203 957 läst · 2 522 svar
204k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
I dom jag haft har ca 30 cm ved varit ganska lagom går väl bra att få in upp till 35cm 39 är max men tycker inte det brinner lika bra då.Norrtull skrev:
Men den ska vara ganska klent huggen då brinner det bäst.
Hur lång är kortved❓
Den är mycket bra att laga mat på samtidigt som man får värme i huset. Går åt mindre el också till matlagningen och värmer man diskvattnet också så sparar man lite mera el. Man kan också koka kaffe eller tevatten samt värma glöggenM Mikko58 skrev:
Staten får inte så mycket skatteintäkter om man gör på ditt vis @Niq Känner du dej tillfreds med din eldstad, eller är det nått du skulle vilja ha annorlunda?N Niq skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Beklagar om du inte kan se några fördelar med trivseleldning.M Mikko58 skrev:
Dock tycker jag att du gör en god poäng om små vedrum. Vet man med sig att man gärna klyver veden grovt och helst eldar med stora klabbar så bör man tänka på det om man köper en vedspis. För sådana, såväl nya som gamla, kommer med olika mått på såväl vedrum som annat.
De minsta tvåplattorsvarianterna kommer exempelvis helt utan ugn, medan andra kan vara breda men utan större djup.
Min moderna vedspis är den av mina fyra eldstäder som tar störst och längst ved, men när jag kapar kör jag allt på 30–35 cm för att det är enkelt. Den grövst kluvna veden hamnar dock alltid i köket.
Har man en vedpanna man eldar långved i är det förstås en sak, men jämfört med kakelugnar och kaminer behöver inte vedspisars vedrum vara mindre.
Jag vid strömavbrott kan den vara bra att laga mat på vedspisen men här där jag bor i norra Ångermanland kommer jag inte ihåg när det var något längre strömavbrott senast.N Niq skrev:
Men elda för värmen i en vedspis då har man fullt upp med att lägga in ved i spisen. Jag håller en braskamin bättre där har du större eldrum och det finns ju plattor på en del braskaminer också.
Ja det är möjligt nya vedspisar börjar bli stora eldrum i men lite äldre vedspisar är aldeles för litet eldrum.Nötegårdsgubben skrev:Beklagar om du inte kan se några fördelar med trivseleldning.
Dock tycker jag att du gör en god poäng om små vedrum. Vet man med sig att man gärna klyver veden grovt och helst eldar med stora klabbar så bör man tänka på det om man köper en vedspis. För sådana, såväl nya som gamla, kommer med olika mått på såväl vedrum som annat.
De minsta tvåplattorsvarianterna kommer exempelvis helt utan ugn, medan andra kan vara breda men utan större djup.
Min moderna vedspis är den av mina fyra eldstäder som tar störst och längst ved, men när jag kapar kör jag allt på 30–35 cm för att det är enkelt. Den grövst kluvna veden hamnar dock alltid i köket.
Har man en vedpanna man eldar långved i är det förstås en sak, men jämfört med kakelugnar och kaminer behöver inte vedspisars vedrum vara mindre.
Vi tycker den är mycket bättre att laga mat på än någon elspis vi hittills haft.M Mikko58 skrev:Jag vid strömavbrott kan den vara bra att laga mat på vedspisen men här där jag bor i norra Ångermanland kommer jag inte ihåg när det var något längre strömavbrott senast.
Men elda för värmen i en vedspis då har man fullt upp med att lägga in ved i spisen. Jag håller en braskamin bättre där har du större eldrum och det finns ju plattor på en del braskaminer också.
Om man ska elda för värme i en vedspis så får man ju göra det på rätt sätt. Man håller den brinnande hela tiden och lägger in ny ved beroende på vilken sorts ved man har så allt ifrån 15min till en timmas mellanrum.
Sen är ju en kamin eller kakelugn eller liknande bättre för värme.
Men i vårat gamla hus som var ett gammalt hus med en ordentlig murstock så var det väldigt stor skillnad på värmen i hela huset om man inte eldade i vedspisen. För det var den som i huvudsak värmde murstocken. Dom 2 plåtungnarna värmde inte upp den.
Dom får ju skatt på vedhanteringen istället.F fribygg skrev:
Det som jag kommer på direkt är att ugnen skulle kunna vara lite större och ha en termometer.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 051 inlägg