B
Jag köpte en begagnad faxe vedkap med 70 klinga. Har bytt ett motorskydd och klingan på 10+ år, så det verkar vara ganska hållbara produkter. Tycker helt klart det är enklare än att kapa med den jämfört med motorsågen, i alla fall när veden inte är för grov.

Men den tar ju en del plats, så har man liten tomt och eldar lite är det väl onödigt med vedkap.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Låter som en större motorsåg / annorlunda bock att börja med, nån motorsåg orkar jag inte fundera på just nu, eller bock för den delen... så det blir att göra det bästa med vad som finns.

I framtiden kommer jag förmodligen ha mera vedprocessing då egen ved är slut och jag får börja fundera på en alternativ metod att skaffa ved. Jag funderar på att utöka eldandet med en braskamin utöver kakelugnen och bastukaminen. Elen blir nog dyrare i längen och 2021 var bara en försmak... Ja vem vet hur det ser ut i framtiden, går och drömmer om egen skog ganska ofta.

Tomtens storlek går väl an, 2400m2.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Låter som en större motorsåg / annorlunda bock att börja med
Nu kanske detta varit uppe och jag sparkar in öppna dörrar men hur ofta filar du kedjan? Några drag med filen vid varje tankning kan göra att sågen känns ett par nummer större om man normalt slarvar med filningen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du behöver en sågbock som passar till längden du ska såga så du inte måste flytta veden. Jag brukar nog bara kasta upp den och kapa den som den råkar hamna, flyttar aldrig på den mellan kapningarna. Sen skuffar jag bara bort dom kapade bitarna frammåt och åt sidorna tills det blir så mycket så att det är i vägen.

Borde väl inte rekommendera det då det är lite farligt men lägger alltid själv foten på stocken så den hålls stilla. Har inte tålamod att stå och fippla med ved som inte vill hållas stilla. Ska man göra det så se till att ha ordentliga sågstövlar åtminstone.

[bild]
Eller
https://axotron.se/blog/hopfallbar-sagbock/

F Finndjävel skrev:
Jag brukar nog bara kasta upp den
Kasta upp??? Är alla muskelbyggare eller hanterar ni bara spagettigrov ved? Är det lite storlek på stockarna sågas de där de ligger då en enskild okluven vedklabbe är nog tung att baxa upp på klyven. Att flytta stockarna för hand är liksom inte att tänka på.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kasta upp??? Är alla muskelbyggare eller hanterar ni bara spagettigrov ved? Är det lite storlek på stockarna sågas de där de ligger då en enskild okluven vedklabbe är nog tung att baxa upp på klyven. Att flytta stockarna för hand är liksom inte att tänka på.
Om möjligt håller jag stocken/bitarna i gripen och kapar över en gammal tippvagn men i TS fall låter det som om nuvarande kastvedshantering av 5m3 kan förbättras enkelt med en avpassad häck för minskad hantering och bekvämare kapning, kompletterar man häcken eller sågbocken med tex ett spännband är det lätt att kapa många bitar på en gång och man minskar den manuella hanteringen och olycksrisken med väsentligt med en mycket liten investering.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Metersved brukar jag nog kasta så länge dom är under 80-90kg då det går fortast. Man glömmer lätt att man är stark ibland:oops:
Det tunga är ju att få dom ur skogen, när man ska såga upp dom och dom fått torka lite så känns dom fjärderlätta.

• Haha
  • Gilla
BigB och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är det du? ;)

• Haha
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Elusågen plockade jag hem igår. Nästan för fin en såg att kapa ved med men har som sagt nytta v en kap/gersåg oavsett. Ska se om det finns resurser att göra nån bock eller ej

OeaQxAOh.jpg

Skulle aldrig "offra" en riktig Elu-gersåg på vedkapning, det är att inte bara kasta utan "vräka ut pärlor till svinen".
Ber om ursäkt, men det känns heltokigt.

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med AndersS

Det där är en av de bästa gersågarna som någonsin har tillverkats och den skall du inte nöta upp i onödan

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Nej det var nog inte meningen heller då jag fick hem den, kändes för bra kvalitét för det, Skruvade ihop en sorts bock igår av några reglar och brädor som man kan stapla flera vedbitar i och kapa till ca 30cm på flera ställen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag kör, motorsåg, handsåg, yxa, vedklyv.
Kanske gör 5-7kubik ved /år. Tycker fortfarande att det är ett kul jobb. Tycker att travandet är det som är den tråkigaste delen på jobbet. Hur borde ett bord runt vedklyven se ut?

Norrtull Norrtull skrev:
Jag kör, motorsåg, handsåg, yxa, vedklyv.
Kanske gör 5-7kubik ved /år. Tycker fortfarande att det är ett kul jobb. Tycker att travandet är det som är den tråkigaste delen på jobbet. Hur borde ett bord runt vedklyven se ut?
Om travandet är tråkigt borde du ordna ett enkelt och billigt sätt att torka veden i rus och under tak. Kolla tex bilderna på Cornucopias vedtorkar/skjul

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Såhär blev bocken, sågar man från höger till vänster och lägger svärdet till vänster om brädan så får man ca 30cm ved.

Man kan ju svänga om bocken och såga vänster till höger om det känns bättre, får se hur det funkar i praktiken, det borde kanske vara mera brädor att hålla vedbitarna efter de kapats, eller så håller det som det är.

8brLVBL.jpg

• Gilla
Smeafan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.