24 385 läst · 113 svar
24k läst
113 svar
Vedkap eller motorsåg?
Hum, vad var syftet med den noteringen?H Hybro skrev:
Flera avlider varje år utan släp och andra tippande maskiner.
Syftet var i vart fall inget illa menat, om Du händelsevis tror det.A AndersS skrev:
Bara jag som noterat hur många kör både fort å vårdslöst för nöjes skull. Och så händer nåt sånt här i vedskogen. Knappast fort eller vårdslöst.
Jag tycker det är utmärkt att farorna med 4hjuling och traktor tas upp. Jag hugger själv i brant terräng just nu. Inte många meter fallhöjd men det räcker för att man ska slå runt. Det har varit nära några gånger när maskinen inte riktigt gått dit jag vill. På en liten maskin behövs inte stora gropen för att få stor slagsida.H Hybro skrev:
Jag winchade mycket tillsammans med farsan när jag var yngre. Farsan körde maskineriet och jag drog wire och styrde stocken. Winchen var byggd kring en Techumse 8 hästars bensinmotor med centrifugalkoppling , kilrem till en Opel 4växlad låda och kedja till lintrumman.
Den drog vi massor med timmer med.
Ofta gick det lugnt och fint men när det slog stopp mot nån sten eller stubbe så ökade dramatiken fort. Winschen satt oftast surrad i nått träd och när det slog stumt kunde maskinen lyfta eller vicka om farsan inte hann med att slå igen gasen och wiren gick det minsta i vinkel. Man ville ju dra så många träd som möjligt utan att behöva flytta maskinen och då hände det att man drog snett eller fel i höjd om man drog upp stockar i en hög. Även wiren gick väl av ibland med de risker det innebär. Jag sprang ju bredvid wiren och drog den i sidled för att styra stocken. Ibland orkade man inte, stocken slog stopp och wiren röck tillbaks våldsamt.
Samtidigt har det varit väldigt roligt att jobba i skogen från att man var liten grabb till nu i 50års åldern.
Den drog vi massor med timmer med.
Ofta gick det lugnt och fint men när det slog stopp mot nån sten eller stubbe så ökade dramatiken fort. Winschen satt oftast surrad i nått träd och när det slog stumt kunde maskinen lyfta eller vicka om farsan inte hann med att slå igen gasen och wiren gick det minsta i vinkel. Man ville ju dra så många träd som möjligt utan att behöva flytta maskinen och då hände det att man drog snett eller fel i höjd om man drog upp stockar i en hög. Även wiren gick väl av ibland med de risker det innebär. Jag sprang ju bredvid wiren och drog den i sidled för att styra stocken. Ibland orkade man inte, stocken slog stopp och wiren röck tillbaks våldsamt.
Samtidigt har det varit väldigt roligt att jobba i skogen från att man var liten grabb till nu i 50års åldern.
En av de stora farorna då man vinschar är att man är för snål och inte byter vajer tillräckligt ofta. Jag blev riktigt rädd då jag kom underfund med hur dålig gamla vajern var. Nästa gång kommer jag att byta vajer betydligt tidigare.
Jag tycker inte om de vanliga finländska vajerkranarna utan broms. Det är ju bara dra eller släpp så stocken far iväg vart som helst helt okontrollerat. Min Normet är exportversion för Sverige så den har broms och nu när jag en gång har det skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan.
Det är också absolut nödvändigt med någon sorts dödmansgrepp på kopplingen. När man släpper spaken eller manöverlinan skall kopplingen släppa så vinschen slutar dra omedelbart.
Jag tycker inte om de vanliga finländska vajerkranarna utan broms. Det är ju bara dra eller släpp så stocken far iväg vart som helst helt okontrollerat. Min Normet är exportversion för Sverige så den har broms och nu när jag en gång har det skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan.
Det är också absolut nödvändigt med någon sorts dödmansgrepp på kopplingen. När man släpper spaken eller manöverlinan skall kopplingen släppa så vinschen slutar dra omedelbart.
Jag kapar ofta veden på lagårdsbacken och då direkt ur gripen på vagnen. Det sparar moment och tid så man kan gå direkt på att klyva det som behövs. Klenare ved kapas upp ur gripen väldigt smidigt då allt hålls stadigt på plats.F fribygg skrev:Var avverkas ved i tremetersbitar nuförtiden? Om man hugger, lastar och transporterar med maskin är väl 4-5m vanligare och pular man själv med motorsåg och handlastning är väl 1-2,5m mer lämpligt för släpkärretransport.
Jag hugger med motorsåg och transporterar med traktor och vagn så jag hugger veden i fallande längd och mäter inte.
Om man har kap hjälp är det oerhört arbetsbesparande att kapa direkt ur grip på tippvagn.
Jag kapar klenved med motorsåg direkt i gripen. Det sparar mycket tid.
Jag har en liten gård på 49 ha och skulle egentligen klara mig med en ATV men satsade på en riktig 4-hjulsdriven liten traktor istället.
Snöröjning med en 2 metersskopa går galant och vedkörningen med en liten huggarvagn likaså.
Störtbåge skulle jag inte köra utan, alltför många onödiga dödsolyckor med atv utan störtbåge sker varje år. Varför folk inte eftermonterar sådana på sina 4-hjulingar är för mig en gåta.
Jag har en liten gård på 49 ha och skulle egentligen klara mig med en ATV men satsade på en riktig 4-hjulsdriven liten traktor istället.
Snöröjning med en 2 metersskopa går galant och vedkörningen med en liten huggarvagn likaså.
Störtbåge skulle jag inte köra utan, alltför många onödiga dödsolyckor med atv utan störtbåge sker varje år. Varför folk inte eftermonterar sådana på sina 4-hjulingar är för mig en gåta.
Produkter som diskuteras i tråden