102 907 läst · 68 svar
103k läst
68 svar
Vattenmantlad braskamin, något att satsa på?
okej, jo jag vet att vad sprängning innebär, jag fick ta bort 140 kbm meter berg för mitt hus.....
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tack för att du delar med dig!
Det finns inte så mycket kunskap kring hur vattenmantlade kaminer skall installeras vad jag kan förstå iallafall. Den konsultfirma som anlitas av husföretaget är lite svajiga i sina konstruktionsförslag. Eftersom jag själv är processingenjör så blir jag lite orolig (tyvärr jobbar jag med helt andra typer av processystem). Den svenska återförsäljaren för palazzetti kan inte ge support på den modell jag är ute efter (men naturligtvis sälja en till mig med överpris - hmpf), och den tyska agenten var visserligen jättetrevlig men beklagade att han inte kunde prata engelska.
Du har ingen P&ID på hur det ser ut på kaminsidan? Jag känner att jag behöver detaljgranska det jag får från husföretaget/konsultfirman.
Det finns inte så mycket kunskap kring hur vattenmantlade kaminer skall installeras vad jag kan förstå iallafall. Den konsultfirma som anlitas av husföretaget är lite svajiga i sina konstruktionsförslag. Eftersom jag själv är processingenjör så blir jag lite orolig (tyvärr jobbar jag med helt andra typer av processystem). Den svenska återförsäljaren för palazzetti kan inte ge support på den modell jag är ute efter (men naturligtvis sälja en till mig med överpris - hmpf), och den tyska agenten var visserligen jättetrevlig men beklagade att han inte kunde prata engelska.
Du har ingen P&ID på hur det ser ut på kaminsidan? Jag känner att jag behöver detaljgranska det jag får från husföretaget/konsultfirman.
nu har jag inte läst hela tråden, men..
Varför inte använda ett vanligt laddpaket mellan kamin o acktank?
Varför kopplas inte tekniktanken direkt mot kamin utan som slav?
Med reservation för totalt missförstånd från min sida.
Varför inte använda ett vanligt laddpaket mellan kamin o acktank?
Varför kopplas inte tekniktanken direkt mot kamin utan som slav?
Med reservation för totalt missförstånd från min sida.
MariaTherese,
Förstår inte riktigt vad du frågar efter....
P&ID....
Laddslingan (den vänstra biten mellan ack.tank 2 och braskaminen), cirkulerar vattnet i braskaminen tills en temperatur av 61 grader är uppnådd. Efter detta fyller den på varmvatten i övre delen av ack. tank 2, och blandar ut med kallt vatten från botten. Pumpen styrs av tempgivare som startar pumpen vid 55 grader i kaminen, detta regleras av en dator. Pump och dator har en power fail koppling, så dessa blir matade från min solcellsdrivna batteribank vid eventuellt ström bortfall. i kaminen finns även säkerhetsventiler mot:
1. Överhettning (>95 grader) då öppnas en ventil automatiskt och släpper på kallt vatten runt manteln, som har ett eget evakueringsrör "på andra sidan". Detta för att kyla ner kaindelarna, och skydda dessa från värmeskador.
2. Övertrycksventil, denna har en egen evakueringsanslutning, som "lättar på trycket" om saker och ting skulle gå fel.
Hoppas detta förklarade för dig mariatherese.
Elffors,
Kopplingen motsvarar ett vanligt laddpaket, men med utökad funktionalitet, en backventil i serie med termostatventilen. Varför den inte kopplas direkt , är för att vid avttentemperaturer under 55 grader skulle förbränningen inte ligga på korrekt effektivitet. Detta p.g.a. att vattnet skulle sänka kaminmantels temperatur till under 55 grader. Därför har man ett "separat" laddpaket, så temperaturen i manteln hålls minst på 58 grader.
Hoppas det gav en någorlunda förklaring.
Zodastream
Förstår inte riktigt vad du frågar efter....
P&ID....
Laddslingan (den vänstra biten mellan ack.tank 2 och braskaminen), cirkulerar vattnet i braskaminen tills en temperatur av 61 grader är uppnådd. Efter detta fyller den på varmvatten i övre delen av ack. tank 2, och blandar ut med kallt vatten från botten. Pumpen styrs av tempgivare som startar pumpen vid 55 grader i kaminen, detta regleras av en dator. Pump och dator har en power fail koppling, så dessa blir matade från min solcellsdrivna batteribank vid eventuellt ström bortfall. i kaminen finns även säkerhetsventiler mot:
1. Överhettning (>95 grader) då öppnas en ventil automatiskt och släpper på kallt vatten runt manteln, som har ett eget evakueringsrör "på andra sidan". Detta för att kyla ner kaindelarna, och skydda dessa från värmeskador.
2. Övertrycksventil, denna har en egen evakueringsanslutning, som "lättar på trycket" om saker och ting skulle gå fel.
Hoppas detta förklarade för dig mariatherese.
Elffors,
Kopplingen motsvarar ett vanligt laddpaket, men med utökad funktionalitet, en backventil i serie med termostatventilen. Varför den inte kopplas direkt , är för att vid avttentemperaturer under 55 grader skulle förbränningen inte ligga på korrekt effektivitet. Detta p.g.a. att vattnet skulle sänka kaminmantels temperatur till under 55 grader. Därför har man ett "separat" laddpaket, så temperaturen i manteln hålls minst på 58 grader.
Hoppas det gav en någorlunda förklaring.
Zodastream
Mariatherese, vilken kamin är det du inte får information om, och vad är det du inte förstår ?
Berätta, så kanske jag kan hjälpa dig.
Zodastream
Berätta, så kanske jag kan hjälpa dig.
Zodastream
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det är inget jag inte förstår så jag har ingen specifik fråga. Men jag får förslag på konstruktion från en konsultfirma som anlitats genom husföretaget som gör att jag är tveksam till om de har full koll på vad de pysslar med. Därför hade en P&ID varit utmärkt (en typ av schema som används för att illustrera processer mha symboler för olika typer av utrustning, i sin mest detaljerade form så finns varenda ventil med och man kan även rita in vilka givare som styr vad) så att jag hade haft något att granska det som husföretaget levererar. Jag har inte fått VVS-ritningen ännu.
Jag har bestämt mig för en Palazzetti, men tyvärr för den svenska agenten inte den modellen och kan därför inte ge support (men kan sälja mig en med samma rejäla påslag- är inte det fräckt?). Den tyska agenten var vänlig men kunde inte engelska. Har fått ett nummer till den italienska supporten som enligt uppgift skall kunna engelska och prövar där senare idag. Jag kommer säkert återkomma med specifika frågor på själva lösningen så att jag kan rita upp mitt eget P&ID.
Tackar allra hjärtligast igen!
Jag har bestämt mig för en Palazzetti, men tyvärr för den svenska agenten inte den modellen och kan därför inte ge support (men kan sälja mig en med samma rejäla påslag- är inte det fräckt?). Den tyska agenten var vänlig men kunde inte engelska. Har fått ett nummer till den italienska supporten som enligt uppgift skall kunna engelska och prövar där senare idag. Jag kommer säkert återkomma med specifika frågor på själva lösningen så att jag kan rita upp mitt eget P&ID.
Tackar allra hjärtligast igen!
Mariatherese,
Okej, jag tog min kamin direkt från italien, övriga bitar kom ifrån Nordic. Vilken kamin i Palazzetti's sortiment är du intresserad av ? (min är också från tillverkaren Palazzetti).
Zodastream
Okej, jag tog min kamin direkt från italien, övriga bitar kom ifrån Nordic. Vilken kamin i Palazzetti's sortiment är du intresserad av ? (min är också från tillverkaren Palazzetti).
Zodastream
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Martha (läckert namn helt klart). Tvekar mellan 10 och 13kW. 10 kW räcker på pappret men jag lutar ändå mot 13 eftersom huset ligger väldigt utsatt mot väder och vind.
Vilken modell var det du hade?
Vilken modell var det du hade?
Ah. Marta från deras Ecofire serie. Jag har Stephano IDRO, 10,6 kwh, varav 8 kwh mot vattnet. Denna räcker mer än väl till mitt hus (160 kvm + 95 biare), jag eldar på kvällen , värmer upp mina tankar till 65-70 grader. Dagen efter på eftermiddagen är tempen nere i 55 - 60 grader, brukar bli ca 8-9 graders tmp sänknig per dygn, vid 5 grader ute.
Om du inte har detta som huvudsaklig uppvärmning av fastigheten (vilket inte går då dessa inte är avsedda för kontinuerlig eldning), så skulle jag nog säga att 10 kwh's modellen räcker. Vad som händer är att du inte kan myselda lika mycket, om effekten är för stor , kan inte ack. tankarna ta emot vämen...
Ser redan nu att min energi förbrukning har halverats de dagar jag eldar.
Vad jag kan se om din Marta, är att den har identrisk inkoppling som min har. Vad det gäller uppvärmt vatten, med laddslinga, säkerhets system och till luft.
Zodastream
Om du inte har detta som huvudsaklig uppvärmning av fastigheten (vilket inte går då dessa inte är avsedda för kontinuerlig eldning), så skulle jag nog säga att 10 kwh's modellen räcker. Vad som händer är att du inte kan myselda lika mycket, om effekten är för stor , kan inte ack. tankarna ta emot vämen...
Ser redan nu att min energi förbrukning har halverats de dagar jag eldar.
Vad jag kan se om din Marta, är att den har identrisk inkoppling som min har. Vad det gäller uppvärmt vatten, med laddslinga, säkerhets system och till luft.
Zodastream
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Stephano? Den har jag inte hört talas om. Är den anpassad för passivhus (dvs helt tät)?
Skulle vara intressant att jämföra eftersom jag har en fundering kring kondens.
Skulle vara intressant att jämföra eftersom jag har en fundering kring kondens.
Njae. Jag är inte med ändå.Zodastream skrev:Elffors,
Kopplingen motsvarar ett vanligt laddpaket, men med utökad funktionalitet, en backventil i serie med termostatventilen. Varför den inte kopplas direkt , är för att vid avttentemperaturer under 55 grader skulle förbränningen inte ligga på korrekt effektivitet. Detta p.g.a. att vattnet skulle sänka kaminmantels temperatur till under 55 grader. Därför har man ett "separat" laddpaket, så temperaturen i manteln hålls minst på 58 grader.
Hoppas det gav en någorlunda förklaring.
Zodastream
I vanligt laddpaket eldas ju kaminen bara mot sig själv tills man uppnåt tillräckligt hög temp för att termostaten skall öppna, säg 78grader sen är aldrig returvattnet till kaminen kallare eller varmare än tex 78g. Efter eldning stänger laddpaketet så inte ackvattnet skall kylas av i kaminen.
Eller menar du att du ska pumpa 58gradigt vatten genom kaminen hela tiden även när du inte eldar?
Mariatherese,
Nej, den är inte helt tät, lufttillförsel sker genom ventil som är direktansluten utanför huset.
Elffors,
Jag tror vi menar samma sak, datorn startar cirkulationen vid 55 grader, då cirkulerar den i kamin och i externa termostatventil och backventil (jag valde att lägga detta externt). När denna slinga blir närmare 61 grader öppnar den för inmatning i tanken, och returen fylls med svalare vatten, dock aldrig under 58 grader(blandasmed hetvatten). Så om tankarna håller mindre än 58 grader, kommer jag att ta in 58 gradigt vatten (som består av en blanding av utgående 65+ gradigt och kallt vatten från tank). Då tankarna i sin helhet ligger över 61 grader, ingår tankarna i det cirkulerande "kretsloppet".
Zodastream
Nej, den är inte helt tät, lufttillförsel sker genom ventil som är direktansluten utanför huset.
Elffors,
Jag tror vi menar samma sak, datorn startar cirkulationen vid 55 grader, då cirkulerar den i kamin och i externa termostatventil och backventil (jag valde att lägga detta externt). När denna slinga blir närmare 61 grader öppnar den för inmatning i tanken, och returen fylls med svalare vatten, dock aldrig under 58 grader(blandasmed hetvatten). Så om tankarna håller mindre än 58 grader, kommer jag att ta in 58 gradigt vatten (som består av en blanding av utgående 65+ gradigt och kallt vatten från tank). Då tankarna i sin helhet ligger över 61 grader, ingår tankarna i det cirkulerande "kretsloppet".
Zodastream
Elffors,
Glömde, nej jag pumpar inte då jag inte eldar, detta styrs av datorn...
Zodastream
Glömde, nej jag pumpar inte då jag inte eldar, detta styrs av datorn...
Zodastream