Ja de kommer väl o hämtar en snart 😂

• Gilla
  • Haha
Peter Westerin och 5 till
  • Laddar…
Hade först tankar på en invändig antik låskista och endast ha ett klassiskt nyckelhål på framsidan. Men det skulle bli för opraktiskt med nyckel när man ska åt spadar och annat som ska rymmas här. Fick hem en klassisk skjutregel idag
Svart klassisk skjutregel för dörr, liggande på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter Westerin
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har kollat på lite olika gångjärn. Började med ett billigt från Biltema. Det funkar säkert till något mindre precist eller lättare dörr.
Det andra är från bårebo. Trevligt gångjärn med höjdjustering men lite för mycket glapp.
Det sista från ASSA. Och en del spel i det, men när det är stängt så linjerar det fint jämfört med de andra två.

Av någon anledning såldes de styckevis. Vem fn köper ett gångjärn? Jag gjorde det åtminstone 😁
Får beställa ett till nu.
[video]
Bra gångjärn i rostfritt är fabrikat ROCA som kan köpas av Leif Arvidsson AB, de bästa man kan köpa. De levereras med en klick korrosionsskyddande fett på tapparna som man lämpligen kan stryka ut på glidytorna. Kan beställas med rostfria skruvar.

J Jochi skrev:
Bra gångjärn i rostfritt är fabrikat ROCA som kan köpas av Leif Arvidsson AB, de bästa man kan köpa. De levereras med en klick korrosionsskyddande fett på tapparna som man lämpligen kan stryka ut på glidytorna. Kan beställas med rostfria skruvar.
Tack för tipset, men det fick bli ASSA-gångjärnet, fått hem ett till nu.

Jiiises. Åkt på årets mansförkylning så det är dåligt med uppdateringar. Idag fick jag hem Båtsmörja! 😁

En del av processen (för mig) är att testa nya tekniker och material. Därför tar det lite tid. Men, det är skönt med projekt som inte har någon deadline.

Mitt liv är fyllt med vansinnesprojekt, en gång höll jag på att betsa en pall i en månad 😂
Jag har en fåtölj nämligen som har en specifik betsning och målet var att man inte skulle se skillnad på orginal och icke orginal.

Så fort jag är på benen igen ska det fräsas för gångjärn, montage och sedan ytbehandling!

Flaska med båtsmörja i en hand, etikett med varningstext och föreskrifter synlig. Bakgrund av träplankor.
Skapa konto

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Tokerierna fortsätter. Ordentligt sjuk i några veckor så det har gått långsamt framåt. Gynnsamt väder idag för lite inpassning 😊

Fräst för gångjärn:
Träskiva med fäst gångjärn för dörr, omgivet av verktyg och material i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Inpassning av dörrblad:
Svart trästomme med fiskbensmönstrad träpanel står lutad mot ett träd i en trädgård. Bakom syns en bod och grönska.
Skapa konto

Test-hängt dörren:
Dörr med fiskbensmönstrad träpanel monterad i en svart ram på en uteplats med lövverk i bakgrunden.
Skapa konto

Fått hem en avrinningsplåt:
Närbild av en trädörr med nedsänkt gångjärnsfräsning, ett svart avrinningsplåt monterat ovanpå dörrens överkant.
Skapa konto

Kompletterat med en bräda för plåten:
Trädörr i konstruktion med träpaneler hålls på plats av flera tvingar, verktyg och material syns i bakgrunden i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Redigt tradigt kvällsarbete. Då jag har lite exponerade limskarvar så bestämde jag mig motvilligt att delvis måla dörren. Var sugen på att testa biltemas naftabaserade grund och lackfärg, men nu hade jag lite slattar hemma redan, så det fick bli det.
Vitmålad dörr på ett arbetsbord i verkstad med verktyg och målarutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

En påbörjad målning av en dörr i en verkstad, halvmålad med vit och svart färg, verktyg och material runtom.
Skapa konto

Svartmålad dörr liggande i verkstad på arbetsbänk med målarprodukter och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålad svart dörr med jämn yta, på arbetsbänk i en verkstad. Verktyg och maskeringstejp syns i bakgrunden.
Skapa konto

Fick maskera 2mm på framsidan så kanten blev bra.
Närbild på en träyta med maskeringstejp och en sax. Delvis målad kant syns bredvid slippapper och sax med rött och svart handtag.
Skapa konto

Närbild på en målad dörrkant med exponerad limskarv, delvis täckt med svart färg och skyddande tejpremsa.
Skapa konto

En runda båtsmörja. 2 dygns torka innan sista strykningen.
Träbord med fiskbensmönster under renovering, omgiven av färgburkar och verktyg i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Resultatet av båtsmörja blev bättre än vad jag hoppats på.
Träskiva med fiskbensmönster i ett garage, behandlad med båtsmörja; verktyg och material syns i bakgrunden.
Skapa konto

Nyoljat trägolv i garage med tydliga ådringar och varm färgton, resultat av behandling med båtsmörja.
Skapa konto

Luktar himmelskt i garaget 🤤

• Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Med den svarta noten blev det riktigt bra. Om några år när det hunnit bli utsatt för utomhusklimat och du målar igen kommer det bli ännu bättre.

Min första tanke när jag såg projektet dörr var iofs varför inte köra råspont direkt men nu förstår jag tankeprocessen.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Lite framgång idag.

Hittade en tub pl400 till plåten
Träplanka med applicerad bygglim, placerad på ett snyggt mönstrat trägolv, del av byggprojekt i skjulet.
Skapa konto

Spände ihop det
Träplankor i bearbetning med tvingar på verkstadsyta. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Skapa konto

Träbitar pressade ihop med lim och tvingar i ett byggprojekt, med skruvar och material i bakgrunden på verkstadsgolvet.
Skapa konto

Monterat en skjutregel
En svart skjutregel monterad på ett nybyggt trägolv av brädor med träskruv bredvid.
Skapa konto

Målat i utrymmet.
Svartmålat trästativ med snedställda balkar och skjuthakar, ståendes utomhus. Bakom ligger verktyg och en fotboll på marken.
Skapa konto

Snickrat golv
Ventilerat trägolv under konstruktion med pensel, plankor och skruvar på marken i en byggarbetsplats utomhus.
Skapa konto

Hade sågat upp spont men kom på att det troligtvis kan regna in i skjulet, och då är det inte så optimalt med helt tätt limmat golv…
Ventilerat trägolv under konstruktion i ett skjul med svarta väggar, synliga träplankor och omgivande löv och verktyg.
Skapa konto

Så det fick bli ventilerat golv i tryckt istället
Ventilerat trägolv i ett pågående byggprojekt av ett skjul, omringat av mörka väggbrädor och en låda med trästycken i förgrunden.
Skapa konto

Blandlådan börjar sina, men jag fick skrapat ihop diverse trä/trallskruv
En hand håller träskruvar ovanför en plastlåda med blandade skruvar, en del rostiga, och diverse byggmaterial syns i bakgrunden.
Skapa konto

Så, nu kan det regna bäst det vill
Ventilerat tryckimpregnerat trägolv under byggnation i skjul, med verktyg och material i närheten.
Skapa konto

Klart för idag, imorgon kanske jag kan montera dörr 😊
Svart träram till skjutregel bredvid grönt hus, omgiven av träd och buskar, med trädgårdsredskap och fotbollar på marken.
Skapa konto

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Skjutregel på plats
Närbild på en port med diagonal brädpanel i trä och en svart skjutregel.
Skapa konto

Behöver nåt att spika i när jag ska hänga upp alla grejjer. Slipade till lite spillbitar och körde på smörja. Hittade hängare på Jula, men orkade inte åka dit idag.

Vill ha såna här fast svarta. Har inte hittat till vettigt pris. Ser ut som att nedan plus hammarlack blir billigast
Röd verktygshållare med två metallkrokar från Hard Head, pris 19,90, med fyra stjärnors omdöme av 28 recensioner.
Skapa konto

En utomhusskåp med verktyg som spadar, en såg och en yxa hänger på en svart- och träfärgad bakgrund, omgivna av träd.
Skapa konto

Öppen dörr med zigzag-mönster, visar insida med hängande verktyg och travad ved. Utomhusmiljö med träd och växter i bakgrunden.
Skapa konto

Nästan klart, dags att beställa ved
Svart grind med fiskbensmönstrad träpanel installerad framför grön byggnad och träd, med verktyg och spikplats i behov av fler detaljer.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Civilpolisen och 27 till
  • Laddar…
Snyggt 🙌

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
@
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Skjutregel på plats
[bild]

Behöver nåt att spika i när jag ska hänga upp alla grejjer. Slipade till lite spillbitar och körde på smörja. Hittade hängare på Jula, men orkade inte åka dit idag.

Vill ha såna här fast svarta. Har inte hittat till vettigt pris. Ser ut som att nedan plus hammarlack blir billigast
[bild]

[bild]

[bild]

Nästan klart, dags att beställa ved
[bild]
Snyggt....men tänker regn och snö kommer att driva in i veden .... Vilket är mindre roligt då man ska elda. Men fungerar säker om det bara är för att torka veden....

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Ja det är inte tätt på något vis. Ska man ha ett ved till kamin-eldning så finns det bättre konstruktioner. Vi har en eldstad utomhus som vi grillar i ibland så det gör inte så mycket om det ryker lite i början.
En del ved kommer jag slänga i klotgrillen när jag röker mat, och då är det bara bra 😊

Det är onekligen mer kosmetiskt än praktiskt

För att endast vara byggt med spill så blev jag nöjd. Det jag köpt som jag inte redan hade var:
Asfaltsklister
Nåtmassa
Båtsmörja
28 franska bult
2 meter rundstav
Gångjärn
Skjutregel
Trälim
Avrinningsplåt
4 gängstång och 8 muttrar
Redskapskrokar
Borrjigg
Ett 27mm borr

Redigerat:
  • Gilla
Civilpolisen och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Vad blev det för storlek på skjulet? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.