A AndersS skrev:
Men kapar man i trave, kan ju vara 5 kbm liggandes slipper du ett lyftmoment. Kör med elklyv och den flyttar jag bara längs med det kapade. Grov ved i tre meters kan vara tung.
Precis, att hålla på att flytta tremetersbitar känns onödigt, men vill man att veden ska värma en gång till så. Jag brukar bara gå igenom högen med motorsågen. Jag brukar be den som kommer med stockarna att inte lägga för högt (Händer dock att de glömmer och gör som vanligt). Kan bli lite farligt att såga sig fram om det är över ca. 1,5 meter då de rasar ned ibland. Man får hela tiden hålla koll på högen, rätt som det är börjar någon stock att rulla.

L lbgu skrev:
Precis, att hålla på att flytta tremetersbitar känns onödigt, men vill man att veden ska värma en gång till så. Jag brukar bara gå igenom högen med motorsågen. Jag brukar be den som kommer med stockarna att inte lägga för högt (Händer dock att de glömmer och gör som vanligt). Kan bli lite farligt att såga sig fram om det är över ca. 1,5 meter då de rasar ned ibland. Man får hela tiden hålla koll på högen, rätt som det är börjar någon stock att rulla.
Var avverkas ved i tremetersbitar nuförtiden? Om man hugger, lastar och transporterar med maskin är väl 4-5m vanligare och pular man själv med motorsåg och handlastning är väl 1-2,5m mer lämpligt för släpkärretransport.
Jag hugger med motorsåg och transporterar med traktor och vagn så jag hugger veden i fallande längd och mäter inte.
Om man har kap hjälp är det oerhört arbetsbesparande att kapa direkt ur grip på tippvagn.

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var avverkas ved i tremetersbitar nuförtiden? Om man hugger, lastar och transporterar med maskin är väl 4-5m vanligare och pular man själv med motorsåg och handlastning är väl 1-2,5m mer lämpligt för släpkärretransport.
Jag hugger med motorsåg och transporterar med traktor och vagn så jag hugger veden i fallande längd och mäter inte.
Om man har kap hjälp är det oerhört arbetsbesparande att kapa direkt ur grip på tippvagn.
Jag, perfekt efter fyrhjulingen, enklare att ta sig fram på stigarna också än traktorn.
En ATV kopplad till en släpvagn full med timmerstockar i skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyrhjuling med släpvagn lastad med timmer i solig skogsmiljö.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om jag kommer ihåg det kan jag lägga ett kraftigt spännband under och sedan dra till när jag kapar, då ligger det stills.

A AndersS skrev:
Jag, perfekt efter fyrhjulingen, enklare att ta sig fram på stigarna också än traktorn.
[bild]
[bild]
Ser ju mycket smidigt ut, och så får du ju så fin träning av brossling och på/avlastning;)
4 krafs traktor och huggarvagn tar plats vid backning, det är inte nått roligt att backa på stigar eller i 1a gallring med så man får planera så att man kan köra framåt.

F fribygg skrev:
Jag sågar ner träden. 3-meter funkar rätt bra då jag själv ofta måste släpa dem en bit innan jag lägger dem i småhögar. Dock har jag ingen utrustning för att hämta, men det finns en del bönder i närheten som kan hjälpa till med det med traktor och en liten skogsvagn.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ser ju mycket smidigt ut, och så får du ju så fin träning av brossling och på/avlastning;)
4 krafs traktor och huggarvagn tar plats vid backning, det är inte nått roligt att backa på stigar eller i 1a gallring med så man får planera så att man kan köra framåt.
Hum, en BM modell -59 eller -60:cool:
Man bli stark av att dra en del med muskelkraft, blir duktig på att se stenar med mossa som man drar på.

Redigerat:
Dags att låta sågen svalna för i dag.
Inne på 5:e tankningen.
Stor hög av ved, snöfläckar, vedskjul, träd, röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Dags att låta sågen svalna för i dag.
Inne på 5:e tankningen.
[bild]
Säger som uppfinnaren i Sundbyberg "Mycket blir det, tänkte inte på det".
Men är fin ved, bara björk(y)

F fribygg skrev:
Jag brukar hugga ved i 3-4 meters längder beroende på hur det passar. Jag lastar med vajerkran.
6 tons gisebokärran klarar längder upp till 8 meter utan förlängningsklåp och med förlängningsklåp kan jag ta någon enstaka 9,5 meters stock men med längre bitar måste jag dra boggin längre bak och då genar den mer i svängarna och kräver onödigt breda vägar. Så är det när man inte har hydraulisk bomsväng.
Dessutom är 6-7 meter en praktisk längd att vinscha och delar man dem i två framme vid körstråket blir det 3-4 meter.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
En vinterbild av en lantlig gård med stockar, byggnader och snösmältning.
Skapa konto
Timrat virke på släpvagn i vinterskog, snötäckt väg, grenhög och traktor delvis synlig.
Skapa konto

Har dragit ihop detta nu i veckan med 4hjulingen och en liten vagn som lyfter ena änden på stocken. Kommer kapa allt med motorsåg i högen. Har klinga också men den får ta klenved under 10cm. Tycker det blir för mycket lyft att krångla upp stock i kapen.
Fyrhjuling med släp fullt av timmerstockar framför rött hus omgivet av skog och snö.
Skapa konto

Fyrhjuling med släp och stock, snöigt landskap, röd stuga, skogsbakgrund, molnig himmel.
Skapa konto

Har kört lite med den vässade Hillvert 62 kubikaren och tycker den går riktigt trevligt.
Kör 13" på 346an och 18" på Hillverten.
Har lite grova bitar så då känns långa svärdet bra och sen kvistar jag med 346an.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Klenved får faxekapen ta och det grövre kapar jag med motorsåg när det hänger
i griplastaren så man kan stå rak och kapa. Tar ju lite mer tid att köra kranen men
det är gött att spara ryggen och inte stå i vedkubbarna och trampa. Sen är det vedklyv
och vedtransportör in i vedboden eller på nån traktorkärra. Har wirekran på en traktor
som man drar fram virket till körvägarna och även lunnar lite med men använder traktorn
med griplastare att lasta och lossa med så mycket jag kan.

Skogsmaskin med timmergrip lastar stockar, skogsarbete i soligt väder, hög med avverkade träd.
Skapa konto

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild]
[bild]
Snyggt ekipage!

Onekligen många som är proffs på detta, rejäla maskiner och fin utrustning. Själv står jag med sågen på vedbacken och släpat kubb med skottkärran :crysmile:
Man kan säga att för våra små behov går det, men storskalig produktion som flera av er gör är imponerande (y)

Tyvärr skedde en allvarlig olycka i går fredag med 4-hjuling och ett släp lastat med trä i samband med arbete i skogen. Detta i norra Värmland.

En person klämdes fast och avled senare.

Redigerat:
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.