Ah.. direkt från tyskland, då får ni det till bättre pris förhoppningsvis. Själv har jag ingen solvärme, däremot mycket solceller, en on grid och en off gridanläggning. Dessa försörjer pumpar och dyligt under dagen, och offgridaanläggningen ser till att jag har varmt i huset (driver cirkulationepumpar samt enklare LED belysning vid strömbortfall.
Mikael

• Gilla
Bäverman
  • Laddar…
Hur lång tid tar det att elda upp tankarna Zodastream?

Värmepumpen kliver in då temperaturen går ner under 44 grader, idag började jag elda då tempen var 46, och har väl eldat kanske 4 timmar, och nu är tempen uppe i 57 grader. Lite myseldning på kvällen sen så blir det ca 60 grader till natten. Under natten värms huset med vattenburen golvvärme, så i morgon är det ca 48-50 grader i tankarna. Eldar lite innan jag går till jobbet, sedan är det väl ca 45-46 när jag kommer hem. Och proceduren upprepar sig. Tror att det går åt ca 8-10 grader över en natt, tankarna är på 1180 liter tillsammans. Alla rör är inte isolerade heller, vill ha lite "spillvärme" i källaren , där går nog lite också.

Zodastream skrev:
Värmepumpen kliver in då temperaturen går ner under 44 grader, idag började jag elda då tempen var 46, och har väl eldat kanske 4 timmar, och nu är tempen uppe i 57 grader. Lite myseldning på kvällen sen så blir det ca 60 grader till natten. Under natten värms huset med vattenburen golvvärme, så i morgon är det ca 48-50 grader i tankarna. Eldar lite innan jag går till jobbet, sedan är det väl ca 45-46 när jag kommer hem. Och proceduren upprepar sig. Tror att det går åt ca 8-10 grader över en natt, tankarna är på 1180 liter tillsammans. Alla rör är inte isolerade heller, vill ha lite "spillvärme" i källaren , där går nog lite också.
Intressant. Jag är lite i valet och kvalet kring de här frågorna. Om man inte skall spara pengarna och köpa en hel anläggning istället. Har du någon aning om vad det kommer att gå åt i ved?

Nej inte ännu, jag skall se i vinter om det går att bara elda för att få varmvatten, men den är inte tänkt som huvud uppvärmning. TIll det är luft/vatten pumpen. Men det är ett otroligt bra komplement, speciellt som man utan vidare kan få varmvatten/uppvärmning 3 utav 7 dagar i veckan bara där är ju vinsten stor. Sen hör det till att jag har extremt mycket träd på min tomt (4000 kvm) , så veden kostar mig bara arbete. Men skulle jag gissa så kommer det gå ca 4-6 kbm ved under vintern.

Men kör du VP till ackumulatortanken alltså? Är det smart?

Ja, min lösning fungerar utomordentligt, VP stiger in då vattnet går under 44 grader, elpatronen om vattnet skulle understiga 30 grader. Då fryser ingenting sönder om pumpen går och du är bortrest. Varför tycker du att det inte är bra att köra VP och kamin till tankarna ?

Det gäller bara att koppla in sakerna i rätt ordning i vattenkretsen.

Alena okunskap av mig. Därför jag vill veta. :)

ah..

Varför kör inte alla med ackumulatortank i så fall tänker jag. :)

hehe, ja det kan jag inte svara på, men jag kör och det fungerar fin fint :) tog lite intrimmning innan det fungerade smärtfritt, men sen så. Ackumulatortankar är ju bara om du har behov av att "spara" värmen och fördela ut den under en längre tidsperiod. Finns ju massa finurliga formler för att beräkna hur mycket varmvatten du måste ha i tankarna för att klara uppvärmninge x antal timmar, i mitt fall klarar jag mig hela tiden då jag driver anläggningen från mina solceller vid eventuellt ström bortfall.

En stor anledning till att många inte väljer en lösning med ackumulatortank beror också på hur hus byggs och säljs idag. Jag tycker det är synd för ett system med en ackumulatortank ger dig ett flexibelt värmesystem. Det kan vara värdefullt beroende på hur priset på el/ved/pellets utvecklar sig i framtiden.

1. Ackumulatortanken tar plats och man måste avsätta en del utrymme för den. I mitt system kommer jag inte att kunna planera in något större än max 1000 liter. Skulle jag vilja elda med ved så är det på gränsen för litet för det hus vi planerar. Jag har i princip inte hittat något hus där man planerat in en acktank i planlösningen. (det kanske finns i någon sutterängmodell)

2. Husleverantörerna får kick-back från värmepumpsförsäljarna och det "billigaste" alternativet är en frånluftsvärmepump. Har du sedan en sådan installerad så måste du köra den för annars har du inget ventilationssystem. Du har alltså nästan bundit dig till en ständig prenumeration på el och kompressorer... :) De större hustillverkarna har inga andra alternativ än olika värmepumpar att erbjuda. Det är lätt att räkna hem energiberäkningen där också.

3. Värmepumpsåterförsäljarna säljer så det ryker. Notera hur många annonser för värmepumpar det är i en vanlig tidning? Det måste säljas fler värmepumpar än bilar? Eller så är avansen väldigt god.

Jag får återkomma till om mitt val blev bra eller ej... men roligt att testa något annat iallafall. Eftersom jag ändå vill elda så tycker jag att vattenmantlat är det självklara valet. Sen har jag dålig erfarenhet av värmepumpens verkliga tekniska livslängd. Min har inte haft så lång som kalkylen vill påskina.

Helt rätt mariatherese, husleverantörerna tar för liten hänsyn till framtiden tycker jag, samt att valmäöjligheten begränsas, detta var en stor avgörande anledning till att jag ritade mitt hus själv (samt att jag byggt det helt själv). Angående värmepumpar, så är det så att utvecklingsfasen är över nu, och produktionskostnaderna sjunker därav det enorma utbudet. Tyvärr så måste man idag ha en frånluftsvärmepump enligt byggnormerna, vid nyproduktion idag. Men det går enkelt att passera den delen, så att man bara har ventialtion, den förbrukningen ligger på under 0,1 kwh / timme. Däremot räknar man med frånluftsvärmepumpens värmetillskott i kalkylen , då binder man sig för en konstant högre elförbrukning.
Har du funderat på att gräva ner ackumulatortankarna i marken , straxt utanför huskroppen ? Detta är ett alternativ jag sett mer och mer de senaste åren. Idag finns det så bra isoleringsmaterial, att det spelar inte så stor roll om omgivningen är +20 eller 0 grader.

Har faktiskt inte hört att man kan gräva ned sin acktank - men det hade ju varit ett högst intressant alternativ. Tyvärr skulle detta innebära en ansenlig mängd sprängning för vår del så det blir inte realistiskt. Bygger på berg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.