10 714 läst · 18 svar
11k läst
18 svar
Vattentryck pulserar - hur fylla luft i hydroforpump?
G Gabbie B skrev:..ok, nu vågade jag mig på att prova. Drog ut sladden, öppnade kran. Inget händer, låter konstigt bara, men inget vatten. Så tänker att vattnet kanske rann tillbaka till brunnen eller nåt, manometern på hydropressen låg i botten så tänkte det var lugnt. Kopplade på kompressor, försökte få i lite luft, det lät typ som en anka. Men tryckmätaren på kompressorn sköt upp till över 2 bar nästan omedelbart, så kopplade loss och försökte trycka lite på ventilen på tanken för att få ut lite. Inget händer. Ser att nu står manometern på typ 3 bar, vilket inte känns så ok. Ser att det är en liten ventil på "motordelen" av hydropressen, så tänker att det kanske är lite vatten kvar där. Öppnar lite, strilar vatten med högt tryck. Håller en burk under, öppnar lite till. Locket nästan exploderar av och vatten skjuter över en meter, kul.Men tryckmätaren på hydropressen står på 0 igen iaf.
Pulserar ut lite vatten fortfarande, tänker jag låter den tömmas så gott det går. Nog långsamt pulserat ut ca 1-2l efter vattenkanonen.
[video]
Planen nu är väl att låta det rinna ut tills det tar stopp, sätta på locket igen, koppla på kompressor igen, se vad den säger och fylla på vid behov, sen fylla på lite vatten i hydropress och sätta igång den igen. Eller? Har jag gjort bort mig nånstans? Vad gick fel?![]()
Ok, edit, lät det rinna och droppa i typ en timme, blev nog iaf 3-4l på den tiden. Till slut så bara droppade det, så stängde igen det hålet och provade med kompressorn igen. Fyllde på till typ 1.8bar, men märker att ventillocket som jag precis stängt börjar droppa igen. Tänkte spänna lite och istället börjar det tok-strila igen. Drar på kranen i källaren och fyller en 10l-vattenkanna på ett par sekunder, sen slängde jag ner slangen i en golvbrunn. Nu rinner det inte i slangen längre, manometern på tanken är på 0 igen, och det puls-droppar ur ventilen på tanken igen. Vad händer?G Gabbie B skrev:..ok, nu vågade jag mig på att prova. Drog ut sladden, öppnade kran. Inget händer, låter konstigt bara, men inget vatten. Så tänker att vattnet kanske rann tillbaka till brunnen eller nåt, manometern på hydropressen låg i botten så tänkte det var lugnt. Kopplade på kompressor, försökte få i lite luft, det lät typ som en anka. Men tryckmätaren på kompressorn sköt upp till över 2 bar nästan omedelbart, så kopplade loss och försökte trycka lite på ventilen på tanken för att få ut lite. Inget händer. Ser att nu står manometern på typ 3 bar, vilket inte känns så ok. Ser att det är en liten ventil på "motordelen" av hydropressen, så tänker att det kanske är lite vatten kvar där. Öppnar lite, strilar vatten med högt tryck. Håller en burk under, öppnar lite till. Locket nästan exploderar av och vatten skjuter över en meter, kul.Men tryckmätaren på hydropressen står på 0 igen iaf.
Pulserar ut lite vatten fortfarande, tänker jag låter den tömmas så gott det går. Nog långsamt pulserat ut ca 1-2l efter vattenkanonen.
[video]
Planen nu är väl att låta det rinna ut tills det tar stopp, sätta på locket igen, koppla på kompressor igen, se vad den säger och fylla på vid behov, sen fylla på lite vatten i hydropress och sätta igång den igen. Eller? Har jag gjort bort mig nånstans? Vad gick fel?![]()
Här sitter bilventilen under en plastmatta.
Gör så här,
1. stäng av pumpen elektriskt
2. Öppna en kran och släpp ut allt vatten tills det inte kommer något mer.
Låt kranar vara öppen!
3. Pumpa med tryckluft i ventilen till 1,5 bar förtryck, troligen kommer det mer vatten från den öppna kranen. När du har 1,5 bar i den nedre blå tanken så starta pumpen och stäng kranen.
Klart! Detta behövs göra 1 till flera gånger/ år.
Obs manometern på pumpen kommer att stå på 0 bar hela tiden!
Gör så här,
Låt kranar vara öppen!
3. Pumpa med tryckluft i ventilen till 1,5 bar förtryck, troligen kommer det mer vatten från den öppna kranen. När du har 1,5 bar i den nedre blå tanken så starta pumpen och stäng kranen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror mitt misstag var att jag stängde av pumpen, öppnade kranarna, stängde kranarna, fyllde på luft. Det gick sådär. Några försök till och jag lämnade kran öppen, då gick det bättre och nu tror jag det är fixat!L Leif i Skåne skrev:Här sitter bilventilen under en plastmatta.
Gör så här,
Låt kranar vara öppen!
[bild]
Jag har bott här i typ 1.5år och aldrig gjort detta, och aldrig hört nåt om att de tidigare boende gjort det heller. Har bättre tryck i kranarna än jag nånsin haft, och pulserar inte alls längre. Innan när jag trodde det "funkade bra" så pulsade det ändå till efter man spolat nån liter, trodde det var normalt.
Japp, felet du gjorde var att stänga kranarna. De ska vara öppna när du fyller luft. Eller ja, om det faktisk finns luft men trycket är lite lågt kan man göra som du gjorde.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
SCALA 2 pump läcker (troligen) pga vattentryckstötar - Åtgärd?
Vatten & Avlopp -
Katalox - För högt vattentryck för att rena vatten från järn???
Vatten & Avlopp -
Automatiserad bevattning med lågt vattentryck - hydroforpump?
Trädgårdsmaskiner -
Dåligt Vattentryck - hydrofortank
Vatten & Avlopp -
Badrumsrenovering - Dåligt vattentryck
Badrum