17 380 läst · 65 svar
17k läst
65 svar
Vårt Älvsbyhus är nybyggt men känns begagnat
Som i det här fallet, en skola som byggdes om till privatbostad, flyttade in innan slutbesked , kan kosta runt 22000krKallebo skrev:
http://www.helahalsingland.se/gavle...rot-mot-reglerna-riskerar-att-fa-straffavgift
Men va fan, klart man blir förbannad om någon använder ens badkar under byggnadstiden !
Har aldrig sett ett kontrakt på ett Älvsbyhus men jag kan tänka mig att de som läst igenom det aldrig kunde föreställa sig att det gav byggnadsarbetarna rätt att bada i deras badkar !
Efter all skit som varit om Älvsbyhus så blir jag lika förvånad varje gång någon väljer att bygga med dem. Det är ju bara att googla namnet så borde ju varenda varningsklocka som finns börja ringa !
Har aldrig sett ett kontrakt på ett Älvsbyhus men jag kan tänka mig att de som läst igenom det aldrig kunde föreställa sig att det gav byggnadsarbetarna rätt att bada i deras badkar !
Efter all skit som varit om Älvsbyhus så blir jag lika förvånad varje gång någon väljer att bygga med dem. Det är ju bara att googla namnet så borde ju varenda varningsklocka som finns börja ringa !
Administrator
· Skåne
· 7 875 inlägg
Då är vi vänliga och respekterar den personliga integriteten. Har raderat ett antal inlägg.
Jag respekterar Marlens rensning och försöker formulera mig på på ett annat sätt.
Google har en funktion för att radera sökresultat som är kopplat till en person, något som man själv kan ansöka om. Möjligen kan även någon påstå att de är en annan person och begära en sådan radering. Google är dock informativa nog och berättar när man söker om resultat är bortplockade.
Google har en funktion för att radera sökresultat som är kopplat till en person, något som man själv kan ansöka om. Möjligen kan även någon påstå att de är en annan person och begära en sådan radering. Google är dock informativa nog och berättar när man söker om resultat är bortplockade.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ja, det är viktigt att ha en hög moral så man kan sova gott på natten, och sen åker du till HM och köper nya jeans som nån Bangladeshisk nioårig flicka stått och slipat i asbestdammet.gäst skrev:
dast skrev:
Jag inser både likheten och skillnaden.
Jag var på väg att skriva ett mastodontinlägg i "den andra tråden", men orkade inte. Dessutom skulle det varit hyggligt off-topic och snubblande nära politik.
Flera har kommenterat avtalspunkt 22 om övernattning i huset är enligt avtal. Dock, bruk av övriga inventarier döljs under två små bokstäver mm.
Undrar hur många köpare av Älvsbyhus hade godkänt klausulen om det hade stått i klartext vad den innefattade?
Jag tror inte att jag själv skulle inkludera bruk av badkar, dusch, toalett, köksutrustning osv
Undrar hur många köpare av Älvsbyhus hade godkänt klausulen om det hade stått i klartext vad den innefattade?
Jag tror inte att jag själv skulle inkludera bruk av badkar, dusch, toalett, köksutrustning osv
Redigerat:
Av vad jag minns från det tekniska samrådet jag hade med kommunen innan bygge var det ok att fika i huset under bygget men absolut inte ok att sova över. Om då sker drabbas byggherren av sanktionsavgift.
I det här fallet har alltså byggherren avtalet med Älvsbyhus att de får övernatta i huset under bygget vilket verkar vara i sin ordning dem emellan. Däremot är det inte ok mellan kommunen och byggherren, alltså kan byggherren åka på sanktionsavgiften.
Frågan är i vilken utsträckning det är ok att avtala om något som är olagligt och Älvsbyhus har ett sådant övertag i relationen gentemot kunden att avtalsvillkoret kan anses vara oskäligt.
I det här fallet har alltså byggherren avtalet med Älvsbyhus att de får övernatta i huset under bygget vilket verkar vara i sin ordning dem emellan. Däremot är det inte ok mellan kommunen och byggherren, alltså kan byggherren åka på sanktionsavgiften.
Frågan är i vilken utsträckning det är ok att avtala om något som är olagligt och Älvsbyhus har ett sådant övertag i relationen gentemot kunden att avtalsvillkoret kan anses vara oskäligt.
Är Älvsbyhus det enda husföretaget som har med i kontraktet att arbetarna får bo där eller finns det fler ? Jag har skrivit på för ett "dyrare" husföretag och lusläste avtalet direkt jag såg detta så att man inte hade missat något liknande och det var det inte.
Men detta är nog mycket enligt devisen "man får vad man betalar för"
Är man medveten/läst avtalet och att man betalar billigt och priset är bla att få flytta in i ett redan inbott hus så får man väl ta detta om man valt ett billigt hus. Personligen skulle jag aldrig göra det valet, förstör känslan av "nytt" men vi är alla olika och har olika förutsättningar
Men detta är nog mycket enligt devisen "man får vad man betalar för"
Är man medveten/läst avtalet och att man betalar billigt och priset är bla att få flytta in i ett redan inbott hus så får man väl ta detta om man valt ett billigt hus. Personligen skulle jag aldrig göra det valet, förstör känslan av "nytt" men vi är alla olika och har olika förutsättningar