galento
Ja det är ju mer hobbysågning här också så det är nog skillnad för
de som står och kapar hela dagarna.
 
Har du tagit ditt alias efter boxarn eller fotbollsspelaren?
 
galento
Inget av alternativen , det är en annan historia 😉
 
Vad säger ni som är lite kunniga inom skog om mitt trädbestånd. Vinterskog, snötäckt mark, långa barrträd, klarblå himmel, solsken, skuggor på snön, naturens lugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat ta ner av dom dåliga granarna.
Nedfallen, avsågad träd med snöig mark och skog i bakgrunden. Solig vinter eller vår dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Niq skrev:
Vad säger ni som är lite kunniga inom skog om mitt trädbestånd. [bild]

Jag har börjat ta ner av dom dåliga granarna.
[bild]
Såna där bestånd strider mot alla etablerade regler i branschen och retar gallfeber på de "skogskunniga" men det har visat sig att de oftast går att rädda och få produktiva om man plockar bort allt sjukt och alla dåliga träd så nytt för växa upp mellan kvarstående friska träd.

Den där typen av bestånd var det som vi började vårt kontinuerliga skogsbruk i.
 
galento galento skrev:
Vad kör du motorsågen på heimlaga , Aspen ? Kör Aspen i Stihlen och tycker nästan det luktar mer än självblandat bränsle som Jonsereden och Huskvarnan går på.
Numera har jag börjat köra på akrylatbensin. Den billigaste jag hittar.

Förr körde jag på vanlig 95oktan och tvåtaktsolja men det verkar vara litet ohälsosamnt när man kör mycket så jag bytte till akrylatbensin
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Såna där bestånd strider mot alla etablerade regler i branschen och retar gallfeber på de "skogskunniga" men det har visat sig att de oftast går att rädda och få produktiva om man plockar bort allt sjukt och alla dåliga träd så nytt för växa upp mellan kvarstående friska träd.

Den där typen av bestånd var det som vi började vårt kontinuerliga skogsbruk i.
Eftersom jag har en nationalpark till granne där man bedriver naturligt skogsbruk. Dvs inget alls man låter alla döda träd vara kvar. Så är det ingen större idé att försöka få det till något vettigt produktivt. Har planterat björk efter att vi avverkade det mesta och den borde förhoppningsvis klara sig hyfsat. Det är dessutom för litet område för att kunna bedriva något vettigt skogsbruk
 
N Niq skrev:
Eftersom jag har en nationalpark till granne där man bedriver naturligt skogsbruk. Dvs inget alls man låter alla döda träd vara kvar. Så är det ingen större idé att försöka få det till något vettigt produktivt. Har planterat björk efter att vi avverkade det mesta och den borde förhoppningsvis klara sig hyfsat. Det är dessutom för litet område för att kunna bedriva något vettigt skogsbruk
Kontinuerligt skogbruk för eget behov är både vettigt och produktivt på arealer ned till ungefär en hektar. Vi har 4,5 hektar och ser man på avkastningen som en form av naturainkomst som inte behöver köpas så går det runt ekonomiskt. Avkastningen överstiger produktionskostnaderna.
 
Redigerat:
Förövrigt har jag nu 5 lass ved hemkörda från holmen. Plus ett halvt lass ved och ett lass stockar som ligger kvar vid stranden på fastlandet och väntar på vidare transport.

Dessutom hade jag tidigare i vinter huggit och kört hem tre lass ved och ett lass stockar från annat håll och så har jag ett halvt lass ved och ett lass stockar som blev kvar fastfrusna under en snökarm och väntar på transport.

Totalt är altså 8 lass ved hemma och ett lass på väg hemåt. 9x5,2blir ungefär 47 kubikmeter travat mått.

Lassen är på mellan 5 och 5,5 kubik travat mått. 4 kubik som jag skrev tidigare var någonting som satt kvar i huvudet från förr om åren när vi högg 3metersved. Numera hugger jag 4 meters längder för att få hem större lass.
 
  • Röd traktor med timmersläp fullt med stockar på snötäckt mark under molnhimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kontinuerligt skogbruk för eget behov är både vettigt och produktivt på arealer ned till ungefär en hektar. Vi har 4,5 hektar och ser man på avkastningen som en form av naturainkomst som inte behöver köpas så går det runt ekonomiskt. Avkastningen överstiger produktionskostnaderna.
Möjligt det går på den storleken om man inte har en granne som lockar skadeinsekter
 
  • Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
galento
H heimlaga skrev:
Förövrigt har jag nu 5 lass ved hemkörda från holmen. Plus ett halvt lass ved och ett lass stockar som ligger kvar vid stranden på fastlandet och väntar på vidare transport.

Dessutom hade jag tidigare i vinter huggit och kört hem tre lass ved och ett lass stockar från annat håll och så har jag ett halvt lass ved och ett lass stockar som blev kvar fastfrusna under en snökarm och väntar på transport.

Totalt är altså 8 lass ved hemma och ett lass på väg hemåt. 9x5,2blir ungefär 47 kubikmeter travat mått.

Lassen är på mellan 5 och 5,5 kubik travat mått. 4 kubik som jag skrev tidigare var någonting som satt kvar i huvudet från förr om åren när vi högg 3metersved. Numera hugger jag 4 meters längder för att få hem större lass.
Ser att du har bra skick på grejerna 👍👍
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ser att du har bra skick på grejerna 👍👍
Japp. Skall man få någonting produktivt uträttat med gamla grejor måste man hålla dem i bra skick.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Första dagen på vedbacken i strålande sol gnistrande snö och några minusgrader så klabbarna spricker så fort klyven kommer halvvägs. Ni som jagar sekunderna på vedklyven borde klyva när det är kallt ute 😊
 
  • Gilla
Bongtor och 5 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Ni som jagar sekunderna på vedklyven borde klyva när det är kallt ute 😊
Till den som inte vill tillbringa fritiden med att vänta på vedklyven rekomenderar jag Fiskars X25, lyckas man sen tajma klyvning när klubbarna är frusna går det ju oftast jättefort.
 
F fribygg skrev:
Till den som inte vill tillbringa fritiden med att vänta på vedklyven rekomenderar jag Fiskars X25, lyckas man sen tajma klyvning när klubbarna är frusna går det ju oftast jättefort.
Är det inte på fritiden du står och hugger med fiskarsyxan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.