F fribygg skrev:
Det är ju inga problem att dela 99%av klubbarna med en ordentlig klyvyxa, betydligt snabbare än att såga spår med motorsågen.
Du ser väl hur pass litet spår jag sågar på bilden. Ja klyva metersved med yxa och kil har jag provat så jag vet att det är inte hälsosamt.
 
M Mikko58 skrev:
Du ser väl hur pass litet spår jag sågar på bilden. Ja klyva metersved med yxa och kil har jag provat så jag vet att det är inte hälsosamt.
Jag har bara provat meterbred,håller mig oftast under halvmetern och det är snabbare med yxa.
Orkar du häva upp 1m långa 40cm grova bitar på klyven för hand?
 
F fribygg skrev:
Det gör en Fiskarsyxa ca 999ggr av 1000 oxå till en betydligt lägre kostnad, de få gångerna det jävlas kan man ta fram motorsågen eller kilarna om man orkar.
Kan du inte komma och visa hur bra yxan orkar så kan vi jämföra om du är snabbare med yxan eller jag med min billiga långsamma klyv.
Dom flesta kubbarna är sådana här. 😀
Kluven ved i olika storlekar på marken som visar resultatet av vedklyvning, med en person i skyddsskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En yxa fastkilad i en vedklabb mot en bakgrund av kluvna vedträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yxa fast i en vedklabb mitt i klyvning på en stubbe omgiven av vedträn och klyvyxa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har bara provat meterbred,håller mig oftast under halvmetern och det är snabbare med yxa.
Orkar du häva upp 1m långa 40cm grova bitar på klyven för hand?
Ja med rätt teknik så är det inga problem. Luta klabben mot klyven sen tar du huggkroken i nedre änden på klabben och väger upp den och vrider in den på klyven. Men jag lastar mest klabbarna på en kranman vagn med hyraulkran backar den mot klyven sen drar jag metersklabbarna över från vagn till klyven.
 
N Niq skrev:
Kan du inte komma och visa hur bra yxan orkar så kan vi jämföra om du är snabbare med yxan eller jag med min billiga långsamma klyv.
Dom flesta kubbarna är sådana här. 😀
[bild]
[bild]
[bild]
Öppningen på min kamin är är ca 23x45cm, jag behöver inte finhugga veden för att få in den i eldstaden och den torkar nog tillräckligt bara den är randbarkad eller delad eftersom jag ligger minst 3år före med veden.

Är biten riktigt kvistig och jävlig kan man lämna biten kvar i skogen eller sälja den som energived till värmeverken.
 
Eller be kvinnan i huset engagera sig😋😋
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det är en faxes klyv och är klabben högre än kniven (40cm) så klarar den inte utan att jag sågar ett spår med motorsågen, klabbarna är 1m långa.
Om du ställer knubben lite på tvären, så den lutar uppåt mot knliven, så bruka det gå bra att klyva. Då blr det inte hela kniven som ska igenom, utan bara en del klyvning. Ligger hela kniven mot ändan finns risk att hydralen inte orkar. Jag har två klyvar, en varuhusklyv och en som jag byggt själv, sistnämnda har ett tryck på 100 ton, det är en hydralik för att lyfta glidformar för skorstenar. Används mest för knubbar i grovlek 60 -80 cm. I den har det ingen betydelse hur vresig en knubbe är, det åker med bara. Lite trött bara, går sakta, men klyver.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Det är en faxes klyv och är klabben högre än kniven (40cm) så klarar den inte utan att jag sågar ett spår med motorsågen, klabbarna är 1m långa.
Vimmerbyklyven har höj och sänkbart korts på, den lyckades jag knäcka med en fet Ekbit 😚

Nerbild av en skadad yxa med synlig spricka och färgmarkeringar på bladet, bakgrund suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



och helbild för storlek på kniven

Blå Vimmerbyklyven vedklyv med höj- och sänkbart stöd och stor klyvkniv, på hjul för mobilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du ställer knubben lite på tvären, så den lutar uppåt mot knliven, så bruka det gå bra att klyva. Då blr det inte hela kniven som ska igenom, utan bara en del klyvning. Ligger hela kniven mot ändan finns risk att hydralen inte orkar. Jag har två klyvar, en varuhusklyv och en som jag byggt själv, sistnämnda har ett tryck på 100 ton, det är en hydralik för att lyfta glidformar för skorstenar. Används mest för knubbar i grovlek 60 -80 cm. I den har det ingen betydelse hur vresig en knubbe är, det åker med bara. Lite trött bara, går sakta, men klyver.
Ok det ska jag prova👍
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Var med när en svåger till mig byggde en egen hudraulklyv runt 1990.

Huvudbeståndsdelar var en Volvo baklastare med dubbla hydraulpumpar (en i original).

En timmerbank från en timmerbil, som stakarna sitter på.

Stakarna på dessa gamla timmerbilar bestod av två utskjutna pipor till en luftvärnskanon.
En stake kapades ned och försågs med ett mycket kraftigt enkelskär.

Ett av stödbenen till timmerkranen fick agera hydraulcylinder.

Svågern satt inne i traktorn och skötte spakarna.

Jag fick i uppgift att ladda på grova björkkubbar, så fort jag hann med.

Vi räknade till ca 20 kubbar på en minut som mest.

Var en våldsam fart.

Strax byggdes den om med en större 3-fas motor och ett lämplig ventilpaket.
Oljepumpen var klart tillräcklig.

Användes många år för att fixa ved till tre hushåll, d v s totalt dryga 60 kbm stjälpt ved.

Tror inte skapelsen finns kvar.

Möjligen finns en bild.
 
En granne till mig vid samma tid sålde en annan typ av klyv.

Den byggde på två stora hjul ca 30 cm i diameter. De gjutna hjulen hade var och en tre eller fyra vässade hullingar.
Kommer jag ihåg rätt så var det ca 10 cm avstånd mellan hjulens hullingar.

En motor drev upp hjulen i ett skapligt högt varvtal.
Fanns ett band som transporterade in kubbe efter kubbe in mot hjulet.
Detta via nån slags tunnel, så att det inte skulle gå att få in handen.

In med en kubbe. En högre smäll och ut flög kubbresterna. Oftast i två större delar och så en mängd flisor.

Vet att spändes upp ett kraftig när för att fånga in veden.

Kommer inte ihåg vad skapelsen kallades.

Såldes några år...
 
C cpalm skrev:
Har du höglyftande då så du kan stapla dem på höjden?
Funderar på att köra klassiska varuvagnar på hjul, men de funkar ju inte så bra att stapla på höjden. Och för den delen inte för någon terrängkörning heller...
Jag kör med traktorn men de är ungefär 1.85 höga, vedboddörren ca 1.90 så det går inte in mer och sen kanske 2.10 i takhöjd så det är som det är. Sen åker det nere i pannrummet via fönstret där vi travar om det på varulager, 3 st och så ställer man den bredvid pannan
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E Einh skrev:
Någon av er som har bra förslag hur man ska kapa och klyva övergrov ved? Med kilar och slägga? Se bifogade bilder på björkarna som ska tas ner. Stammarna är så grova att de inte enkelt kan kapas med en motorsåg. Bitarna kommer dessutom inte gå att klyva med vedklyven heller. Någon som har några bra tips?[bild]
Jag ser inga grova björkar?
Vad menar du med grovt, vilken diameter vid tänkt kapsnitt?
 
Redigerat:
Gjorde inte jag heller.
Men allt är ju relativt...
 
N Niq skrev:
Kan du inte komma och visa hur bra yxan orkar så kan vi jämföra om du är snabbare med yxan eller jag med min billiga långsamma klyv.
Yxan orkar, det handlar nog mer om den som håller i skaftet om du ska klara sånna där kubbar. Jag delar inte veden så fint som du och skulle inte välja att göra järnspiselved av sånt där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.