Ska tillägga att en stor Volvo frontlastare på många ton va vår plogbil
 
H heimlaga skrev:
Jag vet inte vad jag skall ta mig till...... Fick ungefär 150 eller 200 kubikmeter ved gratis........ och enda transportmöjligheten är över isen så nu är det brottom....... Jag har provborrat och mätt isen i dag och från och med i morgon blir det skytteltrafik med traktor.

Andra talar om dyr ved........
Ja hoppas du har en timmervagn med hyraulkran. Måste du köra fram det ur skogen?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ska tillägga att en stor Volvo frontlastare på många ton va vår plogbil
OT:Menar du att en hjullastare röjde snön eller hade ni en plogbil med frontmonterad snöblad?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
”Småskalig förbränning av biobränsle i bostäder är en stor källa till utsläpp av bland annat PM2,5, sot och Bens(a)pyren. Ny statistik visar att den största andelen av utsläppen från bostäder av PM2,5 och Bens(a)pyren kommer från konventionella vedpannor”
(Kartläggning och analys av utsläpp från vedeldning, Naturvårdsverkets redovisning av regeringsuppdrag, 2019-03-28)
”Inom Sverige uppskattas luftföroreningar orsaka cirka 7 500 förtida dödsfall per år, varav 900 kan härledas till partikelutsläppen från vedeldning”
(IVL (2018). Quantification of Population exposure to NO2, PM2,5 and PM10 and estimated health impacts.)

900 dödsfall om året är knappast något man viftar bort.
Struntprat! Det är endast gissning och polerade diagram!
Hur kan man räkna bort skogsbränder, eldning av gammalt gräs på våren bara för att nämna några variabler som inte går att sopa under mattan.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Domedagen är inte här än med vedeldning som en del tror sig ska infinna sig. Det har eldats under ÅR-hundranden över hela klotet och fortsätts med det. Klart står """ Dr Jumping Jack """ med näsan i en kamin/panna så är det inte bra och livsfarligt, men skulle nog tänka om lite.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Domedagen är inte här än med vedeldning som en del tror sig ska infinna sig. Det har eldats under ÅR-hundranden över hela klotet och fortsätts med det. Klart står """ Dr Jumping Jack """ med näsan i en kamin/panna så är det inte bra och livsfarligt, men skulle nog tänka om lite.
Om man tror på domedagen tänker man väl att vissa kommer att brinna i helvetet oxå? Elden följer människan hela livet och vissa ända in i skärselden.

Jag har behagliga 23° innomhus med egen odlad/huggen ved och tänker fortsätta med vedeldning livet ut om jag kan, i vårt klimat har människor eldar i tusentals år och varken jag eller min unge lär bli de sista på den här fastigheten som uppskattar oberoende av köpt energi och den behagliga strålningsvärmen från vedeldning.
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT:Menar du att en hjullastare röjde snön eller hade ni en plogbil med frontmonterad snöblad?
Hjullastare med plog.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Ja hoppas du har en timmervagn med hyraulkran. Måste du köra fram det ur skogen?
Ja jag måste köra fram det ur skogen.

Tyvärr har jag ingen hydraulkran. Bara en bra vajerkran med broms och hydraulsväng. Och så en skogskärra. En sån där klassisk 60-tals Gisebo med boggi och fällbara stolpar.
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
En bild från i kväll.
Fyra lass är nu kvistade och kapade och ilandkörda efter 4dagars arbete.
 
  • Lastbil med timmer kör på snöig väg nattetid, med släp och baklyktor som lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 14 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En bild från i kväll.
Fyra lass är nu kvistade och kapade och ilandkörda efter 4dagars arbete.
Gungade isen?
 
F fribygg skrev:
Gungade isen?
Obetydligt. Jag märkte ingenting men jag vet att när andr kör förbi med tunga lass blir det alltid någon millimeters rörelse som syns kring stengrynnor.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En bild från i kväll.
Fyra lass är nu kvistade och kapade och ilandkörda efter 4dagars arbete.
Dom där 200 kubikmeter, är det torrgran? I så fall har bäver dämt upp så granarna har dött eller är de barkborreangripna?
 
200kubik vore trevligt.
Hur mycket fick du hem heimlaga?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det riktig torrgran så är det ingen fart i brasan med den, vill liksom nästan bara glöda och då får man blanda med riktig ved, så tempen kommer upp.
 
Norrtull Norrtull skrev:
200kubik vore trevligt.
Nja, jag blev trött bara av att läsa mängden. Men har man redan en vedprocessor så kanske.....
Men tyckte mig se några grova i lasset.
Är nog för bekväm, erkänner aldrig lat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.