245 462 läst · 768 svar
245k läst
768 svar
Vårt första hus, ett 1,5-planshus från -76
Ja det där med plast blir man nog aldrig riktigt klok på vad som egentligen gäller. Snickarna vi använde oss av sa att det inte skadar med plasten iaf så vi kör på det. Det kommer ju alltid att vara varmare i uterummet än vad det är ute iaf på vintern.H hemljuvahem86 skrev:
Jag vet inte hur snobben kommer göra men jag kommer ha underhållsvärme på hela vintern, kanske 10-15 grader. Då kan inte plasten spela någon roll då luften kan torka inomhus. Alternativet är att köra med ångbroms som tillåter en viss fuktvandring
Vi kommer att hålla plusgrader iaf, har inte bestämt närmare hur många, helst skulle man ju vilja mäta effektförbrukningen på golvvärmen för att se hur mycket den drar.Ramnemark skrev:
Om du tror att det kan bli kallare inne i uterummet än utanför på vintern så ska du skippa plast.
Vinter partier är dyrt, det är knappast som att man tjänar in den kostnaden på minskade uppvärmings kostnader.
Man kan sätta in ett 2kW el värme fläckt och köra konstant tre månader om året i 20 år för samma pengar som det kostar att köpa vinterpartier istället.
Vinter partier är dyrt, det är knappast som att man tjänar in den kostnaden på minskade uppvärmings kostnader.
Man kan sätta in ett 2kW el värme fläckt och köra konstant tre månader om året i 20 år för samma pengar som det kostar att köpa vinterpartier istället.
Nej det är det jag menar, det kommer ju vara varmare i uterummet. Det jag inte har bestämt är väl hur varmt det ska vara.Nefrums skrev:Om du tror att det kan bli kallare inne i uterummet än utanför på vintern så ska du skippa plast.
Nu är allt uppreglat förutom väggen där elcentralen ska sitta. Allt är isolerat. Allt är läktat. Allt är plastat. Även väggen som ska dölja takstolarna är snart klar. Har även räknat på åtgång av panel invändigt. Lutar åt Moelven Karaktär men pga priset så blir det nog gips i taket.
Elektrikern har dragit all el i uterummet och dragit i alla trådar så nu återstår inkoppling av central och framledning från huvudcentralen samt dragning av nätverkskablar.
Ett stycke ormbo blir det eftersom vi bestämde oss för att koppla i centralen istället för i en massa dosor som hade förstört väggarna. Tur att det inte kommer att synas
Vi har även förberett för uttag på utsidan samt belysning och även en tomslang ifall vi vill fixa mer belysning runt poolen.
Men nu kommer det iaf börja bli dags för ytskikt både invändigt och utvändigt
Elektrikern har dragit all el i uterummet och dragit i alla trådar så nu återstår inkoppling av central och framledning från huvudcentralen samt dragning av nätverkskablar.
Ett stycke ormbo blir det eftersom vi bestämde oss för att koppla i centralen istället för i en massa dosor som hade förstört väggarna. Tur att det inte kommer att synas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har även förberett för uttag på utsidan samt belysning och även en tomslang ifall vi vill fixa mer belysning runt poolen.
Men nu kommer det iaf börja bli dags för ytskikt både invändigt och utvändigt
Jag var och beställde panel igår till väggarna på insidan. Det blir Moelven Attityd Karaktär i vitt. Den är lite slätare än deras Tough men ser fortfarande ganska grov ut, men utan den riviga ytan.
Till frågan vilken typ av dyckertpistol ska man använda? Räcker 18G eller är det 16G som gäller? Det står nämligen inte i monteringsanvisningen på Moelvens sida utan där står det bara att de rekommenderar att man skjuter fast den med dyckertpistol.
Till frågan vilken typ av dyckertpistol ska man använda? Räcker 18G eller är det 16G som gäller? Det står nämligen inte i monteringsanvisningen på Moelvens sida utan där står det bara att de rekommenderar att man skjuter fast den med dyckertpistol.
Vore ju bra men det känns så tanigt och jag kan ju bara sätta en dyckert med cc60. Sen är ju nästa fråga då om man ska härda ut med min Biltema som skjuter lite dubbelt och fastnar ibland och inte alltid får i hela eller om man ska köpa en ny och då blor ju frågan igen vilken storlek man ska satsa på. Osäker också på om strulet beror på pistolen eller kompressorn.Ramnemark skrev:
Ja du, det får du avgöra själv. Jag har en Paslode FN1850 som jag är väldigt nöjd mediSnobben skrev:Vore ju bra men det känns så tanigt och jag kan ju bara sätta en dyckert med cc60. Sen är ju nästa fråga då om man ska härda ut med min Biltema som skjuter lite dubbelt och fastnar ibland och inte alltid får i hela eller om man ska köpa en ny och då blor ju frågan igen vilken storlek man ska satsa på. Osäker också på om strulet beror på pistolen eller kompressorn.
Även om det är väldigt varmt här just nu om dagarna så har inte bygget stått helt stilla iaf. Igår hade vi som varmast 37,2 grader och då sitter termometern i skuggan.
Gipset är uppe i taket:
Vi har även börjat kapa till panel och grunda den samt ett lager fasadfärg innan den åker upp på väggen. Satte de första bitarna idag.
Nu är det dags för bad med tjejerna
Gipset är uppe i taket:
Logga in
Skapa konto
Vi har även börjat kapa till panel och grunda den samt ett lager fasadfärg innan den åker upp på väggen. Satte de första bitarna idag.
Logga in
Skapa konto
Nu är det dags för bad med tjejerna
Idag har jag haft hjälp av svärfar att måla 140st små brädbitar för att klä in stolparna med. Själv har jag sågat till brädorna som ska vara över fönsteröppningen mot garaget innan svärfar även målade dessa.
Dessa är nu klara för att spika upp imorgon
Sen har jag även spacklat halva taket (spacklet räcker inte till andra halvan så jag måste köpa mer, hade alltså en påbörjad hink)
Sen har jag spikat på en regel på nocken att spika nockpannorna i efter att nockbandet är monterat såklart. Har även fixat till två förhöjningar av vindskivorna så att plåtarna passar bättre över nocken.
För att rabbla lite mer så har jag även hunnit med att måla takfotsbrädan på huset två gånger så nu kan man även montera hängrännorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dessa är nu klara för att spika upp imorgon
Sen har jag även spacklat halva taket (spacklet räcker inte till andra halvan så jag måste köpa mer, hade alltså en påbörjad hink)
Logga in
Skapa konto
Sen har jag spikat på en regel på nocken att spika nockpannorna i efter att nockbandet är monterat såklart. Har även fixat till två förhöjningar av vindskivorna så att plåtarna passar bättre över nocken.
För att rabbla lite mer så har jag även hunnit med att måla takfotsbrädan på huset två gånger så nu kan man även montera hängrännorna.