Hade först tankar på en invändig antik låskista och endast ha ett klassiskt nyckelhål på framsidan. Men det skulle bli för opraktiskt med nyckel när man ska åt spadar och annat som ska rymmas här. Fick hem en klassisk skjutregel idag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra gångjärn i rostfritt är fabrikat ROCA som kan köpas av Leif Arvidsson AB, de bästa man kan köpa. De levereras med en klick korrosionsskyddande fett på tapparna som man lämpligen kan stryka ut på glidytorna. Kan beställas med rostfria skruvar.1977bjorn skrev:Har kollat på lite olika gångjärn. Började med ett billigt från Biltema. Det funkar säkert till något mindre precist eller lättare dörr.
Det andra är från bårebo. Trevligt gångjärn med höjdjustering men lite för mycket glapp.
Det sista från ASSA. Och en del spel i det, men när det är stängt så linjerar det fint jämfört med de andra två.
Av någon anledning såldes de styckevis. Vem fn köper ett gångjärn? Jag gjorde det åtminstone 😁
Får beställa ett till nu.
[video]
Tack för tipset, men det fick bli ASSA-gångjärnet, fått hem ett till nu.J Jochi skrev:
Jiiises. Åkt på årets mansförkylning så det är dåligt med uppdateringar. Idag fick jag hem Båtsmörja! 😁
En del av processen (för mig) är att testa nya tekniker och material. Därför tar det lite tid. Men, det är skönt med projekt som inte har någon deadline.
Mitt liv är fyllt med vansinnesprojekt, en gång höll jag på att betsa en pall i en månad 😂
Jag har en fåtölj nämligen som har en specifik betsning och målet var att man inte skulle se skillnad på orginal och icke orginal.
Så fort jag är på benen igen ska det fräsas för gångjärn, montage och sedan ytbehandling!
En del av processen (för mig) är att testa nya tekniker och material. Därför tar det lite tid. Men, det är skönt med projekt som inte har någon deadline.
Mitt liv är fyllt med vansinnesprojekt, en gång höll jag på att betsa en pall i en månad 😂
Jag har en fåtölj nämligen som har en specifik betsning och målet var att man inte skulle se skillnad på orginal och icke orginal.
Så fort jag är på benen igen ska det fräsas för gångjärn, montage och sedan ytbehandling!
Logga in
Skapa konto
Tokerierna fortsätter. Ordentligt sjuk i några veckor så det har gått långsamt framåt. Gynnsamt väder idag för lite inpassning 😊
Fräst för gångjärn:
Inpassning av dörrblad:
Test-hängt dörren:
Fått hem en avrinningsplåt:
Kompletterat med en bräda för plåten:
Fräst för gångjärn:
Logga in
Skapa konto
Inpassning av dörrblad:
Logga in
Skapa konto
Test-hängt dörren:
Logga in
Skapa konto
Fått hem en avrinningsplåt:
Logga in
Skapa konto
Kompletterat med en bräda för plåten:
Logga in
Skapa konto
Redigt tradigt kvällsarbete. Då jag har lite exponerade limskarvar så bestämde jag mig motvilligt att delvis måla dörren. Var sugen på att testa biltemas naftabaserade grund och lackfärg, men nu hade jag lite slattar hemma redan, så det fick bli det.
Fick maskera 2mm på framsidan så kanten blev bra.
En runda båtsmörja. 2 dygns torka innan sista strykningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick maskera 2mm på framsidan så kanten blev bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En runda båtsmörja. 2 dygns torka innan sista strykningen.
Logga in
Skapa konto
Med den svarta noten blev det riktigt bra. Om några år när det hunnit bli utsatt för utomhusklimat och du målar igen kommer det bli ännu bättre.
Min första tanke när jag såg projektet dörr var iofs varför inte köra råspont direkt men nu förstår jag tankeprocessen.
Min första tanke när jag såg projektet dörr var iofs varför inte köra råspont direkt men nu förstår jag tankeprocessen.
Lite framgång idag.
Hittade en tub pl400 till plåten
Spände ihop det
Monterat en skjutregel
Målat i utrymmet.
Snickrat golv
Hade sågat upp spont men kom på att det troligtvis kan regna in i skjulet, och då är det inte så optimalt med helt tätt limmat golv…
Så det fick bli ventilerat golv i tryckt istället
Blandlådan börjar sina, men jag fick skrapat ihop diverse trä/trallskruv
Så, nu kan det regna bäst det vill
Klart för idag, imorgon kanske jag kan montera dörr 😊
Hittade en tub pl400 till plåten
Logga in
Skapa konto
Spände ihop det
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monterat en skjutregel
Logga in
Skapa konto
Målat i utrymmet.
Logga in
Skapa konto
Snickrat golv
Logga in
Skapa konto
Hade sågat upp spont men kom på att det troligtvis kan regna in i skjulet, och då är det inte så optimalt med helt tätt limmat golv…
Logga in
Skapa konto
Så det fick bli ventilerat golv i tryckt istället
Logga in
Skapa konto
Blandlådan börjar sina, men jag fick skrapat ihop diverse trä/trallskruv
Logga in
Skapa konto
Så, nu kan det regna bäst det vill
Logga in
Skapa konto
Klart för idag, imorgon kanske jag kan montera dörr 😊
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Skjutregel på plats
Behöver nåt att spika i när jag ska hänga upp alla grejjer. Slipade till lite spillbitar och körde på smörja. Hittade hängare på Jula, men orkade inte åka dit idag.
Vill ha såna här fast svarta. Har inte hittat till vettigt pris. Ser ut som att nedan plus hammarlack blir billigast
Nästan klart, dags att beställa ved
Logga in
Skapa konto
Behöver nåt att spika i när jag ska hänga upp alla grejjer. Slipade till lite spillbitar och körde på smörja. Hittade hängare på Jula, men orkade inte åka dit idag.
Vill ha såna här fast svarta. Har inte hittat till vettigt pris. Ser ut som att nedan plus hammarlack blir billigast
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Snyggt....men tänker regn och snö kommer att driva in i veden .... Vilket är mindre roligt då man ska elda. Men fungerar säker om det bara är för att torka veden....1977bjorn skrev:Skjutregel på plats
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ja det är inte tätt på något vis. Ska man ha ett ved till kamin-eldning så finns det bättre konstruktioner. Vi har en eldstad utomhus som vi grillar i ibland så det gör inte så mycket om det ryker lite i början.
En del ved kommer jag slänga i klotgrillen när jag röker mat, och då är det bara bra 😊
Det är onekligen mer kosmetiskt än praktiskt
För att endast vara byggt med spill så blev jag nöjd. Det jag köpt som jag inte redan hade var:
Asfaltsklister
Nåtmassa
Båtsmörja
28 franska bult
2 meter rundstav
Gångjärn
Skjutregel
Trälim
Avrinningsplåt
4 gängstång och 8 muttrar
Redskapskrokar
Borrjigg
Ett 27mm borr
En del ved kommer jag slänga i klotgrillen när jag röker mat, och då är det bara bra 😊
Det är onekligen mer kosmetiskt än praktiskt
För att endast vara byggt med spill så blev jag nöjd. Det jag köpt som jag inte redan hade var:
Asfaltsklister
Nåtmassa
Båtsmörja
28 franska bult
2 meter rundstav
Gångjärn
Skjutregel
Trälim
Avrinningsplåt
4 gängstång och 8 muttrar
Redskapskrokar
Borrjigg