7 504 läst · 67 svar
8k läst
67 svar
vattenfilter till detta testresultat
då kanske pumpen får vara kvar som den är, men att man kopplar bort tanken..
och istället monterar in en sån här på vattenledningen?
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/
räcker 60 liter tror ni?
och istället monterar in en sån här på vattenledningen?
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/
räcker 60 liter tror ni?
Som jag skrev tidigare är trycket i stort inget att tänka på det är närmast samma oavsett läge för inkoppling av filtret däremot flödet i många fall positivt högre. För TS med sin lilla tank blir valet utan betydelse. Däremot kan valet av mässan som du sagt vara väsentlig oavsett det är för TS att tänka på.M mogge_73 skrev:
Se detta som lite av en vädjan från min sida att om det är möjligt även i BH forum försöka ansluta till något som är tekniskt/fysikaliskt enkelt och korrekt dvs kör inte vidare i spåret högre tryck beroende på placering. Själv ser jag väldigt praktiskt på TS fråga och där spelar med nuvarande uppställning placeringen ingen roll.
//MBW
jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang GK100.
jag förstår helt enkelt inte vad du menar? =)
jag förstår helt enkelt inte vad du menar? =)
Jag menar bara att i ditt fall med vad du har visat och skrivit i tråden spelar det väldigt liten roll på vilken sida du kopplar in filtret. Viktigare är tex det mogge skriver om att du väljer en vettig massa till det.
Och sen nu senast försöker jag bara få proffs på detta som tex mogge att ännu mer framstå så genom att inte villa bort sig i enkla tekniska faktapunkter. Dvs att det är flödet som är väsentligt vid inkoppling på delen mellan pump och ack inte trycket det är för detta sammanhanget lika på båda sätten. Och för dig med lilla hydropressen och korta gångtiden då inte mycket att bry sig om.
Sätt dig gärna själv in i hur olika filter funkar det är enkelt. Då ser du att pH höjande såna kan vara placerade på båda sidor och kan kanske bättre anpassa det du kommit över för ditt fall.
//DMBW
Och sen nu senast försöker jag bara få proffs på detta som tex mogge att ännu mer framstå så genom att inte villa bort sig i enkla tekniska faktapunkter. Dvs att det är flödet som är väsentligt vid inkoppling på delen mellan pump och ack inte trycket det är för detta sammanhanget lika på båda sätten. Och för dig med lilla hydropressen och korta gångtiden då inte mycket att bry sig om.
Sätt dig gärna själv in i hur olika filter funkar det är enkelt. Då ser du att pH höjande såna kan vara placerade på båda sidor och kan kanske bättre anpassa det du kommit över för ditt fall.
//DMBW
tack för förtydligandet!
nu är jag med på vad du menar..
tror det blir enklare i mitt fall att klippa ledningen och montera kopplet och låta bli att röra pumpen.
om det nu är väldigt liten skillnad i just mitt fall..
nu är jag med på vad du menar..
tror det blir enklare i mitt fall att klippa ledningen och montera kopplet och låta bli att röra pumpen.
om det nu är väldigt liten skillnad i just mitt fall..
Du får ett avsevärt högre tryck och flöde från en pump än vad ett tryckkärl levererar. Ett tryckkärl är begränsat av vad tryckströmbrytaren är inställd på samt flödet av hur mycket vatten man tar ut.
Därför bör man alltid montera uppströmsfilter före tryckkärlet. Ett pH-filter med backspolningsautomatik kompenserar man det mindre trycket med längre backspolning och kan då placeras efter tryckkärl.
Effekten man vill ha är att vattnet stannar tillfälligt i filtret efter pumpen stängt av, när sedan tryckströmbrytaren startar pumpen vid 2bar, fyller pumpen snabbt tryckkärlet (vilket lyfter massan) och stänger sedan av sig igen osv.
Detta är två olika tekniker att lyfta pH-värdet på. Nackdelen med just uppströms är att man bara rör om massan vid vattenuttag tre veckor på semester och massan står still. Därför måste man hålla lite koll på massan.
Därför bör man alltid montera uppströmsfilter före tryckkärlet. Ett pH-filter med backspolningsautomatik kompenserar man det mindre trycket med längre backspolning och kan då placeras efter tryckkärl.
Effekten man vill ha är att vattnet stannar tillfälligt i filtret efter pumpen stängt av, när sedan tryckströmbrytaren startar pumpen vid 2bar, fyller pumpen snabbt tryckkärlet (vilket lyfter massan) och stänger sedan av sig igen osv.
Detta är två olika tekniker att lyfta pH-värdet på. Nackdelen med just uppströms är att man bara rör om massan vid vattenuttag tre veckor på semester och massan står still. Därför måste man hålla lite koll på massan.
Skillnaden är säkert för ditt fall så liten att det inte går att avgöra vilket som blir bäst. Och om du spolar som du skrev så att pumpen knappast stannar en längre stund då och då håller du filterbädden i bra form. Då kan du själv hålla reda på att du har den parametern under kontroll på ett enkelt sätt.
Vad är det som får dig att skriva detta upprepade gånger? Trycket i detta fallet har du helt missuppfattat det är bara flödet som ger skillnad här. Och TS verkar enkelt kunna mätta pumpen via tappning och då enkelt få samma jobb gjort i massan och så mycket och länge som önskas.M mogge_73 skrev:Du får ett avsevärt högre tryck och flöde från en pump än vad ett tryckkärl levererar. Ett tryckkärl är begränsat av vad tryckströmbrytaren är inställd på samt flödet av hur mycket vatten man tar ut.
//DDMBW
Nu blev jag nyfiken och lite fundersam här! Två frågor:
1. Vad avses med "uppströmsfilter" här?
2. Jag har fått lära mig att ett sånt där litet 1"-patronfilter måste sitta efter hydropressen eftersom dess volym inte klarar det stora flöde som uppstår när pumpen fyller upp trycktanken. Flödet från hydropressen ut i tappvattenledningen däremot är lagom stort. Men det som diskuteras här är en sån där stor behållare som står på golvet och innehåller någon sorts massa, och är det i det fallet alltså okay att sätta det mellan trycktank och hydropress? Vad är i så fall eventuella för- och nackdelar med detta?
1. Vad avses med "uppströmsfilter" här?
2. Jag har fått lära mig att ett sånt där litet 1"-patronfilter måste sitta efter hydropressen eftersom dess volym inte klarar det stora flöde som uppstår när pumpen fyller upp trycktanken. Flödet från hydropressen ut i tappvattenledningen däremot är lagom stort. Men det som diskuteras här är en sån där stor behållare som står på golvet och innehåller någon sorts massa, och är det i det fallet alltså okay att sätta det mellan trycktank och hydropress? Vad är i så fall eventuella för- och nackdelar med detta?
Nej, man ska inte sätta ett patronfilter mellan pump och tryckkärl. Det blir för högt tryck och man riskerar då att trycka sönder filtret.
Anledningen till varför man har ett tryckkärl är just för att man ska kunna reglera trycket i huset. Pumpen bygger upp trycket till oftast mellan 2-4bar. En pump kan bygga ett högre tryck men man ska aldrig ha ett högre tryck än 6bar. Man har därför en säkerhetsventil oftast på just 6bar.
Anledningen till varför man sätter uppströms mellan pump och tryckkärl är just för att pumpen då effektivt lyfter ph-massan. Efter tryckkärlet så blir det för lågt tryck och flöde när man tar vattnet ur en ex.kökskran.
När man använder en automatiskbackspolning backspolar man med ett högre flöde direkt ut i avloppet och under en längre tid.
Anledningen till varför man har ett tryckkärl är just för att man ska kunna reglera trycket i huset. Pumpen bygger upp trycket till oftast mellan 2-4bar. En pump kan bygga ett högre tryck men man ska aldrig ha ett högre tryck än 6bar. Man har därför en säkerhetsventil oftast på just 6bar.
Anledningen till varför man sätter uppströms mellan pump och tryckkärl är just för att pumpen då effektivt lyfter ph-massan. Efter tryckkärlet så blir det för lågt tryck och flöde när man tar vattnet ur en ex.kökskran.
När man använder en automatiskbackspolning backspolar man med ett högre flöde direkt ut i avloppet och under en längre tid.
Flödet styrs mest av storleken på rören, i köket är det oftast 15mm, ink.vatten oftast 32mm.GK100 skrev:
Det är en väldig skillnad! Prova att andas i ett sugrör, spelar ingen roll hur mycket du tar i, du är begränsad av volymen.
En pump med 32mm kan utan problem leverera 30-40 min/liter. Den fyller en hydropress på några sekunder. Öppnar du en kran tar du max ut 5-10liter per min. Väldigt stor skillnad på flöde. Trycket regleras även mellan 2-4bar. Trycket innan tryckkärlet är mycket högre.
5-10 liter/min räcker inte för att orka lyfta ph-massan.
Nu ska jag inte upprepa detta något mer och bjuder dig därför en godkväll!
Med vänliga hälsningar Morgan
Det väsentliga jag hela tiden är ute efter är att det bara är flödet genom filtret som gör verkan inte var det är placerat. Det går lika bra att nå det flödet på andra sidan acken om uttaget är stort, nu är det ofta som du skriver inte det på den sidan men det har inte mycket med tryck att göra det var min invändning. I fallet med TS utrustning verkar det som att en rejäl tappning ger kontinuerlig pumpning dvs flödet är inte direkt bättre på någondera sidan där.M mogge_73 skrev:
Så om du omformulerar till:
är vi helt överens och hälsar godkväll.M mogge_73 skrev:
tack för alla svar! otroligt uppskattat!
idag får jag troligen filtret, men det verkade som han inte hade kvar bypasskopplet =/
egentligen ingen bid deal, men det är inte så enkelt att gå och köpa några kulventilter och T-rör för mig..
jo visst finns ahlsell men där handlar jag inte pga deras prissättning mot mig
jag får nog lägga en beställning hos rinkaby, och då blir det troligen även en hydropress =)
idag får jag troligen filtret, men det verkade som han inte hade kvar bypasskopplet =/
egentligen ingen bid deal, men det är inte så enkelt att gå och köpa några kulventilter och T-rör för mig..
jo visst finns ahlsell men där handlar jag inte pga deras prissättning mot mig
jag får nog lägga en beställning hos rinkaby, och då blir det troligen även en hydropress =)