P paralun skrev:
kan det ju även drabba grannar som får undermåligt vatten när det trycks ut bakåt
Regler och teori i all ära men händer detta någonsin i praktiken? Handlar det inte om dl/dm vatten som trycks bakåt och i praktiken aldrig kommer i närheten av några grannar, eller?

Har man kommunalt vatten och det av någon anledning blir trycklöst kan man i värsta fall tömma hela beredaren bakvägen in i ledningsnätet.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Regler och teori i all ära men händer detta någonsin i praktiken? Handlar det inte om dl/dm vatten som trycks bakåt och i praktiken aldrig kommer i närheten av några grannar, eller?
Ja, tyvärr för ofta pga saknade/trasiga backventiler.

E Elri skrev:
Blir det inte vi som får det dåliga vattnet? Är det förresten någon hälsorisk?
Ja, det är onyttigt att dricka vatten som stått still i en varmvattenberedare. Reklamera installationen så får dom komma tillbaks och göra enligt anvisningarna.

useless useless skrev:
Ja, det är onyttigt att dricka vatten som stått still i en varmvattenberedare. Reklamera installationen så får dom komma tillbaks och göra enligt anvisningarna.
Ja, jag kommer definitivt kräva att de kommer tillbaka och fixar. Vi blev lite ovänner bara för vi klagade på att de stökade ner något otroligt och bara lämnade. Såg ut som skyttegrav på undervåningen. Så chefen blev arg, för han tyckte man kunde städa själva. De tog bort gammal oljepanna och bergvärmepump samtidigt så det blev olja och vatten överallt, och de preppade inget med papp och dammsugare.

De missade isolering på köldbärarrören också, någon meter. Det påpekade jag direkt men de sa att ja det kan du ju sätta på sen om du vill. Så de står och doppar kondens.

Även skvallerröret från expanssionskärlet på köldbäraren sitter inte fast. Hänger bara rakt ner, 2m långt. Krävs ju ingen stor kraft för att knäcka kopplingen upptill om man kommer åt röret.

nä som sagt, ska samla ihop allt som de får åtgärda. Ser ni något mer på bilden så hojta gärna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
kan man i värsta fall tömma hela beredaren bakvägen in i ledningsnätet.
Jag förstår att man kan men jag undrade hur ofta det i praktiken var ett reellt problem.

P paralun skrev:
Ja, tyvärr för ofta pga saknade/trasiga backventiler.
Finns det några källor/dokumentation till att detta ofta i praktiken medför problem? På vilket sätt har du ofta stött på problem på grund av detta?

I praktiken är det inget större problem. Jag tror inte många blir sjuka i Sverige av att dom råkar tappa upp ett glas vatten direkt efter att ha spolat varmvatten så man får med det som ligger kvar i pipen....

Men reglerna finns av en anledning och anlitar man en firma så förväntar man sig att dom utför jobbet fackmannamässigt och enligt gällande branschregler. Men att dom inte har någon aning om varför mätaren går baklänges tyder ju tyvärr på att dom har noll koll...

useless useless skrev:
Men reglerna finns av en anledning och anlitar man en firma så förväntar man sig att dom utför jobbet fackmannamässigt och enligt gällande branschregler.
Absolut, håller med!

useless useless skrev:
att dom inte har någon aning om varför mätaren går baklänges tyder ju tyvärr på att dom har noll koll...
Noll koll är tyvärr inte helt ovanligt... :cry:

Alfredo Alfredo skrev:
Finns det några källor/dokumentation till att detta ofta i praktiken medför problem? På vilket sätt har du ofta stött på problem på grund av detta?
Jag går inte in på varför jag ger ett så säkert svar, om en vattenmätare snurrar baklänges så borde man som ägare själv inse att vatten går bakåt ut i nätet och då kan komma till en granne.
Så "gör om - gör rätt"! Enkelt!;)

P paralun skrev:
Jag går inte in på varför jag ger ett så säkert svar
Helt upp till dig naturligtvis men "tvärsäkra" svar utan några stöd väcker ofta skepsis.

Alfredo Alfredo skrev:
Helt upp till dig naturligtvis men "tvärsäkra" svar utan några stöd väcker ofta skepsis.
Menar du på fullaste allvar att man som ägare inte ska fundera över faktumet att en vattenmätare snurrar baklänges och vad risken då är för sina goda grannar?

Jag tror nog inte det är den första tanken hos gemene Svensson. Snarare huruvida det påverkar fakturan från vattenbolaget (vilket den här tråden också visar).

useless useless skrev:
Jag tror nog inte det är den första tanken hos gemene Svensson. Snarare huruvida det påverkar fakturan från vattenbolaget (vilket den här tråden också visar).
För min del är det egentligen sekundärt om det påverkar fakturan. I första hand var jag ute efter varför det blir så, sen även för att jag är skeptiskt till installatören och misstänker att de slarvat med installationen. Om det blir hälsofarligt vatten för mig eller mina grannar är förstås viktigast.

useless useless skrev:
Jo men då kanske vi har tänt ett ljus som får fler att reflektera över en vattenmätare som snurrar baklänges.

Sen orkar jag inte leta rätt på rätt ABVA för det här, mest vanligt är sprinkleranläggningar som efter några år med dåligt undehåll gör att vatten läcker bakåt.

• Gilla
Lorpar
  • Laddar…
E Elri skrev:
Hej, har precis bytt vår bergvärmepump och det hela blev klart igår.

Den gamla stod och småläckte så jag har haft koll på vattenmätaren som då sakta tickat framåt och det har droppat från gamla pumpen. Förväntade mig att det här problemet skulle försvinna med nya pumpen istallerad, vilket det till viss del gjorde.

Men nu till problemet. Vattenmätaren går lite bakåt och framåt hela tiden. Vad kan detta bero på? tryckpulser någonstans?

Har en väldigt gammal mätare, säkert 70 tal (analog), betyder det att räknaren kommer räkna extra för vattnet som går bakåt?

Frågade istallatören vad han trodde det kunde va men han hade ingen aning, så jag vänder mig till er istället :)
Tror du ska kontakta kommunen och felanmäla för som installatörer åtgärdar vi inte vattenmätare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.