Jag är med. Jag har nämligen sett att kaminen kostar en bit över 50.000 kr. Den ser kanon ut, hyffsad effekt men dyr (beroende på vad man betalar/var man köper den). Den danska länken utvisar väl ungefär vilka marginaler VVS-branschen i Sverige arbetar med... Hörde av en bekant (som i o f jobbar på en av de största installationsföretagen) att han kunde köpa pryttlar av grossiterna (Ahlsell/Dahl) för mellan 40 och 75 % under deras listor....
 
Pasta skrev:
Huset är ett egenritat souterrainhus och har en boyta på ca 160m² jag har beräknat energiförbrukningar med ett energi och klimatsimuleringsverktyg som använder 3d modeller av huset för att beräkna energiförbrukning och innomhusklimat med klimatdata som stämmer överens med orten.
Blir spännande att se hur väl den simulerade CAD modellen stämmer överens med verkligheten när bygget blir klart.


Vi bygger med en 750l acctank där vi har möjligheten att komplettera med andra energikällor i framtiden om förutsättningarna eller behovet förändras.

/Patrik
:surprised: 160m2 boyta o 7000 kWh/år.. :)

Vart bygger ni huset??
Vad är det för tjocklek på isoleringen i väggar o tak??
Är det golvvärme o hur mycket isolering har golvet??

Stämmer dina uträkningar så bör ni klara er fint med en 750 liters acktank..

Hoppas du återkommer med hur uträkningarna stämmer när allt är klart, Är själv mycket intresserad av lågenergi hus.. :)

/André
 
bwestlin skrev:
Jag har funderat på om vattenmantlad braskamin kan vara något att fundera på för vårt husbygge.
Uppenbarligen är det en merkostnad för detta som kanske är svår att räkna hem, men finns det något annat kring detta man bör fundera på?
Ar inne pa samma linje. Skall bygga nytt nasta sommar. Totalt ca 200 kvm. Lonar det sig att satsa pa en vattenmantlad braskamin kopplad till en acc tank som i sin tur ar kopplad till en franluftspump typ Nibe 360, eller racker det med en vanlig taljstenskamin??
Kikade pa Nordic-trabygg och det verkar riktigt bra.

Nu kommer kamin och ev acc tank sta relativt langt ifran varandra, 10-12 m kanske. Ar det nagot problem?

Ar det nagon som gjort liknande? Hur stort blev halet i planboken?

Tankte ringa till Nordic-trabygg pa mandag men det ar alltid bra med konsumenterfarenheter.
 
I tidningen Bioenergi Villa 4/06 är det ett reportage om ett hus "200kvm"som har en pellets kamin och 10 kvm sol värme.750L tank från effecta. Han gjorde av med 2500 kilo pellets.
Inte farligt tycker jag.
 
Har installerat en pallazzeti olivia braskamin och är hittintills mycket nöjd med den, eldar den mot 2x400 liter ack. tankar med elpatron som stöd (måttbeställda tankar från husqvarna). Har även förberett tankarna med solvärmeslinga och diverse andra uttag. När kaminen varit igång en stund så den är riktigt varm tror jag att den ger mer effekt till vattnet än 8kw, har inte räknat på det ännu. Effekten är beräknad på 3,5kg ved per timme.

Jag ser inga som helst problem med att värma hela vårt hus med denna (drygt 120m2 i skåne), när det så småningom blir klart...

Kaminen verkar vara ordentligt konstruerad och monterad, förutom asklådan där lufttillförseln sitter. Den består av en gjutjärnsfront med en plåt som skjuts i sidled för att justera luftflödet. Plåten är under all kritik och sluter inte tätt vid stängd ventil. Gissa om det rök in i rummet när sotaren provtryckte!

Jag köpte min olivia i eslöv hos lindkvists spis och skorsten, fick betydligt bättre pris där än hos www.nordic-trabygg.se.
 
Glömde säga att det finns två modeller där den ena är försedd med cirkulationspump och är tänkt att eldas direkt mot "radiatorerna" och den andra utan cirk. pump mot ack. tank. Finns lite andra skillnader men det är i första hand detta som styr modell.
 
Andreas_Hansson skrev:
I tidningen Bioenergi Villa 4/06 är det ett reportage om ett hus "200kvm"som har en pellets kamin och 10 kvm sol värme.750L tank från effecta. Han gjorde av med 2500 kilo pellets.
Inte farligt tycker jag.

Nä det är inte farligt snarare riktigt bra el sån förbrukning skulle alla ha.. :)

2,5 ton pellets=ca 10000 kWh + det som solen ger på 200 m2 skulle man haft.. ::)
 
Nån som upplevt problem med tjär-/sotbildning i skorstenen efter att ha eldat i en vattnmantlad under en tid? Tror mej ha sett i bruksanvisningen till någon av kaminerna att de rekomenderar endast lövved pga mindre tjärämnen. Vad får ni för rökgastemp? Kanske överkurs, men vore kul att veta...


Har föresten för mej att Nibe haft ett par vattenmantlade tidigare, men att de försvann pga idiotiska konstruktioner där vattenmanteln kylde direkt mot elden och inte enbart i de utbrännda heta rökgaserna.
 
Jag har eldat i ca 3 veckor nu och ser att det har bildats ett (svart) sotlager på vattenslingorna ovanför eldstaden. Lågorna brinner upp i mellan dessa "lameller" så det är i och för sig inte så konstigt att det sotar där. Däremot nere i eldstaden är det bara ljusgrått damm på sidorna. Ser ut som om det börjar bli dags att sota den på nåt sätt...

Jag har rökgastemperatur kring 200 grader när jag eldar för fullt.

Har bara eldat med torr och fin ved ca 95% bok resten blandat ek och björk.
 
mycket intressant att de jobbar med en sådan "flam-kylande" lösning. Har mailat både titan o nordic o frågat just om konstruktionen utan att få svar. Klart det är en utrymmesbesparande konstruktion - en enligt mej korrekt kamin måste ha större brännkammare och förmodligen ett extra drag för vattenkylningen. Tror dock inte titankaminerna är acceptabla med mitt vedförråd som består av 90% gran o tall - både när det gäller sotning och partikelutsläpp. Önskar ibland att det var mer lövträd i de norrländska skogarna, men det kanske ordnar sej snart med klimatförämdringarna...

200 grader låter som en väl fungerande anläggning - grattis!
 
Jag har otroligt dålig erfarung med VVSweb.dk
Efter den fiasco letade vi i Stor Brittaniën efter en kamin,mycket mer mojligheter,billigare.
Inte alla är CE-märkta men dem är testad enligt DIN-ISO standards,och det räcker.
 
en vatten mantlad kamin borde väl också minimera risken för att det blir tokvarmt i det rum som man eldar i... även om vi mest "myseldar" om än ganska så rejält så blir det lätt väldigt varmt i det rum man eldar i (har en icke öppen planlösning..)

en vedkamin är ju dessutom ljudlös jämfört med en pelletskamin

all värme som hamnar i tanken är ju trevlig elräkningssänkande energi.. :cool:
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Hej,

Jag har ett hus (som jag byggt själv) på 159 kvm, detta värms upp av en Airwell 9000 luft/vatten pump. Detta har fungerat utmärkt, elräkningen (den dyraste) förrra vintern var på 3,600:- inkl hushållselen. 3 personer i hushållet. Pump och vattenburet gplv köptes av Nordic. Det inköpttes även en vattenmantlad braskamin Stefano tror jag den heter, den kopplades in i fredags. jag har 1200 liter i tankarna, detta värmedes upp med kaminen till 59 grader,, sedan har jag underhållseldat under helgen, kanske 12-16 kg ved, värmepumpen har inte startat sedan i fredags. Och jag är mycket nöjd med resultat än så länge. En vattenmantlad bras kamin kan varmt rekomenderas, dels en stor mysfaktor + varmt vatten, kan det bli bättre ?
Mikael
 
  • Gilla
Mahindra
  • Laddar…
Tittar också på en Palazzetti fast vattenmantladpelletsdito då... Det är en av få tillverkare som kan gå oberoende av inomhusluften. Vi planerar att komplettera med solvärme i vettig mängd. Vi kommer förmodligen att köpa hela rasket från Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.