.

En motor drev upp hjulen i ett skapligt högt varvtal.
Fanns ett band som transporterade in kubbe efter kubbe in mot hjulet.
Detta via nån slags tunnel, så att det inte skulle gå att få in handen.

In med en kubbe. En högre smäll och ut flög kubbresterna. Oftast i två större delar och så en mängd flisor.

Vet att spändes upp ett kraftig när för att fånga in veden.

Kommer inte ihåg vad skapelsen kallades.

Såldes några år...
Den kallas för Maxklyven.

 
  • Gilla
  • Wow
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Den kallas för Maxklyven.

[video]
Vilket monster till klyv!
 
V Vardagsrum skrev:
Den kallas för Maxklyven.

[video]
Haha passande musik med !!
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
R roke skrev:
I somras travade jag en rundstack rå ved så tätt jag kunde. Ska bli intressant att se om det torkat där inne i mitten.
Avsikten är att låta stacken stå tills nästa vinter då jag planerar att börja elda den. Risk att det är för lite luft. Vi får väl se hur det blir.

[bild] [bild]
[bild]
Nu har jag tagit rätt på det sista i stacken som jag travade 2021.
Presenningen som låg över blåste sönder och jag blev tvungen att lasta om det sista.
Det innersta och nedersta i stacken har inte torkat lika bra som det yttre. Men det kommer gå att elda med det när det torkat upp efter omtravningen.
Nästa gång, om jag bygger en likadan stack så ska jag se till att trava den på pallar eller liknande så att luften kan komma in under.

Får väl säga adjö till min fina rundtrave som tjänat mig så väl hela kalla vintern.🥲
Men den kommer hinna värma oss lite nästa vinter också innan den är helt slut.
Trave med ved omtravad bredvid en röd traktor och en hög med ordnat vedträ på en släpvagn på en gård med snörester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 3 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Kan du inte förlänga/byta klyvkniven så du kommer igenom grova kubbar?
Brukar aldrig vara nåt problem att klyva jättekubbar genom att nypa dem i kanten, orkar inte klyven är kniven snarare för lång tänker jag.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brukar aldrig vara nåt problem att klyva jättekubbar genom att nypa dem i kanten, orkar inte klyven är kniven snarare för lång tänker jag.
Hur menar du, nypa dem i kanten?
 
C
M Mikko58 skrev:
Hur menar du, nypa dem i kanten?
Att klyva på helt enkelt, trots att kniven inte når mer än en bit upp på kubben (lånad bild).
Stor vedkubbe i en vedklyvare med kniven delvis insatt i kubben.
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Har man för klen klyv bör man också undvika att börja där det är kvist i träet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Piff nu har det kommit prickar på en del av veden nu går den inte mera att använda 🙃 Träplanka med svarta prickar och tecken på mögel eller förmultning, ansedd oanvändbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Mach77777 och 7 till
  • Laddar…
Går att rulla över kubben lite och håll den på plats, så det bara klyver i ytterkant och fortsätta runt. bara mitt på så kan det bli stopp och fastna, blir att ta släggan och slå loss kubben
 
N Niq skrev:
Piff nu har det kommit prickar på en del av veden nu går den inte mera att använda 🙃[bild]
Ser ironin i det hela 😇Men det finns dom som tror det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Piff nu har det kommit prickar på en del av veden nu går den inte mera att använda 🙃[bild]
Jag kan ta hand om den och destruera den åt dig, bara kör hit den;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.