279 läst · 1 svar
279 läst
1 svar
Vatten under takpapp ok?
Hej!
Jag bor sedan 2024 i ett radhus byggt 2008.
På vinden har jag upptäckt att det vid regn är takläckage då det blir fuktigt och droppar vid rörgenomföringen för köksfläkten samt på några ställen där genomgående skruvändar från yttertaket syns i träpanelen.
Läckan vid rörgenomföringen har nyligen tätats och tycks vara ok nu.
Min fråga är om takpappen kan ha skadats av att vatten trängt in mellan pappen och underliggande träpanel?
Eller är den ok nu när läckaget är åtgärdat och det torkar upp med tiden?
Vänliga hälsningar,
Jonas
På vinden har jag upptäckt att det vid regn är takläckage då det blir fuktigt och droppar vid rörgenomföringen för köksfläkten samt på några ställen där genomgående skruvändar från yttertaket syns i träpanelen.
Min fråga är om takpappen kan ha skadats av att vatten trängt in mellan pappen och underliggande träpanel?
Vänliga hälsningar,
Jonas
Tackpappen kommer inte skadas av vatten.B Bostad1 skrev:Hej!
Vänliga hälsningar,
Jonas
Men organiskt material som träet under kan skadas eller börja mögla. Det gäller att torka ut ordentligt, och det kan vara svårt och ta lång tid. Men är det öppet under sponten så borde det torka ut över ett antal månader (eller fortare med tex värmefälkt)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Fågelskydd skorsten
Tak & Vind