52 729 läst · 89 svar
53k läst
89 svar
Vattenfråga tingsrätt granne
▪️Hur kommer det sig att man ens diskuterar priset på saltet? Herregud, vad spelar det för roll om det är 100, 200 eller 300 kr? Grannen har vatten till sitt hus från SONENS ANLÄGGNING och här diskuteras det saltkostnaden? Detta måste vara väldigt svenskt!
▪️Grannen åker alltså snålskjuts på sonens godhet/flathet och får rent och fint vatten för en skitsumma. Alla andra kostnader ska sonen då stå för? Om anläggningen behöver servas, repareras eller bytas ut helt eller delvis?
▪️Snälla snälla, säg att detta är en ”troll-tråd”! Jag står knappt ut med tanken att vi i forumet ens diskuterar saltpriset. (Och så undrar vi, varför vi står ut med alla kriminella som förstör vårt underbara land? Kanske kan vi hjälpa dem lite till…. De har ju uppenbart haft det svårt tidigare och detta har format dem. Inte deras fel…. Snälla, vi ber om förlåtelse för att NI kriminella är dumma mot varandra och skjuter och spränger varje jävla vecka…. Vi ska bättra oss…. Vi lovar….Förlåt….) Jag spyr….
▪️DETTA ÄR LITE SAMMA SAK. Vi letar efter billigare saltpriser. Bemödar oss om att lägga upp printscreen bilder på olika företag som säljer saltet billigare. Vi letar efter möjligheter att få slut på vatten-snyltar-avtalet. Lagliga möjligheter. Ger råd om att det BÄST VORE NOG ATT SONEN MED FAMILJ FLYTTAR. Samma sak som man diskuterar att det mobbade barnet ska byta klass…. Vart fan är vi på väg?
▪️Det kan/får inte finnas människor som accepterar att bli hånade, ifrågasatta gällande kvaliteten på utfört GRATISARBETE, slagna/misshandlade och störda av oljud, dieselavgaser osv. Människor som måste lägga tid, tankar, kostnader, hälsa på att grannen jävlas.
▪️Att frågan ens ställs här i forumet, får en verkligen att fundera. Denna fråga liksom många andra frågor. ”Hjälp, någon har byggt ett hus på MIN TOMT. Vad kan JAG göra?” ”Hjälp, hantverkarna sover över liggandes i fina 30 000 kronors soffan. Kan vi göra något eller måste vi acceptera? Kanske reducera fakturan lite?”
▪️OCH så fortsätter det nästan dagligen. Svaren TS får är även de oftast väldigt speciella. ”Kanske kan du sälja en bit av din mark till han som byggt på din mark”. ”Du bör nog vända dig till firmans ägare angående att de anställda sover i din dyra soffa”.
▪️RIV HUSHELVETET!
▪️SKICKA FAKTURA på motsvarande vad rengöring/reparation kostar av soffan. Bifoga vad hotellnätter kostar för att övernatta olovligt. OSV!
▪️Passus; Jag hade en tidigare sambo som skänkte mig alla möbler efter vi separerade. Han ville börja om med nya möbler. Flera år senare kom ett brev från en advokat där ex-sambon krävde mig på pengar för möblerna han ansett att jag behållit mot hans vilja.
JAG gjorde processen väldigt kort; skrev ett brev där jag framhöll att jag fått möblerna i gåva, MEN om det nu var så att ex-sambon hävdade något annat, ja, då måste JAG se det som att JAG MAGASINERAT HANS MÖBLER och att exet då måste betala mig för att jag gjort detta (mot min vilja 😉). Räknade fram antal kubikmeter x antal månader/år och kollade vad detta skulle kostar hos företag som magasinerar möbler.
Skrev ihop en faktura som bifogades brevet. Skickade detta till ex-sambons advokat. (Beloppet överskred långt det belopp som hans advokat yrkat på) Genom min advokat fick jag bara höra, att exets advokat tyckte jag hade en ”vass penna” och att de tog tillbaka sitt krav. SÅ SKA EN SLIPSTEN DRAS!
❤️❤️❤️❤️
▪️Grannen åker alltså snålskjuts på sonens godhet/flathet och får rent och fint vatten för en skitsumma. Alla andra kostnader ska sonen då stå för? Om anläggningen behöver servas, repareras eller bytas ut helt eller delvis?
▪️Snälla snälla, säg att detta är en ”troll-tråd”! Jag står knappt ut med tanken att vi i forumet ens diskuterar saltpriset. (Och så undrar vi, varför vi står ut med alla kriminella som förstör vårt underbara land? Kanske kan vi hjälpa dem lite till…. De har ju uppenbart haft det svårt tidigare och detta har format dem. Inte deras fel…. Snälla, vi ber om förlåtelse för att NI kriminella är dumma mot varandra och skjuter och spränger varje jävla vecka…. Vi ska bättra oss…. Vi lovar….Förlåt….) Jag spyr….
▪️DETTA ÄR LITE SAMMA SAK. Vi letar efter billigare saltpriser. Bemödar oss om att lägga upp printscreen bilder på olika företag som säljer saltet billigare. Vi letar efter möjligheter att få slut på vatten-snyltar-avtalet. Lagliga möjligheter. Ger råd om att det BÄST VORE NOG ATT SONEN MED FAMILJ FLYTTAR. Samma sak som man diskuterar att det mobbade barnet ska byta klass…. Vart fan är vi på väg?
▪️Det kan/får inte finnas människor som accepterar att bli hånade, ifrågasatta gällande kvaliteten på utfört GRATISARBETE, slagna/misshandlade och störda av oljud, dieselavgaser osv. Människor som måste lägga tid, tankar, kostnader, hälsa på att grannen jävlas.
▪️Att frågan ens ställs här i forumet, får en verkligen att fundera. Denna fråga liksom många andra frågor. ”Hjälp, någon har byggt ett hus på MIN TOMT. Vad kan JAG göra?” ”Hjälp, hantverkarna sover över liggandes i fina 30 000 kronors soffan. Kan vi göra något eller måste vi acceptera? Kanske reducera fakturan lite?”
▪️OCH så fortsätter det nästan dagligen. Svaren TS får är även de oftast väldigt speciella. ”Kanske kan du sälja en bit av din mark till han som byggt på din mark”. ”Du bör nog vända dig till firmans ägare angående att de anställda sover i din dyra soffa”.
▪️RIV HUSHELVETET!
▪️SKICKA FAKTURA på motsvarande vad rengöring/reparation kostar av soffan. Bifoga vad hotellnätter kostar för att övernatta olovligt. OSV!
▪️Passus; Jag hade en tidigare sambo som skänkte mig alla möbler efter vi separerade. Han ville börja om med nya möbler. Flera år senare kom ett brev från en advokat där ex-sambon krävde mig på pengar för möblerna han ansett att jag behållit mot hans vilja.
JAG gjorde processen väldigt kort; skrev ett brev där jag framhöll att jag fått möblerna i gåva, MEN om det nu var så att ex-sambon hävdade något annat, ja, då måste JAG se det som att JAG MAGASINERAT HANS MÖBLER och att exet då måste betala mig för att jag gjort detta (mot min vilja 😉). Räknade fram antal kubikmeter x antal månader/år och kollade vad detta skulle kostar hos företag som magasinerar möbler.
Skrev ihop en faktura som bifogades brevet. Skickade detta till ex-sambons advokat. (Beloppet överskred långt det belopp som hans advokat yrkat på) Genom min advokat fick jag bara höra, att exets advokat tyckte jag hade en ”vass penna” och att de tog tillbaka sitt krav. SÅ SKA EN SLIPSTEN DRAS!
❤️❤️❤️❤️
Alla avtal kan hävas blott för att den ena parten vill det.B Bernt Eskil skrev:Tack för ert kunnande. Tittar jag på saken så känner jag dock viss oro.
Sonen gick också igång lite på det här med hävning av avtalet. Sedan September när dom möttes på den förberedande förhandlingen måste grannen ha blivit lite skrämd, för sedan dess har den tidigare förliknings summan betalats, 200:-. Det är ju också den summan som tingsrättens dom säger är den grannen ska betala. Då är dom senaste 7 månaderna ”rätt” betalade enligt tingsrätt.
Felande månader är således Mars- Augusti, vilket det står i domen att grannen skall justera.
I mina okunniga ögon borde således en hävning vara försent nu?
Dock läst på om uppsägning och ni verkar vara något på spåret i det ni skriver om att ge skälig uppsägningstid.
Men vad kan ett rimligt skäl till uppsägningen vara. Sonen vann ju en del av målet, men blir det inte lite sandlåde nivå, att ”jag fick inte igenom min höjning så nu säger jag upp överenskommelsen”.
Alternativt: köp 25 säckar salt i månaden, gå till tingsrätten med den nya redovisade kostnaden på 199*25 kr i månaden. Priset i avtalet justeras till det, grannen betalar det nya enligt av tingsrätten fastställda priset. Återgå till köp av normalt antal säckar salt i månaden.
Inled uppsägning av avtal för planerat underhåll och förändring i brunnen, att det ska borras om eller något dylikt 🤔 Vattenförsörjningen kommer därför ej att kunna tillgodoses för grannen.
🙆
Vars går slangen? Kanske är något grovjobbet där som ska göras som utgör en bra grund till att avtalet mäste hävas, för att det ska dit ett dike eller bara en fiskdamm 🤔
🙆
Vars går slangen? Kanske är något grovjobbet där som ska göras som utgör en bra grund till att avtalet mäste hävas, för att det ska dit ett dike eller bara en fiskdamm 🤔
Jag ha då i alla fall lyckats få dom att korrigera beslut från både kommunen och Försäkringskassan.Mats-S skrev:
Skulle vilja påstå att det beror på vilka bevis man lägger fram. Man behöver läsa på en hel del själv eller nyttja en jurist.
Leder till att jag tycker han borde anlita en duktig jurist för att bli av med avtalet på lagliga grunder som håller i en domstol.
Redigerat:
Spännande fråga, även om jag förstår att det är jobbigt för de inblandade. En rättsprocess kostar bara massa pengar.
Oftast är det enklare att gå runt...
Säg upp avtalet och begär en omförhandling då du avser att "renovera" din reningsanläggning. Att renovera en anläggning är ett beslut som du äger och orsaken kan vara hur diffus som helst
Sedan finns det lite mindre rumsrena men full lagliga åtgärder, hävda att du får ett ordentligt tryckfall i din fastighet och måste i första hand säkerhet ställa din vattenförsörjning. Det står förmodligen inte i Ert avtala hur mycket vatten din granne har rätt till...
- sätt in en strypning men stäng inte av vattnet.
Står det att Ni ska förse grannen med rent vatten eller bara vatten... Koppla förbi filtret...
Jag hade kört på renoveringsalternativet, det tvingar grannen till förhandlingsbordet... Glöm inte att ta med vattenkostnaden. avskrivningen på anläggningen och serviskostnaden plus en indexklausul
Lycka till // Stefan
Oftast är det enklare att gå runt...
Säg upp avtalet och begär en omförhandling då du avser att "renovera" din reningsanläggning. Att renovera en anläggning är ett beslut som du äger och orsaken kan vara hur diffus som helst
Sedan finns det lite mindre rumsrena men full lagliga åtgärder, hävda att du får ett ordentligt tryckfall i din fastighet och måste i första hand säkerhet ställa din vattenförsörjning. Det står förmodligen inte i Ert avtala hur mycket vatten din granne har rätt till...
- sätt in en strypning men stäng inte av vattnet.
Står det att Ni ska förse grannen med rent vatten eller bara vatten... Koppla förbi filtret...
Jag hade kört på renoveringsalternativet, det tvingar grannen till förhandlingsbordet... Glöm inte att ta med vattenkostnaden. avskrivningen på anläggningen och serviskostnaden plus en indexklausul
Lycka till // Stefan
Avtalet skall sägas upp inte hävas. Viss juridisk skillnad. En hävning kan göras tex pga att en part inte skött sina åtagnden. Nog detta man tolkat in med att det inte går då grannen gjort rättelse. Mao finns ingen grund för hävning längre.
Uppsägning av avtal kan man göra för de flesta avtal om de inte strider mot innehåll i avtal eller rådande lag. För att man inte vill ha kvar grannen som kund i sin anläggning längre.
Uppsägning av avtal kan man göra för de flesta avtal om de inte strider mot innehåll i avtal eller rådande lag. För att man inte vill ha kvar grannen som kund i sin anläggning längre.
Läser tråden med stigande förvåning i min juridiskt okunnighet skulle jag bara efter all negativ respons från grannen monterat en kran på hans ledning och vridit ned flödet till ett stilla strilande som jag ser det har han ingen grund för klagomål då leverans av visst antal liter/minut knappast är reglerat i överenskommelsen
Sedan var det ett utmärkt råd om att ringa polisen vid "störande ljud" de bokför varje tillfälle
Kan bli bra att hänvisa till framöver
Sedan var det ett utmärkt råd om att ringa polisen vid "störande ljud" de bokför varje tillfälle
Kan bli bra att hänvisa till framöver
Jag börjar gilla tanken på uppsägning, det som fortfarande känns oroande är tanken på att sonen skulle dömas till skadestånd och t.ex. bli tvungen att bekosta en brunn åt grannen.
Avtalet är skrivet som ett avtalsservitut där det är inskrivet att det är upprättat i 3 ex varav lantmäteriet har ett. Det var dock grannen som skulle skicka in avtalet men gjorde aldrig det. Sonen har också i efterhand upptäckt att avtalet saknar vissa formkrav, så att grannen snabbt skulle kunna skicka in det nu för att få det registrerat finner jag osannolikt.
Grannen har ju skriftligen uppgett att det inte går att lita på min son, att förtroendet är helt obefintligt samt vattenanläggningen missköts. Så även grannen borde ju ha ett intresse av att bli självförsörjande på vatten men jag tror det kommer bli en jobbig process, men det kommer att vara värt det.
Avtalet är skrivet som ett avtalsservitut där det är inskrivet att det är upprättat i 3 ex varav lantmäteriet har ett. Det var dock grannen som skulle skicka in avtalet men gjorde aldrig det. Sonen har också i efterhand upptäckt att avtalet saknar vissa formkrav, så att grannen snabbt skulle kunna skicka in det nu för att få det registrerat finner jag osannolikt.
Grannen har ju skriftligen uppgett att det inte går att lita på min son, att förtroendet är helt obefintligt samt vattenanläggningen missköts. Så även grannen borde ju ha ett intresse av att bli självförsörjande på vatten men jag tror det kommer bli en jobbig process, men det kommer att vara värt det.
Det kan ju eventuellt ställa till det lite mer. Om man nu utgår ifrån att avtalsservitutet ändå går igenom eller gäller (Vilket det nog gör, om det nu även legat till grund i stämningarna) . Du skriver att Lantmäteriet har ett ex. Dom lägger väl sig väl inte i avtalsservitut, bara officialservitut.B Bernt Eskil skrev:Jag börjar gilla tanken på uppsägning, det som fortfarande känns oroande är tanken på att sonen skulle dömas till skadestånd och t.ex. bli tvungen att bekosta en brunn åt grannen.
Har Sonen skrivit på ett Avtalsservitut så är det ju gällande me det innehåll som står (Och inget annat). Det är nog värre att bli av med än ett vanligt avtal.
Frågan är vad det står att man upplåter. tex står det uttryckligen att Avhärdning rening mm skall ingå. Eller står det att han skall ha rätt till brunn etc? Kan du lägga upp avtalet anonymiserat?
En väg runt kan vara att helt enkelt frikoppla grannen från anläggningen och sen låta honom nyttja brunnen, men får själv ombesörja egen anläggning etc. Beror lite på hur det är skrivet. Jag hade kunnat tänka mig att ange filter avhärdning mm, skall bytas ändras, och kommer vara dimensioenrat enabrt för en fastighet, och flytats till nytt pumphus. Grannen måste därför tillse egen pump och filtrering....
men som skrivits, du kan nog behöva viss juridisk hjälp.
Här behövs juridiskt stöd så man inte sätter sig i en dålig sits. Man kan ju alltid dra tillbaka uppsägningen men det kan ju i det läget redan ha kostat pengar för jurister osv.B Bernt Eskil skrev: