MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
Ja, det kan leda till högre priser. Sannolikt händer det ca hälften av abonnenterna.

I det andra citatet missade du första halvan av meningen ”De är ju faktiskt så att i runda slängar hälften av….”
A adron skrev:
Det påståendet var det väl ändå inte? Såvitt jag kan se var det att hälften får lägre kostnad av timpris utan någon förändring av beteende.
A ajn82 skrev:
Ingen har skrivit det i tråden formulerat på det sättet, för det gäller inte alla, bara ca hälften
Detta gjorde min dag. :heart:

• Gilla
adron
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Den fiffiga programmeraren på Vattenfall mosar snabbt ihop ett skript som hittar alla kunder vars förbrukningsprofil är sämre än snittet (dvs kostar mer för Vattenfall att köpa), slår på timprisavtal för dem så att de får betala för sin profil , men låter noga och utan undantag dem som förbrukar bäst profilmässigt få vara kvar på volymvägt. Slå av alla informationsutskick om timpris till dessa samtidigt.

Som bonus antar jag att jag får ett par av de miljoner som dansar ner i bolagsplånboken!
Japp. Och eftersom timprisarna inte ingår i förbrukningsprofilen kan man sedan köra skriptet en gång till och lägga om ytterligare ett rejält gäng kunder till timpris. Och sedan upprepa så många gånger man vill - eller tills man har slut på schablonkunder och alla ligger på timpris. :rofl:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nackdelen med att släppa in de som aktivt söker sig från timpris till månadspris är att de med större sannolikhet har ett dyrare konsumtionsmönster. Vilket drar upp priset. Så visst finns det ett möjligt skäl att inte vilja ha de kunderna.
Det var en intressant tanke som inte slagit mig. Ett teoretiskt incitament, men kan väl knappast vara ett verkligt. Dels jämförs väl aldrig elhandelsbolag med varandra på månadsprisets utfall (även fast de kanske borde), så det är inte mycket till nackdel. Dels tror jag inte att de flesta som aktivt söker månadspris har en dyrare profil, dom bara antar det.

90 % av bilförarna tror att de kör bättre än genomsnittet och 90 % av de som har månadspris tror att de skulle förlora på timpris om de inte flyttar sin förbrukning till natten.

Jag tror GodEl gärna tar emot herr och fru "Jag har direktverkande el och jobbar dagtid, så jag bör såklart ha månadspris!"

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har jag gjort en ARN anmälan .
Följer-

coconut coconut skrev:
Det är samma typ av skrivning som vattenfall har som är anledningen att TS startade tråden.

Jag tolkar det som att har nätbolaget ändrat till timmätning på ditt uppdrag. I TS fall för man skaffade Geenly och de fick fullmakt. Så har nätbolaget fullgjort sina skyldigheter.

Det finns ingen skyldighet för nätbolaget att göra det omvända. Så om Skellefteå kraft får in timmätta mätvärden kommer de debitera enligt detta.

Men jag kan såklart ha fel, all info jag hittar är dock att när du väl bytt till timmätning är du kvar där om inte ditt nätbolag är villig att ändra din avräkningsperiod tillbaka till månadsmätning.
Energimarknadsinspektionen verkar mena att man har rätt att byta tillbaka.

https://konsumentforum.ei.se/org/en.../d/timprisavtal-timavraknat-elavtal/#c4133416

Jag funderar på om de som fått nej från Vattenfall har fått det svaret från Vattenfall Eldistribution eller Vattenfalls elhandel, och att det kanske egentligen bara är Vattenfalls elhandel som säger nej.

lilytwig lilytwig skrev:
Fast något sådant dokument har du inte visat. Är ju inte lätt att ge råd när du inte visar relevant fakta.
Finns screenshot av mailet tidigare i tråden och fler som redovisat exakta förhållanden, ingen som undanhållit dig någon information.

M Mikael 81 skrev:
Japp. Och eftersom timprisarna inte ingår i förbrukningsprofilen kan man sedan köra skriptet en gång till och lägga om ytterligare ett rejält gäng kunder till timpris. Och sedan upprepa så många gånger man vill - eller tills man har slut på schablonkunder och alla ligger på timpris. :rofl:
Jag hade ändå lite otur när jag tänkte för nettot för elbolaget blir noll, det finns ingen risk eller ekonomiskt intresse i att flytta kunder.

Alla elbolag publicerar sina volymvägda priser för gångna månader så jag blev förvånad över att så många inte klarar att jämföra sina timpriser med volymvägt utan sitter och stirrar i tabeller från Nordpool där informationen inte finns helt oavsett hur man pluggar, sammanställer och jobbar med datat.

Sen står det inte där att jag fick rabatten 12,50 öre per kWh + borttagen månadsavgift på volymvägt som jag inte kunde få för timpris. Och inom den rabatten ligger skillnaden för mig just nu.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Här står det ju att du redan har timpris. Då är ju inget ändrat!
Rörligt pris heter det andra där du betalar ett snitt varje månad.
Det är olika från bolag till bolag. Hos Eon är Rörligt pris och Timpris olika saker. Hos Vattenfall (och många andra) är timpris och månadsschablonpris bara olika beräkningsmetoder för Rörligt pris.

• Gilla
adron
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hur många läser alltid allt finstilt? Tänk försäkring, där kan det vara en hel bok med villkor.
Att smyga in sånt här finstilt borde vara olagligt. Tänk om de i det finstilta gett sig rätten att omvandla det rörliga abonnemanget till ett 5-årigt fastprisavtal när det passade Vattenfall. Hade du tyckt att kunden skulle skylla sig själv då?
Jo men nu var det ju inte Vattenfall han tecknade avtal med. Har missat med vem det var, och då ska i så fall kritiken riktas mot dom och inte Vattenfall. Om du har valt abonnemangsform hos ett elbolag och sedan byter leverantör utan att ange specifikt vilket slags abonnemang du önskar, så får du samma som du hade hos den andre leverantören.

S sjoberga skrev:
Sen står det inte där att jag fick rabatten 12,50 öre per kWh + borttagen månadsavgift på volymvägt som jag inte kunde få för timpris. Och inom den rabatten ligger skillnaden för mig just nu.
Du kanske inte har Vattenfall? Jag fick ett motsvarande rabatterbjudande som du när jag tecknade med dem (rörligt). Sedan gick jag över till timpris och hade inget problem att behålla de överenskomna rabatterna.

M Mikael 81 skrev:
Det är olika från bolag till bolag. Hos Eon är Rörligt pris och Timpris olika saker. Hos Vattenfall (och många andra) är timpris och månadsschablonpris bara olika beräkningsmetoder för Rörligt pris.
Exakt, jag har rörligt pris hos EON och timavläsning. Kan se min förbrukning timme för timme i appen, men betalar inte timpris för det. Det här är en sommarstuga med litet speciellt förbrukningsmönster och inget går att styra just nu, då tjänar jag på att åka snålskjuts på grannarna. Men eftersom grannarna har börjat förstå detta så byter fler och fler till timpris och månadsmedel stiger därför i pris. Så småningom måste jag nog gå över på timpris, men inte just nu.

• Gilla
adron
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Varför är det inte god sed? När folk tecknar avtal utan att läsa igenom och förstå vad de skriver under får de nog skylla sig själv
Mitt fel var i så fall att jag inte uppmärksammade villkorsändringen för jag tror inte ens Vattenfall erbjöd timprisavtal så långt tillbaks som när jag tecknade avtal med dem och nätbolaget har redovisat per timme i åratal så det var inte en tydlig händelsekedja i så fall.
Vad som kan anses vara god sed blir naturligtvis subjektivt, men att inte på något vis avisera att man avser ändra avtalsform för en kund ser jag inte som god sed. Det hade inte kostat mycket att informera i de mail man relativt ofta skickar ut, eller på de pappersfakturor man emellanåt får, så att vi kunder fått chans att göra ett val. Att inte informera kostar däremot en hel del goodwill.

• Gilla
Vicky Vicky och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Exakt, jag har rörligt pris hos EON och timavläsning. Kan se min förbrukning timme för timme i appen, men betalar inte timpris för det. Det här är en sommarstuga med litet speciellt förbrukningsmönster och inget går att styra just nu, då tjänar jag på att åka snålskjuts på grannarna. Men eftersom grannarna har börjat förstå detta så byter fler och fler till timpris och månadsmedel stiger därför i pris. Så småningom måste jag nog gå över på timpris, men inte just nu.
Nja, timmätning och timavräkning är inte samma sak. Man kan ha tillgång till timvärden utan att ha timavräkning. Så även om man har Vattenfall kan man ha timmätning utan timpris - bara, vad det verkar, kanske inte timavräkning utan timpris.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är inte timpris samma lika oavsett elleverantör?
Alla elbolag har, vad jag vet, antingen rörligt påslag, månadsavgift eller både och (även om man sedan kan få rabatt på de bitarna). Så där kan det nog skilja lite.

Men på själva "elpriset" borde det ligga mer lika. Fast för att veta säkert behöver man antagligen jämföra fakturor - och det blir förhoppningsvis några som gör på https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemfoerelsepriser-timavtal.473298/

Det står naturligtvis i avtalsvillkoren hur timpriset beräknas, men att veta exakt vad som ingår i "balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett" eller "obalanskostnad, kreditkostnad, Svenska Kraftnäts effektreservsavgift och förbrukningsenergiavgift samt Nord Pools avgifter" och om detta är jämförbart är väl inget som går att ha koll på som konsument, utan då får man nog istället bara utgå ifrån att alla elbolag har samma (i stort sett) samma kostnader och därmed skickar vidare samma kostnader till kunden. (Möjligen är jag lite osäker på Tibber - som till samma lista av kostnader också har med "kreditkostnad".)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om elbolagen vill fösa över kunder från månadsrörligt till timpris utan att göra folk upprörda, varför räknar de inte bara ut vad kunden skulle betalat med timpris och ifall detta är lägre lägga till en rad längst ner på fakturan: "Om du hade haft timpris skulle du ha betalat 88 kr mindre denna månad". Om det är högre skriver de inget alls.
Förutom då risken att kanske många upplever det som en form av oönskad uppläxning och ytterligare stress som man inte har bett om. Att möjligheten till timpris har fördelar för samhället som stort betyder ju inte att det för varje enskild person är en fördel, vare sig att faktiskt byta till det eller att behöva ställas inför ytterligare en valmöjlighet att förväntas ta ställning till.

Men jag är helt med på hur du tänker rent principiellt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.