Under hela tiden vi bott i huset fylls vattnet upp i diskhon efter ett tag och det rinner därefter undan långsamt. Jag har rensat avloppet med både medel och sådan stålvajer från biltema, inget stopp. Jag kan även spola med vattenslangen ner i avloppet utan att det fylls upp. Vattelås med mera är rensat under diskhon. Min teori nu är avsaknad av Luft. För när jag kopplar bort vask med vattenlås och slang från avloppet rinner det på som det ska men så fort jag kopplar tillbaka börjar vattnet att stanna ganska direkt (tror det stannar redan i vattenlåset (böjjen)). Någon som vet vad problemet är och hur jag kan lösa det? Alla andra handfat i huset fungerar som de ska.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Du har nästan stopp (eller bakfall) på ledningen i källaren eller i trädgården. Det ger exakt dessa symptom. Om det är stopp måste det rensas med spolbil. Om det är bakfall eller raserad ledning så behövs byte.
Okej. Men borde inte vattnet bygga upp även när jag spolar med vattenslang direkt ner i avloppet då?Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Det gör det men troligen har du inte spolat tillräckligt länge för att fylla upp hela röret ovanför nästanstoppet. Dessutom ökar ju vattenpelaren i röret när du spolar med slang och det leder till ett ökat vattentryck och därmed flöde vid nästanstoppet.M Marlin11 skrev:
Är det istället bara ett bakfall längre ned kommer det att rinna på bra så fort som du öppnar upp ledningen så att luften i röret kan ta sig ut bakvägen in i köket när du spolar med vattenslangen.
Jag tror också på "nästan stopp" längre bort i avloppsröret. Innan du ringer spolbil så kan du ju prova att skicka in vattenslangen i avloppsröret så långt du når samtidigt som du spolar vatten med slangen. Är det ingen konstig böj så borde du komma långt. Ingen proffslösning men jag löste lika problem själv på detta vis spolandes hettvatten o adderade en flaska diskmedel. Beror ett ev. nästan stopp på mångåriga kalkavlagringar etc så behöver du sannolikt hjälp av spolbil dock...
U Ursidae skrev:
Ska prova det i ikväll. Så här ser ritning på avloppet ut och det verkar gå direkt från köket till tvättstugan och därefter vidare. I tvättstugan rinner vattnet som det ska (golvbrunn med vanligt vattenlås i)R robert heller skrev:Jag tror också på "nästan stopp" längre bort i avloppsröret. Innan du ringer spolbil så kan du ju prova att skicka in vattenslangen i avloppsröret så långt du når samtidigt som du spolar vatten med slangen. Är det ingen konstig böj så borde du komma långt. Ingen proffslösning men jag löste lika problem själv på detta vis spolandes hettvatten o adderade en flaska diskmedel. Beror ett ev. nästan stopp på mångåriga kalkavlagringar etc så behöver du sannolikt hjälp av spolbil dock...
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Långa liggande ledningar från köket. Då är det nog fett från maten som stoppar upp.
Se till att mata in så många meter fjäder som möjligt så att du definitivt kommer åt stoppet. Hade problem av och till rätt länge tills jag verkligen kämpade för att mata fjädern genom alla krökar. Du ser ju dock ut ha raka rör en lång bit så det borde vara ganska lätt att komma fram.
Om du kan spola med vattenslang i avloppsröret och med bra fart där vattenlåsslangen är borttagen så är det inget stopp i avloppet. Sedan att det blir problem att tömma diskhon måste vara relaterat till ditt vattenlås.
Skruva fast vattenlåset i väggen, just nu belastas anslutningen mot diskhon i onödan.M Marlin11 skrev:Under hela tiden vi bott i huset fylls vattnet upp i diskhon efter ett tag och det rinner därefter undan långsamt. Jag har rensat avloppet med både medel och sådan stålvajer från biltema, inget stopp. Jag kan även spola med vattenslangen ner i avloppet utan att det fylls upp. Vattelås med mera är rensat under diskhon. Min teori nu är avsaknad av Luft. För när jag kopplar bort vask med vattenlås och slang från avloppet rinner det på som det ska men så fort jag kopplar tillbaka börjar vattnet att stanna ganska direkt (tror det stannar redan i vattenlåset (böjjen)). Någon som vet vad problemet är och hur jag kan lösa det? Alla andra handfat i huset fungerar som de ska.
Botten på vattenlåset ska vara i våg, så hela vattenlåset ska upp ca 4 cm.
Såhär ser det ut hos oss,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från hoarna är det lite fall, botten på vattenlåset är typ helt i våg. Precis över bottendelen på vattenlåset är den skruvad i väggen, har en liten distans mellan vattenlåset och väggen.
Och här tror jag problemet finns om bilderna jämförs, översta vattenlåsdelen hamnar för högt upp för att få snabb tömning.
Jämför bilderna och att den ska fästas rakt-
Jämför bilderna och att den ska fästas rakt-

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Köp nya grejor, kostar någon hundring. Det sitter ”skit” lite överallt i slang o rör o hindrar snabbt flöde, trots alla försök med våld o kemi.M Marlin11 skrev:Under hela tiden vi bott i huset fylls vattnet upp i diskhon efter ett tag och det rinner därefter undan långsamt. Jag har rensat avloppet med både medel och sådan stålvajer från biltema, inget stopp. Jag kan även spola med vattenslangen ner i avloppet utan att det fylls upp. Vattelås med mera är rensat under diskhon. Min teori nu är avsaknad av Luft. För när jag kopplar bort vask med vattenlås och slang från avloppet rinner det på som det ska men så fort jag kopplar tillbaka börjar vattnet att stanna ganska direkt (tror det stannar redan i vattenlåset (böjjen)). Någon som vet vad problemet är och hur jag kan lösa det? Alla andra handfat i huset fungerar som de ska.