Oavsett vad man tycker om själva grejen med övernattande arbetare så har ju Älvsbyhus inte försökt dölja att det kommer att ske. Tydligt utan krusiduller står det ju övernattning i avtalet.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Bortsett från paragrafen.... Är det okej att folk sover i huset bara för att det är billigt?
Antingen har man avtalat om det eller så har man inte. Priset är inte relevant.

Sen om det är olagligt eller ej är ju en annan sak.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Undra om huset känts "begagnat" om familjen sett det för första gången vid tillträdet? Och undra om en bil känts "ny" om en kund fått vara med och se produktionen och transporterna...

Tycker nästan lite synd om Älvsbyhus som får så mycket skit, bara för att en kund inte orkat läsa igenom kontraktet.
 
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
G
Poängen är att det förmodligen strider mot PBL att ta huset i bruk innan slutbesked. Detta gäller även hantverkarna, oavsett vad som står i kontraktet. Älvsbyhus kontrakt står inte över PBL.

Och till er som skriver att man får vad man betalar för: En stor anledning till att ÄBH kan lägga sig lägre prismässigt är för att de har egen skog, egna sågverk och bygger husen i egna fabriker. Och så har de få tillval o mycket begränsade möjligheter att ändra på tex planlösning. ÄBH är ett av Sveriges mest sålda hus. Men detta betyder INTE att de har rätt att låta underleverantörer ta in utländsk arbetskraft som arbetar utan skyddsutrustning, grisar ner och sover på arbetsplatsen. Tror inte att det är ÄBH som tjänar pengar på detta utan förmodligen är det så att det är underleverantören som struntar i att ge sina arbetare utsug, munskydd, hörselskydd samt annan skyddsutrustning och förmodligen inte heller betalar arbetsgivaravgifter för dessa. Och stoppar mellanskillnaden i egen ficka. Jag hade inte sagt något om att de bodde i huset under byggtiden om det nu inte var så att det faktiskt verkar vara så att det strider mot PBL.
 
Jag blir så fascinerad av folk som inte läser igenom kontraktet för en så pass dyr affär. Och sedan "argumentet" att huset känns begagnat. Tror de älvor flyger in och uppför hus över en natt utan att någon människa beträder platsen? Lite som det att det ansågs magiskt med oskulder förut (och ännu i vissa delar av vår värld).
Sedan är det heller ingen nyhet med att det blir rejält med byggdamm under ett husbygge, därav kan man anlita städare för just byggstäd, för de vet att dammet finns på de mest otroliga platser.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
O
Ingen som funderat på ifall avtalspunkten är oskälig? Eller är det okej för att det är billigt?
 
Det här med att inte ta huset i besittning (bo i huset) innan slutbesked, det är ju lag på det och lagar kan man väl aldrig friskriva sig från ? Det som ÄH har lagt till i kontraktet torde väl i så fall sakna rättslig förankring och vara betydelselöst ?

Men vad händer om någon från byggnadskontoret kommer dit och stoppar boendet ? Kommer då ÄH kräva att Byggherren står för boendekostnaden eftersom denne gått med på det som "kostnadsfritt" för ÄH byggarbetare i kontraktet ?

Skulle inte förvåna mig om ÄH debiterar sina UE för boendet i sin tur :x

Det blir väl Byggherren som får betala ev sanktionsavgift om det stoppas av kommunen.

När billigt kan bli dyrt......
 
K
Undrar om det gått att avtala bort punkten?
 
Kallebo skrev:
Undrar om det gått att avtala bort punkten?
Måste ju finnas många som vägrat detta och nån borde väl läsa det här, vore kul att om någon som nekat svarar.
 
Jag skulle ju gissa att "bo i huset" inte är samma sak som att tillfälligt övernatta i ett ej besiktat hus. Ur ett regelperspektiv alltså. Ingenting är gratis, blir boendet för hantverkarna dyrare kommer slutligen husköparen få betala den kostnaden.

Jag står inte på någons sida men jag ser egentligen inga konstigheter.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
K
Frågan är vad som händer om man som byggherre får för sig att tillfälligt övernatta i sin bostad före slutbesiktningen?
 
fusion skrev:
Det här med att inte ta huset i besittning (bo i huset) innan slutbesked, det är ju lag på det och lagar kan man väl aldrig friskriva sig från ? Det som ÄH har lagt till i kontraktet torde väl i så fall sakna rättslig förankring och vara betydelselöst ?

Men vad händer om någon från byggnadskontoret kommer dit och stoppar boendet ? Kommer då ÄH kräva att Byggherren står för boendekostnaden eftersom denne gått med på det som "kostnadsfritt" för ÄH byggarbetare i kontraktet ?

Skulle inte förvåna mig om ÄH debiterar sina UE för boendet i sin tur :x

Det blir väl Byggherren som får betala ev sanktionsavgift om det stoppas av kommunen.

När billigt kan bli dyrt......
Jag skulle också bli mycket förvånad om ÄH saknar kollektivavtal, det är ju trots allt etablerade på marknaden. I och med avtalet begår ÄH avtalsbrott då boendeformen/standarden är hårt reglerad. Mycket märkligt att ÄH kan vara så öppna och ärliga med det........men visst, inte första gången en entreprenör fullständigt skiter i avtal och regler.
 
Mackan1935 skrev:
Jag skulle ju gissa att "bo i huset" inte är samma sak som att tillfälligt övernatta i ett ej besiktat hus. Ur ett regelperspektiv alltså. Ingenting är gratis, blir boendet för hantverkarna dyrare kommer slutligen husköparen få betala den kostnaden.

Jag står inte på någons sida men jag ser egentligen inga konstigheter.
Det kanske inte definieras som "bostad" utan "arbetsplats" innan det är färdigt?
 
Måste faktiskt hålla med familjen. Normalt sett åker ju hantverkarna hem, eller övernattar i en barack när arbetsdagen är slut. Här har ju Älvsbyhus varit kreativa och för att spara pengar lagt in en klausul om att byggarna ska övernatta i huset under byggtiden. Det kan man ju säga vad man vill om, men det jag stör mig på är att man använder huset och dess inventarier som något sorts hotell. Jag hade absolut protesterat om de använde badkaret, kyl-frys kan man ju också diskutera. Att övernatta är en sak och sen åka iväg och käka, sköta hygien etc är en sak, men att använda alla grejorna där som om de vore ens egna, där tycker jag Älvsbyhus går för långt.

/S
 
  • Gilla
nihon
  • Laddar…
hakfre skrev:
Och vad gäller städningen, i vårt kontrakt (med älvsbyhus) står det bland annat att:
Beställaren skall själv ombesörja och bekosta ... All in- och utvändig städning efter samtliga arbeten samt bortförsel av byggsopor
Vilket jag personligen kan tycka är bra, om man vill bygga nytt och samtidigt hålla nere kostnaden. Företag måste oftast (alltid?) betala för att kasta skräp, men för privatpersoner brukar det vara gratis. Vill man inte byggstäda själv får man väl hyra in en städfirma som fixar detta.
Oj? Så man ger byggfirman carte blanche för att lämna hur mycket skräp som helst? Finns ens någon gräns alls?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.