9 907 läst · 81 svar
10k läst
81 svar
Vattenmätaren går både bakåt och framåt efter byte av bergvärmepump
Felet är ju att backventilen saknas. Det är inte kommunens ansvar.
Ja, iaf på följande,Alfredo skrev:
https://koce1-kamstrup.ocecdn.oraclecloud.com/content/published/api/v1.1/assets/CONT9344093D1370434AAD0DE503A924A692/native/5512920_SE.pdf
Felet är att det saknas en backventil mellan varmvattenberedaren och anslutande kallvattenledning till varmvattenberedaren.V växelventil skrev:
Det felet har inget med att det saknas en backventil på inkommande kallvattenledning till fastigheten.
Så det saknas egentligen två backventiler, men ingen av dom ligger på VA-nätägarens ansvar att montera, utan bägge ska fastighetsägaren se till att det monteras.
Okej har jag missat men vart ser ni att backventilen saknas?Demmpa skrev:Felet är att det saknas en backventil mellan varmvattenberedaren och anslutande kallvattenledning till varmvattenberedaren.
Det felet har inget med att det saknas en backventil på inkommande kallvattenledning till fastigheten.
Så det saknas egentligen två backventiler, men ingen av dom ligger på VA-nätägarens ansvar att montera, utan bägge ska fastighetsägaren se till att det monteras.
moderna vattenmätare finnns det backventil i , jag fick byt min för ett par år sen efter ett tag upptäcke jag att den gick baklänges när jag inte använde något vatten så jag fick inte någon nämnbar förbrukning det visade sig att det var fel på vattenmätaren
Nja, det finns ingen inbyggd backventil i vattenmätarna från början, däremot så sätter många VA-nätägare i en insticksbackventil i vattenmätaren när mätaren byts, just för att väldigt många fastigheter saknar backventil på inkommande vattenledning.T tergo skrev:
På den bild som TS lade upp så finns det ingen backventil på kallvattenledningen till värmepumpen.V växelventil skrev:
Skulle eventuellt kunna sitta en inne i värmepumpen, men då är texten i montageanvisningen fel, där det står följande enligt TS
E Elri skrev:
P paralun skrev:
Jag undrar nog mest varför inte alla VA-nätägare sätter in en backventil om nu detta är ett reellt problem som behöver lösas. Borde rimligen inte kosta många kronor extra i samband med ett rutinutbyte av vattenmätare.Demmpa skrev:
Det görs väl också nu för tiden? För ett par decennier sen var de lite mer vilda västern, men numera brukar det ju vara krav på standardiserade mätarkonsoller med alla tillbehör för att man ens ska få en mätare och vattnet påslaget.
Backventil på inkommande vatten kan vara en god idé oavsett vad som formellt gäller.
Vad beträffar värmepumpen, om det nu verkar vara så att installatören inte har jättebra koll, föreslår jag att TS kollar pumpens installationsanvisning och försäkrar sig om att pumpen som ett minimum installeras enligt denna, med säkerhetsventiler, backventiler, påfyllningsventiler, filter, spillrör, kondensisolering och allt som krävs utanför själva pumpen. Man kan givetvis bygga anläggningen på lite olika sätt, men det kräver ju att man vet vad man gör.
Vad beträffar värmepumpen, om det nu verkar vara så att installatören inte har jättebra koll, föreslår jag att TS kollar pumpens installationsanvisning och försäkrar sig om att pumpen som ett minimum installeras enligt denna, med säkerhetsventiler, backventiler, påfyllningsventiler, filter, spillrör, kondensisolering och allt som krävs utanför själva pumpen. Man kan givetvis bygga anläggningen på lite olika sätt, men det kräver ju att man vet vad man gör.