Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När jag ser den typen av säkerhetsdetaljer på småklyvar undrar jag hur mycket skador som faktiskt undviks av dessa åtgärder.

För egen del kör jag en enhandsmanövrerad trefasklyv och tänker att den är säker nog. Redan de tvåhandsreglerade klyvarna får en ju att vilja modda handtagen eller leder till att man står två personer och gör ett enmansjobb – en med klabbarna och en med reglagen.

Vad tror ni andra, leder alla dessa säkerhetsdetaljer till säkrare arbete?
Ja jag håller med dig, har också en enhandsmanuvrerad klyv, känner mig säker med den. Och just det där om man har en hjälpreda som sköter reglagen är väldigt farligt.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Själv blev det elda ris idag.

• Eldning av ris i en skogsglänta med synliga lågor och rök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vedkapningsutrustning i snötäckt miljö, vedträn, sågspån, hydda i bakgrunden, generator, vinterdag.
Skapa konto
Motorsåg, kapade trästockar, snö, spån, verktyg, utomhusaktivitet i kall miljö.
Skapa konto

Det var roligare att hugga ved än att köra skoter vid stugan idag. Gråväder.
Den stående klyven är lånad och var kul att prova. Hade varit lite skeptiskt till stående klyv men det funkar rätt bra att vrida kubben och få precis så många klyvningar man vill ha. I en liggande klyv blir det omständigt om man vill klyva många små bitar. Denna körs med fotreglage men det känns inte det minsta osäkert. Handreglage skulle jag bli tokig på tror jag. Dock måste man köra både upp och ner på denna. Jag hade velat ha automatisk nergång med justerbart stopp. Nu blir det lite fotvrickande att skifta håll.

Sen blev det grovsågat plank av de grövsta asparna som kanske blir bastulavar.
Kan man låta kantbarken vara kvar när man strölägger på tork?
Kommer ligga ute under tak.
Projekt 1000kr motorsåg havererade men det räckte med 2 brickor på kedjespännskruven som dragits in i kåpan. Den här sågen är skräp rent mekaniskt men går fantastiskt fint.
Lättstartad , hyfsat stark och jämn tomgång.

Asp skall helst barkas. Det blir lätt röta under bark som är kvar.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tack heimlaga, då ska jag försöka barka bättre. Har ingen barkspade här men jag får improvisera lite.

B Bjober skrev:
Tack heimlaga, då ska jag försöka barka bättre. Har ingen barkspade här men jag får improvisera lite.
Aspbark släpper lätt när det blir ordentliga plusgrader och savningstid.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När jag ser den typen av säkerhetsdetaljer på småklyvar undrar jag hur mycket skador som faktiskt undviks av dessa åtgärder.

Vad tror ni andra, leder alla dessa säkerhetsdetaljer till säkrare arbete?
Tveksamt. Skydd som blir för mycket ivägen monteras bort. Den där sågen hade jag nog aldrig köpt, utan att titta på hur man får bort skydden. Det blir hopplöst att jobba med den där.

Jag har insett att när skydden väl försvinner en gång så brukar de aldrig monteras tillbaka, för man inser hur mycket de hejdar en när de väl är borta. Utantaget är väl klingskyddet på vinkelslipen, den tas bara bort vid speciella tillfällen... Så är det för mig.

Tvåhandsmanövern på klyven min är kvar, men den går att manövrera med en arm, om det kniper.

Däremot så brukar jag hålla på 2m avstånd från sågen/klyven, för att minska risken för övriga.

A AndersS skrev:
De svarta plåtarna ovanpå ser ut att krångla till det, men bör vara enkelt att ta bort.
Ja jag har inte packat upp och monterat ihop den ännu men jag har samma tanke. Jag har inte tänkt montera dom. Känns som att nyttan med dom är tveksam. Men dom flesta klyvar säljs med dom av någon anledning.

B Bjober skrev:
Borde väl gå att dra med motorsågen om du har någon fungerande kvar. Min erfarenhet är att man brukar hitta larver och insekter under bark oavsett vilket träslag.

Hur gjorde du när du sågade plank?

N Niq skrev:
Borde väl gå att dra med motorsågen om du har någon fungerande kvar. Min erfarenhet är att man brukar hitta larver och insekter under bark oavsett vilket träslag.

Hur gjorde du när du sågade plank?
Jag klöv dem på mitten på fri hand bara och sen tog baken på samma sätt. Ställde den upp med tvingen.
Tyckte igentligen jag hade för små stockar men fick ett hastigt infall att prova.

B Bjober skrev:
Jag klöv dem på mitten på fri hand bara och sen tog baken på samma sätt. Ställde den upp med tvingen.
Tyckte igentligen jag hade för små stockar men fick ett hastigt infall att prova.
Duktigt att vara så stadig på hand med en motorsåg. Det hade jag nog inte klarat.
Nu ska jag ut och kubba en gran. Har eldat ris som är n dåre, nu är det roliga jobbet kvar😃

Funderar på om det hade varit värt att ta hand om lite gamla stockar som ligger runt omkring och ruttnar bort. Sågade loss en bit och klöv till vedträn, ser ut såhär:

En närbild av ett fuktigt, brunaktigt trästycke med synliga fiberstrukturer och små hål, utomhus på marken.
Skapa konto
Skuren trädstam, ådring, insektsgångar, närbild, naturlig textur, skogsmaterial, bruntonat, mönster.
Skapa konto

Är det någon mening att lägga tid på att göra ved av detta?

E Erik_91 skrev:
Funderar på om det hade varit värt att ta hand om lite gamla stockar som ligger runt omkring och ruttnar bort. Sågade loss en bit och klöv till vedträn, ser ut såhär:

[bild][bild]

Är det någon mening att lägga tid på att göra ved av detta?
Nä jag skulle inte lägga ner tid och kraft på den veden. Sånna där bitar lämnar jag kvar i skogen.

Även jag brukar lämna, men har du dåligt med ved och ledig tid går det ju at såga upp och klyva bort det dåliga.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Det beror väl på hur din tillgång på ved är. Jag som inte har någon egen skog att plocka gratis ved från skulle göra ved av det där. Skulle jag ha god tillgång på gratis ved skulle jag nog inte göra det.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.