Du har redan fått flera råd om att åtgärda pH / hårdhet.
Kan bara bekräfta att det är en parameter att ta hänsyn till. Beredare och ledningar i koppar skadas mer än vad man kanske tror av detta! (har samma problem i mitt fritidshus)

C camaro1969 skrev:
en sak till jag undrar mogge, (har läst flera trådar där du svarat på liknande frågor och det märks att du kan din sak)
jag har en enkel hydroforpump lik denna:

[länk]

du nämner i andra trådar att man ska ha filtret mellan pump och hydrofor, det blir svårt för mig gissar jag, går det lika bra att montera efter denna hydroforpump?
Ja, ett uppströmsfilter skall monteras mellan pumpen och tryckkärlet. Det är för att få så högt tryck och flöde som möjligt, detta för att massan skall flyttas runt och inte bränna ihop. Efter tryckkärlet blir det för lågt tryck och flöde.

M mogge_73 skrev:
Ja, ett uppströmsfilter skall monteras mellan pumpen och tryckkärlet. Det är för att få så högt tryck och flöde som möjligt, detta för att massan skall flyttas runt och inte bränna ihop. Efter tryckkärlet blir det för lågt tryck och flöde.
hur gör man då när man har den pumplösningen som jag har? då kan jag inte ha något filter?

tack för svar angående kalket, jag får fundera på det, men kan ju va värt att testa till det priset.
bekanten som använde det bytte massan varje år, det skulle vara okej för mig med isåfall

Varför skulle du inte kunna det? Det är bara att montera en pypass mellan pump och trycktanken.
Beroende på pH-värdet behöver du en viss lösningsgrad på massan. Har din granne ett annat pH-värde så kan det fungera för honom men kanske inte för er, men är det så billigt så testa.

Vad har du för pump?

Du sätter bara en bypass-koppling mellan pumpen och trycktanken.
Bypass-koppling med röda spakar för installation mellan pump och trycktank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koppla loss flexslangen mellan pumpen och hydropressen, anslut på bypass-kopplingen och sedan tillbaka till hydropressen med en ny flexslang. Sen ansluter du filtret med två flexslangar in/ut.

Montera bypass på väggen och sedan ansluta med flexslangar.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Du kan sätta in filtret mellan pump och hydropress på den det är bara att dra om där du har slangen så filtret kommer in mellan där. Sen är frågan hur mycket skillnad det ger med tanke på den lilla tanken gentemot att du sätter filtret på utgående sida. Det är ju korta drifttider mot den så det lite högre flödet kommer inte göra så mycket verkan. Trycket är samma oberoende bara flödet som är lite större vid fyllning via pumpen mot vid uttag mot förbrukning.

Har du tillgång till filter så montera in det oberoende vilken sida du väljer. Och jag tycker som mogge att du ska kosta på dig lite bra massa tex 50/50 blandningen. Ingen mening att kladda med annat som är bäst använt sänkt ner i brunnen.

okej, men blir inte resultatet av det att när man använder vatten, och pumpen går, att vattnet går från brunnen, genom pumpen och sen till kranen. utan att passera filtret?

jag har en backventil i min brunn, så hela den slangen är som trycksatt när pumpen stannat.

hmm jag kanske tänker galet nu, ska se om jag hittar bild på just min pump, den borde finnas här i forumet då jag tidigare frågat om kopplingar... återkommer =)

här är min pump.

Vattenpump med anslutna plast- och stålomspunna slangar enligt beskrivningen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vattnet kommer från brunnen i den vänstra plastslangen.
stålomspunna slangen går till tanken

och uppe till höger går vattnet till hushållet

aah nu fattar jag, kopplet till filtret ska alltså sitta overst på pumphuset, den rostfria anslutningen, och sedan ska slangen till tanken samt hushållet monteras..

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan sätta in filtret mellan pump och hydropress på den det är bara att dra om där du har slangen så filtret kommer in mellan där. Sen är frågan hur mycket skillnad det ger med tanke på den lilla tanken gentemot att du sätter filtret på utgående sida. Det är ju korta drifttider mot den så det lite högre flödet kommer inte göra så mycket verkan. Trycket är samma oberoende bara flödet som är lite större vid fyllning via pumpen mot vid uttag mot förbrukning.

Har du tillgång till filter så montera in det oberoende vilken sida du väljer. Och jag tycker som mogge att du ska kosta på dig lite bra massa tex 50/50 blandningen. Ingen mening att kladda med annat som är bäst använt sänkt ner i brunnen.
precis, tanken är väldigt liten, kanske går lika bra att montera in filtret på ledningen till hushållet..

pumpen går i princip hela tiden när man spolar i kranen

Du ska sätta den innan tryckkärlet, det ger ett högre tryck och flöde. Sätter du den efter tryckkärlet får du aldrig högre tryck än 4bar. Och oftast släpper inte kranen ut mer än 5-10liter per min. Du får mer skjuts mellan pump och tryckkärl.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
kanske man skulle passa på att köpa en "riktig" vattenpump och en större hydropress i samband med att man monterar in vattenfiltret.

känns lite EPA att ha en sån här som står löst på golvet och hoppar omkring...

om jag köper ett begagnat filter har jag ju några tusenlappar tillgodo, då kanske pump + tank vore en bra investering?

Pumpen ser rejäl ut, men ett större tryckkärl är aldrig fel. Det gör att pumpen får vila längre.
Välj en hydropress i komposit med tanke på pH-värde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.