E
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka hantverkare (el/vvs/snickare/mfl) får använda blåljus?

Der är inte många yrkeskategorier som får använda blåljus och de få får då bara göra det vid "brådskande yrkesutövning".
Jour=blåljus
Hantis vill hem så fort som möjligt och sova. Detta tar 1 timme per 54 kilometer.

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske bättre du låter bli att skriva om du inte kan hålla någon form av seriositet?

Jag tolkar det som att du inte kan räkna ut det hela och att siffran 54 var något du drömt fram eftersom du inte kan tala om varifrån den kommer.

Teoretiska värld? Jag säger ju ta den faktiska körtiden, mer praktiskt än så blir det inte, medan du vill titta på en karta och dela saker med 54.

Tack,
Ska du skriva i seriösa trådar önskas att du är lite seriös, annars är det bättre du låter bli.
Jour kör snabbast väg. Punkt.
Kan på sätt och vis inte förstå hur du inte kan förstå detta men på sätt och vis förstår jag det. Eller AI.

Du vet inte var 54 kommer från?
Det är vad avtal säger gällande körtid. Vid köbildning kan faktisk tid tillämpas om det ger mer tid. Win. Win.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Jour kör snabbast väg. Punkt.
Kan på sätt och vis inte förstå hur du inte kan förstå detta men på sätt och vis förstår jag det. Eller AI.
Det är ju det jag förstår. Man kör den väg som går fortast och fakturerar den tid det tar. Det är ju du som komplicerar saker.
E El-Löken66 skrev:
Du vet inte var 54 kommer från?
Det är vad avtal säger gällande körtid. Vid köbildning kan faktisk tid tillämpas om det ger mer tid. Win. Win.
I vilket avtal hittar du siffran 54?
Jaha, faktiskt tid ska tillämpas om det är kö, men annars ska man ha en hittepåtid?
Körningen tog 30 minuter, med en snittfart av 100 km/h, dvs sträckan var 50 km. Då ska man fakturera för 50/54 eller knappt en timme?

E
Nu får du @Fairlane faktiskt ta och sluta tjatta och försöka ta över tråden.
Allt finns att hitta på nätet idag. Eller skapa en egen tråd. Jag är färdig här. Punkt.

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
optimum
Det blir troligen inte kul för TS när han nästa gång behöver hjälp.
Sådant här sprider sig bland företagarna rätt så lätt.

Att hänga ut någon firma på ett byggforum är knappast smart. Speciellt inte en firma som har öppet dygnet runt och årets alla dagar.

Nej jag har ingen relation till aktuell firma då jag bor på helt annan plats i Sverige.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Att hänga ut någon firma på ett byggforum är knappast smart. Speciellt inte en firma som har öppet dygnet runt och årets alla dagar.

Nej jag har ingen relation till aktuell firma då jag bor på helt annan plats i Sverige.
TS vet ju lösningen, att ha en egen pump. Då slipper han ringa jour.

Fairlane
optimum optimum skrev:

Tveksamt. När TS nästa gång ringer en av 1000-tals hantverkarfirmor i Stockholm (om det nu är där han bor). Då ska den som svarar veta vem TS är och snabbt som ögat koppla detta och tacka nej?

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Känns som om TS har förlorat förtroendet i tråden. Det löns inte att ni spekulerar mer.

A
T trojlee skrev:
Känns som om TS har förlorat förtroendet i tråden. Det löns inte att ni spekulerar mer.
TS är ett stort nöt, hoppas alla firmor svartlistar han framöver !

• Gilla
AG A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu får du @Fairlane faktiskt ta och sluta tjatta och försöka ta över tråden.
Allt finns att hitta på nätet idag. Eller skapa en egen tråd. Jag är färdig här. Punkt.
Du har nog blandat ihop förhållandet mellan kund och företaget med förhållandet mellan företaget och den anställde hantverkaren. Vad den anställde får i ersättning i restid, reskostnad eller lön har ingenting med kunden att göra, han är inte arbetsgivare. Det är två olika avtal, en accepterad offert respektive ett anställningsavtal.

Samma med allt prat om att hantverkaren inte ska jobba gratis. Naturligtvis inte, den anställde får lön och företaget debiterar enligt offerten. Har företaget en sund affärsmodell går de i vinst, samt behöver inte debitera för saker som endast irriterar kunderna (ingår i timkostnaden eller i det här fallet grundavgiften).

Omvänt kan man fråga dig vad de gör av den tid som blir kvar av alla påbörjade timmar. I snitt torde det bli 30 minuter per jobb. Så om det är tex tre sådana här jobb på en dag debiterar de för 3 st tretimmsrsjobb dvs 9 timmar men har arbetat 7,5 timmar. Antingen tar hantverkaren lång rast eller så tjänar företaget mer pengar. Eller så kunde timpriset och debiteringsmodellen justeras.

Den som har en minut av en påbörjad timme blir ju mer störd än den som har 59 minuter av den påbörjade timmen.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
HELTOR skrev:
TS är ett stort nöt, hoppas alla firmor svartlistar han framöver !
Bra idé. Man kanske kan skicka ut ett meddelande till alla firmor i hela landet "Om ni får en beställning från någon som kallar sig Jowan1 så tacka omedelbart nej!". 😂😂😂

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Bra idé. Man kanske kan skicka ut ett meddelande till alla firmor i hela landet "Om ni får en beställning från någon som kallar sig Jowan1 så tacka omedelbart nej!". 😂😂😂
Inte så svårt att lista ut vem det är och olika firmor har kontakt med varan och sånt sprider sig snabbt.

Fairlane
HELTOR skrev:
Inte så svårt att lista ut vem det är och olika firmor har kontakt med varan och sånt sprider sig snabbt.
Ja men lycka till att hålla den kollen. Register är ju som bekant inte tillåtet.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja men lycka till att hålla den kollen. Register är ju som bekant inte tillåtet.
Men att sitta och skvallra hantverkare emellan under den gemensamma frukosten på Ahlsells förekommer säkert.

Fairlane
Det kan kanske hända men om TS ringer en annan hantverkare om ett år, vad är oddsen att någon varnar för TS senaste veckan? Snackar de nu lär ingen minnas det om ett år.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan kanske hända men om TS ringer en annan hantverkare om ett år, vad är oddsen att någon varnar för TS senaste veckan?
De kanske slår upp TS i Beijers idiotregister? 😂

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.